روایت عبدالله از سفرش به عربستان سعودی
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۰    ۱۳۹۵/۸/۲ کد خبر: 122932 منبع: پرینت

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در نشست رسانه ای دستاورد های سفر به عربستان را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر عبدلله گفت: در راستای گسترش همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف تجاری، حقوق اتباع، گسترش حمایت ها، بازسازی افغانستان ، تحکیم و گسترش روابط امنیتی بحث هایی با مقامات عربستان انجام شد.

در این سفر، وزرای تحصیلات عالیه، کار و امور اجتماعی، معارف، تجارت، معین وزارت امور خارجه، مبارزه با مواد مخدر و وزیر حج و اوقاف هر کدام با همتایان عربستانی خود دیدار کردند.

در این ملاقات رییس اجرایی اظهار کرد: نقش عربستان در جهان اسلام، تامین صلح در افغانستان، نقش شان در حمایت بازسازی افغانستان و حمایت از برنامه هایی که افغانستان در بهبود زندگی مردم دارد با مقام های سعودی گفتگو های موثری انجام شده است و همچنین قرار است تدبیر کنفرانس علمای جهان اسلام با همکاری سازمان همکاری های اسلامی در عربستان دایر می شود.

داکتر عبدالله درباره مشکلات و خواسته های افغانستانی هایی که در عربستان مقیم هستند توضیح داد: در اینباره مذاکرات در سطح بالاتری با حضور رییس جمهور قبلا انجام شده بود که دو توقع مهم داشتند. یکی تبدیل پاسپورت های شان به که بنا به ضرورت هایی که اقتضای زمان شان بود از کشورهای مختلف گرفته شده بود و موافقت شد که این پاسپورت ها به پاسپورت افغانستانی تبدیل شود که با این موافقت که یک مساله حقوقی در پی داشت مشکل ده ها هزار نفر حل شد.

مساله دوم کارگران افغانستانی که حدود چهل سال بود این مشکلات را یدک می کشیدند که در اولین ملاقات مقامات عربستانی موافقت شان را برای تسهیل این مورد اعلام کردند.

رییس اجرایی حکومت درخصوص مسایل امنیتی گفت: هر دو کشور درباره تروریسم به عنوان اولین خطر امنیتی برای کشورها اتفاق نظر داشتند و اعلام شد که هرموقع افغانستان درخواستش را مطرح کند، عربستان حاضر است به عنوان واجب دینی و مسوولیت انسانی در این راستا قدم پیش بگذارد.

کنفرانس هایی که در رابطه با بازسازی افغانستان صورت می گیرد تامین بخش امنیتی اش با ناتو است که کنفراس سابق در توکیو برگزار شد و تعقیب این کنفرانس در لندن انجام گرفت که تعهداتی که افغانستان ملزم به اجرای آن شده بود بررسی شد. توقع افغانستان این بود که تعقیب کنفرانس بروکسل که دو سال بعد انجام می گیرد دریک کشور اسلامی برگزار شود که کشور عربستان موافقت اولیه خود را برای میزبانی آن اعلام کرد.

داکتر عبدالله همچنین در خصوص تقاضای تحصیلات عالی، افزایش بورسیه های و سهولت ویزای برای خانوادهای محصلین وعده همکاری از دولت سعودی را گرفته اند و افزود: در مسایل اقتصادی قرار است یک هیات کاری برای سرمایه گذاری در بخش زراعت فعالیت کنند و از همین مجرا واردات کشورشان را تامین کنند که در رونق زراعت بسیار موثر است چرا که عربستان سابقه این فعالیت را در چند کشور دیگر هم دارد.

وی افزود: در مورد احداث شفاخانه تخصصی در مرکز افغانستان موافقت شد و همچنین در رابطه با بورسیه های تحصیلی که داده می شود قرار است این بورسیه ها مطابق با ضرورت ها و نیاز افغانستان داده شود.

داکتر عبدالله در مورد نقش صندوق سعودی و نقش بانک انکشاف اسلامی در کمک به بازسازی گفت: در ملاقات های وزرای مالیه دو کشور صحبت های خوبی کردند و همچنین صحبت های نشست های قبلی تعقیب شد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقدامات خوبی است امید است برتداوم آن دقت عمل به خرج دهید عربستان سعودی دوستی خوب وکشور اسلامی است ماباید باکشورهای اسلامی بیش ازکشورهای کفری روابط خودرا برقرار نمایم خداوند اجروپاداش فراوان داکتر صاحب عبدالله را عنایت فرماید
ما باید به حرف چهار تا یدک که شب وروز آب به ریشه ی اختلافات می ریزندگوش ندهیم.وحمایت سعودی را باخود داشته باشیم
هاشمی

>>>   گفتند از داکتر عبدالله در عربستان سعودی استقبال شاهانه شد.
ما استقبال شاهانه از حکمتیار در پاکستان و استقبال شاهانه از نورمحمد ترکی و کابینه اش در مسکو را نیز به یاد داریم.
این استقبال های بیرونی و در حالی که در داخل منفور باشید، هرگز نمیتواند معیاری برای نکویی کسی باشد بلکه یا نشان مزدوری است یا نشان آغاز یک مزدوری تازه. برای کسانی که از "لپ و جپ" های عامیانه بالا را نمی بینند شاید این استقبال ها معراج کدام چیزی باشد، اما برای مردم هشیار و عاقل ما معیار این است که مثلاً در قبال باریک آب چه موقف گرفته آید.
ارزش و مقام شما وقتی معلوم شد که در یازدهم سنبله چه کردید و یا در قبال مردم کندز و آوارگان آشیان سوخته اش چه می کنید.
معیار نکویی یک سیاستمدار ریشه در داخل و در میزان خدمت شان به مردم می داشته باشد نه در میزان وابستگی به فلان دربار سلطنتی در خارج. محبوبیت را در خدمت به مردم و وفای به تعهد برای خدمت می توان به دست آورد نه در غداری در داخل و حلقه به گوشی به خارج.
اگر در داخل منفورید استقبال شاهانه در خارج می تواند نشان مزدوری باشد. استعمارگران و شیاطین منطقوی و جهانی شخصیت ها را می شناسند و به دست هرکسی چاکلت دلخواه خودش را می دهند تا لیس بزنند و به آنهایی که کودکتر از خود شان اند، سوز بدهند.
مگر چنین نیست؟

>>>   در اين روز ها سخن از گفتگوى درون تاجيكى است ، اين آرزوى قشنگ و زيباى است ، اگر منظور از اين فراخوان معطوف به همين هاى باشد كه ما مى شناسيم، باشند ، مشكل اساسى اين است كه اكثريت اينها از خود تعريف تاجيك نمى دهند ، اينها يا اخوانى هاى ديروز اند و يا مجاهدين ديروز كه باورى به تبار و تمدن فرهنگى ندارند براى اينها نشستن با حكمتيار خيلى ساده است تا نشستن با يك روشنفكر غير اخوانى ، طيف ديگر اين نخبگان متعلق به انديشه هاى چپى اند كه هنوز به انديشه هاى جهان وطنى مى انديشند و يك عده ى ديگر از جبر روزگار گاهى از كرزى معذرت مى خواهند و گاهى هم از غنى و يا تلاش مى كنند از يك پشتون هم اوغانتر باشند.
بدبختى تاجيكان اين است تا اكنون هيچ سياست مدار تاجيك جز پدرام شفاف و آشكارا جرئت بيان اقتدار تاجيكان را نداشته است و حتا اكثرن كوشيده اند كه چنين حرف هاى را به لب نياورند تا به عشق يك طرفه شان صدمه نزند. هم اكنون دو غير تاجيك از تاجيكان در حاكميت نماينده گى مى كنند ، و تاجيكان صداى رسمى در حاكميت ندارند. نسل جوان تاجيكتبار در اين ميان نمى دانند از خود چه تعريفى ارايه دهند و ميان اين گروه هاى بى برنامه، پراگنده اند و از پوتانسيل كاراى سياسى برخوردار نيستند ، اگر حركات هم وجود دارد احساسى و واكنشى اند تا هدف مند. تاجيكان در يك قلم مردمان پراگنده ى اند كه زيادتر يا بدخشى اند يا پنجشيرى و يا هم هراتى و يا مزارى و .......اند تا تاجيك . تاجيكان نياز دارند تا سايه هاى محلى خود را عبور كنند و به ارزش ء بنام «تاجيك » باور مند شوند. براى گفتگو يك محور ارزشى مهم است ، تا تاجيكان چه سياسى و چه غير سياسى مكاتيب طلاق زا را رها نكنند و در محور « دانشگاه تاجيكى» گرد نيايند، بعيد به نظر مى رسد تا در سياست پارتينر قابل اعتماد جلوه كنند و نقش رهبرى را به دوش گيرند.

>>>   امروز از دکتر عبدالله پرسیدم که گفته بودید چهره دیگری خود را به مردم نشان می‌دهید، چه شد آن چهره تان؟

>>>   دو سوال:
اول اینکه عطا نور از سفرش کدام روایت دارد یا خیر؟
دوم اینکه، آیا عطاچور هم با کدام همتای خود دیدار داشت و یا خیر؟
نعیم از مزار

>>>   عجیب روایت و تحلیلی! چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.

>>>   نقاشی صاحب سعودی وکشور های خلیج از کدام وقت دوست ما بوده اند وکدام مشکل این مرد را بدون ملاحظات سیاسی حل و فصل نموده اند ودر کدام پروژه اختلاف و تفرقه اندازی سهیم نبوده است داعش مطالب ازکدام سمت بر خاست و مصارف آن را کدام گروه پرداخت اولین و آخرین کشور جدی در شناسای طالب کی ها بودند و نزدیک به چهار دهه دربخش تعلیم کدام خدمت سازنده برای افغانستان انجام داده است استعداد ها ی ناب مارا در راه یاد گرفتن فلسفه وهابیت هدر دادند وازفرزندان شایسته وانقلابی با مسولیت وطن دوست موجودات شکم پرست شهوت ران بی مسولیت بی تفاوت بی وطن وبی عاطفه ساختند که باید دعوت کننده گان مذ هب خوارجی وهابیت در هر جا که هستند باشند و جالب اینکه نامشان در کتاب وزارت داخله وخارجه سعودی ثبت است و معاش ماهوار از طرف سفارت های سعودی دریافت می نمایند اگر بورسیه ها از همین باشد فکر می کنم در بی سوادی بسر بردن ودر سرکها معابر را پاک کردن بهتر از این سوغات عبدالله وهدیه جهالت پیشه گان مزدور آل سعود خواهد بود صدور وهابیت در سر زمین به خون خفته ما باید بند شود
مردم را با این مذهب ساختگی انتلیجت سرویس انگلیس به کشمکش متفرقه بیشتر مبتلا نکنید
آزموده را آزمودن خطا است مسلمان از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود و شما هاشمی صاحب به اندازه کافی دنش سیاسی و دینی وتاریخی دارید حقایق را پنهان نسازید وتوجیه غلط ننماید همه ما پیش خداوند رفتنی هستیم دفاع از سیستم ونظامی که بر اساسات اولیه وبنیاد های اسلام می کوبد سیستمی که یهود برای نابودی تاریخ اسلام بنام این شرک آن شرک در سراسر جهان اسلام خون وآتش ونابودی را بر مسلمانان به آر مغان آورده نظامی که همه هستی و دارای های جزیره تالعرب به یک خانواده تعلق دار د درقبله مسلمانان در سرزمین پیامبر ووحی هندو آنیست یهود نصارا حق زندگی را دارند ولی مسلمان اجازه اقامت راندارند مرکل به شکل کنایه آمیز گفت مرکز مسلمان ها سعودی است عراقی هاسوری ها ......به غرب چرا هجوم می آورند وباقی شما همه چیز را می دانید
امید است در برابر باطل وظالم زبان مثل شمشیر برنده داشته باشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است