از سعودی بوی دود و آتش به افغانستان می آید
رییس اجرایی به پابوسی طلاپرستان سعودی رفته است. بعدها از این سفر بوی دود و آتش به افغانستان خواهد آمد که بسیار خطرناک می باشد و ما قربانی این بازی ها هستیم 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۶    ۱۳۹۵/۷/۲۹ کد خبر: 122779 منبع: پرینت

جنگ پانزده ساله افغانستان جنگی است که پرهزینه تر از چهل سال گذشته برای مردم افغانستان و جهانیان و حکومت افغانستان بوده است. این جنگ ها، نیابتی و تحمیل شده و استخباراتی خوانده می شوند. چطور می توان آتش این جنگ ها را خاموش کرد و به بدبختی و هزینه هایی که داده می شود پایان داد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، احمدسعیدی آگاه مسایل سیاسی در برنامه «بازنگاه» گفت: افغانستان در حال حاضر دایره ای است که کشورها و ابرقدرت های دنیا در آن زورآزمایی و بزکشی می کنند. آنها همه در این صدد هستند که چه کسی گوسفند را به دایره می اندازد و آن را متعلق به خود می کند.

وی افزود: جنگ افغانستان علاوه بر اینکه ابعاد منطقه ای، داخلی و فرامنطقه ای دارد ابعاد اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی هم دارد. رقابت هایی که در ابعاد منطقه و فرامنطقه وجود دارد درد دیگری است که دامن مردم افغانستان را گرفته است. در فراه، هلمند و قندوز جنگ جریان دارد و متاسفانه حکومت افغانستان تا هنوز مانند یک کشتی است که بر خون سربازان ما ایستاده است وگرنه، اگر خون این سرابازان نباشد این نظام دیگر ماندنی نیست و توان ایستادن ندارد.

سعیدی، معتقد است جنگ در افغانستان دلایل متعدد دارد و افزود: گفته می شود جنگ افغانستان، جنگ تروریست ها است این موضوع فقط یک بعد قضیه است. همه می دانند که افغانستان می خواهد با ایران و هند بندر چابهار را راه اندازی کند. با راه اندازی آن، بندر گوادر در پاکستان از رونق می افتد. بنابراین پاکستانی ها هستند که می خواهند این جنگ دوام کند تا منافع آنها در افغانستان با این بندر به خطر نیفتد. علاوه بر این، هلمند مرکز موادمخدر در افغانستان است، پاکستان با همکاری آمریکا می خواهد رهبری گروه طالبان را به آنجا انتقال دهد، تا کنترل کامل آن را داشته باشند. قندوز هم باید دهلیزی به آسیای میانه باشد تا غربی ها بتوانند روسیه را تحت کنترل خود درآورند. این جنگ ابعاد مختلفی دارد و کشورهای دخیل مختلفی دارد. پاکستان و سعودی از جمله این دو کشور می باشد و خون های زیادی را در طی سال های مختلف در اینجا ریختند. سعودی و پاکستان اولین کشورهایی بودند که گروه منفور طالبان را به رسمیت شناختند. متاسفانه حالا رییس اجرایی به پابوسی طلاپرستان سعودی می رود. بعدها از این سفر بوی دود و آتش به افغانستان خواهد آمد که بسیار خطرناک می باشد و ما قربانی این بازی ها هستیم. با این کار داکتر عبدالله، روسیه، ایران و هند آیا به کمک ها و دوستی های خود ادامه خواهند داد؟

وی، اضافه کرد: متاسفانه حکومت هایی که استقلال اقتصادی ندارند، استقلال سیاسی هم ندارند و افغانستان و حکومت وحدت ملی هم هر روز جبهه عوض می کنند و هر جایی که بوی کمکی آید به همانجا می روند بدون اینکه فکر کنند آیا این رفتن ها به نفع شان می باشد یا نمی باشد. بنابراین با این اوضاع ما نمی توانیم انتظار امنیت و آرامش در افغانستان را داشته باشیم. چرا که اگر این کمک کننده ها اهدافشان روی آرامش نچرخد، آرامشی هم وجود نخواهد داشت.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وضعیت سیاسی واقتصادی افغانستان از زمانهای قدیم یعنی بیشتر از صد سال به اینطرف که تمام جهان باانقلاب های صنعتی جهانی خودرا تطابق داده اند سردمداران کشور ما با گرفتن حقوق ویا پولهای سالانه از ابر قدرت انگلیس وبعدا با فروختن جغرافیایی سیاسی ودر بدل آن عزت وابروی خود را بردند ونام سیاهی در تاریخ گذاشتند ولی کار به اینجا ختم نشد همیش کاسه گدایی بدست چه کسانی کهدر ارگ شاهی نشسته بودند ویا کسانیکه در تمام شهر کابل وپشت در های مردم میامدند وبه گدایی روز گار را سپری میکردند.
یکبار به کشور های همسایه خود نگاه کنیم ببینید که در صد سال اخیر به کجا رسیده اند وما بکجا مانده ایم باوجود تمام ثروت های زیرزمینی وزمین حاصلخیز واب وهوای خدا دادیکه در کمتر سرزمینی در دنیا میتوان یافت .متاسفانه تنها چیزیکه نداریم احساس واقعی وراستین وطنپرستی ومروم دوستی .فقط با شعار های داغ وچند شعر های حماسی وچند سرود وترانه که از عشق به وطن واز غیرت ومردانگی (دروغین)داد میزند .کاش بجای اینهمه پف ولاف حکومت های این صد سال اخیر با همدستی ملت ومردم بدون خودخواهی وتبعیض ونژاد پرستی این خراب آباد را واقعا آباد میکردیم وامروز چه در تپه مرنجان ویا جا های دیگر بجای لعنت دایمی خدا بروح این ستمگران رحمت میفرستادیم

>>>   چرا کاسه داغتر از آش؟
تاجیکها باید دشمنی با پاکستان را کنار بگذارند چون آنکشور فقیر و نوپیدا از روی ناگزیری به گلبدین و طالب چسپیده است و هیچ دشمنی قلبی و تاریخی با ما ندارد. اگر امکان تعامل با سعودیها که از روی شوق یا خریت زنجیر این دو گروه احمق بدست گرفته اند باشد، پس امکان تفاهم و تعامل با یک کشور همسایه و ناچار بمراتب بیشتر است.
سرچشمه دشمنی با پاکستان همین حکام جاهل افغان بوده و هستند. باید کسی از ما هر چه زودتر ابتکار ایجاد اعتماد بین این دو ملت فقیر، همسرنوشت و مسلمان را بدست گیرد. بجز از چند حاکم نادان و چند فاشیست غول که از سوی هند وسوسه و تمویل میشده و میشوند، باقی امت ازین دشمنی تباه کن و ۶۰ ساله سخت صدمه دیده اند. کار خیر را هر زمانی آغاز کنید، نیک است. ولی زودتر چه بهتر. کشوریکه سرود ملی اش به فارسی باشد با ما چه مشکلی میتواند داشته باشد؟!

>>>   دشمنی ما مردم با پاکستان بی فایده است چون آنهایی که پاکستان را به ما دشمن بزرگ مان جلوه میدهند خود همکاسه ای آن کشور اند.

>>>   تاجیکها قبل از همه متحد و صاحب یک شورای سراسری شوند که از طریق شورا رهبر و زعیم قوم خود را تعین کنند تا از متفرق بودن، ما حریفان سود نبرند . چنانچه در طول تاریخ بردند .

>>>   برادر ناصح اشتباه می کنی ژنرالان پیشاوری درارتش پاکستان همیشه آن رابه سویی هدایت می کنند که طالب دوباره برشمال مسلط شود چون هردو پشتون اند من هم قبلا بسان تو فکرمی کردم اما بعد ازاین که اسناد وزارت خارجه آمریکادر سال های دهه ۹۰ میلادی راخواندم نظرم برگشت پاکستان طالب رادر تمام اوغانستان می خواهد چون پشتون های پاکستان چنین می خواهند و پنجابی ها هم برای انکه افسران پشتون ناراحت نشوند مجبوربه انجام این کار می شوند

>>>   کلانان " ما هنوز سرود مضحک وحدت ملی را مبسرایند"
قوم، اساسی‌ترین محور سیاست افغانستان است. یک‌طرف سیاسی بیرون از قوم هیچ‌چیزی برای اندیشیدن ندارد اما یک‌طرف دیگر غافل از همه‌چیز سرود وحدت‌ملی می‌خواند. من به پشتون‌ها حق می‌دهم قوم‌گرایی کنند زیرا هیچ ارزش دیگری جز این نیست که آن‌ها را گِرد هم جمع کند. نه زبان‌شان به غنامندی زبان ماست، نه فرهنگ شان و نه قوت سیاسی شان. البته قوت سیاسی که می‌گویم منظورم از قوت رسمی یا برادران راضی در داخل نظام است. اما دیدیم در قوت غیررسمی نیز در حالی‌که نوددرصدِ خاک افغانستان را گرفته بودند نتوانستند ما را حذف کنند. درد من این است، آن‌طرف قضیه در حالی‌که هیچ ارزشی جز قوم نمی‌تواند در یک محور قرار شان دهد با اتکا به فاشیسم قومی می‌توانند باهم کنار بیایند اما این‌طرف خوش‌باورانه چنان وحدت‌ملی می‌گوید که آدم خیال می‌کند در یک جامعه مدرن علمی نفس می‌کشد. کرزی و اشرف‌غنی یگانه دلیل موفقیت‌های سیاسی‌شان، قومی‌ عمل‌کردن شان است، تا زمانی‌که اقوام هم‌سرنوشت زیر عنوان زبان مشترک و یا فرهنگ مشترک گِرد هم جمع نشوند و برای شکستاندن این طلسم سیاسی تلاش نکنند نه به دیمکراسی می‌رسیم و نه به عدالت اجتماعی. یقین داشته باشید اگر به روی یک‌مشت قاچاق‌بر و رهبرنمای ما آب یخ نزنیم، در انتخابات آینده یا اسماعیل‌یون و یا امرخیل را رییس‌جمهور می‌سازند. بیایید حقیقت ساختار سیاسی افغانستان را بپذیریم، بس است، سال‌ها به‌عنوان نفر دوم، یا سوم بودن را از سرمان بیرون کنیم، بیایید زیر چتر کلان‌تری به انحصارگرایی در سیاست افغانستان خاتمه دهیم تا باشد بی‌سوادانی هم‌چون اشرف‌غنی از ما در مجامع بین‌الملل نمایندگی نکند!
نجیب بارور

>>>   با درود و مهر. دوستان گرانمایه
روزگار به نیکویی و شادمانی
از همان روزی که پروزه داعش از سوی راند کورپوریشن برنامه ریزی شد و در عراق و سوریه پیاده شد و تمویل آن به دوش عربستان و قطر و پیاده ساختن آن به دوش اردوعان گذاشته شد برای این کمترین که عمری با تجزیه و تحلیل مسایل راهبردی و منطقه یی سر و کار دارم روشن بود که ایران و روسیه به هیچ رو نخواهند گذاشت این پروزه در این دو کشور به هدف برسد و به بن بست رسیدن آن را پیشگویی می کردم و این را هم نیک می دانستم که سرانجام داعش به شمال کشور ما آورده خواهد شد. تنها چیزی که همواره برآیم به سان کابوس بود سرازیر شدن ده ها هزار تروریست وهابی به کشور در صورت پیروزی بیدار نسبی پروزه داعش در سوریه و عراق بود که خوشبختانه در اثر مقاومت جانانه مردم سوریه و عراق و تدبیرهایی روسیه و ایران تا جایی خنثی شد. به هر رو اکنون که پروزه داعش در موصل و جلب با شکست رو به رو شده است تمویل کنندگان پروزه که میلیاردها دالر روی گروه های تروریستی سرمایه گذاری کرده اند با همه نیرو تلاش دارند دهشت افکندن را از زیر صربه روس ها بیرون و از راه ترکیه و پاکستان به شمال کشور ما برآورند. اما خوشبختانه دیگر نه با گروه چند ده هزاری بل که با گروه های هزاری سر و کار داریم. چنین پنداشته می شود که تنها ده درصد از ۸۰ هزار تروریست حاضر در عراق و سوریه که ۸ هزار نفر شوند اعم از ازبیکستان و ایگور و قرقیز و چچنی به کشور انتقال یابند. در این حال عربستان در صدد خرید شماری از رهبران شمال که بالقوه می توانند جلو تطبیق پروزه گردند برآمده است که امید است در دام فریب دالر های خون آلود باد آورده نیفتند و خطر مدهش آمدن این مهمان های ناخوانده را درک کنند. به هر رو با سرازیر شدن حتا همین ۸ هزار تروریست شمال با خطر بس جدی یی رو به رو خواهد شد.
در مرکز نیز برنامه است تا بخش هایی از طالبان و حزب اسلامی در قدرت شریک شوند.

>>>   پاكستان ستيزى ناشيانه بزرگترين خدمت در راستاى منافع برترى جويان افغان ملت است.

>>>   اقای سعیدی نمیدانم از کجا بوی عطر وگلاب می اید که از ....بهر صورت از سالها قبل کشور ویرانه ای ما میدان جنگ وساحه ای تاخت وتاز کشور های جهان گردیده وملت شریف ما هیزوم سوخت این اتش بی امان شده اند همزمان با عقب نشینی روسها از افغانستان روس وامریکاروی سرکوب ملت افغان به توافق رسیدند
امریکا وهم پیمانهایش علاوه از تضعیف نیروهای مقاومت در کشور دیگر چه اهدافی را درسر می پروراندهمه ای ان خفته ها ونهفته ها را نمیدانیماین قدر عقل ما قد میدهد که عده ای از کشور ها از تبعیت ارا ونظریه های ایشان مجبور بودند اما به تازگی ذریافته اند که قدرت های بزرگ جهان با کسی دوستی وتعهد ندارند تا انزمان سر می جنبانند که منافع واهدافی داشته باشند ازینرو انهای که میتوانند به هرقیمت که باشد میکوشند تا خودرا ازین حلق برهانند چه دیر ویازود انها را رها نموده دوست های به ظاهر تازه ای را اختیاروانتخاب میکنند شناسای طالب ها توسط بعض از حکمرانهابه همین حساب بوده کنون دانسته اندکه گوسفندی برد ان گرگ مزور همه روز گوسفندان دیگر خیره درو می نیگرند
نادان ها واشخاص وموسسه های بی تجربه هرچه میکند انها حی دانسته وسیاستمداران وافعی را نیز فریب داده مارا به گروه های مختلف تقسیم نموده همه روزه صدها وهزار ها تن قربانی میگیرند وملیارد ها دالر مارا تصاحب میکنند
نیم جان از نیم روز

>>>   ار عربستان سعودی همیشه بوی ... وحشی گری قتل تجاوز و سلاخی میاد.
صادرات اصلی عربستان به دنیا ارسال تروریسته
ریشه ی اینا باید از بیخ و بن خشک بشه

>>>   یکـــی ازاسباب روابط دوکشــور سابقه درهم تنیده زندگی دومردم با شـتـر است اگر عرب بودند یا عجــــم بودیم شتـــراین دوحلقه رابهـــم متصـــل کرد
اما اعراب چوهن نسبت به ما ممتاز ترند آنها از شِیرش هم بهره فراوان بردند
ر

>>>   راستی عربستان کشوریست مایه فساد ونفاق اندازی ویرانگری.
فرهاد

>>>   محاسبۀ سراسر غلط پادشاه طلا پرستان
پادشاه طلا پرستان مستقر در ریاض میگوید افغان ها در قلب اش جای دارند.
چه اتفاق افتاده است؟
درین احوال متلون و متغییر که با یک اشارۀ سلطان طلاپرست، حمام خون در حریم همسایه در به دیوارش ( یمن) به راه می افتد؛ درسال هایی که هستی سوریه با پول بدون زحمت طلاپرستان تباه و برباد شده است؛ چرا افغان ها باید در قلب متصدی یک جامعۀ بسته، خسته، طلازده، از تفکر بازمانده و سراسر گوشت خور، جای داشته باشد؟
در 15 سال پیشین، بخش اعظم قدرت های دنیا، با اهداف متفاوت (عمدی یا ناگزیر) به افغانستان ریخته و به کشوری ویران که قریب سی سال تمام با پول دنیای اسلام و با مدیریت ریاض و اسلام آباد به تلی از فاجعه و شکنجه گاهی عصر مبدل شده، خزانه ها ریخته اند؛ هیچ کسی به یاد ندارد که متولی خانه خدا یک شاهی پول برای مسلمانان و کشوری که زمانی در گیرافتاده گی سرنوشت، به فرمان جهاد از سوی آن ها لبیک گفت و خودش را خراب کرد؛ خرج کرده باشد.
از چه رو حالا همین مظلومان در قلب آن مردک تخدیر شده جای داشته باشند؟
آل طلا وشهوت، زمانی لشکر شرارت به جان افغانستان انداختند و نامش را امارت اسلامی گذاشتند. دجالی را از گوشۀ یک مدرسه تحت مدیریت آی اس آی «امیرالمؤمنین» نام نهادند و به نام زمامدار اسلام و لشکردار خدا لقب دادند و جنگ را در خانۀ «افغان ها» مثل آسیاب درد مرگ بچرخاندند. تل خاک، دو باره به تل خاک بدل شد. اما کسی مشاهده نکرد که سلطان نشین ریاض یک روز پیش «امیرالمؤمنین» افغان زانو زده و رسم حرمت و اجابت به جا آورده باشد. پس این چه گونه امیرالمؤمنینی بود که طلاپرستان به همکاری شیاطین اسلامی اختراع کرده بودند.
اکنون بی گمان آسمان به زمین خورده باشد که به خاک افتاده گان و استخوان شکسته ها، در قلب پادشاه عربی جا گرفته باشد.
چیزی دیگری درکار قضا جاری است. گوشه چشمی دو باره به این خاکدان دارند که میدانی برای جنگیدن با دیگران است. سلطان ندانسته است که این بار در میدانگه این خرابکده، علیه هیچ نیرویی نخواهد توانست بجنگد. محل دور و غریبه یی را انتخاب کرده است. او ازین بعد، باید در «تهران» و یمن و سوریه و جاده های ریاض وجده وقطیف باید بجنگد؛ نه درکابل و هرات و بلخ. فرصت های گذشته فنا شده و دورۀ حسابدهی فرارسیده است.
بحث تصدی و مدیریت خانه خدا مطرح است. از خانه خدا گاو شیری درست کرده اند. دیرست که درآمد های ثروت اتفاقی را به شهوت و دالر بدل شده و ناپدید می شوند. کشوری که با پول سعودی ویران شده، زمانی شوروی را ویران کرد؛ حالا سعودی و پاکستان را به خاک سیاه خواهد نشانید. پادشاه ریاض!
همه چیز را این بار به اشتباه سنجیده ای!
آن عبدالله شیک پوش، بیش از هرکس دیگری ترا بهتر می شناسد. عجم ها، گور شما را خواهند کند.
منبع: گزارشنامه افغانستان

>>>   سلام به همه !هر كسيكه يك قوم را ازقوم ديكر بهتر مبيند به نظر بنده جاهل ودشمن اين وطن است واين كار درست نيست بخاطريكه به اسياب دشمن اب ميريزانيم
با احترام خادم وطن

>>>   نويسنده اى محترم از عربستان كه قبله اى زياد تر از يك ونيم مليارد مسلمان در أنجاست وهر مسلمان واقعى آرزو دارد كه يكبار أنجا برود از أن كشور كه به دماغ جناب عالى شما بوى دود واتش مى ايد بس از كدام كشور به دماغ شما بوى عطر ومشك ختن مى ايد . فكر مى كنم از كشور كاو ، موش وشادى برست ها ، أز كشور جين ( ادمخوار ها ) ويا دوست كبير تان كشور شورواها بوى خوش به مشام تان مى ايد .
بى نام ونشان .

>>>   عربستان سعودی را اکثر مسلمین شناخته اند. اما بیشتر از ان بدانید که اگر همین عربستان سعودی باشد و عیاشان تروریست پرور شان، به خانه خدا هم با شعار محو مظاهر شرک رحم نخواهند کرد و انرا ویران خواهند نمود. فعلا صرف دو مسئله جلو انها را گرفته که یکی منافع اقتصادی عربستان سعودی از این بابت میباشد و دگیری از دست دادن چیزی بنام قبله مسلمین جهان که مورد احترام و توجه تمام مسلمین جهان است. و بااین وسیله فعلا قاتل مسلمین خود را خادم الحرمین یا خادم المسلمین میخواند.

>>>   با کمک عربستان،داعش در موصل عراق هنوز زنده است.
ولی بزودی به وسیله ایران ، روسیه ، حزب الله لبنان ،دولت سوریه و الحشد الشعبی عراق،این داعش در خاورمیانه نابود خواهد شد و به زودی باید منتظر حمله ایران،روسیه و متحد شرقی یعنی چین به مقر داعش در افغانستان باشید.
این حمله برای حمایت مردم عزیز افغانستان ضد تروریست هاست،
منتظر بمب افکن های پیشرفته توپولوف تی یو روسیه و پهپادهای قدرتمند ایران و نیروی زمینی چین برای حمله به محل استقرار داعش در افغانستان باشید.
نظامی از خرمشهر

>>>   اغایی سعیدی از روزی که مرمی در کله خورده اید بکلی چپه فیر میکنید خداکند که تابلیت را همرایی پوش نخورده باشید.

>>>   سعیدی صاحب شما هم یک وقت عضو حزب خلق بودید. مفکوره ضد عربی تاهنوز در ذهن تان موجود است. به این منطق که شما دارید باید افغانستان با تمام جهان اعلان جنگ نماید. چقدر کاشناسان بی احسان و پوچ دارییم.
زرمتی

>>>   من معتقدم جنگ در افغانستان دلایل متعدد دارد: گفته می شود جنگ افغانستان، جنگ تروریست ها است این موضوع فقط یک بعد قضیه است. همه می دانند که افغانستان می خواهد با ایران و هند بندر چابهار را راه اندازی کند. با راه اندازی آن، بندر گوادر در پاکستان از رونق می افتد. بنابراین پاکستانی ها هستند که می خواهند این جنگ دوام کند تا منافع آنها در افغانستان با این بندر به خطر نیفتد. علاوه بر این، هلمند مرکز موادمخدر در افغانستان است، پاکستان با همکاری آمریکا می خواهد رهبری گروه طالبان را به آنجا انتقال دهد، تا کنترل کامل آن را داشته باشند. قندوز هم باید دهلیزی به آسیای میانه باشد تا غربی ها بتوانند روسیه را تحت کنترل خود درآورند. این جنگ ابعاد مختلفی دارد و کشورهای دخیل مختلفی دارد. پاکستان و سعودی از جمله این دو کشور می باشد و خون های زیادی را در طی سال های مختلف در اینجا ریختند. سعودی و پاکستان اولین کشورهایی بودند که گروه منفور طالبان را به رسمیت شناختند. متاسفانه حالا رییس اجرایی به پابوسی طلاپرستان سعودی می رود. بعدها از این سفر بوی دود و آتش به افغانستان خواهد آمد که بسیار خطرناک می باشد و ما قربانی این بازی ها هستیم. با این کار داکتر عبدالله، روسیه، ایران و هند آیا به کمک ها و دوستی های خود ادامه خواهند داد؟
ع

>>>   سعیدی صاحب اهسته اهسته شنگته معلوم میکنی. در قسمت پاکستان هم زیاد گفته اید.
مگر یک همسایه دیگر ما از زیر ضربات قلم شما جان به سلامت میبرد خیریت خو است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   درهیچ نا امنی ، درهیچ بحران نمی توان تمامی عوامل ایجاد بحران را دربیرون از کشورجستجو نمود ، مضاف براینکه 38 سال به این سو ماشاهد درگیری های خانگی دربسیاری ازکشورهابوده ایم ( تاجسکتان ، ازبکستان ، روسیه درقضیه چچن درهمسایگی ما در یک نیم دهه شروع و درهمان نیم دهه به پایان رسید ، جنگ های کشورین عراق و ایران دریک دهه شروع و به پایان رسید . تجزیه ابرقدرت روسیه دردوسال شروع و به پایان رسیده ، کشورچکوسلواکیا به دو کشورتبدیل شد، تیمورشرقی ازدامن اندونیزی متولد گشت ، هنگاگ و ماکاو ازتسلط انگلیس به سرزمین مادریشان شان بازگشت نمود، یمن جنوبی و شمالی به یمن واحد تیدل شد ، کشوراریتره ازکنارحیشه شکل گرفت ، سودان جنوبی با بریده شده ازسودان اصلی عرض وجود نمود ، جدال پاناما با دستگیری شکلی جنرال نوریگا به پایان رسید ، جنگ داخلی کلمبیا چندی پیش نطقه پایان خود را جشن گرفت ، لشکرکشی امریکا به ویتنام دگربه حافظه تاریخ پیوسته است ، لاوس مسیرپیشرفت را طی می کند و جنک خانمان سوزرا وداع گفت ، خمرهای سرخ درکامیوچ دگربه خاطرات تلخ گذشته متعلق است و کامبوجی ها درشاهراه پیشرفت کام برداشته اند ، برمه به کشمکش های مذهبی خود فایق امده است ، یوگوسلاوی مستعد هفت کشوربود و همگی با بستن و کشتن و ویرانی ازدامن سرزمین سلاو ها مراحل تولد را پشت سرگذاشتند و همین کشورکوچک هفت گانه اکثرا درمیان کشورهای اروپایی ازخود جایگاهی دارند . نامیبا به جنگ های داخلی غلبه کرد ، افریقای جنوبی در واقع با یاری سیاه وسپید تبعیض نژادی را ازبین برد ، گنگو مدت هااست روش بهتربرای جلوگیری ازبروزهای جنگ های داخلی را تجربه می کند ، رواندا دگر شاهد مرگ جنگ قومی نیست و میتواند میزبان 200 کشوربرای جلوگیری ازشکاف لایه ازون شود ، تعداد ازکشورهای عرب انقلاب سبز را پشت سرگذاشتند ، کشورلبنان سالهاست خاطرات جنگ داخلی به موزیم برده است ، ارمنی هاوآذری درقضیه ناگورنو قره باغ دریافتند که راه حل جنگ نیست ، درتمام این حوادث همین کره خاکی ، همین جامعه جهانی ، همین سازمان ملل ، همین قدرت های داخلی ، منطقه ای و فراممنطقه ای و ابرقدرت ها به نحوی اثرگذار بودند ، ولی همه گان ازراه های مختلف نقظه پایان به خون ریزی ، ویرانی و آواره گی ملت ها و سرزمین خود گذاشتند ولی کشورعزیز ما هنوز این قابلیت را نیافته است ، من گمان میکنم که یک نقطه اساسی را این ملت نمی داند یک : همیشه گذشته را فراموش می کند ازاین رو گرفتارتکرار می شود دوم : شهامت پذیرش مسئولیت دربرابر عمل خود را ندارد سوم : کور خود بینای مردم است ، تا وقتی که حداقل این سه رفتاربه قوت خود باقی باشد بازهم همین همسایه گان خواهد بود که بار ملامت سیاست مداران را به دوش بکشند و عامه مردم نیز دربی تفاوتی رنج جنگ را سالیان دگرنیز تحمل نمایند.
حیات الله باختری

>>>   درکشورما هرکس یک چال خود رامیرود خودش به گپهای خود خوش است این خوب است آن بد است این خوب است آن بد است چی فائیده فعلا درز لسانی وسمتی بین مردم انداخته شده وبه اوج خود رسیده بسیارانسانهای فهمیده وروشنفکررانیز این مرض گرفته حالا مرد کی است که این درز رابدوزد

>>>   به : جناب حیات الله باختری
نوشته اتان درست و نکته نظرات جناب عالی قابل توجه است . یک مطلب را هم من اضافه می کنم و آن اینکه ملت افغانستان و قبل از آن نخبگان این کشور نیاز به یک خانه تکانی اساسی در نگرش و تفکر دارند . به قول سهراب سپهری چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید ....
به امید افغانستان خوشبخت و سربلند چون برادری در همسایگی ایران عزیز .
شهروند - ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است