گفتگوهای قطر به صلح نمی انجامد
دیدارهای پنهانی که زیر نام گفتگوهای صلح صورت می گیرد می تواند شک برانگیز باشد. مشخص نیست که چه نوع گفتگوهایی صورت می گیرد، گفتگوها واقعا درمورد صلح است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۵/۷/۲۹ کد خبر: 122770 منبع: پرینت

در میان شدت گیری نبردهای طالبان، خبر انجام گفتگوهای سری و نمایندگان حکومت افغانستان با طالبان در قطر منتشر می شود. گفته می شود حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی و استانکزی رییس عمومی امنیت ملی در این گفتگوها از افغانستان نمایندگی می کنند و کسی به نمایندگی از پاکستان حضور نداشته است. چگونه طالبان در این گفتگوهاتمایل نشان داده و پشت پرده این گفتگوها چه چیزی پنهان است؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، نظری پریانی، روزنامه نگار در «فراخبر» گفت: نفس هر گفتگویی که بین هر فردی با طالبان، در جایی پنهان از نهاد مردم صورت می گیرد نمی تواند قابل تایید باشد. گفتگو با طالبان باید به صورت بسیار شفاف، اعلان شده و رسمی صورت بگیرد و امکان ندارد که یک موضوع به این مهمی در خفا فیصله شود و بعدا به مردم قبولانده شود. نفس این گفتگو قابل انتقاد است و با توجه به ساختاری که طالبان دارند این گفتگوها به نتیجه نخواهد رسید. چرا که بحث گفتگو برای صلح در افغانستان مستلزم گفتگو با پاکستان است و کشورهای منطقه باید در این قسمت بر پاکستان فشار وارد کنند تا این کشور از سیاست خود دست بردارد.

وی افزود: طالبان هیچ گامی بدون اجازه پاکستان برنمی دارند. این گفتگو هم بدون شک در همکاری با پاکستان صورت گرفته است. اما از آنجایی که این گفتگو ها بسیار پنهانی است، مشخص نیست که چه کسی بدانجا رفته و چه چیزهایی گفته است و نمی توانیم چندان آن را بررسی کنیم و از آن نتیجه ای بدست آوریم. اما دیدارهایی که زیر نام دیدارهای پنهانی گفتگوهای صلح صورت می گیرد می تواند شک برانگیز باشد. مشخص نیست که چه نوع گفتگوهایی صورت می گیرد و گفتگوها واقعا درمورد صلح است یا گفتگوها برای چیزهای دیگری انجام می شود.

پریانی، با بیان اینکه نفس حضور برادر ملامحمدعمر در این گفتگو به عنوان نماینده طالبان، بر بی اهمیت بودن این گفتگوها صحه می گذارد، افزود: با توجه به مرگ مشکوکی که ملاعمر داشت، اگر خانواده ملاعمر در میان طالبان وجود داشته باشند، انشعابی که در گروه طالبان شکل گرفت و مخالفتی که برای برادر ملاعمر شکل گرفت، خانواده ملاعمر را از تاثیرگذاری روی طالبان یا از تصمیم گیری کاملاً منزوی ساخته شدند. در زمانی که ملا عمر حیات داشت، منزوی بود و تصمیم ها از سوی پاکستان گرفته می شد.

این روزنامه نگار، معتقد است، صلح با طالبان در حال حاضر امکان ناپذیر است و گفت: در حال حاضر طالبان از آن هیاتی که داشتند، خارج شده اند و از یک جریان یک پارچه منحصر به پاکستان در تعاملات نظامی و سیاسی تبدیل به یک جریان پارچه پارچه موثر در استخبارات کشورهای منطقه شده اند. هر دیداری که طالبان با کشورهای منطقه و حتی آمریکا انجام می دهند به معنای گفتگوهای صلح نیست. طالبان حالا تامین کننده منافع بسیاری از قدرت ها به اشکال جداگانه هستند و به همین سبب جنگ وصلح افغانستان حالتی پیچیده به خود گرفته است.

وی، اضافه کرد: آمریکا وقتی بحث صلح را در افغانستان روی دست می گیرد ناگزیر است که کشورهای منطقه را نیز در این بحث شریک کند اما با این وصفی که طالبان هم اکنون دارد، اگر نشست های چهارجانبه، هجده جانبه هم شود نتیجه بخش نخواهد بود. چرا که در گذشته استاد ربانی به طور مستقیم با نماینده های مهم طالبان گفتگو کرد و به هیچ نتیجه ای نرسید. عین همین گفتگوها در حال حاضر به صورت پراکنده جریان دارد.

پریانی، معتقد است روند صلح با طالبان باید اصلاح شود و افزود: گفتگو ها تازمانیکه دولت افغانستان به جای حذف طالبان به حفظ طالبان بکوشد، فایده ای ندارد. ما می بینیم تلاش برای حفظ طالبان در افغانستان است تا حذف طالبان. به بهانه های مختلف و با رویه هایی بسیار مشخص استخباراتی، طالبان تجهیز و مسلح می شوند و موترها و امکاناتی که باید برای سربازان ما در قندوز برسد در بغلان توقف داده می شود و تسلیم طالبان می شود.

وی افزود: پس برای نتیجه دادن گفتگوهای صلح ابتدا باید اراده برای حذف طالبان بوجود آید، پس از آن تلاش ها باید برای متقاعد کردن پاکستان برای سیاستی که روی دست دارد صورت بگیرد. این تلاش ها باید اراده دولت افغانستان وبرخی کشورهای منطقه و کشورهای جهانی باشد. متاسفانه افغانستان و کشورهای دیگر حرف و عملی متفاوت در برابر طالبان دارند و طالبان امروز، به ابزاری بسیار گرم هم در دست گروه های مافیایی و هم در دست کشورهای منطقه، جهان، بازیگران داخلی، حلقات داخل ارگ و بیرون از آن قرار دارد.

پریانی در اخیر گفت: متاسفانه بیشترین حمایتی که در داخل افغانستان از طالبان انجام می شود از سوی حامد کرزی است. پس از وی هم افرادی که واقعیت های قندوز را وارونه جلوه می دهند حامیان بزرگ طالبان هستند. همین افراد هستند که به هیچ وجه اجازه نمی دهند با هر گفتگویی صلح انجام شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به خدا آفرین ات!
از کجا فهمیدی که مذاکرات قطر به نتیجه نمی رسد؟
مه تا بحال فکر میکردم که این دفعه حتمأ مذاکرات صلح نتیجه میدهد و در افغانستان صلح می آید و افغانستان گل و گلزار میشود.
آیا شاگرد صبغت الله مجددی نیستی؟
فکر میکنم که حتمأ استخاره میکنی و نتیجه استخاره خود را بیان کردی.

>>>   تـــــــاجـــیــــک ، هــــــزاره ، ازبــــیـــک ! اگر از خـواب بیدار نشوی نابود میشوی!!!!!!!!

>>>   این صدا های بی عمل هیچ منفعتی به ملت ندارد.

>>>   دشمنی ما مردم با پاکستان بی فایده است چون آنهایی که پاکستان را به ما دشمن بزرگ مان جلوه میدهند خود همکاسه ای آن کشور اند.

>>>   تاجیکها قبل از همه متحد و صاحب یک شورای سراسری شوند که از طریق شورا رهبر و زعیم قوم خود را تعین کنند تا از متفرق بودن، ما حریفان سود نبرند . چنانچه در طول تاریخ بردند .

>>>   برادر ناصح اشتباه می کنی ژنرالان پیشاوری درارتش پاکستان همیشه آن رابه سویی هدایت می کنند که طالب دوباره برشمال مسلط شود چون هردو پشتون اند من هم قبلا بسان تو فکرمی کردم اما بعد ازاین که اسناد وزارت خارجه آمریکادر سال های دهه ۹۰ میلادی راخواندم نظرم برگشت پاکستان طالب رادر تمام اوغانستان می خواهد چون پشتون های پاکستان چنین می خواهند و پنجابی ها هم برای انکه افسران پشتون ناراحت نشوند مجبوربه انجام این کار می شوند

>>>   پاكستان ستيزى ناشيانه بزرگترين خدمت در راستاى منافع برترى جويان افغان ملت است.

>>>   بايد بعد از پى آمد و نتايج عملى آن جشن نمود نه حال چون بسيار پيش از وقت است.
عبدالله حتى باچهرهء ديگرش هيچ قضيه و دوسيه را حل نكرده است!
همين حالا نگرانى وجود دارد كه اتمر و ستانكزى در قطر به بهانهء مذاكره باطالبان، پلان حملات بعدى را در شمال طرح ريزى مى كنند.

>>>   به گمان پناهجویان جاده های اروپا فرش از طلاست!
به یقین فامیل رئیس جمهور جاده های امریکا فرش از نقره است!
اما به باور من جاده های افغانستان فرش از ماین و خون است!

>>>   مذاكرات در قطر تشجيع ِبيشتر طالبان براي كشتنِ بيگماهان، تشويقِ بيشر پاكستان براي كمك به دشمنان و ترغيبِ بيشر سعودي براي ادامه كمك هايش به تروريستان است ورنه استراتيژي پاكستان همان بي ثباتي افغانستان است كه بود. اتحاد صادقانه ى مردم و ايجادِ ذعامتي با اعتماد راه نجات است .

>>>   لازم نیست نماینده پاکستان حضور داشته باشد، اقای استانکزی و اتمر خود شان مورد اعتماد پاکستان هستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است