از ترک‌تبار پنداری هزاره، آبی گرم نمی‌شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۴    ۱۳۹۵/۷/۴ کد خبر: 121554 منبع: پرینت

حاکمیت 270 ساله‌ کشور، هویت را طبیعت‌محور (خونی_تباری) تعریف کرده و امتیازهای اکتسابی را به آدرس خونی_تبار اختصاص می‌دهند.

برای نجات سایر قومیت‌ها نیز در لاک قومی_تباری منجسم می‌شوند، انسجام و پایداری قومی_تباری قومیت‌ها، حس برتری‌جویی را در درون حاکمیت قومی تشدید می‌کند و این چرخه‌ باطل ادامه خواهد یافت و بحران کشور را پیچیده‌تر خواهد کرد.

در پی تعریف "هویت" و "ارزش" خونی_تباری فرهنگ و تاریخ کشور در 270 سال اخیر، تاریخ کشور که یکی از سازه‌های هویت ملی است نیز، داعیه‌داران قومی پیدا کرده است.

در تاریخ‌سازی دولتی و فعالیت انجمن تاریخ افغانستان، تمامی مظاهر تاریخی_تمدنی، قومی‌سازی شده است. در این میان جنرال دوستم، در عین حالی که معاون اول رییس حکومت توافقنامه‌ای است، در جریان دفن مجدد حبیب‌الله کلکانی، از رهبری ترک‌تباران حرف زد و ادعای مالکیت "تپه‌ شهرارا" را مطرح کرد. اگر قرار باشد تاریخ این کشور براساس تبار تقسیم و تکه‌تکه شود، چیزی برای شکل‌گیری "ملت"، "هویت ملی" و "دولت ملی" باقی نمی‌ماند.

کاری به حواشی ندارم، اما دو نکته و مساله‌ مهم وجود دارد:

1. دوستم پرچم میراث‌داری تیموریان_مغول‌ها را رسمی بدوش گرفت اما عده‌ای بدون دلیل، هزاره‌ها را به‌ مغولان می‌چسبانند. مغول‌ها تاریخ ورود روشنی دارند اما هزاره‌ها از هزاران سال پیش در این خاک بوده و نقش تمدنی و فرهنگی_تاریخی آفریده‌اند. به‌چهره‌ تندیس‌ها، پیکره‌ها و نقاشی‌های باستانی و بومی دقت کنید، چهره‌ هزارگی چهره‌ غالب و اصلی است. از جمله پیکره‌های بامیان، هده جلال‌آباد، کاپیسا، غزنه، دره‌ ککرک، طلاهای باختری و...

2. میدان‌داری و رهبری ترک‌تباران را دوستم تصاحب کرده، بخشی از محققانی که هزاره‌ها را ترک‌تبار معرفی می‌کنند و مسایل غیر تحقیقی مانند اتحادیه‌ جهانی ترک‌تباران را بعنوان پشتوانه‌ سیاسی معرفی می‌کنند، بدانند که هزاره‌ها را با همه‌ی شکوهمندی فرهنگی، تاریخی، زبانی و... طفیل دوستم خواهند ساخت.

شاری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چطور قتل وجنایت کشتار چنگیزخان بنام هزاره ها است ولی افتخار واثار تاریخی ومعنوی وعلمی ومفاخر مغول به کام دیگر اقوام وازبک ها؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

>>>   حلا هزاره ها چند هزار سال در افغانستان بوده اند؟؟!!!
حالا که زیر فشار پشتونها قرار گرفته اید وازبک ها از شما فاصله گرفته اند. حلا هزاره ها برادر شده اند! !!!؟؟؟
کی هزاره را به دروغ بیگانه ومغول توصیف میکرد؟؟؟؟ کی در جنبش روشنایی هزاره ها را ریشخند میکرد؟؟؟!!! شما مردم تاجیک حزب باد هستید هر طرف باد وزیدن گرفت به همان طرف روانید.

>>>   هزاره جان خوب خواب دیدی! خدا خوب کند

>>>      از هر ۲۰۰ انسان کره خاکی یکی به شکل مستقیم فرزند یا نوه چنگیزخان است از هر ۲۰ نفر یکی ژن مغول دارد
چنگیزخان که با نام “تموچین” متولد شد و بین سالهای ۱۱۶۲ تا ۱۲۲۷ میلادی زیست. او با کشورگشایی‌اش بزرگترین امپراتوری تاریخ بشر از آلمان امروزی تا چین (شامل ایران) را پایه گذاری کرد. فرزندان و نوادگان او سالهای متمادی بر این کشورها حکومت کردند.
طبق تحقیق ژنتیکی که سال ۲۰۰۳ انجام و در سال ۲۰۰۷ تایید شده و در ژورنال تخصصی ژنتیک و نشریه مرکز سلامت امریکا منتشر شد؛ مشخص گردید که حدود نیم درصد کل جمعیت جهان به شکل مستقیم حامل ژن شخص چنگیزخان هستند. به عبارت دیگر سی و پنج میلیون نفر از کل بشر امروزی نوادگان مستقیم چنگیزخان هستند، مشروح این تحقیقات در نشریه “دیسکاور” و وبسایت مشهور “وراثت ژنتیکی” منتشر شد:
ژورنال آمریکایی ژنتیک بشر
مجله دیسکاور
شجره ژنتیک
مقاله ای از کتابخانه ملی علوم پزشکی ایالات متحده
تحقیق دیگر منتشر شده در وبسایت “اگزامینر” نشان می‌دهد که هشت درصد جمعیت امروز آسیا مستقیماً از نژاد چنگیز و حدود ۳۵۰ میلیون نفر از مردم جهان دارای ژن مغولی‌اند. در این تحقیقات مشخص شد که افراد مختلف در کشورهای متفاوت بین نیم تا چهل و سه درصد حامل ژن مغولی هستند. به عبارت دیگر اگر به شکل مستقیم نوه چنگیزخان نباشید، شاید نوه یکی دیگر از خان‌های مغول هستید.
این تحقیقات و مقالات مشابه نشان می‌دهد که پس از قرن‌ها اختلاط جمعیتی و کشورگشایی‌های عظیم از چنگیز و تیمور تا حملات امپراتوری پرشیا، اعراب مسلمان، اسکندر مقدونی و دیگران؛ باید ماجرای خلوص خون و ژن را فراموش کنیم. بشر امروزی ترکیبی گونه‌گون از نژادهای متفاوت است.

>>>   اریاییهای عزیز بروند یک آزمایش ژنتیک بگیرند .چند درصد ژن مغولی دارند؟

>>>   اریاییهای عزیز بهتر است یک آزمایش ژنتیک بگیرند معلوم شود چند درصد ژن مغولی دارند.

>>>   در باز سازی باغ بابر کی رول داشت هویت چه کسانی را به پرده اوردند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است