منگل: جلال آباد محل مذاکرات طالبان می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۵    ۱۳۹۵/۸/۲ کد خبر: 122920 منبع: پرینت

گلاب منگل والى جديد ننگرهار مى گويد که امور عملى موافقتنامۀ صلح بين حکومت افغانستان و حزب اسلامى، از ننگرهار آغاز مى شود و بعد از آن، ننگرهار به حيث محل مذاکرات با ساير گروه هاى مخالف نيز انتخاب خواهد شد.

محمد گلاب منگل، چند روز قبل به اساس فرمان ويژۀ رييس جمهور، به حيث وزير مشاور در امور قبايل و والى ننگرهار تعيين شد. موصوف طى يک سلسله مراسم در قصر شاهى جلال آباد به مردم اين ولايت معرفى گرديد.
به گزارش پژواک، در اين مراسم؛ فضل هادى مسلميار رييس مجلس سنا، سليم خان کندزى والى پيشين ننگرهار، اعضاى شوراى ملى، سران قومى، مقامات محلى، علما، اعضاى جامعۀ مدنى و مسوولان امنيتى اشتراک کرده بودند.

گلاب منگل، در بخش تلاش براى حل مشکلات امنيتى تعهدات زياد نمود؛ اما در پهلوى آن براى عملى کردن آن، بر همکارى مردم نيز تاکيد کرد.
موصوف افزود که دروازه هاى دفتر وى و همه ولايت، براى پاسخگويى به روى مردم باز خواهد بود، با مردم رفتار دوگانه نخواهد شد و قانون نيز بدون کدام تفاوت تطبيق خواهد شد.

او گفت: "اين پرسش با اکثريت مطرح است که چرا وزارت را رها کردم و به ولايت آمدم؟ پاسخ اين است که رييس جمهور، اين خواست من را که براى من ولايت ننگرهار از چند وزارت زياد اهميت دارد، در نظر گرفت و به ولايت آمدم."

منگل افزود که به مردم تعهدات بزرگ نمى کند؛ اما به همکارى آنها در بخش تطبيق قانون، تامين عدالت، تامين صلح، توجه به کارهاى بازسازى، حل مشکلات برق، حکومتدارى خوب و تامين شفافيت در همه موارد، تلاش خواهد کرد.

وى افزود که اجراآت مقدماتى سند صلح ميان حکومت افغانستان و حزب اسلامى، از ننگرهار آغاز خواهد شد و ابراز اميدوارى نمود که اگر بعد از آن، با ساير مخالفين مسلح دولت نيز مذاکرات صلح صورت مى گيرد، ننگرهار به حيث محل مذاکرات تعيين خواهد شد.

تاج محمد جاهد وزير امور داخله، در سخنانى به اين نشست گفت تاجايى که گلاب منگل را مى شناسد، باور دارد که مشکلات ننگرهار را حل خواهد کرد؛ چرا که به گفتۀ او منگل در بين والى ها يک والى موفق و در بين وزرا يک وزير موفق بود.
او افزود که اگر نيروهاى امنيتى به رهبرى والى هماهنگ شوند، حمايت مردم را با خود خواهد داشت و در پهلوى امنيت، همه مشکلات ديگر نيز حل خواهد شد.

فضل هادى مسلميار رييس مجلس نيز ابراز اميدوارى نمود که گلاب منگل، به مشکلات موجود در ننگرهار رسيدگى خواهد کرد.
موصوف اطمينان داد که اگر والى در مرکز مشکل داشته باشد، با وى همکارى مى کند، تا مشکلات موجود در ننگرهار حل گردد.
عبدالمالک صديقى معاون ادارۀ مستقل ارگان هاى محل، ضمن قرائت فرمان رييس جمهور در مورد تقرر گلاب منگل گفت که منگل، از تجربۀ خوب در بخش حکومتدارى برخوردار است، ادارۀ ارگان هاى محل و رياست جمهورى، هميشه از کارهاى وى رضايت دارد.
او افزود که اگر مردم با والى همکارى کنند، همه مشکلات حل خواهد شد.

فريدون مومند نمايندۀ مردم ننگرهار در مجلس گفت که به ننگرهار، هميشه والى هاى خوب فرستاده شده؛ اما به آنها صلاحيت داده نشده، از همينرو کامياب نشده اند.
موصوف از والى خواست که اگر به وى نيز مانند والى هاى ديگر صلاحت داده نشده و يک سال بعد استعفا مى کند، بايد وظيفۀ خود را سر از امروز آغاز نکند.

احمد على حضرت رييس شوراى ولايتى ننگرهار، از والى جديد خواست که به تامين امنيت، افزايش تشکيلات پوليس، تغيير آوردن در تشکيلات ادارات و ولسوالى ها توجه داشته باشد.
موصوف تاکيد کرد که بجاى شاه بودن در قصر، حکومت نمايد، دروازه ها را به شکل شعارى نه، بلکه در حقيقت به روى مردم باز نمايد.
محمد حنيف گرديوال معاون والى ننگرهار، به والى اطمينان داد که همه ادارات ولايتى و کارمندان، در حل مشکلات با وى همکار خواهند بود.
موصوف از مردم خواست که با والى جديد همکار باشند و هم براى حل مشکلات خود، با همکارى والى اقدام نمايند.

نور آغا ځواک يکى از فعالان مدنى ننگرهار گفت که جوانان ننگرهار بيکار اند، امنيت نيست و به کار زياد نياز ديده مى شود.
موصوف از والى جديد خواست که اصلاحات را در اداره تطبيق نمايد و در اين مورد حمايت جامعۀ مدنى را نيز با خود خواهد داشت و اگر اصلاحات تامين نشود، با مخالفت هاى نهادهاى مدنى مواجه خواهد شد.

شايان ذکر است که قبل از اين، سليم خان کندزى به حيث والى ننگرهار ايفاى وظيفه مى کرد؛ اما دو هفته قبل استعفا داد.
گلاب منگل، در حالى به حيث والى ننگرهار گماشته مى شود که بر ولسوالى هاى جنوبى اين ولايت، جنگجويان داعش حاکميت دارد و حملات طالبان مسلح در ولسوالى هاى جنوبغربى بيشتر شده است.
همچنان فساد ادارى، بيکارى، غصب و آدم ربايى، چالش هاى ديگر ننگرهار است که در مقابل والى جديد ننگرهار قرار دارد.

کد (22)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است