اهداف سفر به عربستان همچنان در هاله ای از ابهام
چه معجزه ای در ریاض رخ داده که عربستان‌ سعودی در یک حرکت غیر قابل باور در اوج کشمکش این کشور با ایران از داکتر عبدالله و عطا محمد نور چنان استقبال گرم نمودند که از ملکه انگلستان ننموده بودند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۸    ۱۳۹۵/۸/۱ کد خبر: 122862 منبع: پرینت

سفر ناگهانی جناب داکتر عبدالله و استاد عطا محمد نور به عربستان و استقبال بی سابقه و پُر زرق و برق سعودی ها از هیات افغانستان همه را شگفت زده ساخته است.

این استقبال در حالی صورت می گیرد که داکتر عبدالله بعنوان رییس اجرایی فاقد صلاحیت در حکومت وحدت ملی است و در حسرت دیدار رییس جمهور متکبر و تمامیت‌خواه شب و روز خواب ندارد. افزون بر آن طالبانی را که از حمایت سعودی ها برخوردارند بسرعت در حال اشغال شمال افغانستان اند جاییکه جغرافیای زیست داکتر عبدالله و استاد عطا محمد نور با گذشت هر روز تنگتر می شود.

اما معمای این سفر عجیب به اینجا ختم نمی شود، سعودی ها تاجیکان افغانستان و حزب جمعیت اسلامی را از چشم تهران به دلایل مشترکات فرهنگی، زبانی و همسایگی می بینند. چنانچه سعودی ها در چهار دهه اخیر چه در دور جهاد و چه بعد از آن از هیچ وسایلی برای سقوط حکومت مجاهدین برهبری استاد ربانی، ترور رهبران جمعیت اسلامی از احمد شاه مسعود گرفته تا استاد ربانی در همدستی با آی اس آی دریغ نورزیدند. افزون بر آن سعودی ها از تمام گروه های رقیب جمعیت اسلامی از حکمتیار تا طالبان و جنرال دوستم و القاعده حمایت قاطع نمودند. هر عربی که با مسعود و جمعیت اسلامی نزدیک شد بشمول عبدالله عزام توسط عوامل سعودی سر به نیست شد.

در جریان جنجال های انتخابات ۲۰۰۹ میان حامد کرزی و داکتر عبدالله، ترکی فیصل یکی از شاهزاده های با قدرت سعودی به اوباما نامه هفت ماده ای نوشت و در یکی از مواد آن چنین آمده بود:" افغانستان از لحاظ تاریخی سر زمین پشتونها و ازبیک ها است، ریاست جمهوری حق پشتونها است و هیچ تاجیکی نمی تواند رییس جمهور شود. جناب رییس جمهور اوباما به جنجال های انتخاباتی خاتمه بدهید بهتر است حامد کرزی را بحیث رییس جمهور اعلام کنید".

پرسش اساسی این است که چه معجزه ای در ریاض رخ داده که عربستان‌ سعودی در یک حرکت غیر قابل باور در اوج کشمکش این کشور با ایران از داکتر عبدالله و استاد عطا محمد نور چنان استقبال گرم نمودند که از ملکه انگلستان ننموده بودند؟

برای پاسخ به این پرسش چند فرضیه را می توان مطرح کرد:

۱)سعودی ها وعده کردند که در آوردن صلح و کشاندن طالبان بر میز مذاکره کمک می کنند. این در حالیست که بار ها سعودی ها حتا در خانه خدا سوگند خوردند ولی عمل نکردند. بار ها کرزی و غنی به عربستان سفر کردند ولی نتیجه نداد. اما برای جناب عبدالله نیز عین وعده را کردند.
یکی از نگرانی های سعودی ها اینست که یک گروه طالبان از تهران حمایت میشوند و انحصار حمایت سعودی و پاکستان بر طالبان به پایان رسیده است. بگونه مثال گروه ملا منان‌نیازی اعلام‌جنگ با پاکستان متحد استراتیژیک سعودی ها در تربیت تروریزم نمودند که روابط گرم با تهران و روسها از طریق حامد کرزی بر قرار نموده اند.

پرسش اساسی اینست که عبدالله چه خدمت به ریاض درین زمینه می تواند؟
۲) ریاض در رقابت با تهران در سوریه، عراق و تا حدی در یمن شکست خورده است و از طرف دیگر روابط سعودی ها با امریکاییها بر سر اتهام حمایت از تروریزم سرد گردیده و از طرف جامعه جهانی زیر فشار قرار دارد. عبدالله در افغانستان برای ریاض در برابر تهران چه خدمت کرده می تواند؟

۳) روابط ریاض و ارگ هم در زمان کرزی و هم اکنون خیلی گرم است و عوامل ارگ درین سفر تمام حرکات عبدالله و استاد عطا را زیر نظر دارند و حتا فیسبوک چلونکی های معاش خور ارگ و اتمر هم در فوتوشاپ و تقلب و ایجاد تنش دست بردار نشدند. پرسش اساسی اینست که چگونه عبدالله بدون نقش ارگ و امریکا می تواند با ریاض وارد معامله شود؟

واقعیت اینست که شاهان عیاش سعودی حتا شیطان را در مکه بازی داده اند، تمام شبکه تروریستی جهان از گلبدینی ها گرفته تا طالبان و داعش و القاعده و صد ها گروه دیگر از افغانستان و پاکستان گرفته تا خاور میانه و آسیا و اروپا، امریکا و افریقا معاش خور سعودی ها اند.

به باور من خانواده عیاش سعودی که از نام مقدس اسلام و مکان های مقدس مکه و مدینه استفاده ابزاری در راستای تقویت تروریرم، کشتار مسلمانان و بویژه ویرانی افغانستان اعتبار خود را از دست داده اند، به جز از مصرف پول دیگر هیچ ابزاری معنوی ندارند.
آینده نشان خواهد داد که سعودی ها در بدل استقبال پر حرارت از داکتر عبدالله و وعده های خام صلح از وی چه می خواهند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   برای اینکه عبدالله پشتون است نه تاجیک. ..

>>>   من از نویسنده سوال دارم
ایا عبدالله رییس اجرایی افغانستان است یا رییس اجرایی تاجیکهای افغانستان؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

>>>   هرشطرنج بازاز هر مهره که به سودش بود کارمیگیرد نزدآنها تاجک و پشتون مطرح نیست این فکر پوچ نزد یکتعداد ما وشما است باید آنرا ازسرخود دورکنیم ومتفق ومتحد شویم

>>>   اوغان ها از سفر اودلا كه خود اوغان است به لرزه آمدن از يك استقبال گرم ترسيدن چون اوغان ها سر خود وقوم خود اعتبار ندارند.
بيخار

>>>   عربها فهمیده اند که عبدالله پشتون است وعطا محمد تاجیک برای همین از عبدالله استقبال گرم نمودند وعطا محمد را بی عزت ساختند.

>>>   عربستان کشوری شکست خورده است و هیچ غلطی کرده نمی تواند

>>>   بلاخره عربستان هم فهمید که سران جمعیت وشورای نظارقسمیکه درابتدا نوکر ودست پرورده ای ـ ایس ـ ای پاکستان بود بعد در مقابل پول وامکانات بیشتر خویشرا بالای کا ـ جی ـ بی روسیه وایران فروختند .حال عربستان سعودی میخواهد بالای روسیه وایران داوبالایی کند واینها را بخرد . هرمملکت که این رهبران راخرید ،میتواند قوم ومردم آنرا بخرد،بخاطریکه اکثریت مردم این قوم کورکورانه ازین رهبران حمایت میکند.

>>>   خاینین حسود خود خواه تقلبکار فریبکار جاسوسان اجنبی از استقبال گرم وپر حرارت سران عربستان سعودی بلرزه افتیدند و کینه وکدورت شان را چندین برابر بالابرد فورا بیگانه پرستان خاین و حسودان جاهل نفاق افگن اقوم با همان تاکتیک های شیطانی خود شان دست بکار شده تا این سفر پر دستاورد داکتر عبدالله را کمرنگ در اذهان مردم جلو دهند وانرا زیر سوال برند اما بدانند واگاه باشند که مرغ هر خاکی را که بالا می اندازد دوباره برسر خودش میریزد واز جانب ذلت و عزت از جانب الله ج است که به هرکسی خواسته باشد داده میشود چنین حرف های ناشایسته دور از واقعیت ودروغ های شاخدار تعصبی اشخاص فرو مایه چیزی را نه از شانه داکتر عبدالله عبدالله کم کرده میتواند که الله متعال بوی اعطا کرده ونه خاینین معتصب جاسوس استخبارات بیگانه به هدف شوم شان نایل میگردند تنها حاصل این توطعه ودسیسه و دروغ افترای شان که برای شان میرسد خجالت وسیاه روزی هردو جهان به اوشان است و بس .

>>>   مخرج سیاست گذاری عرب بر تسلط نهفته است ، این امرازهرراه که میسر شود اهمیت ندارد فقط حصول این سیطره است که ابزار و روش کاررا تعین می کند حالا اینکه کی ، چه وقت واز کجا دراین تعامل میتواند اثربخش باشد یک مبحث سیاسی نیست . سیاست درعربستان ماهیت ماکیاولی دارد .

>>>   کلایته پیشت بگذار خوب فکر کن بعدا این حرف را بگوی ملت تاجیک را بگذار تو خودت را بگوی شما با این همه شیطانیت. دروغ،فریب،و دورویگی. پاکستان،عربستان،امریکا،ایران شمارا حمایت میکر و به دول شان شما میرقصیدین.شما از کسانی هستین کی هیچ وقت و به هیچ وجه غلتی خود را قبول نمیکنی. بر عکس غلتی خود را بالای کسی دیگر می اندازید.این همان عربستانی است کی تا به امروز از شما طرف داری کده و شما به دولش رقصیدین. حالی با یک دعوت تمام آن غلامی تان را سری دیگر قو می اندازید. افسوس. شرم کنید کمی. قسم میخورم تا آخر عمر هیچ یک از اقوام افغانستان به تنهایی کامیاد. نمیشوند.

>>>   ازیک استقبال مفت هم ارګ ترسید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است