لیست کامل قرضداران برق
مقاماتی که از شفافیت به نور رسیدند
در حالی نام ریاست جمهوری در میان لیست بدهکاران دایمی شرکت برق برشنا است که این شرکت افشای آن را با هماهنگی ریاست جمهوری عنوان کرده است. شفافیت تا این اندازه آنهم در افغانستان! 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۱    ۱۳۹۵/۷/۲۸ کد خبر: 122692 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، شرکت ملی برق افغانستان فهرست اسامی 2099 تن از بدهکاران دایمی این شرکت را منتشر کرد که حدود سه میلیارد بدهی دارند که در این لیست، نام 73 مقام ارشد دولتی، نمایندگان مجلس و افراد قدرتمند نیز وجود دارد.

در این لیست با نام مقاماتی روبه رو می شویم که اگر چه در گذشته از معامله گرفته تا بی کفایتی و فساد و ... دست داشته اند اما دزدی برق! آن هم جنرالی مانند دوستم و برای مقبره استادی چون برهان الدین ربانی؟

حال نگاهی می کنیم به لیست مقامات بدهکار از سوی شرکت برشنا:جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری بیش از 34 میلیون افغانی (512 هزار دالر)، تلویزیون نورین بیش از سه میلیون افغانی ( ۵۲ هزار دالر) و محمد کریم خلیلی، معاون پیشین ریاست جمهوری بیش از ۵ میلیون افغانی ( ۷۸ هزار دالر).

در ادامه این فهرست، مصرف انرژی برق مقبره استادبرهان‌الدین ربانی در 12 دوره (861202)، سیدمنصور نادری در 15 دوره (132381)، ریاست جمهوری در 3 دوره (531224)، حاجی الماس زاهد نماینده مجلس و مشاور رییس جمهور در 10 دوره (1307067)، نجیب‌الله کابلی در 3 دوره (800993) و عبدالرب الرسول سیاف در 6 دوره (1482865) و فرزندان وی هر کدام عبدالستار ، حبیب‌الرحمان و عبدالقادر به ترتیب هر کدام در 7،7 و 12 دوره (1681351)، (974859) و (197449) افغانی شده است.

در این فهرست چندین شبکه تلویزیونی از جمله آیینه، تمدن، دعوت، ژوندون و شرکت‌های مخابراتی‌یی چون ام.تی.ن، اتصالات و افغان‌بیسیم، اعضای مجلس نمایندگان و ... که یا اجازه قطع برق را نمی دهند یا خود برای وصل دوباره برق اقدام می کنند.

تعجب از این لیست به جای می رسد که سخنگوی برشنا افشای نام بدهکاران برق را با هماهنگی ریاست جمهوری و شورای وزیران عنوان کرده است در حالی که نام خود ریاست جمهوری در این لیست موجود است، آیا مقامات تا این اندازه به شفافیت رسیده اند که اقدام به رسانه ای کردن دزدی های خود می کنند؟

به عبارت دیگر، اگر این شفافیت به جایی برسد (در قرن حاضر انتظار نمی رود) که پولیس اقدام به بازداشت بدهکاران بزرگ برق کند، باید شاهد خالی شدن ریاست جمهوری گرفته تا مجلس باشیم، میدان جنگ نیز از حضور فرماندهان جنگی تهی خواهد شد و تعداد شبکه های تلوزیونی رو به کاهش می رود.

حال که نام تعداد بیشمار مقامات در میان لیست بدهکاران دایمی برق افغانستان جای دارد که نمی شود به اعمال قانون نسبت به این افراد امیدوار بود، ذهن را به مناطقی می برد که با زیاده خواهی و دزدی های دولتمردانش در تاریکی شب و روز فرو رفته است.

این لیست تلنگری است برای تمامی مردم تا باری دیگر که به پای صندوق رای رفتند به جای صلاحیت های قومیتی و جناحی به دنبال صلاحیت ملی باشند تا حداقل روشنایی نیز از آلوده به دزدی نشود.

کد (18)


لیست قرضداران برق

لیست قرضداران برق

لیست قرضداران برق

لیست قرضداران برق

لیست قرضداران برق

این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شـــــرم بادبه همه شما
کابلی

>>>   اخ ! که یک دیکتاتور لازم است - خدابیامرزدت عبدالرحمن خان وحفیظ الله امین که این غداران به مال ملت سرشانرا چت مینمودی اف -اف
چنگیزازشهر کهنه

>>>   خیر است پول باقیداری زورداران را بالای دیګر مشترکین بیچاره بیندازید و هم چنان قیمت برق را دیګر هم بالا ببرید قرضداری آنها خلاص میشود .
مصباح الدین از کابل

>>>   حالا این جنرال ها و معاونین و اعضای مجلس اسمای شان روی جدول آمده .ترا خدا درهمین دنیا حساب و تسویه کنید مهم نیست چند روی بی برق بمانید تا از دل غریب بیاید .تسویه کنید پیش از از آنکه گور یا خانه آخرت تان تاریک و بی برق نباشد همه تان پای تان در لب گور است مثل سیاف و خلیلی و غنی ...بپردازدید پول برق را قبل از آنکه با شارتی برق عزراییل گرفتار شوید اونجا دگه اطفاییه بداد تان نخواهد رسید .ازمن گفتن بود.

>>>   حال فهمیده شد که چرا شرکت برشنابرای مردم غریب رحم ندارد و صرفیه برق را بالای مردم بیچاره بلندمیبرد بخاطر اینکه زورش بالای... نمیرسدمیزند به پالان خر
ترکاری فروش

>>>   اینها واقعا غمخورافغانستان هستند بسیار جای تاسف است اگرما دریکدوره صرفیه برق راتحویل کرده نتوانیم وآنهم مبلغ دوصد ویاسه صدافغانی باشد برق ماراقطع میکند این شد عدالت میگویند اگرهرچیزی دیگری گنده شود بانمک پاک میشود واگرنمک گنده شود باز توسط چی آنراپاک میکنی آفرین به این بزرگان ما صد آفرین واقعا تمام شان قهرمان هستند وپیرودین رسول الله مبارک

>>>   چندی قبل که این خبر را شنیدم اول تصور کردم شوخی می کنند! چه با مزه فرزندان ملیاردر عالی جناب باید پول برق مقبره پدر را بپردازند! اینجا کدام پارک نیست که شهرداری بپردازد.
از این بترسید که از بودجه وزارت خارجه و شورای صلح مصارف پرداخته نشود!

نواسه های کلکانی و نواسه های نادر خان هم آمادگی بگیرند بخاطر پرداخت بل برق تپه شهر آرا و منار نجات! چه نیاز به برق دارد مقبره این مسکین؟ اصلا بعضی ها در زندگی غصب زمین و مال و دارایی مردم را نمودند و بعد از مرگ هم تعداد متهم به غصب زمین هستند. ولی امروز شاهد آن هستیم بعضی ها بعد از مرگشان هم می خواهند مال بیت المال را نوش جان کنند.

مقبره ربانی مسجد نیست که حال چهار هواخواه وی همچو چهار ملا و آخند که بنام مسجد در اتاق خود AC و بخاری مفت را شب و روز چالان می کرد، مصارف برق مسجد را بهانه گرفته بالای برشنا و... قهر هستند. مردم نمی توانند خانه خود را گرم و سرد نگاه کنند، از پول حلال خود باید مصارف برق مقبره ها و خانه ملا ها را بدهند؟

مسوولین ریاست برشنا با همچو عملکردشان مورد تشویق باید قرار بگیرند! چون نقاب از رخ زاهدان، مجاهدان، وکلا، زورمندان و... برداشتند. بیداری یعنی هر کدام باید حق و حقوق خود را بدون کم و زیاد و طفره رفتن اخذ و بپردازد ولو مرده یا زنده!

ایمل معانی

>>>   به خدا شرم است برای کسانی که خود را رهبر و عالم و مجاهد می گویند! تنها بل برق شان برابر است با هست و بود مجاهدین یک ولسوالی. مجاهد واقعی خانه و نان ندارند. اما این بی شرم ها که خود را رهبر می تراشند از خون شهدا و برکت شمشیر مجاهدین از خر لنگ به کروزین و هو پیما رسیدند. مرگ به این خاینین ملی. مجاهدین از نام اینها شرم دارند. و باید مجازات شوند.

>>>   با دوستم کاری نداریم به سیاف و خلیلی و فهیم و .... که ملیون ها باقی هستند می گویم که بخدا ما به نام تان می شرمیم لطفا از نام مبارک مجاهد استفاده سوء نکنید. مجاهدین را با این فساد 20 ساله تان نه شرمانید. به لحاظ خدا نام مقدس جهاد را از خود دور کنید. ای مفسدین فی الارض
بلال از کابل

>>>   خیراست ، زور تان به زور دار ها نمیرسد قیمت کیلوات برق را بلند ببرید ما غریب ها ، بی واسطه هاو بی زور ها میپردازیم.
غریب از کابل

>>>   پشک پاسبان گوشت مقرراست :
.... بنام جهادفی سبیل الله ملیونها دالر دزدی کرده دروقت حکومت جهادی بانک ها در منزل شخصی شان و مال و جان ملت میراث پدرشان بود.
متاسفانه جامعه ملل بنام همکاری درایجادحکومت دموکراتیک بازهم پشک راپاسبان گوشت مقررکرده است .
طوریکه درلیست مشاهده میشودهمان وندگیران جهادی پول بیت المال راهم میراث پدر دانسته است .
اگرصادقانه انتخابات شود بغیراز دزد هیچکسی طرفدار دزد نخواهد شد .
وطندار

>>>   نویسنده مطلب چقدر خوش باور است.
هنوز به راز و رموز جهان فساد بلدیت نداری.
بسیار مقامات عالیرتبه دولتی در دنیا هستند که به میلیون ها و ملیارد ها ، سؤ استفاده میکنند، اما در یک جا،طور مثال یک قالینچه را از افغانستان به کشور شان می آورند و به میدیا خبر میدهند که آوازه بیاندازید که من مالیه این قالینچه را ندادم.
در نتیجه در تمام نشرات ازین حادثه خبر میدهند و بالاخره وزیر مذکور میگوید که به من این قالینچه را تحفه داده بودند و من خبر نداشتم که باید برای آن ماله بدهم.
بهر صورت چند صد دالر و یا ایرو مالیه میدهد و موضوع حل میشود.
اما هیچ کس ازین وزیر پرسان نمی کند که آیا صد ها میلیون دالری را که از بودجه دولت برای یک کشور فقیر بنام کمک به پروژه های عمرانی گرفته بودی،آیا همه اش به آن کشور داده شد و یا نه؟
و یا در مورد اوراق پانامه:
صدراعظم بریتانیا متهم شد که نام او نیز درین اوراق درج است. بعد از تحقیق اعلان میشود که این پول حاوی بیست هزار پوند است و آنهم از صدر اعظم انگلستان نیست، بلکه از پدر او است.
این که تنها بخاطر ریفرندوم و خروج بریتانیا از اروپا، چند ملیارد پول گرفته است، هیچ کس آگاه نیست و همین قسم به هزاران و ده ها هزار وقایع دیگر.
حالا این که ریاست جمهوری نان خویش را درین لست داده است، این بخاطری است که دیگران را تشویق به پرداخت قروض شان کنند.
اگر طور مثال یکی ازین متنفذین به ریاست جمهوری شکایت میکند که ریاست برق از من پول مصرف برق میخواهد، ریاست جمهوری در جوابش میگوید که والله چاره نداریم، من هم باقی بودم و از نزد من نیز پول برق را گرفت. بنأ جز آن که تحویل کنید چاره یی نیست.

>>>   ای ریس جمهور وای ریس اجراییه ای وزیر داخله شمارا به خداوند سوگند که باملت مظلوم وپول بیت المال خیانت کنید مردانه اقدام کنید در غیر ان برای حکومت طلبان دعا میکنم همان حکومت وهمین مردم که پول راتحویل نمیکنند وبعد ماش استن

>>>   بگذارید که چورکنند چرا اینها جهاد کرده اند وروس راازوطن کشیده افسوس به این جهاد وافسوس به این وجدان قسم بخدا که مامیشرمیم

>>>   اینه بیا ازی نوده پیوند کو
لیست از افراد سرشناسی مقروضین برشنا مانند
جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری،
عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی،
کریم خلیلی معاون پیشین ریاست جمهوری،
سیدمنصور نادری عضو مجلس نمایندگان،
نجیب‌الله کابلی عضو مجلس نمایندگان،
لالی حمیدزی عضو مجلس نمایندگان و شماری دیگر نام برده شده است.
جنرال دوستم خدمتگار این خاک است که در جنگ به شمال کشور به سر میبرد تا برای ملت خدمت کند اما قرضدار از بیت المال ملت.
به گفته خود احالی پغمان بابه (شیخ الحدیث) خادم مکلت رهبر .... ) قرض دار از بیت المال ملت بار ها حکومت وحشت ملی را هشتار داده که اگر .....از قدرت کناز زده شوند باز خوب نخواهد شد.
کریم جان خلیلی رهبر کبیر هزاره ها) هاهاهاهاهاه این بیچاره هم مقروض از پول نداره به همین خاطر در ابتداء از جنبش روشنایی پشتی بانی کرد اما چاره نشد ترک میدان کرد این هم از خادمین ملت است.
سید منصور نادری) خودش را از اولاده پیامبر اسلام میدان و سید هم است باز هم مقروض از بیت المال یعنی از ملت بدبخت و بیچاره.
نجیب الله کابلی) مالک بوستان کابل و شبکه تلویزونی امروز) باخبر این شخص (حاجی) است حج رفته باز هم از ملت قرضدار و اوگار میگرده.
لالی حمید زی) نماینده مردم وقتی در پرده تلویزون ظاهر میشود چنان لاف و پتاق میزند گویی از این کرده شخص نیک نیست خیلی وطن و مردم را دوست دارد اما مسکین خیلی روزگار بد دارد از مردم زیر خیمه کرده هم بد تر از یک ( معلم ) مکتب کرده هم روزگار بد که یک معلم فقط 6000 افغانی معاش دارد اما این بالا تر از 100 هزار افغانی.
این شرم را کجا ببریم خدمتگاران وطن مقروضین درجه یک هستند همه این ها لاف از خدمت را میزنند در حالیکه بدترین ها همین ها هستند.
اعلانات شبکه (افغان بیسیم) یک شرکت افغانی توسط افغانها برای افغانها) یعنی دزدی باز جناب بیات به مردم بیچاره ما خیرات که میته خودش را به تلویزون جه خوب جلوه میته از بیت المال قرضدار
.......... به اینها هیج شرم ندارند به کدام روی به ملت مینگرند
پروانی

>>>   همین مردم و همین دزدان
چیزی آسیاب کند است و چیزی گندم تر است
همه مردم قوم پرست و سمت پرست هستن اگرنه این چهار تا دزد چی باشند که 30 میلیون مردم قرضدار بگردند و آزاد باشند و خود شان را کاندید کنند چه در پارلمان چه در شورای ولایتی یا ریاست جمهوری ملامت اصلی خود مردم است
پروانی

>>>   یک پیشنهادازطرف شرکت برشناترتیب شودوامرش شانراازکرزی بگیردکه همین پول باقیداری بیچاره هاازمعاش مامورین دولت وضع شودبخاطراینکه بیچاره خلیلی وحاجی نبی ،دوستم وامثال آنهاکی چیزی دارد که پول برق راتحویل نمایند.

>>>   کریم خللی خیلی غریب وبیچاره چیزیک کم دارد یک چهار خانه های کلان ومجلل برای مهمانان ویک چند خانه هم برای بودوباش خوداش وحاجی نبی برادراش نقی جان نازدانهپسراش و یک جند صد جریب زمین غصب کرده شده وزارت دفاع تپه اسکار که اکنون بنام شهرک حاجی نبی مشهور است ملیون ها دالر از پول فروش انرا بخودشان حزینه کرده اند و یکمقدار زمین در ولایت بغلان را که تصاحب شدند و شراکت در چند تجارتخانه ایا کسیکه خود را رهبر بگوید ایا همین مقدار پول ودارایی برایش کافیست رگز نه بایدبیشتر از پینج ملیون افغانی پول برق خود رانباید که تحویل کند باید سال ها برق رایگان در خدمتش قرار داشته باشد و اگر احیننا لازم وضروری باشد باید صرفیه برق خللی صاحب بر دوش مردم انداخته شود که این بیچاره کم پول در خدمت مردم بوده و پسمان از رقبایش در سرمایه ودارایی شده است .

>>>   ما لست را چکنیم که برای ما نشان میدهند که این افرادازصرفیه برق مقروض هستند این لست درد ملت را دوا نمیکند اگرزور رئیس جمهور بالای اینها نمیرسد جامعه جهانی که همکارما خودرا میگویند باید فورا این جنابان را گرفتار وجایداد های شان را ازنزدشان بگیرند وبه بیت المال بسپارند قسم بخدا است من چهل سال کارمیکنم تافعلا خانه ندارم درخانه های کرائی زنده گی میکنم وخوراک اولاد من یا نان خشک نیم شکم ویا پیاوه کچالو است اوملت شما بگوئیدکی خوب است؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است