از خبرگزاری فارسی بعید است !
نشر چنین خبری در یک خبرگزاری بزرگ بدون سند و مدرک واقعا جای تاسف دارد و هدف از نشر این گونه خبرها و گزارش ها انحراف در اذهان جامعه کارگری ایران و کوبیدن بر دیوار کوتاه مهاجرین بی دفاع افغانی مقیم ایران می باشد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۸    ۱۳۸۹/۴/۲۶ کد خبر: 12251 منبع: پرینت

گاه گداری در صفحات روزنامه و یا خبرگزاری ها با مطالب مواجه می شویم که بعد خواندن آن عرق شرم وخجالت بر پیشانی خود حس میکنیم .
زمانی که اخلاق تب می کند ، انسانیت فقیر می شود ، وجدان به خواب می رود و شغل انسان ها در لفافه از زرق برق بنام حرفه گم می شود ...
خبر گزاری فارس در تاریخ 21/4/89 خبری در سایت خود نشر کرد به عنوان: ميزان اشتغال اتباع بيگانه در ايران، 1.5 ميليون نفر !!

این خبر از قول شخصی بنام حميد حاج‌ اسماعيلي به عنوان فعال کارگری نقل شده است.
نشر چنین خبری در یک خبرگزاری بزرگ بدون سند و مدرک واقعا جای تاسف دارد و هدف از نشر این گونه خبرها و گزارش ها انحراف در اذهان جامعه کارگری ایران و کوبیدن بر دیوار کوتاه مهاجرین بی دفاع افغانی مقیم ایران می باشد.

به طور معمول نشر هر خبری در بین جامعه بازخورد هایی دارد و باعث بروز واکنش های متفاوتی می شود.
از آنجایی که دست ما مهاجرین افغانی برای اعتراض در چنین مواردی کوتاه است و خرما برنخیل ، این حقیر بنا بر وظیفه ای که دارم مختصر توضیحاتی را برای خوانندگان محترم عرض می کنم وقضاوت نهایی را بر عهده خود آنها می گذارم.

۱- طبق آمار رسمی که در طرح آمایش ۳ ساماندهی مهاجرین توسط اداره کل امرو اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران اجرا شد ، قریب به یک میلیون مهاجر افغانی به طور قانونی دارای مدرک شناسایی در ایران حضور دارند که از این تعداد حدود ۲۷۰ هزار نفر آن مشغول به کار بوده و از وزارت کار ایران مجوز کار ( کارت کارگری موقت ) دریافت کرده اند.

۲- طبق اعلام غیر رسمی و بر اساس حدس و گمان ، یک میلیون و پنجصد هزار تبعه افغانی به طور غیر قانونی در ایران زندگی می کنند. که جمعا دو میلیون پنجصد هزار تن می شود.
در اینجا باید توجه داشت که در امار رسمی از تعداد یک میلیون مهاجر افغانی حدود ۲۷۰ هزار نفر ان به نوعی مشغول کار می باشند ، یعنی کمتر از ۳۰٪ اما در مطلب که در خبرگزاری فارس نشر شده از مجموع مهاجرین که دومیلیون و پنجصد هزار نفر هستند ، یک میلیون وپنجصد هزار نفر آن مشغول کار می باشند. یعنی بیشتر از ۶۰ ٪ این افراد دارای کار وشغل هستند و به نوعی بازار کار ایران را اشغال کرده اند.

حال سئوالی که باید از جناب حاج ‌اسماعيلي پرسیده شود این است که: با کدام منطق عقلی ، انسانی ، شرعی وعرفی و البته علمی شما به این نتیجه رسیده اید که ۶۰٪ در صد از کل جمعیت مهاجرین افغانی دارای شغل هستند ! و جای کارگران ایرانی را اشغال کرده اند.
البته یک احتمال وجود دارد ان هم این است که از نظر جناب حاج اسماعیلی کودکان واکسی ، گل فروش ، آدامس فروش ، فال حافظ فروش و آشغال جمع کن کوچه و خیابانهای ایران و زنان که در منزل با شکستن پسته امورات خود را می گذرانند ، کارگر به حساب امده و در ردیف شاغلین قرار گرفته اند. اگر این احتمال را کنار بگذاریم و به واقعیت ها و خانواده های پر جمعیت مهاجرین توجه بکنیم درخواهیم یافت که این خبر متاسفانه بدون کدام تحقیق و بررسی اعلام شده و صحت ندارد.
شما چه فکر میکنید؟!

توسط شیر محمد حیدری (میر افغان)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این مشکل همیشگی مهاجران از روز اول بوده است و یعنی از همان زمان که اولین پناهندگان وارد خاک ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام شدندایران همیشه برای متقاعد کردن جهانیان برای جلب توجه بیشتر به عنوان کشوری مهاجر پذیر افغان ها را با بزرگنمایی و زوم100%نشان داده ان و همیش از ای راه در برهه های مختلف تاریخ سی ساله خود سود برده اند.
از دیگر سو دولت افغانستان همیشه در قبال مهاجرین که در ایران و پاکستان و دیگر کشورها هستند از موضع ضعف و زبون برخورد کرده اند و نه وزارت مهاجرینش و نه وزارت خارجه اش هیچکدام و نه ریاست جمهوریش توانسته از حق اتباع خود در سراسر دنیا حمایت نماید.مردم هم که دستشان جایی بند نیست.

>>>   میر اوغان، چرا منکر این حقیقت هستی؟!!
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.
هراتی...

>>>   فقط میگم که براش متاسفم

>>>   شيرمحمدجان
سلام
انتقاد چيز خوبي است ولي زماني كه از روي منطق و آگاهي كامل باشد.
ما كه در ايران رفت و آمد داريم و ميبينيم آن يك و نيم ميليون نفر در حال كار كردن هستند . چيز عجيبي نيست دويست و هفتاد هزار نفر كه خودتان اقرار كرديد، از آن يك و نيم ميليون نفر هم اگر يك ميليون و دويست هزار نفر سر ساختمانها مشغول باشند كه بيشتر هم هستند، آمار چيز عجيبي نيست كه اينطور بخواهد در بوق دميده شود.

>>>   مير افغان جان قابل زكر است شغل هاي را كه افغان هاي ما اشغال كرده اند به هيچ عنوان برادران ايراني ز ير بار آن نمي رودپس در حقيقت هيچ فرصت شغلي ار دست برادران خارج نشده است
با تشكر فتو پامير سوزمه قلعه

>>>   با سلام به همه شما یک مقدار با انصاف باشید الحمد لله افغانیها همه جور شفل دارند از کار های ساختمانی تا دکتری تا آدامس فروشی به کوری چشم رهبران جیب پر کن و اینکه همیشه مردم مارا به جان همدیگر می اندازند تفرقه بینداز حکومت کن

>>>   دروغ نیست من ایرانی هستم و با چشم خودم می بینم در حالی که جوانان ایرانی بیکار هستند کارگران افغانی با دست مزد پایین جای کارگرهای ایرانی را گرفته اند.

>>>   انقدر اب بهش بستین و تیتر جنجالی زدید که فکر کردیم چه خبره !نویسنده محترم بگه اگه در برابر یک امار انقدر ملتهب میشن پس باید دربرابر اعلام نظر یک بیگانه که گفته کشتن افغان لذت داره که باید میمردند.پس چرا سکوت کرد و چیزی ننوشت ؟!اگر انقدر حساس است؟!!جوسازی بسه .اونی که باید لنگش کنی یکی دیگس! اگه مردی و راست میگی برو سراغ اون که کشورمونو اشغال کرده.در ثانی یک سوال داشتم ازتون.وقتی نویسنده ادعا میکنه مدیر یک کشور برای خبر داخل کشورش منبع موثق نداره(یعنی اینکه نمیدونه تو کشورش چه خبره!)اونوقت تو توی یک کشور دیگه و اوضاع قاتی پاتی مملکت امار درست داری!!!
یادت باشه در ایران گاهی اوقات در بعضی فصول تعداد مهاجران غیرقانونی 7میلیون میشود یعنی 10درصد جمعیت ایران! همچنین مهاجران غیر قانونی تمام فرزندان ذکور بالای 10 ساله شان وارد حرفه ادم بزرگا میشن و جای یک ادم بالغ رو اشغال میکنن مثلا کارگر مبتدی ساختمان میشن در باغات میوه چینی میکننو و در دامداری و مرغداری و.. حالا با احتساب اینکه اکثر مهاجران غیرقانونی از خانواده های پر جمعیتن و از 10 سالگی بچه رو بکار ادم بزرگ وامیدارند و زیر 10 سال رو وادار به گدایی و فروش تنقلات و گل وغیره سر چهارراه میکنن (بنابر جدبد ترین امار سازمان بهزیستی ایران 70 درصد کودکان کار خیابانی در ایران خارجیند.باور ندارید به سایتشون بعنوان منبع موثق مراجعه کنید)دیگه خودت کلات رو قاضی کن ببین اون بنده خدا راست گفته یا تو که صرفا از روی معلوم نیست بخله حسده چیه که اینطور نظر کذب با فضاسازی دادی شایدم اثر یک پول باشه که از یک اشغالگر گرفتی که انقدر کورت کرده که او و کشتارش و غارتش رو نمیبینی ولی در عوض توهم ناحق رو میبینی!چطور میخوای اون دنیا حلال بود بگیری ایران به گردن ما حق داره و من نمیذارم به زادگاهم توهین کنی جایی که به خاندانم از شر هموطن پشتون بااحترام پناه داده.
عسل از تهران

>>>   میر افغان یگی ازهزاران خلاف واقع که نسبت به مهاجرین درایران داده می شود اشاره کرده ولی برای عسل ودفاع ایشان که غیر مستد ل است از وضفیت مهاجرین اطلاعی ندارد متاسفم.
شکوری

>>>   سلام بنده ايراني و مسلمان هستم و از اينكه در كنار برادران و خواهران افغان دارم زندگي ميكنم خرسندم آخه چرا ما مسلمانان از كوچكترين غفلت يه كوهي ميسازيم دشمنان ما در افغانستان دارند دارايي و ثروت افغانستان به يغما ميبرند و هيچكه صداش در نمياد و با يك آمار به واقع درست اينگونه بعضيها در خود ميپيچند .ما روزي پيشرفت ميكنيم باهم متحد و يك صدا شويم دشمن ميخواهد از اختلاف ما سوء استفاده كند پس دست دردست هم به مهر براي آباداني كشورهاي فارسي زبان بخصوص ملت بزرگ افغان وايران .باشد تا فردايي نزديك


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است