انگلیس مسوول آموزش سعودی ها در بمباران یمن
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۱    ۱۳۹۵/۸/۲ کد خبر: 122896 منبع: پرینت

انگلیس نیروی هوایی عربستان سعودی را برای انجام حملات مرگبار در یمن آموزش می‌دهد.

به گزارش روزنامۀ ایندیپندنت، دولتِ بریتانیا نیروی هوایی عربستان سعودی را برای انجام حملات مرگبار در یمن آموزش می‌دهد.

حزب لیبرال دموکرات انگلیس، که انجام چنین آموزشی را فاش کرد‌ه‌است، این اقدام لندن را شرم‌آور خواند.

تام بریک، سخنگوی امور بین‌الملل حزب لیبرال دموکرات انگلیس، از وزارت دفاع خواست به آموزش خلبان‌های سعودی پایان دهد و کنترل سخت‌گیرانه‌تری بر صادرات سلاح به این کشور عربی اعمال کند.

بریک گفت: «شرم‌آور است که دولت بریتانیا نه تنها خلبانان سعودی را مسلح می‌کند، بلکه آن‌ها را نیز آموزش ‌می‌دهد. اکنون شواهد زیادی دربارۀ بمباران بی‌هدف غیرنظامیان در یمن وجود دارد. دولت بریتانیا باید به شراکت در این جنایت پایان دهد.»
مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس، در دفاع از این اقدام دولت گفت به نیروی هوایی عربستان سعودی کمک شد تا «فرآیند هدف‌گیری خود را بهبود ببخشند» تا با قوانین بین‌المللی مطابقت بیشتری پیدا کنند.

بریک همچنین گفته‌است که این اطلاعات، وزیر خارجه را موظف می‌کند تا شخصاً فروش هر نوع سلاح به عربستان سعودی را متوقف کند.

بریتانیا یکی از مهمترین فروشندگان اسلحه به عربستان سعودی است.

تنها در سالِ اولِ تهاجمِ مرگبار عربستان سعودی به یمن، دولت بریتانیا مجوز فروش تسلیحاتی به ارزش 3.3 میلیارد پوند به پادشاهی سعودی را صادر کرد که 2.2 میلیارد پوندِ آن مربوط به فروش تسلیحاتی مانند پهپاد، بالگرد و دیگر هواپیماها بود. 1.1 میلیارد پوندِ دیگر به فروش تسلیحاتی مانند بمب، موشک و نارنجک اختصاص داشت.

لندن همچنین مجوز فروش خودروهای زرهی و تانک‌هایی به ارزش 430 هزار پوند را به عربستان صادر کرده‌است.

بریتانیا در طول جنگ علیه یمن، از حامیان پادشاهی سعودی بود و سازمان‌های بین‌المللی بارها از کمک‌های مالی و تسلیحاتیِ بریتانیا به ائتلاف سعودی پرده برداشته‌‌اند.

طبق گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در خانه‌های تخریب شده در صنعا، پایتخت یمن، بقایایی از تسلیحات تولید شده توسط شرکتی امریکایی پیدا شده‌است که یک کارخانه نیز در بریتانیا دارد.

به گزارش پرس تی وی، بر اساس آمار رسمی کمپین مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات انگلیسی است و از سال 2010 تجهیزات نظامی به ارزش بیش از 6 میلیارد و700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده‌است.

علاوه بر کارگروه توسعۀ بین‌المللی در مجلس عوام انگلیس، مجلس اروپا و سازمان دیده‎بان حقوق بشر نیز خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان شده‌اند؛ با وجود این، دولت انگلیس همچنان به ریاض سلاح می‌فروشد.

روزنامۀ انگلیسی ایندیپندنت 3 خرداد ماه به نقل از مدیر بخش کنترل تسلیحاتِ شاخۀ بریتانیای سازمان عفو بین‌الملل، نوشت اگر نقش کارکنان انگلیسی در استفادۀ عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در یمن اثبات شود، یک «رسوایی مطلق» به بار خواهد آمد.

عربستان از ماه حمل 1394 به منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رییس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش انصارالله حملات هوایی خود را به این کشور فقیر عربی آغاز کرده‌است. سازمان ملل 9 شهریور اعلام کرد از زمان آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، تاکنون بیش از 10 هزار نفر که بیشترشان غیرنظامی هستند، کشته شده‌اند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است