با موافقتنامه با حزب اسلامی به صلح نمی رسیم
با موافقتنامه صلح با حزب اسلامی، به صلحی که آرزوی مردم افغانستان است دست پیدا نمی کنیم بلکه رقابتها و تنش های جریانات و گروه های فعال در جفرافیای افغانستان بیشتر می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۴    ۱۳۹۵/۸/۲ کد خبر: 122934 منبع: پرینت

صدور فرمان تطبیق موافقتنامه صلح و ایجاد کمیسیون اجرایی برای اجرای توافقنامه صلح از سوی رییس جمهور صادر شد. این فرمان بیست و چهارماده دارد و به صورت واضح به چگونگی اجرای توافقنامه صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار پرداخته است. در صدور این فرمان، رییس جمهور افغانستان رفع تحریم ها بر حزب اسلامی را قرار داده است و مسوولیت آن را بر عهده دفتر شورای امنیت ملی ریاست جمهوری سپرده است. آیا این فرمان می تواند صلح را اجرایی کند و اوضاع جنگ را بهبود بخشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سیدرضاعلی محمودی، آگاه امور سیاسی در برنامه «خط کابل» گفت: دولت افغانستان چه در گذشته و چه در حکومت وحدت ملی در تلاش بود که با طالبان به عنوان نیروی اصلی مخالف حکومت وارد صلح شود. تلاش های زیادی هم کرد. ولی این تلاش ها چه در گذشته و چه در حکومت وحدت ملی نتیجه نداد. در اینجا حکمتیار و حزب اسلامی بخاطر روابطی که درون حکومت داشتند آمدند تا از این فرصت صلح با طالبان، استفاده کنند و امتیازاتی را بدست آورند. حکومت افغانستان هم با این کار برای جامعه جهانی دستاوردی داشته باشد و بگوید ما با بابخشی از مخالفان صلح کردیم. اما بعد از صلح با این گروه، مشخص شد که هیچ نتیجه ملموسی نداشت و در امنیت افغانستان هیچ تاثیری نداشت.

وی افزود: حکومت گذشته و حکومت فعلی تلاش های زیادی کردند تا دستاوردی در رابطه با صلح با طالبان داشته باشند اما موفق نشدند. در این دوره لابی حزب اسلامی با حکومت تاثیر کرد و این گروه موفق به صلح شد اما می بینیم که هرچه به صلح با حزب اسلامی نزدیک تر می شویم طالبان از صلح با حکومت بیشتر فاصله می گیرند.

محمودی، در خصوص علت پیوستن حزب اسلامی به صلح بیان داشت: برخی حلقات در بیرون از حکومت افغانستان هم علاقمند هستند که حزب اسلامی و حکمتیار به عنوان یکی از رهبران پیشین جهادی، کسی که در پانزده سال گذشته در بیرون از حکومت بوده، بیاید و وارد پروسه صلح و تقسیم قدرت با حکومت اشرف غنی شود. اشرف غنی هم از آنجایی که در این حکومت نیاز به کسی داشت که به عنوان یک رهبر جهادی حامی حکومت باشد علاقمند بود که حکمتیار به این پروسه بپیوندد. حزب اسلامی به عنوان جریانی که بخش عظیمی از نیروهای آن درون حکومت افغانستان خود را مستاصل احساس می کرد و بیش از این نمی توانست با نظام مخالفت کند. اگر رهبری حزب اسلامی بیشتر از این در مقابل نظام قرار می گرفت، جایگاه خود را هم از دست می داد. آنها به خاطر گرفتن امتیاز و دوباره بازسازی کردن این حزب به صلح پیوستند.

این آگاه سیاسی، با بیان اینکه دست های بیرونی مانند عربستان سعودی و کشورهای غربی، علاقمند بودند که حزب اسلامی به داخل افغانستان بیاید و به پروسه صلح بپیوندد، گفت: اما با این کار به به صلحی که آرزوی مردم افغانستان است دست پیدا نمی کنیم بلکه رقابتها و تنش های جریانات و گروه های فعال در جفرافیای افغانستان بیشتر می شود. ناامنی ها در شمال به اوج خود می رسد و وضعیت شهری مانند قنوز بدتر خواهد شد. در واقع با موضوعی مانند قندوز به صورت پروژه ای برخورد شده نه استراتژیک و بسیاری از اعضای حزب اسلامی که در کابل هستند نگران این هستند که نشود که این پروژه بصورت کوتاه مدت دامنگیر بخش کلانی از اعضای این حزب شود و برای آنها نیز هیچ سودی نداشته باشد و فقط بازیچه قرار بگیرند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پس بگفته جناب شما نباید صلح صورت بگیرد؟
ایا باور دارید ترکیب دولت وحدت ملی بدون اراده وخواست کشور های خارجیاست؟ ایا در ترکیب دولت گروه های نیستند که بنا بر کسب سهم دران اشتراک کرده اند؟
ایا همه ان ها از جنت امده اند و هیچ اتهامی علیه انها نیست؟
ایا در فساد قاچاق قتل وقتال دست ندارند؟
ایا وضع رقت بار کشور ثمره کار کرد پانزده ساله انها نیست؟
در جنگ سود کیست؟
خدا کند مطلب را تفهیم کرده باشم.

>>>   صلح با حکمتیار صلح نیست فقط امتیاز دهی یکجانبه به یک مهره سوخته است، آنهم صرف بنام قوم و پشتونولی۰ اگر گلبدین صلح کند در کدام جبهات و کدام نقاط کشور جنگ ختم خواهد شد؟ هیچکدام۰ آیا تمام افراد گلبیدین همین حالا هم در همین حکومت فاسد شامل نیستد؟
طالبان هم که انسان نیستند تا صلح کنند۰ طالبان به همزیستی، احترام متقابل، و تقسیم قدرت باور ندارند، پس چگونه صلح خواهند کرد؟ آن صلح نخواهد بود بلکه "سوله" اوغان ها خواهد بود۰

>>>   آقای رضا علی حالا روزی آمده در افغانستان که هر کی هر کسی را خواسته باشد متهم کند ودر راه آرامی وصلح سنگ اندازی کند خودت هم یکی ازهمین جمله برادران هیستی مگر صلح کار بعد است که دولت افغانستان با حزب اسلامی کرده تا چه زمانی میخواهید برادر کشی ونگ باشد وشماها کا از جنگ تغذیه میشوید وپول هنگفتی از راه غیر قانونی تصاحب کردی آید این همه خانه های مفشن را به قیمت هزاران دلار آباد کرده آید ،براستی که حالات خود را با آمدن صلح در خطر میبیند کوشش نکنید که اذهان عمومی را با نوشته های بیمورد تان وبه نام آگاه سیاسی خراب سازید وکشت کنید از عقلانیت و ادراک خوب کار گیرد تا باشد که در این وطن آرامی حکمفرما شود وبرادر کشی وافغان کشی خاتمه یابد و خودت اظهار که حرب اسلامی به وساطت عربستان به صلح تن داده ازاین چه بهتر که کشور های اسلامی در صلح و دوستی در افغانستان جا باز کند نه اینکه مانند ایران پول برایتان ارسال دارد واندازه کوتی کوکی به سخنان آخوند کوش کنید .
ترا به خداوند متعال قسم که خودت پاک ومنزه هستی که انتقاد بیجا وبی مورد را به راه میندازی، در عوض اعمال منافقت آمیز کوشش کن که در راه صلح پایدار سخن بگویی ،اگر درخانه کسی است همین سخن به شما بس است.
عبدالله ریحان

>>>   صلح باحزب اسلامی بسیارکارنیک شده تمام مردم افغانستان وجهان ازآن استقبال کرده صرف یکتعداد محدود دزدان ، قاچاقبران ، غاصبین بیت المال ، تیکه داران جهادوکسانیکه تبعیضات وتعصبات قومی ، سمتی ، لسانی ، مذهبی را تاامروز دامن زده اند وخود ازآن بهره برداری سیاسی میکنند درهراس اند چگونه امکان دارد که یک حزب مهره جورویکی دیگرآن مهره سوخته شوددرحالیکه هردو دریک سنگربرای یک هدف رزمیده بودند
تحت نام اسلام مبارزه برضد پشتون این ممکن نیست

>>>   اختلاص کن فاسد باش اما از تبار قبیله باش بمقام می رسی.
این است سرنوشت مردم مظلوم سرزمین ما .

>>>   وقتی پست های کلیدی مدیریت جنگ در دست پاکستانی های باشد . نتیجه همین است

>>>   وقتی که مفسرین بی سواد غرق در فساد روز بروز چون قارچ رشد کنند و ادعای بزرگ منشی داشته باشند مطمینن هزاران حکمتیار در آستین دارند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است