از نقاط ضعف خود درس آموختیم
برنامه همبستگی ملی نقاط ضعف و نقاط قوت خود را داشت. از نقاط ضعف آن درس آموختیم و بر نقاط قوت آن سرمایه گذاری کردیم. یکی از این دستاوردها بجا گذاشتن نهاد ملی شوراهای انکشافی است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۳    ۱۳۹۵/۷/۴ کد خبر: 121565 منبع: پرینت

مراسم افتتاح برنامه ملی میثاق شهروندی امروز یکشنبه 4 میزان 1395 در کابل برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، نصیر احمد درانی، وزیر انکشاف و دهات در این مراسم گفت: مرحله اول برنامه کاریابی، در ماه قوس سال 1394در 3734 شورا در دوزاده ولایت کشور در ننگرهار، کنر، پغمان، خوست، هرات، فراه وقندهار، بلخ، قندوز، جوزجان آغاز گردید که تطبیق آن باعث حفظ و مراقبت چهارهزار و پانصد پروژه گردیده و برای 235 هزار از هموطنان ما با کارهای کوتاه مدت ایجاد گردیده است.

وی افزود: مرحله دوم این برنامه در ماه گذشته با 1364 شورا در پنج ولایت هرات، غور، بادغیس، فراه و بامیان آغاز یافت که باعث ایجاد کار کوتاه مدت برای هفتاد و شش نفر در این پنج ولایت شد. مرحله سوم این برنامه قرار است تا دو هفته دیگر در نود و هفت ولسوالی و نوزده ولایت باقی مانده کشور آغاز گردد. انتظار می رود که با تطبیق این برنامه در نوزده ولایت با شش هزار و نود و هفت شورا باعث ایجاد کارهای کوتاه مدت برای 295 هزار از هموطنان ما گردد.

وزیر انکشاف و دهات گفت: بطور خلاصه برای تطبیق سه مرحله این برنامه جمعا برای ششصد و ششصت و نه نفر از هموطنان ما کار کوتاه مدت و برای شانزده نفر از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور کار دوام دار ایجاد گردیده است.

رییس جمهور و حاضران گرامی! وزارت انکشاف و دهات در شروع حکومت وحدت ملی تا تاریخ 25 سنبله سال جاری، مجموعاً 27282 پروژه در سراسر کشور تطبیق و تکمیل کرده است. در جریان این دوسال، وزارت انکشاف و دهات در مصرف بودجه نیز پیشقدم بوده است و در سال جاری 69 درصد از بودجه خود را به مصرف رسانده است و تلاش می کند تا پایان سال مصرف بودجه خود را به هشتاد درصد برسد.

درانی با بیان اینکه برنامه همبستگی ملی، بعد از پنج روز دیگر رسماً پایان می یابد و برنامه میثاق شهروندی جایگزین آن می شود، افزود: برنامه همبستگی ملی نقاط ضعف و نقاط قوت خود را داشت. از نقاط ضعف آن درس آموختیم و بر نقاط قوت آن سرمایه گذاری کردیم. یکی از این دستاوردها به جا گذاشتن نهاد ملی شوراهای انکشافی است.

وی، با بیان اینکه برنامه میثاق شهروندی برای ده سال طراحی و در سه مرحله تطبیق می شود، گفت: در مرحله اول 17717ولسوالی و دوزاده هزار قریه را در تمام سی و چهار ولایت کشور با بوجه حدود یک میلیارد یهنی یک هزار میلیون دالر تحت پوشش قرار می دهد. این ولسوالی ها و قریه های با معیارهایی بسیار واضح در تفاهم با والی ها و تایید رهبری حکومت وحدت ملی تثبیت گردیده است. از طریق این برنامه شش خدمات اساسی ذیل که از طرف مردم پیشنهاد شده ارایه می گردد.

دورانی افزود: اول، خدمات اساسی صحی که مسوولیت آن را وزارت صحت بر عهده دارد. دوم، خدمات اساسی تعلیم و تربیه که مسوولیت آن را وزارت عارف بر عهده دارد. سوم ترویج و بهبود تکنولوژی زراعتی که مسوولیت وزارت زراعت بر عهده دارد. چهارم خدماتی چون احیای زیربنای کوچک آبیاری، تهیه آب آشامیدنی، تهیه انرژی قابل ترویج و اعمار سرک های دهاتی، ا زمسوولیت های وزارت انکشاف و دهات می باشد. قابل تذکر می دانم که ارایه خدماتی چون خدمات صحی، تعلیم و تربیه و تهیه آب آشامیدنی حتمی بوده و یکی از سایر خدمات فوق الذکر بر طبق اولویت های مردم و بر مبنای اقتصادی بودن آن ارایه خواهد شد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افغان نیم ، اهل خراسانیم بخوان
فرزند آریا و بدخشانیم بخوان

من تاژیکم زبان منست پارسی دری
کی گویم این سخن که تو افغانیم بخوان

پوهنتونیم مخوان که ندانم چنین لغت
از واژه های دلکش سامانیم بخوانیم

از ناله های طفل یتیم وطن بگو
از آب چشم تیره ی مژگانیم بخوان

بر من بکن حکایت روزگار این دیار
از شوکت زمان سجستانیم بخوان

اجداد آریاست فر افزای این جهان
از یفتلی و اسپه و کوشانیم بخوان

تو واژه واژه قصه شهنامه را بگو
از رزم های رستم دستانیم بخوان

از جام جم بگوو زتهمینه یاد کن
از رزم و بزم و کشور ساسانیم بخوان

از آرش دلیر و زسهراب پهلوان
از همت غروری میدانیم بخوان

از غیرت همایون و یعقوب و کاوه گو
از شاهنشاه و محمود سلطانیم بخوان

از بو علی و حکمت و قانون او بگو
بر من کتاب خسرو یمگانیم بخوان

از غزنه تا به بخدی و نیشاپور و هری
بر من ز بست و تاریخ سیستانیم بخوان

از خواجهء هرات و مناجات و ناله اش
از بایزید و گلشن عرفانیم بخوان

دیوان رودکی و منوچهری و رهی
از دفتر نظامی و خاقانیم بخوان

ازنکته های نظم سنائی به یاد آر
سیرالعباد و دفترو دیوانیم بخوان

از نی نواز بلخ برایم فسانه گو
شب تا سحر، درس نیستانیم بخوان

بر من غزل بخوان ز دیوان حافظم
تو داستان سعدی و بوستانیم بخوان

بر من سرود بلبل شیرازیم سرا
از خاطرات شعر گلستانیم بخوان

درآسمان هند تو ماه فلک ببین
آن شعر بوریای ابوالمعانیم بخوان

از دره های قلب هندوکش بگو بمن
از لانه های باز و عقابانیم بخوان

از تاریخ سکندرو چنگیز یاد کن
از افتخار مردم پروانیم بخوان

سرخم نکرده است" نیایش" به پیش کس
از قامت بلند و ز پیشانیم بخوان

محمد سلیم نیایش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است