تغییر نظام، مملکت را به پرتگاه بربادی می کشاند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۶    ۱۳۹۵/۸/۱۵ کد خبر: 123641 منبع: پرینت

در این روزها از هر طرف بر طبل تغییر نظام (تمرکز زدایی قدرت) فدرالی، پارلمانی و... شعر ها و حماسه های می سرایند. هرگاه معنای نظام فدرالی و پارلمانی را از این عالیجنابان بپرسی برای توضیح دادن چیزی ندارند فقط تلاش دارند حداقل در یک جغرافیای کوچک هم اگر شده پادشاهی یا امیری داشته باشند. ما که از دولتمردان شکایت می کنیم، در موارد مشخص و تاکید بر تطبیق قانون داریم نه حرف هایی که کشور را به سوی تباهی بکشاند.

با حفظ احترام به آقایان جنرال دوستم، داکتر عبدالله و داکتر پدرام!
خوب آقای دوستم؛ جز در بخش نظامی و جنگ که نبوغ دارد، حتی علمی و آکادمیک در همان بخش نظامی و با ساینس و علوم جدید معرفت ندارند چون یک متن را از روی خیلی به مشکل می خوانند. فواید و اضرار نظام فدرالی را چه می دانند؟

آقای عبدالله تحصیلات در بخش طب و مدت در جهاد و بعدا هم در وزارت امورخارجه و دستگاه دیپلوماسی فعالیت داشتند، بخش حقوقی، دولتداری، اقتصاد و... را در کجا فرا گرفته اند؟ تا جاییکه حدس می زنم اینهم باید مشوره آمریکایی ها به وی و حلقات خاص باشد نه اینکه خودشان تجربه نظام پارلمانی را داشته باشند! صادقانه تخصص آقای پدرام را نمی دانم، از روزی که نام این داکتر صاحب را شنیدیم بجز مساله قوم، تاجک... شد، پشتون... است، برادران هزاره و ازبک محروم و...! خلاصه از علم و دانش خود در همین مساله قومی و افزایش درز میان اقوام با هم برادر حرف جدید نداشتند.

حال از این عالیجنابان کی بپرسد که شما در نظام ریاست جمهوری چی گل کردید که در پارلمانی و فدرالی گلبته کنید؟ از تغییر نظام اشخاصی همچو داوود خان، امان الله خان، داکتر نجیب الله حرف بزنند!

شما از کدام توانایی بالقوه و دانش و منطق تخصصی، آکادمیک و تقوای لازم و حس وطن پرستی و مردم دوستی همچو بیاناتی دارید؟ حال هم قدرت دارید، هم ثروت و هم شهرت، بیشتر از این شما چه می خواهید؟ نباید نا آگاهانه و ناشیانه همچو دفعات قبل مملکت را به پرتگاه بربادی سوق داد چون جبران آن فقط بدوش مردم مسکین خواهد بود نه شما نازنین ها!

(ایمل معانی)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای ایمل معانی این حرف های ....و قومگرایانه وتیمی شما است اکثریت مردم کشور خواهان تغیر نظام از ریاستی خودکامه گی به پارالمانی که تقسیم قدرت از یک شخص به تمام مردم است می باشند نه تنها چند شخص را که نام برده اید از زمان شاه گرفته تا حکومت های سردار داوود حکومت داکتر نجیب الله و حتی حکومت مجاهدین حکومت صدارتی بوده اما در اثر انحصار طلبی وقدرت خواهی حامد کرزی وتطمیه کردن یکتعداد زیاد ازاعضای شورای عنعنوی قانون اساسی را طوری ساختند که تمرکز قدرت را در یک شخص بنام ریس جمهور خلاصه کردند که ما تا امروز نتیجه مثبت را بنفع ملت ندیدیم جز تقویه و انحصار قدرت شخص بدون هیچ گونه حراس و ترس وجعل وتقلبکاری از جانب همان صاحب تصاحب قدرت دیگر نتیجه ای را در پی نداشته است و اکنون که حامد کرزی پادشاه ۱۳ ساله کشور هم به این نظر است که باید قانون اساسی تغیر کند و حکومت از ریاستی به صدارتی تغیر داده شود و یکی از بند تعهدات دو طرف تیم انتخاباتی ۱۳۹۳ ریاست جمهور که منجر به بتوافق حکومت وحدت ملی گردید هم در ان مورد وجود دارد وتعهد دوطرف هم است .

>>>   اینها مفسدین هستند حتی اگر مردم را به جنت ببرند کسی به دنبال اینان نمیرود > خود شان کجا شخصیت دارند که مردم به آنان اعتماد کنند> یکی مصرف برق را نمی پردازد دیگرش درتعیین بستی صرف مصروف مصطفی مستور است دیگرش درپیشروی سه نفر وقتی صحبت میکند چهره اش سرخ مبیشود معلوم نیست چی خالیگاهی دارد
ر

>>>   تشکر آقای (ایمل معانی)! خیلی عالی نوشتید.

>>>   "تغییر نظام، مملکت را به پرتگاه بربادی می کشاند"
هر افغان وطنپرست با این عنوان صد در صد توافق دارد!!!!!!

>>>   تو متعصب و قوم پرست را برباد میکند نه مملکت را. مملکت را انحصار قدرت قومی شما بی خردان برباد ساخته است. انشاء الله که دیگر دم تان بریده شده و در آینده نوکر اقوام دیگر خواهید بود. شما به مسله اکثریت و زورگویی پافشاری میکنید اما شما بی خبر اید که هالا قدرت علم و دانش است که با تاسف در قوم شما یک کار زشت معلوم می شود. پس فاتحه قومت را بخوان
مستوره غورماچ

>>>   آقای معانی شما که داد از تخصص میزنید در نبشته تان باید ادعای تان را ثبوت میکردید. یادداشت تان بیشتر یک شایعه است من که چیزه علمی و راه حل منطقی ندیدم.

>>>   اقای نویسنده آیا امکان دارد که در داخل نظام وخارجی نظام یک قوم قدرت سیاسی داشته باشد حالا قرن 21 است همه میدانند که در این مدت 270 سال اقوام غیر پشتون را به انواع مختلف مورد سازش با بیگانه گان قرار دادند امروز شما درک کرده نمی توانید که روزانه به دست خفاشان قوم پشتون جوانان دلیر ومدافعان واقعی کشور به شهادت می رسند آیا این قوم پشتون نیست که به نام های مختلف بالای شانه های مردم غیر پشتون قلدری میکنند به نظر شما این تکنوکرات های نکتایه پوش در حقیقت همان نوکران غرب وعرب جمع پاکستان هستند که هر از گاهی جامه بدل میکنند و از مردم کشور قربانی میگیرند شا اینها را به نام بزرگان قوم پشتون و دانسته های قوم پشتون یاد نکنید اینها اگر هم درجه دوکتور دارند به جز ار نوکری وچاکری به باداران شان کاری دیگری ندارند ونه به این ملت دل سوز ودل بسته کشور اند خداوند متعال خانه این همه تکنوکرات های افغانی را خراب بسازد چنانچه مردم وکشور افغانستان را از بیخ وبن خراب نمودند این را شما فراموش نکنید که پاسپورت های شان در سر جیب شان است هرگاه منافع شان در خطر شد به کشور دو می خویش باز میروند ومردم است وکشور ویرانه
با احترام حقگو کابل

>>>   اگر حق با شماست خشمگین شدن نیازی نیست
و اگر حق با شما نیست ، هیـچ حقی برای عصبانی بودن ندارید . . .

>>>   اوغانه ها چهره های اصلی خود را نشان ندهید که از پشت همه تان میایم و رسوا میکنم که در تاریخ این سرزمین عجب جفا ها کردید

>>>   ارگ رياست جمهوری همه پشتون.
طالب پشتون .
انتحاری پشتون.
داعش پشتون.
القاعده پشتون.
تيروريست پشتون.
تقلب کار پشتون.
دوشمن تاجيک پشتون.
دوشمن هزاره پشتون.
دوشمن اوزبيک پشتون.
دوشمن اسلام پشتون.
دوشمن ازاده پشتون.
دوشمن حقوق بشر پشتون.
دوشمن مردم در وطن پشتون.
همه بد بختی در کشور خراسان زمين. از دست پشتونها قبيله گمشده یهود اسرائيل است.
اين يک واقعيت تلخ است.

>>>   ازهندي تباران پتهان كوت هندو ستان كه صد سال قبل توسط انكليس به پا كستان و خراسان انتقال پيدا كرده گله نيست

>>>   سرزمینی که عقربه زندگی اش به عقب برمیگردد.....!
------------------------------------------------
آوانیکه برای یک سیاه دل و یک سیاه کارتاریخ چون حامد کرزی که درحقیت لقب شاه فاسد را درمنطقه وجهان کمائ کرده ، حامی ومدافعگر قاتلین این وطن اند « بنیادی » ساخته میشود ، وحتی اسم فرود گاه مهم تاریخی پاینخت یک کشور (کابل ) را به نامش چسپ میزنند که خود این یک توهین بزرگی است به اسم این شهرتاریخی ٬ وزمانیکه برای پدرفاشیزم وناجی تفکرتفاوق طلبی ویک جعلکارتاریخ (محمود طرزی ) که زبان فارسی را دراسناد تاریخی زبان "بیگانه " ویا هم غیرحساب میکند ودرمرکزکابل همین اکنون بنیادش فعالیت میکند ونیزبرای یک جلاد بیرحم دیگر به اسم «محمد گل مهمند » که حالا لقب گویا " بابا مهمند " را هم برایش اعطآ نموده اند ؛ درضمن اینکه «بنیادی» از اشغالگری برایش وجود دارد... ، حتی بنا ئ یادگاری که درواقع (بنای زخم ناسور) یک تجاوزگررا به همکاری چند سبکسر وناعاقبت اندیش تاریخ در قلب مولانا ، سینا... کوبیدند ، که درحقیقت این تحقیری است برخون وعزت فرزندان آن نسل وصاحبان اصلی این مرزوبوم که پدران با این زخم ها سوختند ودردهارا باخود بردند . پس اگروضعیت بدین منوال به پیش رود ... درآینده های نه چندان دور واقعآ هیچ تعجبی نخواهم نمود که ما منتظرافتتاح بنیادها ومنارهای یادگاری حضرت امیرالمومنین ملاعمر آخند وحضرت شاه شجاع درشهرهای کابل ، مزار ودیگرشهرها خواهیم بود.

>>>   اقای ایمل معانی اگر انسان خار کشت کند مطمینا درد خواهد دروید پس منحیث یک برادر و هموطن برایت توصیه مینمایم از تعصب دست بردار و همنوع پذیری را اختیار کنیم اینست راه فلاح و کامیابی چون هیچ انسان کامل نخواهی یافت . تنها خداوند از همه کمبودی ها مبراست . ما نسل روشن جامعه باید به پشرفت و ترقی افغانستان و اینده اش به اندیشیم نه بخاطر غنی دوستم عبدالله . برادرم راهی را که در پیش داری ترا بسوی نفاق و دشمنی با برادرانت میبرد که با اسلام در تزاد است .
افغان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است