آیا فدرالی شدن افغانستان باعث تجزیه اش می شود؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۹    ۱۳۹۵/۷/۴ کد خبر: 121563 منبع: پرینت

آیا واقعا در صورت فدرالی شدن، کشور بسوی تجزیه می رود؟ در حقیقت که نه...

درد مردم را کسی عمیق درک می کند که درد دیده باشد. جهان امروز تابع یک سلسله واقعیت ها شده، انسان ها باید برای فرداهای تابناک و نسل های آینده خود طرح ها و نقشه های بسیار عالی و ارزشمندی را تصویر کنند. در کشور ما لازم است تا در قدم اول یک انقلاب ریشه ای هم در روابط اجتماعی و هم در اندیشه ها انجام پذیرد تا کاملا بدگمانی ها از بین برده شود. آنجاست که نقشه ها و طرح ها بصورت درست تطبیق می گردد. ما باید بدانیم که فدرالیزم چه چیزی را از ما می گیرد و در عوض چه چیزی را به ما می دهد؟

در این اواخر گروه عظیمی از پژوهشگران، تحقیقات فراوانی درباره فدرالی شدن کشور انجام داده اند و به یقین که یکی از راه های خوشبخت ساختن جامعه، پیاده شدن سیستم دموکراتیک فدرالی در کشور می باشد.

در حکومت فدرالی قبیله سالاری ها جای خود را به انسان سالاری ها می سپارد، نابرابری ها در مقابل برابری ها زانو خم می کند، اعتماد ملی، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی تامین می گردد، مردم حاکم سرنوشت خود می شوند، اشخاصی که از طرف مردم انتخاب می شود یک حرکت سازندگی و قدرت اجتماعی را ایجاد و احساس مسوولیت بیشتری می کنند، هر قوم احساس آزادی فردی در خانه خود در بین قوم خود کرده، احساس ذلت و احسا س اقلیت رخت می بندد، با نشاط و غرور، احساس کرامت انسانی می نمایند، رقابت های سالم بین ایالت ها در نوسازی آغاز می یابد، اندیشه های تاریک و عقیده های برتری قومی، تصفیه قومی، حاکمیت مطلق قبیله ای اجبارا بالای اقوام دیگری تطبیق نمی گردد.

وقتی که حکومت فدرالی این همه زیبایی ها را هدیه و در مقابل زشتی هایی را از ما می گیرد درحالیکه در تمام کشورهای دنیا سخن از تحولات شنیده می شود پس ما چرا از تحول و تکامل گریزان باشیم.

برخی آیینه را بر عکس گرفته صورت شان را نمی بینند فکر می کنند گناه از آیینه است و تصورشان بر این است که اگر سیستم فدرالی در کشور پیاده شود ولایت هایی که از ناحیه فرهنگی، اقتصادی عقب مانده و گرایش های فکری، مذهبی و سیاسی متفاوتی از بیگانگان در سر دارند، بطرف فقر رفته و ولایت هایی که دارای همه چیز هستند اگر عدم تعاون بوجود آید، کار به کجا خواهد کشید! روی این نظریه و هراس نظام فدرالی را رد و تجزیه کشور را عنوان می کنند که این یکی دیگر از اشتباه های غلط آنها است.

در کشوری که فدرالیزم بر بنیاد علمی و منطقی استوار گردد سه ارگان با اهمیت ارتش، خارجه و اقتصاد در انحصار دولت مرکزی قرار داشته باشد و از طرف شورای متشکل از نمایندگان با صلاحیت ایالت ها در حکومت مرکزی رهبری شود، هیچگاهی نه فقر نه تجزیه نه جدایی بار می آورد بلکه نزدیک شدن ها صمیمیت ها و رفاه عامه را نوید بخش می بخشد.

تاریخ نشان می دهد که بسا از کشورها، منجمله هندوستان قبل از استقرار حکومت فدرالی با درگیری های خونین به قسم ملوک الطوایفی و شهزاده نشین اداره می شد اما با پیاده شدن نظام فدرالی می بینیم که سرتاسر کشور هندوستان در یک اتحاد و همدلی، تحت لوای حکومت فدرالی بسوی تمدن رفته و مردم آن سرزمین با عشق و وطن پرستی زندگی می کنند.

رد کنندگان سیستم فدرالی در حقیقت حیات سالمی برای جامعه ما نمی خواهند درحالیکه 90 در صد کشورهای جهان به سیستم فدرالی اداره می شود، نه بطرف فقر رفته اند و نه بطرف تجزیه.

به نظر فدوی اگر نمایندگان ایالت ها خودمختار در سرنوشت کل کشور، شرکت مساوی بدون درنظرداشت مسایل اقلیتی و اکثریتی، قومی، نژادی و زبانی داشته باشند و مرجع عالی تصمیم گیری کل کشور ناشی از اختلاف های ایالت ها در سطح مشارکت را دادستان کل (ستره محکمه) داشته باشد به یقین که بهترین راه حل برای پایان دادن به مشکلات کنونی کشور همانا نظام فدرالی بوده می تواند و بس، مشروط براینکه شخصیت حقوقی کشور فدرال در مسایل بین المللی باید دولت مرکزی شناخته شود.

مشارکت و رقابت های سالم، مشروعیت حکومت مرکزی را بالا برده و توده های میلیونی مردم زحمتکش از تحت سلطه یک نظام اجباری یا یک قوم نجات می یابند و زمینه نظارت مستقیم تمام اقوام در انتخابات نیز فراهم می گردد.

هموطن
برگرفته از استالفی باطرح بشیر بیژن


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هر کسیکه به فکر تجزیه شدن افغانستان را دارد این خواب و خیال است

>>>   کشور را فدرالی بسازید تجزیه آنرا من دو دسته تقدیم وطنفروشان مینمایم. انهم نه تجزیه عادی! این کشور که 63% آنرا بیسوادان تشکیل میدهد هر ده، قشلاق و علاقه داری بنا بر تمایل قوماندانان وطنفروش اعلان "استقلال"؟؟؟ مینمایند تا بصورت مستقل چور و چپاول نمایند و اکر اشتهای شان اقتضاء کند "آزادانه" آدم بخورند!!!!!!
همین اکنون در کشور بیش از 2000 گروه های مسلح "غیر مسول" وجود دارد که تحت قومانده یک قوماندان دزد و مجاهد "کار و پیکار"؟؟؟!!! میکنند!!!!!. این قوماندانان دزد و مجاهد بخاطر اهداف رزیلانه خود افراد مربوطه را با قمار، لواطت، بچه بازی، زنا، دزدی و تجاوز بر ناموس مردم چنان عادت میدهند که فکر کنند معنی دنیا همینست. وقتی سن انها بالا رفت و دیگر زورگویی بر مردم از دست شان پوره نیست!!! نوبت هیرویین میرسد در یک کوشه ای میافتد و دیگر نه به درد دنیا میخورد و نه به درد آخرت. لا اقل 33 سال است که این موضوع جریان دارد
و دو سال است اشرف غنی و گلمرحان در خفا بریش مردم میخندند و کف میزنند!!!
از جانب دیگر چوکی اول ولایات هم در دست همبن قوماندانان وطنفروش قرار میگیرد و هر "قوشخانه ای" بی وجدان به ساز و نوایی میرسد!!! و رییس چمهور و رییس اجراییه؟؟؟؟ میشود!!!!
حقیقت انکار ناپذیر همینست وطنداران عزیز!!!
فدرالیزم راه غلاج چنین کشورها نیست. به پاکستان نگاه کنید "فدرالیسم" بیش از نیم خاک آنرا جدا ساخت و بنگله دیش پدید آمد.همین اکنون پاکستان در حال تجزیه است چون بصورت غیر منطقی بنام مذهب ساخته شده است. اگر عمر باقی بود شاهد ان خواهیم بود!!!
برای تمام مردم افغانستان که قصد فروش مادر وطن را ندارند(99.9% ندارند)فریاد من اینست که از بقایای این طایفه وطنفرش ببرند !!!!!!

>>>   کاملآ به منفعت کشور است
با احترام
امید از کابل

>>>   سایر کشورها تجزیه شدند مثلا پاکستان ؟؟

>>>   باز این قصۀ سرمنگسک شروع شد. چند صباح گوش ما از این صحبت های خسته کن آرام بود، حالا باز قصه از تجزیه وغیره خواب های زمستانی از سر گرفته شد.

>>>   فدرالی شدن کشور ما از جانب کسانی که فکر غلط و به کج را کشاندن مردم از اصل واقعیت درسر دارند بعنون تجزیه افغانستان گفته میشود که میخواهند به اساس دستور کشور بیگانه کشور ومردم ما را در عقب ماندگی نگه بدارند و تا باشد ان کشور بیگانه دست یافتن مداخله را ازاد وباز داشته باشد در غیر ان انهم همان شخص اله دست بیگانه خوب میداند که بهترین راه ورسم بهخاطر ارامش و همزیستی و هم پذیری یگانه راه ان در شرایط کنونی فدرالی شدن دولت است باید بمردم فهمانده شود که دشمنان کشور جاسوسان بیگانه تحلیل نادرست از فدرالی را مطرح میکنند که گویا با این ترتیب افغانستان تجزیه میگردد نه تنها که کشور ما تجزیه نمیگردد بلکه با حکومت فدرالی کشور ما پسوی پیشرفت وترقی گام برمیدارد که مثال خوب ان هندوستان در ابراز نظر هموطن بیان شده است تکرار ان ضرورت نیست .

>>>   کدام تفاوت ندارد، ما نمونه فدرالی خواهان را هم دیدیم و عملا میبینیم کسانیکه امروز داد ازفدرالی میزنند خود نمونه فساد قوم ګرایی غصب زمین قتل تعصب و امثالهم هستند اګراینها نمونه از صداقت و راستی میبودند و خودرا متبارز میساختند میشد بالایشان باور کرد پس هویدا است که اینها خود به این باورندارند

>>>   نه تجزیه نه فدرالی هیچ کدام به درد این مردم نمیخورد. جهان باید تصمیم گرفته این کشور را به علاقه غیر مبدل کرده تمام از زیر دار گریختگی های ممالک شانرا همین جا بیاورند.

>>>   فدرالیزم کاملا" به نفع کشور است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است