کشت کوکنار در کشور افزایش یافته است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۰    ۱۳۹۵/۸/۲ کد خبر: 122935 منبع: پرینت

یک بررسی تازۀ سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که کشت کوکنار در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۰ درصد افزایش یافته‌است و احتمال می‌رود که تولید مواد مخدر در این سال ۴۳ در صد افزایش یابد.

به گزارش طلوع، رییس اجرایی ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافتۀ سازمان ملل متحد، در نشست مشترک خبری با وزارت مبارزه با مواد مخدر، گفت که ناامنی‌ها، فساد اداری و اقتصاد ضعیف را از علت‌های افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان است.

بر بنیاد یک بررسی ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد و دولت افغانستان در سال ۲۰۱۶ در بیش‌از ۲۰۰ هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده‌است. بر بنیاد این گزارش نابودسازی کشت‌زارهای کوکنار امسال ۹۱ در صد کاهش یافته‌است؛ از همین‌رو احتمال می‌رود که در این سال تولید مواد مخدر ۴۳ درصد افزایش یابد.

بر اساس این گزارش:
• ساحات کشت‌شده در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۸۳ هزار هکتار زمین بود، در حالی که در سال ۲۰۱۵ این رقم ۲۰۱ هزار هکتار زمین می‌رسد که این ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

• ولایت‌های بی‌کشت کوکنار در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۴ ولایت بود، اما در سال ۲۰۱۶ این رقم به ۱۳ ولایت رسیده‌است.

• نابودسازی کشت‌زارهای کوکنار در ۲۰۱۵ میلادی ۳۷۶۰ هکتار زمین بود، اما در سال ۲۰۱۶ این رقم به ۳۵۵ هکتار زمین رسیده‌است که کاهش ۹۱ درصدی را نشان می‌دهد.

• تولید تریاک در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۳۰۰ تن بود، ما در ۲۰۱۶ این مقدار به ۴۸۰۰ تن رسیده‌است که افزایش ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بر بنیاد این گزارش ولایت‌های دارای بیشترین کشت در ۲۰۱۶ بدخشان، بغلان، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، بادغیس، زابل، لغمان و ننگرهار گواه کشت بیشتر کوکنار بوده‌اند.

اندری اویتسیان، رییس اجرایی ادارۀ مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد در افغانستان، گفت: «مواد مخدر با فساد اداری، هراس‌افگنی و عقب‌ماندگی، پیوند مستقیم دارد. بی مبارزه با مواد مخدر و در کل با اقتصاد نامشروع، حل مشکلات دیگر در افغانستان ممکن نخواهد بود.»

با این همه، از بین‌بردن کشت‌زارهای مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌است.

سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: «در سال ۲۰۱۶ میلادی ۹۳ درصد از مجموع کشت کوکنار در افغانستان در زون‌های جنوب، شرق و غرب که از بلندترین تهدید‌های امنیتی برخوردار استند، صورت گرفته‌است.»

بازمحمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، بیان داشت: «متأسفانه امسال هم توانستیم برنامه‌های محو را شامل برنامه بسازیم. به هر صورت با درنظرداشت چالش‌ها و تهدیدها و ناامنی‌هایی در سطح کشور بود و فرصت‌ها را از ما گرفت و نتوانستیم به صورت جدی در محو کوکنار اقدام کنیم.»

رییس اجرایی اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدرسازمان ملل متحد از کاهش کمک‌های جهانی در امر مبارزه با مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرد و بر ادامه کمک‌های مالی جامعه جهانی و نیز همکاری‌های کشورهای منطقه در کار جلوگیری از تولید و قاچاق این پدیده تأکید کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است