سفیر یا نماینده فوق‌العاده دولت به چه معنا است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۲    ۱۳۹۵/۸/۲ کد خبر: 122921 منبع: پرینت

هفت ویژگی را نباید نادیده گرفت.

سفیر عالی‌ترین سمت برای دیپلوماسی برون‌مرزی دولت‌ها است. سفیر به‌معنی پیام‌بر و ممثل اراده یک ملت به‌ ملت دوم و یا جامعه جهانی از طریق سازمان‌های بین‌الملل است. سفیر سیاستمدار پر تحرکی است که دسترسی فیزیکی و فکری به نهادهای استراتژیک، پالیسی‌ساز و اطاق‌های فکر در دولت میزبان و نمایندگان دولت‌های جهان در جغرافیای دولت میزبان دارد.

سفیر باید هفت ویژگی‌ زیر را داشته باشد:
ـ دارای ظرفیت بالا در تحلیل از وضعیت باشد.
ـ پاراگماتیک (عمل‌گرا) باشد. بتواند منافع دولت اش را به‌ زودترین فرصت در مذاکرات و مجامع بین‌الملل تمثیل کند.
ـ قدرت تمرین دیپلوماسی فعال را داشته باشد. به این معنا که قدرت سیاسی‌اش‌ را در توسعه اقتصاد ملی دولت برجسته سازد. از این‌رو باید منافع ملی و امنیت ملی دولت را در مناسبات بین‌المللی به‌نمایش گذارد.
ـ ظرفیت بالایی در تامین ارتباط داشته باشد. توان سخن گفتن با زبان‌های بین‌الملل را داشته باشد تا بتواند لابی‌گران را به‌خود جلب نماید.
ـ از صلاحیت حرفه‌ای و اکادمیک بهره‌مند باشد تا بتواند با همتاها و پارتنرهای خود، حرفه‌ای سخن گوید و برنامه‌ها تخصصی را مدیریت کند.
ـ ویژگی‌های سازماندهی و رهبریت را به‌خوبی بلد باشد. سفیر رهبر گروهی از دیپلومات‌ها و مامورین در یک سفارت است. از این رو سفیر باید معنای «تیم‌سازی» از دید مدیریتی را به‌خوبی بلد باشد تا ماموریت ارگانیک را رهبری و اداره کند.
ـ سفیر باید ارزیابی‌کننده و گزارشگر حرفه‌ای باشد. او باید بتواند عمل‌کرد ماموریت خود و اعضای تیم اش را ارزیابی حرفه‌ای کرده و با استفاده از فرهنگ «آموزش دیپلوماتیک» توصیه‌هایی را به دولت مطبوع ارایه دهد.

اگر شخصیت‌هایی که بدون این مولفه‌ها به سمت سفارت می‌رسند، نمی‌توانند اصول و هنجارهای حقوق و مناسبات بین‌الملل را بگونه ‌حرفه‌ای شامل دستگاه دیپلوماسی نظام سازند. از اینجا است که ماموریت‌های دیپلوماتیک به سطح ادارات قونسلی و بیروکراتیک نزول می‌کنند و به اعتبار دولت‌ها و ملت‌ها آسیب شدید وارد می‌کنند.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حرف ونطریه اکامیک برادر دانشمند ملک ستیز باید مشعل راه سفرا ما باشد وبدون این ویژگی ها نمیتوان ماموریت دپلوماتیک خودرا به حسن صورت انجام داد
اگبری

>>>   حرف ونطریه اکامیک برادر دانشمند ملک ستیز باید مشعل راه سفرا ما باشد وبدون این ویژگی ها نمیتوان ماموریت دپلوماتیک خودرا به حسن صورت انجام داد
اگبری

>>>   از رييس جمهور بپرسيد كه سفيرش در واشنگتن كدام ويژگى را دارد؟؟؟ ضعيف ترين سفير تاريخ افغانستان در امريكاست.
اجمل از ويرجينيا

>>>   یکی دیگر از شرایط خیلی مهم حتی مهمتر از همه نکات فوق اینکه باید کاکای رئیس جنهور باشد یا اینکه از اقارب مقامات حکومتی یا تنظیمی باشد

>>>   هفت ویژه گی برخی سفیران وجنرال قنسلان افغانی در خارج وطن عبارت است از
دزدی
قاچاقبری
عیاسی
شرابخوری
بیکارگی
نافهمی
واسطه بازی به خاطر تمدید وظیفه
بالاتر از این ها چیزی از نزدش اینها به دست نمیاید. همه شان را اتش بزند اما دورتر از من که بوی تعفن شان را احساس نکنم.
عبداله ایماق

>>>   یک ویژه گی خاص را فراموش کردید.
کجکول گدایی له گردن داشته باشد.
یک کشوری که از پانزده سال بدینسو بار دوش جامعه جهانی است و خودش نان خود را پیدا کرده نمیتواند،چه دیپلوماسی دارد؟
بغیر از گدایی چه کرده میتواند.
اگر کشوری دلش سوخت و چند قیران برابت داد،میدهد،در غیر آن هرچقدر دیپلوماسی کنی و فلسفه بگویی،بالایت خنده خواهند کردو برایت خواهند گفت:در عوض دیپلوماسی برو به....

>>>   شکریه جان بارکزی را که جناب ریس جمهور بحیث سفیر مقرر کرده است بجز از قومگرایی و فریبکاری و دزدی از پول بیت المالدیگر هیچ فن ومهارت ندارد حتی تحصیلات اش الی صنف نهم مکتب است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است