از فرار و امید تا بازگشت و یاس
خبر انتشار بازگرداندن 25 مهاجر از یونان به ترکیه موجی از نگرانی و ترس را در میان هزاران مهاجر در کشورهای اروپایی به راه انداخت و همه به کابوسی می اندیشند که به خود رنگ واقعیت گرفت 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۵    ۱۳۹۵/۷/۲۵ کد خبر: 122530 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،بازگرداندن مهاجران در چارچوب توافقنامه دو جانبه میان یونان و ترکیه صورت می گیرد که چندی قبل 30 مهاجر که اکثر افغانستانی بودند از جزایر یونان به ترکیه بازگشت داده شدند که دلیل آن رد شدن درخواست پناهندگی عنوان شده بود.

اینکه کشورهای اروپایی نمی توانند تمامی مهاجران را مورد پذیرش قرار دهد، واقعیتی است قابل پذیر اما قربانی کردن مهاجران در بازی "پول برای پذیرش" نه تنها انسانی نیست بلکه ننگی است برای کشورهای که تا چندی قبل به عنوان قهرمانان بشردوست دیده می شدند.

آلمان اولین کشوری بود که مرزهای خود را به روی موج مهاجران گشود و پس از آن دیگر کشور های اروپا وارد این روند شدند اما با وقوع رویدادهای امنیتی، رویکرد این کشورها نسبت به مهاجران تغییر کرد و اکنون سعی در بازگرداندن آنان دارند.

در این میان انتظار می رود که بیشترین اخراج شدگان از میان مهاجران افغانستانی باشد زیرا دولت در اقدامی عجولانه و برای دریافت کمک های بیشتر خواهان بازگشت مهاجران شدند.

این اقدام کشور نه تنها چالش بزرگ را برای دولت به وجود آورد بلکه منجر به بحران انسانی می شود که در انتظار مهاجران اخراج شده، است زیرا هم اکنون یک میلیون بیجا شده داخلی در سردگمی به سر می برند.

صدراعظم آلمان که پس از ورود مهاجران به این کشور بزرگترین حامی آنان و سدی در مقابل منتقدان بود، روز گذشته خواستار تلاش های مشترک در " سطح ملی" برای بازگرداندن پناهجویان که واجد شرایط پناهندگی در آلمان نمی شوند، شد.

در سال 2015 تنها آلمان نزدیک به 900 هزار پناهجو را در خاک خود جا داد اما احساسات ضد خارجی در برخی نقاط این کشور زمینه را برای تاخ و تاز به مهاجران فراهم کرد که نتیجه آن همان تغییر رویکرد مرکل نسبت به مهاجران است.

بر مبنای توافقنامه اتحادیه اروپا با ترکیه، در مقابل بازگرداندن مهاجرانی که در جزایر یونان درخواست پناهندگی شان رد شده است، یک مهاجر سوریایی مستقیما از ترکیه پذیرفته شده و به این کشور کمک مالی صورت می گیرد.

در این میان بیشترین آسیب را مهاجران افغانستانی متحمل می شوند زیرا در نگاه جهان، سوریه کشور درگیر جنگ است و افغانستان دیگر جنگ زده قلمداد نمی شود و از سوی دیگر اقدام برای پذیرش از سوی مقامات کشور بیش از هر زمانی پذیرش مهاجران در کشورهای اروپایی را مشکل کرد.

باید مقامات دولت قبل از اینکه به فکر دریافت پول از هر طریقی باشند به این حقیقت پی می بردند که کشور حتی توان سازماندهی بی جا شده داخلی را ندارد، چگونه می خواهد پذیرای هزاران مهاجر دیگر باشد؟

و این کمک ها نه برای ایجاد مناطق مسکونی و امکانات رفاهی مهاجران بازگشت داده شده بلکه در اقدامات نظامی و اکثرا در فساد مقامات دولتی حیف و میل می شود.

یونان دلیل بازگرداندن مهاجران را رد درخواست پناهندگی آنان عنوان کرده است اما سازمان های حامی حقوق پناهندگان گزارش داده بود که بر اساس تحقیقات، برخی از افراد اخراج شده حتی حق ارئه درخواست را نداشتند.

اگر اقدامات اساسی برای بازگشت مهاجران در کشور صورت نگیرد، همچنان که بر تعداد بی جاشدگان داخلی افزده می شود، شهرهای بزرگ با هجوم مهاجران مواجه می شود و فصل سرما فرصت کمک رسانی به تمامی افراد آسیب پذیر را گرفته و باید منتظر همان فاجعه باشیم که ماه هاست مهاجران در هراس آن به سر می برند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


>>>   یک خانم در آلمان اضافه از یک میلیون مهاجر را در آلمان می پذیرد و ده ها رهبر مرد کشور های دیگر اروپایی، از پذیرفتن مهاجرین ابأ میورزند و میترسند.
دلیل اش این است که این رهبران مرد کشور های اروپایی بروت ندارند و نا مرد هستند.
اگر بروت میداشتند، هرکدام شان میگفتند که خیر است، من یک میلیون مهاجر را در تار بروت خود جای میدهم.




مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است