اخطار رییس جمهور و جامعه زن ستیز
رییس جمهور اخطار اخراج به مردانی داد که به زنان نگاه بد دارند اما افغانستان مملو از قوانین نانوشتهِ زن ستیزی است که خشونت را تبدیل به سنتی بر زنان کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۳    ۱۳۹۵/۸/۱ کد خبر: 122873 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در جامعه بسته و کمتر توسعه یافته افغانستان تقسیم بندی جنسیتی چنان ریشه دوانده است که زنان صرف نظر از اینکه آموزگار هستند، پزشک و یا خانه دار، پیش از هر چیز دیگری زیر نام "زن" می رود.

هر چند که در دین مردمان این سرزمین به آنان منزلت و احترام تعلق گرفته است اما در حقیقت زن بودن در افغانستان مملو از کمبودهایی است که هر ساعت و هر لحظه به رخ کشیده می شود.

چنین تفاوت های چشمگیری سبب شد تا رییس جمهور هر چند نسبت به ایجاد فضای مطمین کاری برای زنان ابراز امیدواری کند اما به کارمندان مرد دولتی هشدار داد: هر مقامی که به زنان با چشم بد بنگرد فورا اخراج می شود.

غنی در برنامه "رهبری متحول برای زنان در مقام های بلند دولتی" ایجاد فضای اعتماد و احترام میان زنان و مردان را از ارزش های اساسی اسلامی و فرهنگی دانسته و از باور خود گفت که سهم مثبت زنان یک تغییر و تحول اساسی در جامعه، فرهنگ و ارتباطات به وجود خواهد آورد.

سخنان رییس جمهور در این برنامه به مانند قانون اساسی افغانستان در خصوص زنان همچنان که جز پیشرفته ترین قوانین حقوق زنان محسوب می شود اما رد پای آن در جامعه نه تنها دیده نمی شود بلکه بیشترین درصد زنان در طول زندگی خود با انواع خشونت های مواجه می شوند که گاه جان شان را می گیرد.

همچنان که رییس جمهور از فرهنگ مرد محوری به عنوان بزرگترین مشکل جهان امروزی یاد می کند و مشکل فکری بنیادی را نیز نشات گرفته از چنین فرهنگی می داند، جامعه افغانستان از قرن ها قبل بر حول محور مردان می چرخید و اگر روشن کننده آتش اختلاف و جنگ افغانستانی است که رو به ویرانی رفت! این زنان وکودکان بوده اند که تاوان زیاده خواهی و کینه ها را دادند و با تجربه وحشتناک جنایات قربانی شدند.

اکنون افغانستان نیز مملو از خشونت از خانه گرفته تا جامعه بر زنانی است که گرفتار تقابل قانون و سنت هستند و آنچه که اجرا می شود نه قانون بلکه سنت ها و رسوم جامعه مرد سالار است.

زنان افغانستان تاریک ترین دوران خود را در حکومت طالبان دیدند و هرچند که با چشم های پر امید به آینده می نگریستند و برخی از آنان در دوران جدید فرصت حضور هم در حکومت و هم در جامعه داشتند ولی چون گذشته و وجود قوانین مترقی جدید با فرهنگ مردسالانه و هجوم خشونت مواجه شدند.

حساسیت جامعه جهانی نسبت به وضعیت زنان کشور پس از روی کارآمدن حکومت جدید دلیل شد بر حمایت رییس جمهورها از حضور زنان در رهبری و جامعه، هرچند که از این دستاوردها برای رسیدن به کمک های مالی و توجه کشورهای تمویل کننده، استفاده ها شد اما حقیقت زندگی زنان همچنان تلخ و بحرانی است.

اگر رییس جمهور صراحتا به دفاع از حقوق زنان برخواسته است و بر حقیقت گسترده خشونت ها حتی در رده های بالای دولتی بر زنان واقف است باید به دنبال قوانین بهبود بخش زندگی زنان باشد نه فقط گفتن سخنان خوب.

حال ما به زنانی مواجه هستیم که در مناطق محروم بدون دادگاه سنگسار می شوند و در هرات نه برای جلب توجه بلکه برای رهایی از رنج زندگی، خودسوزی می کنند که نشان از تلخی فاجعه برای تمامی مردم کشور دارد.

آنچه حنجره زنان را به سکوت سرد می بندد همان سنتی است که فضایی برای نفس کشیدن نمی دهد و اگر به دنبال شکوفایی زنان هستیم باید فرهنگ احترام جایگزین تحقیر و خشونت در جامعه شود.

اثری از محمد شریف سعیدی برای زنان افغانستان:
شب است، داد بزن، بانو! سکوت سرد سترون چیست؟
صدا، صداست که می ماند دلیل حنجره بستن چیست؟
تمام پنجره هایت کور، میان گور خودت ماندی
و هیچگاه نفهمیدی فروغ، آینه، روزن چیست
سرود شعله دلتنگی ز چشم های تو می جوشد
گلوی تلخ تو می داند که طعم بغض شکستن چیست
شب است، با نخ آوازت بدوز پرچم عصیان را
وگرنه ماندن و پوسیدن میان رشته و سوزن چیست؟
تمام منطق اینان را که بر غروب تو می خندند
شکافتیم و نفهمیدیم که پیش منطق شان زن چیست
هوای تازه و بارانی، درون باغچه می پیچد
در این هوای شکوفایی دلیل پنجره بستن چیست؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مردم به مثل گله گوسفند میمانند به هرطرف که راهنمایی شوند حرکت خواهند نمود حتی به طرف ارگ تنها نیاز به یک چوپان هوشیار و توانمند دارند...

>>>   شعر بسیار زیبا.تشکر از آقای شریف سعیدی.

>>>   از جناب ریس جهمورخواهشمندم که یک بار درباره وکیل های پارلمان هم نظربیدازد که جی حالت است انوز ه درخانه یکی از اشخاص پرنفس پارلمان سید منصورنادری بیش از صدهازن به طوری برده زندگی را به سرمیبرد اما هیچ کس یک بارپرسان نکرد

>>>   محترم رئیس صاحب جمهور از آزار زنان سخن میزند اما متآسفانه که درقسمت مردان هم کمی متوجه باشد که بعضی زنان هم مرد آزار اند اگر به گفت شان کردی خوب ورنه مرد بیچاره را چنان بدنام کند که هیچ کس به داد وی نخواهد رسید واین گپ های رئیس صاحب سلی محکمی است که به روی مردان میزند وجاروجنجال هارادرمیان دفاتر ومنازل ایجاد میکند بهتر است تا زنان همیشه با ایجاب به دفاتر آمده وتحت قانون اسلام عمل نماید نه با فیشن وپوشیدن لباس های مود روزفکرمیکنم درصورت که خود آدم خوب باشد با هیچ شخصی به مشکل مواجه نخواهد شد.
حمیده از کابل

>>>   در افغنستان و پاکستان وایران این سه کشور همسایه با استفاده از نام دین خشونت را علیه زن انجام میدهند در حالیکه اسلام عزیز چنین چیزی را حکم نکرده که مردان این سه کشور همسایه یکسان در مقابل زن انجام میدهند انهم بنام اسلام وحکومت اسلامی در سخنان شان چنان حق وحقوق والا را به زن بیان میکنند که گویی بالاترین حقوق را نسبتبه مردان زنها دارند اما در عملکرد شان بر خلاف گفتار شان دیده میشود .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است