در زمستان پناهگاه های طالبان را بکوبید
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۲    ۱۳۹۵/۸/۲ کد خبر: 122933 منبع: پرینت

قاضی عبدالرحیم عضو مجلس نمایندگان در رابطه با موضوع کوتاهی ها در تامین امنیت گفت: سرقوماندان قوای مسلح جناب رییس جمهور در برابر ملت تعهد کرده که مساله امنیت در اولویت قرار دهد و همچنین وزرای سکتور امنیت وقتی از مجلس رای اعتماد گرفتند در برابر جان و مال مردم متعهد شدند، حال با این تعهدات کشور به این وضع دچار می شود و امروز در چهارراه های کشور گروگانگیری ها و اختطاف ها جریان دارد.

عبد الرحیم می گوید: نیروهای خارجی وقتی به افغانستان آمدند برای سرکوبی هراس افگنان، تروریست ها، القاعده و مبارزه با کشت مواد مخدر در کنار این مسایل کل برنامه اردو و پولیس افغانستان بهم خورد و بعد از پروسه انتقال مسوولیت ها هم اکثرا نیروها جوان و بی تجربه بودند و سنگینی تامین امنیت بر دوش اردو و پولیس احساس شد هر چند که در بازپس گیری قندوز و چند ولایت دیگر فعالیت های خوبی انجام شد ولی مسوولیت نیروهای خارجی هم بود که در برابر تعهدی که در جامعه جهانی قبول کرده بودند عمل کنند.

این نماینده مجلس می گوید: اینکه بسیاری از دشمنان از بیرون از کشور تجهیز می شود که البته بین شان کسانی هم از خود این کشور هستند که در جنگ نامشروعی با حکومت شان هستند بر کسی پوشیده نیست اما مسایل دیگری هم وجود دارد مثلا در بادغیس یک تعداد زیادی از نیروها به همراه تجهیزات شان به قوای دشمن تسلیم شده است که استخبارات ما ضعف نشان داده که اگر معامله ای هم در کار بوده نتوانسته از آن جلوگیری بشود.

این مقام اضافه می کند: گاهی یک سنگری سقوط می کند و به دست دشمن می افتد، مثلا در موری چاق که قلعه دور افتاده ای در مرز با ترکمنستان با فاصله زیادی از مخالفین بوده و نیروهای امنیتی هم در تلاش برای رساندن کمک به آنان بودند و با وجود استحکام قلعه و امکانات ذخیره ای و آذوقه برای دو ماه ، در کمال تاسف یک سری انگیزه های پوچی به آنها ووعده داده شد و شخصی به نام اکبر که مسوول برنامه شان بوده با طالبان تماس می گیرد و بدون هیچ تلاشی امکانات را تقدیم طالبان می کند. مشابه این اتفاق در یک سری ولایت های دیگر هم به چشم می خورد.

عبدالرحیم در خصوص کوتاه کاری نهاد های امنیتی در استخبارات و پیگیری مجلس می گوید: این مواخذه ها در حد استجواب بوده و در هفته های گذشته هم کمیسون داخله موظف شده بود که مسوولان امنیتی را بخواهند و مشکلاتی که در جبهات است با آنان درمیان گذاشته شود.

این نماینده در خصوص کاهش تلفات نیروهای اردو می گوید: دشمن درتمام ولایت بین مردم پایگاه دارند و از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند و این دست و پای نیروها را در عملیات گسترده می گیرد که در کنار این باید به کم بودن تعداد نیروهای مسلح که 350 هزار در کل کشور است را هم اضافه کنیم. اگرتعداد نیروها به یک میلیون می رسید و امکانات هوایی در اختیار قوای کشور می بود شاهد تغییرات وسیعتری می بودیم.

وی درباره صلح زمستانه با دشمن گفت: سردی هوا دست و پای دشمن را در جنگ می بندد در این مدت می توان لانه ها و منابع دشمن را در هم کوبید. اینطور که دو طرف زمستان سر جای شان بنشینند مسلما بهار خوبی در پیش رو نخواهیم داشت. نیروها باید از حالت دفاعی به حالت تهاجمی و عملیات تعقیبی روی بیاورند.

وی درباره آنچه ستون پنجم خوانده می شود گفت: تعدادی از نمایندگان دشمن در نیروهای مسلح نفوذ کرده اند و عملیات جنگی را برای فرماندههایشان گزارش می دهد، بی سر و سامانی در مرز ها باعث شده شناسایی آنها دشوار شود. که در این مورد باید ضوابط نظامی کلی و دقیقی وضع شود و استخبارات به افراد متعهد سپرده شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   استانکزی طالبزی رئیس ضد امنیت ملی افغانستان برای نجات و حفظ بردران طالب خود به قطر رفت تا طالبان را در زمستان به بهانه صلح به جنگ در تابستان سال آینده مجهز و آماده کند. رهبران طالب در امنیت ملی و ارگ زمستان را در امنیت و آسایش بسر میبرد و افراد جنگ به پاکستان انتقال داده میشوند. در بهار و تابستان توسط امنیت ملی در میدان جنگ به ولایات امتقال داده میشوند. آی اس آی با امنیت ملی افغانستان همکاری نزدیک دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است