رنج مردم بی مسوولیتی مسوولان است
مردم شمال اینبار به جاده ها بریزند شاید حکومت وحدت ملی را که هیچ کاری برای بدخشانی ها نمی تواند انجام دهد و حتی در خصوص امنیت اراده ای ندارد، نامشروع اعلام کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۵    ۱۳۹۵/۸/۱ کد خبر: 122847 منبع: پرینت

چندی پیش طالبان، بار دیگر، پس از اینکه نزدیک به دوصد تن از شهرنشینان چهاراتوبوس مسافری را در مسیر راه کابل بدخشان در ولایت قندوز به گروگان گرفتند، سیزده نفر را کشته و بیست تن دیگر از این مسافران را با خود بردند و بسیاری از آنها را کشته اند. گروگان گیری های مسافران در شاهراه های کشور بارها تکرار شده است. چیزی که در گذشته در افغانستان کم سابقه بوده است. حالا هم که شایعه انتقال داعش به شمال کشور باعث ایجاد رعب و وحشت بیشتر در میان مردم شده است.

عبدالوالی نیازی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «آماج» گفت: شش موتر، نزدیک شش کیلومتری قندوز، نزدیک به باغ ناصری توقف داده می شوند، از داخل این موتر زن و مردهای به گروگان گرفته را پیاده می کنند و به طرف دریا می برند. این کار وقت بسیاری می گیرد، هوا هم روشن می شود. بعد از کنار دریا آنها را به طرف چهاردره انتقال می دهند. آنجا در یک مسجد محکمه صحرایی دایر می کنند و تلفن خانواده ها و بستگان افراد را می گیرند و با آنها تماس می گیرند. با فریب و دروغ می گویند که این فرد تصادف کرده است و باید به کمکش بیایید. اکثر کسانی را که شهید کردند از همین راه شهید کردند. برخی دیگر را هم که تیرباران می کردند به آنها می گفتند که شما بدخشانی ها ما را در جاهای دیگری مورد هدف و تیرباران قرار می دهید و در هلمند و جاهای دیگر از حکومت فاسد رییس جمهور غنی حمایت می کنید.

وی، ادامه داد: این گروگان گیرها، از طریق تلفن های افراد، رابطه های آنان را پیدا می کردند. اگر متوجه می شدند که سرباز هستند، مامور هستند، یا ارتباطی با ارگانی دارند آنها را تیرباران می کردند. برخی ها هم قواره هایشان به نظرشان بد می آمد و یا زبانشان را نمی فهمیدند، پس آنها را می کشتند. این دو موضوع دو گناه بزرگ برای این شهیدان بوده است که باعث شهادت شان شده است.

نیازی در خصوص سرنوشت این گروگان گرفته شده ها بیان داشت: از این افراد هجده نفر هنوز پیش گروگان گیرهای طالبان است، جنازه های پنج نفر را به دریا انداخته اند، نه نفر را به شفاخانه حوزه قندوز روان کرده اند. نماینده هایی که از مجلس نمایندگان، برای انتقال جنازه ها رفته بودند، گفته اند که اکثر چهره های اکثر جنازه ها شناخته نمی شود. چرا که برای هر نفر تیرهای زیادی زده بودند.

این نماینده، با انتقاد شدید از بی مسوولیتی مسوولان کشور بیان داشت: با اینکه این حادثه در صبح اتفاق افتاده بود و هوا روشن بود، هیچ کس به داد آنها نرسیده بود. تا وقتی که آنها به نزدیک دریا انتقال داده شدند، هیچ کس به داد آنها نرسیده بود. همانقدر که مرا شهادت این گروگان گرفته شده ها رنج و عذاب داد، حرف غیر مسوولانه والی قندوز نیز رنج داد. رنج مردم هم بی مسوولیتی مسوولان است. متاسفانه کسانی که در افغانستان پادشاهی می کنند، هم بر سرما حکومت می کنند، هم طالب تربیت می کنند، هم نان دنیا را می خورند و هم با همان نان طالبان را تغذیه می کنند، طالبان را توسط هلی کوپترهای شان به قندوز می برند، ترورریست ها را در خانه هایشان جابجا می کنند. همانطور که ماه ها آن را نگاه داشتند و از همانجا قندوز را سقوط دادند.

نیازی، در خصوص بی مسوولیتی والی قندوز گفت: با اینحال این والی قندوز تمام صحبت هایش پیرامون این فاجعه، به جلالت مآب می گذرد که فلان جلالت مآب چه کرد. در حالیکه هیچکدام از آنها هیچ کاری نکردند. حتم دارم که این والی هنوز به محل حادثه نرفته است. وقتی همه رو کشتند و چند نفر را طالبان، خود رها کردند. این والی اعلام کرده است که ما آنها را رها کردیم. که قطعا چنین چیزی نیست. این یک جعل و تزویر و خاک انداختن به چشم مردم است.

وی، رهبران حکومت را مزدوران آمریکا و کشورهای غربی خواند و ابراز داشت: مطابق با دین مقدس اسلام و قانون اساسی کشور، یکی از دلایل اصلی تشکیل حکومت ها آوردن ثبات و امنیت برای مردم در همان منطقه ای است که زندگی می کنند. همواره می گفتیم که کرزی نتوانسته است در افغانستان امنیت بیاورد اما با آمدن اشرف غنی به کمک آمریکا، وضعیت امنیتی صدبرابر بدتر شده است. فرزندان رییس جمهور در آمریکا زندگی می کند، خانواده رییس اجرایی در هند زندگی می کند، خانواده های اعضای کابینه در ترکیه و در اروپا زندگی می کنند، فرزندان اکثر نمایندگانی که امکانات پولی و مالی دارند، در کشورهای اروپایی زندگی می کنند. پس مشخص می شود که امنیتی وجود ندارد و آنها توانایی ایجاد این امنیت ندارند. این افراد بر مردم سیاست می کنند و در واقع پای را بر سرها و خون های مردم می گذارند. از این خون های مردم پول می گیرند و فرزندان خود را تغذیه می کنند و مزدوری و خدمت را به کشورهای بیگانه می کنند.

نیازی در پایان گفت: رییس جمهور اعلام می کند که ما در این موضوع بی تفاوت نیستیم اما بی تفاوت مانده است. در دوره حکومت وی، نه تنها این جریان بلکه جریان های وحشتناک دیگری نیز رخ داده است و بسیاری از ولسوالی ها در معرض سقوط حتمی قرار دارد اما رییس جمهور کمترین توجهی به این موضوعات ندارد. دلیلش هم این است که می گوید خارجی ها علاقمند به زدن طالبان در بدخشان نیستند. معنی این گفته این است که آمریکایی ها طالبان را خود برده اند و در آنجا پیاده کرده اند. اگر رهبران در قبال مساله بدخشان و احتمال سقوط ولسوالی های آن و این شهیدانی که داده است، بی تفاوت بمانند، که به طور حتم بی تفاوت می مانند، چرا که مصوروف عیش و عشرت خودشان هستند و مطابق با برنامه های باداران خود کار می کنند، مردم شمال بخصوص بدخشانی ها این بار به جاده ها می ریزند و شاید حکومت وحدت ملی را که هیچ کاری برای بدخشانی ها نمی تواند انجام دهد و حتی در خصوص امنیت اراده ای ندارد، نامشروع اعلام کنند و علیه آن تظاهرات کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مردم شما عملا خلاف همه قوانی دولت و کشور عمل میکند
از زیاتر چی خواهد کردند بهتر این است که مانند سابق همرایی دولت دشمنی اعلان نماید تا دولت بتواند دشمن خود را واضع تر شناسایی کند

>>>   بس تأن است!!! به نام قوم و منطقه هر ناسزاىي كه إز دست شما شوراى شر و فساد بود در أين ١٥ سال دريغ نكرديد!!! روز هاى شما هم حساب شده است!! به اميد ان روز!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است