کارشناس روس: سازمان ملل حافظ منافع آمریکا است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۶    ۱۳۹۵/۸/۱ کد خبر: 122835 منبع: پرینت

والری کورووین رییس مرکز کارشناسی ژئوپلیتیک روسیه با بررسی عملکرد سازمان ملل در دوره مسوولیت بان کی مون، نوشت: اکنون اصلی ترین سازمان جهانی با حالتی نزار بازیچه دست آمریکا در عرصه جهانی و دفتر حافظ منافع این کشور شده است.

کورووین در مقاله خود افزوده است: سازمان ملل پس از فروپاشی شوروی که سال 1991 رخ داد، ضعیف شده و اکنون با حالتی زار باقیمانده ای از نظام بین المللی برآمده پس از جنگ دو جهانی است.

نویسنده در مقاله خود که پیش از این نیز در سایت نشریه آرگومنتی ایفاکتی انتشار یافته، ولی اکنون توجه به ماههای پایانی مسوولیت بان کی مون در برخی پایگاههای خبری مورد توجه قرار گرفته، افزوده است: اکنون دیگر حتی نظام امنیتی مستقلی برای سازمان ملل وجود ندارد و وظایف آن به دفتری در کاخ سفید زیر نظر رییس جمهوری آمریکا منتقل شده است.

معاون جنبش بین المللی اورآسیا اعتقاد دارد که سازمان ملل در دوره دبیرکلی بان کی مون کم ترین سودی برای توازن منافع کشورها یا تامین امنیت جهانی نداشته است.

کورووین ادامه داده است: اگر روسیه در شورای امنیت سازمان ملل مخالفت خود را با تصمیمی اعلام کند، آمریکا مواضع سازمان ملل را نادیده گرفته و با توجه به منافع خود اقدام می کند.

کارشناس روس همچنین تهاجم نظامی غربی-عربی به لیبی در سال 2001 و پیامدهای بعدی منجر به ویرانی این کشور را ضربه محکمی به شورای امنیت بر شمرده و نوشته است که فقط واشنگتن از این رویدادها سود برد.

نویسنده مقاله در ادامه تضعیف نظام مناسبات بین المللی را از برنامه های هدفمند غرب اعلام و تاکید کرده است: کشورهای غربی در هر مساله مهم بین المللی از ایتلاف کشورهای دمکراتیک سخن می گویند که شامل نظام های مطابق دموکراسی آمریکایی می شود.

کورووین نوشته است: در شرایط کنونی سازمان ملل اگر بخواهد باقی بماند، باید همچنان به عنوان دفتر حافظ منافع آمریکا به فعالیت خود ادامه دهد یا اینکه منحل شود.
نویسنده در پایان مقاله خود تاکید کرده است: جهان کنونی به یک ساختار جدید امنیت بخش برپایه نظام چند قطبی نیاز دارد که آمریکا فقط یکی از قطب های آن باشد و تصمیم گیری ها با توافق جمعی صورت گیرد.

کارنامه بان کی مون به عنوان هشتمین دبیرکل در 10 سال مسوولیت ریاست سازمان ملل که آخر سال جاری میلادی پایان می یابد، از نگاه بسیاری از کارشناسان با توجه به انفعال این سازمان در برخورد با بحران های خاورمیانه نامطلوب و به نفع غرب به ویژه آمریکا ارزیابی شده است.

در دوره مسوولیت بان کی مون، گروهی از کشورهای غربی-غربی به پیشگامی آمریکا و عربستان سعودی سه کشور مهم خاورمیانه یعنی سوریه، لیبی و یمن را به ویرانی و نابودی کشاندند، اما تاکنون هیچ موضعی علیه این اقدام ها نگرفته است.

دبیرکل سازمان ملل حتی حاضر نشده به صورت شفاهی حمایت از تروریست ها در سوریه را که به قتل عام گسترده مردم این کشور منجر شده است، محکوم کند.

از سوی دیگر بان کی مون حتی مانع انتشار رسمی یک گزارش سازمان ملل شد که در آن عربستان به علت 18 ماه بمباران یمن و کشتار حدود 10 هزار نفر از غیرنظامیان کشور به ویژه زنان و کودکان محکوم شده بود.

دبیرکل سازمان ملل که تا پایان سال جاری میلادی دوره مسوولیت وی تمام می شود، افزون بر سکوت در برابر اقدام های کشورهای غربی-عربی در پرورش تروریست ها به عنوان ابزار جنگی، هیچ حمایتی از دولت قانونی و مشروع سوریه در برابر تروریست ها نکرده است که از شش سال پیش با این پدیده مبارزه می کند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است