علت جنگ یمن خود بزرگ بینی آل سعود است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۱    ۱۳۹۵/۸/۲ کد خبر: 122895 منبع: پرینت

مجله آمریکایی فارن پالیسی با انتشار مطلبی اعلام کرد که علت تجاوز عربستان به یمن خود بزرگ بینی عربستان و وصیت عبدالعزیز آل سعود در هنگام مرگ است که گفته بود 'نگذارید یمن متحد باشد' ویمن را مشکلی می دانست که فقط با تجزیه حل می شود.

این مجله آمریکایی افزود: عقده خود بزرگ بینی وجنون عظمت از مدت ها پیش اساس سیاست های عربستان در یمن است و این در حالی است که یمن این روزها با سردادن شعار مرگ بر آمریکا ، مرگ بر اسراییل می خواهد در نهایت خود سرنوشتش را تعیین کند.

واضح است انصار الله ونیروهای علی عبدالله صالح تهدید مستقیم برای هادی رئیس جمهوری مستعفی وفراری وعربستان هم پیمان وی هستند اما اینکه چرا انصارالله تهدید مستقیم برای ریاض است مربوط به خود بزرگ بینی وجنون عظمت عربستان است.

این مجله افزود: در راستای داد و ستد واشنگتن با تهران در پرونده هسته ای٬ ریاض خواستار حمایت آمریکا از وی در جنگ علیه یمن برای باز گرداندن عبدربه منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی وفراری به صنعا شد.

از زمان آغاز جنگ عربستان علیه یمن یعنی از 19 ماه پیش٬ نیروهای ویژه آمریکا از پایگاه هوایی العند در شمال عدن همچنین از جیبوتی واقع در دریای سرخ عملیات انجام می دهند وهواپیماهای بدون سرنشین آمریکا نیز یمن را مورد حمله هوایی قرار می دهند ودهها نیروی عملیات ویژه آمریکا در خاک یمن حضور دارند.
البته باید دانست که اختلاف اساسی میان عربستان وآمریکا در منافع وجود دارد؛ در حالی ریاض به توقف حمایت ایران از انصارالله یمن فکر می کند٬ واشنگتن نگران جنوب یمن واراضی تحت تصرف جمهوری دمکراتیک یمن است.

از آنجا که نیروی هوایی عربستان ونیروی هوایی آمریکا درجنگ یمن به صورت مشترک فعالیت می کنند٬ همکاری میان دو کشور تا حد زیادی نیازمند نادیده گرفتن رفتار طرف دیگر است اما پس از هشتم اکتبر فاجعه بمباران مراسم ختم در صنعا توسط عربستان که بیش از 140 کشته وصدها زخمی به جا گذاشت٬ نگرانی های آمریکا از سیاست های عربستان بیشتر شد وسطح همکاری دوطرف کاهش یافت.

این گزارش حاکی از آن است که تجزیه یمن به سفارش عبدالعزیز آل سعود در هنگام مرگ همان چیزی است که جنوبی ها و هادی رییس جمهوری مستعفی یمن آن را می خواهند وامارات تمایل به استقرار نیرو در جنوب دارد در حالی که ایران با آن مخالف است.

یمن از 19 ماه قبل تاکنون مورد تجاوز زمینی هوایی ودریایی عربستان قرار دارد که بر اثر آن ده هزار تن کشته وهزاران تن دیگر زخمی شده اند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است