وزیر خارجه ایران در کنفرانس کابل از خارجیها انتقاد کرد
با حضور نیروهای خارجی در افغانستان نارضایتی های عمومی در کشور افزایش یافته و تولید مواد مخدر هم چند برابر شده است. افزایش آوارگی و فقر میان افغانها هم ناشی از حضور این نیروها است 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۵    ۱۳۸۹/۴/۲۹ کد خبر: 12379 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در کنفرانس کابل و در حضور مقامهای ارشد غربی و بین المللی، از حضور نیروهای خارجی در افغانستان به شدت انتقاد کرد.

نشست کابل برای بررسی مسائل امنیتی و اقتصادی افغانستان ساعاتی پیش با حضور مقامات افغان، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و وزیران خارجه دهها کشور و مسئولان ارشد سازمان های بین المللی آغاز به کار کرد.

وزیر خارجه ایران که ششمین سخنران کنفرانس کابل بود گفت حضور نیروهای خارجی در افغانستان نه تنها برای حل مشکلات افغانستان کمکی نکرده بلکه بر مشکلات افزوده است.

به گفته آقای متکی، با حضور این نیروها در افغانستان نارضایتی های عمومی در کشور افزایش یافته و تولید مواد مخدر هم چند برابر شده است. افزایش آوارگی و فقر میان افغانها هم ناشی از حضور این نیروها بوده است.

آقای متکی در حالی این سخنان را ایراد کرد که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، اندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو و وزیران خارجه بیشتر کشورهای عضو ناتو و نیروهای یاری امنیتی، آیساف، هم در این نشست حضور داشتند.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد مشکلات افغانستان ریشه های منطقه ای دارد و باید راه حلهای منطقه ای برای این مشکل جستجو شود.

او در عین حال گفت تروریسم چالشی جهانی است و هیچ ارتباطی با هیچ مذهب، ملیت و فرهنگی ندارد، تروریسم می تواند همه را در هر جایی بدون توجه به توانایی هایی آنها، با خطر مواجه کند.

براساس اطلاعات بی بی سی، منوچهر متکی در بخشی از سخنان خود گفت عملیات نظامی خارجی در افغانستان نمی تواند راه حلی برای ریشه کن کردن مشکل تروریسم در افغانستان باشد.

وزیر خارجه ایران افزود در این زمینه نباید تنها به راه حل نظامی فکر کرد بلکه باید رفتارها در افغانستان مطابق با واقعیات اجتماعی، تاریخی و اقتصادی این کشور باشد.

آقای متکی تاکید کرد مسئولیت امور باید به افغانها سپرده شود و از صدور نسخه های تجویزی پرهیز کرد. ایران از افغانیزه کردن و بومی کردن امور حمایت می کند.

انتقادات تند آقای متکی از نیروهای خارجی در افغانستان باعث شد که از او خواسته شود تا بر موضوع مورد بحث در کنفرانس توجه کند.

اشرف غنی احمد زی، وزیر مالیه پیشین افغانستان که ریاست جلسه را برعهده داشت ضمن اشاره به تمام شدن وقت آقای متکی، از وی خواست به سخنان خود پایان دهد.

پیش از این، انتقادات محمود احمدی نژاد، رئیس جهموری ایران، در کابل هم با واکنشهای تند مقاماتت غربی و همچنین محافلی در داخل افغانستان مواجه شده بود.

شماری از نمایندگان مجلس افغانستان و رسانه های این کشور در آن زمان گفته بودند دولت حامد کرزی نباید اجازه دهد که از تریبونی در داخل این کشور علیه کشورهای دیگر و نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان استفاده شود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آقای متکی وزیر خارجه ایران بر خلاف منافع افغانستان و بر خلاف خواسته های رهبران افغانستان همیشه از تریبون افغانستان برای مخالف های کشور اش با جامعه جهانی استفاده میکند این حق ایران است ولی نه از تبیبون افغانستان .
ایا ایران در قبال افغانستان به عنوان کشور همسایه و مسلمان چه راکارهای را برای امنیت افغانستان ارائه نموده است؟
آیا ایران میخواهد کشور افغانستان مانند یک دوست ، هم فرهنگ همزبان و مسلمان با او بر خورد کند یا خیر پس در این صورت ایران باید خیلی اگاهانه و نه احساساتی به این موضوع مهم بر خورد نماید و مردم افغانستان را بیشتر نگران نسازد
حوصله مندی مردم افغانستان هم بالاخره مرزی دارد
علی رضا از المان

>>>   تشکر ازشما آغای منو چهر متکی چیزیکه در دل تمام افغانها بود بیان کردی.
یما

>>>   سلام
چون حقیقت را بیان میکرده وقت اش کم بوده . ای حقیقت تو چرا تلخی ؟
وسلام ملنگ

>>>   آفرین بر غیرت اسلامی تان درد دلهای ما کسانیکه هرروززیربمب های خارجی میسوزیم گفتی
افغان

>>>   افرین جناب اشرف غنی بهترین کار کرده
شهلا از دی

>>>   از ملنگ جان هم خواهیش میکنیم ناامید نباشد.
ما به نظر برادران مان بسیار احترام قائیلم.
ودود جان

>>>   آقا علی رضا خان از آلمان،آیا تو میدانی منافع افغانستان چی است؟
هر چه که آقای متکی گفته همه بخاطر منافع افغانستان است، آمریکائی ها و انگلیس ها خود ناامنی را در افغانستان و منطقه دامن میزنند و تروریست ها را حمایت می کنند تا بهانه ای برای حضور آنها باشد.
هراتی........

>>>   تعجب می کنم چطور می شود که غربی ها و ناتو و آمریکایی ها این حق را دارند در افغانستان بر علیه ایران از ریگی حمایت کند و یا در تریبون ها بر علیه ایران حرف بزند و مورد تهاجم بدهد آنها را ولی ایران حق ندارد از خودش در همان تریبون دفاع کند .
وقت برای غربی ها فراوان است ولی برای کشورهای دوست و دلسوز ، وقت تنگ است .

>>>   درود بر متکی
کاش ما افغانها نیز این حقیقت را درک می کردیم که نیروهای خارجی برای کمک به ماو برقراری امنیت ما نیامده است
همین خارجیها مسبب کشته شدن غیر نظامیان بیش ازآن آماری است که طالبان بدان دست می زنند.
حسینی ازدره صوف

>>>   ازآقاي متكي متشكرم.او هميشه و همه حرف دل مردم ستمديده جهان را به زبان مي آورد.

>>>   آقای متکی راست میگوید آیا تولید مواد مخدر از زمان حضور غربیها تا کنون افزایش نیافته آیا امنیت مورد ادعا بر افغانستان حاکم شده دوست من خبرداری چند میلیارد دالر از سوی کشورهای دیگر هزینه شده پس نتیجه اش کجاست؟

>>>   نوش جانت آقای متکی حرفی که ما میخواستیم تو گفتی پس کاش جلسه خاتمه میافت چون حرف تمام بود.

>>>   مگه دروغ گفته؟ امریکا به بهونه طالبانی که خون افغان رو تو شیشه کرده و چندین هزار نفر رو اواره غربت کرده وارد افغانستان شد از این رو ورودش رو با بوق و کرنا ازادی مردم بدبخت افغان اعلام کرد ولی بعد 9 سال چی شد؟ غیر این بود که طالبان از بین نرفت که هیچ حتی غرب میخواد باهاش معامله هم بکنه.چقدر از مردم بیگناه در بمباران هواپیماهای بدون سرنشین امریکا مردند و عروسیها به عزا بدل شد به بهانه نابودی طالبان و اخر سر عامل اصلی زنده مونده و معامله هم میخواد بکنه.حالا قتل و غارت میراث افغانستان از زیرخاکی گرفته تا مواد معدنی و تهاجم فرهنگی برای استحاله دینی و چندبرابر کردن کشت مواد مخدر و حمایت از ترانزیت ان برای تامین هزینه اشغال گران و تربیت تروریست برای اعزام به کشورهای همسایه به قصد ترور و ملتهب نگهداشتن فضای داخلی افغانستان برای توجیه اشغال نظامی و... را بطور کامل وارد بحث نمیکنم و صرفا با نام بردن از انها عبور میکنم.ایران و افغانستان بدلیل هممرزی و اشتراکات مذهبی و فرهنگی وغیره همواره از دشمنان مشترکی بهره مند بودند و اسیب دیدند برای مثال همان طالبان که از نظر خیلیا ممکنه یک مشکل داخلی برای افغانستان باشه ایران رو هم همانقدر اذیت کرده .حالا چون مشکلاتی که متکی برای افغانستان تشریح کرده و ایضا به همان میزان کشور خودش هم از انها اسیب میبیند دلیل نمیشه که متکی را به سواستفاده از این کنفرانس برای بیان گلایه های ایران متهم کنیم چون اصولا نمیتوان برای افغانستان مشکلی یافت که بر ایران اثر سو نگذارد ایران و افغانستان همانند دو دوقلوی بهم چسبیده میمانند که منافع و ضررهاشان باهم یکیست(این درحالی که افغانستان و ایران با هیچکدام از کشورهای همسایه شان چنین موقعیت استثنایی ندارند) .پس بی دلیل و از روی تعصب و یا هرچیز دیگری کامنت نگذارید و قبل انکه ببینید چه کسی سخن گفته صرفا در حرفایش دقت کنید و بعد با واقعیات تطبیق دهید تا انگاه بتوانید به نیت واقعی و یا راستی و دروغ بودن حرف طرف پی ببرید سپس قضاوت کنید.باور کنید این روش برای ما مسلمانان که ادعای عادل بودن داریم بحق نزدیک تر است ضمن انکه در شناسایی بهتر دوست و دشمن ما را یاری میکند.
هموطن شما .عسل از تهران

>>>   سلام
چرا ما واقعيت نميپذيريم حقيقتا درست و صحيح است .

>>>   آقای متکی حقیقت را بیان کرده، مردم افغانستان اکثریت میدانند که آمریکا اینجا بخاطر مبارزه با القاعده و طالب و مواد مخدر نیامده..
هراتی آزاد...

>>>   همه باید مثل آقای متکی دلیر بود حقایق باید مثل آقای متکی بیان کرد.

>>>   با سلام
در سال 2001 وقتی نیروهای بین الملل کنترل افغانستان را به دست گرفتند اعلام شد که برای بازسازی و تأمین امنیت افغانستان 9میلیارد دالر نیاز است ولی بعد از گذشت 9 سال و مصرف نمودن دهها میلیارد دالر وضع اقتصاد و امنیت افغانستان بهتر نشده بلکه در بعضی موارد بدتر هم شده است.
از دوستان عزیز خارج نشین که نظرات عجیب و غریب می دهند تقاضا دارم کمی هم به واقعیتها توجه داشته باشند حرف وجدان خود را بیان کنند نه احساسات
آقای متکی واقعیت موجود در جامعه امروزی افغانستان را بیان کرده و درست هم میگوید حال خودشان در حل این مشکلات چه قدر راست میگویند جای تردیداست
ع از سرپل

>>>   درود به شهامت موتکی صاحب کفر هیچگاه از مسلمان نمیشه و اینکه وقت تان را اشرف غنی کم ساخت خود ا‌و یک کمو نیست می‌باشد شاید نماز خود را هم یاد ندارد شما کمو نیست‌ها خو نفع تان است کی‌ همیشه مردم فقیر ما دربدر باشد چون کی‌ فامیل خود تان در کشور‌های غربی است کنفرانس کی‌ خلاص شود از هما زود خودت حرکت میکنی به آمریکا میماندی کی‌ موتکی مجاهد اسلام حقایق را میگوفت شما خو غیرت گوفتن ندارد نیشنلست قومی شما نیشنلست رئیس پوهنتن بودی چی‌ کردی به غیر از تفرقه

>>>   از اقای متکی بسیا ر تشکر عقده دلم را بر طرف کرد آفرین صد آفرین یکی متکی بود که بیرق اسلام را بلند کرد
انجنیر ستا نکزی

>>>   کاش دولت مردان ما یک کم از اینهاد یاد بگررن. حقیقت همیشه تلخ است. آفرین بر آقای متکی با این حرف های اش.

>>>   صحبت های جناب متکی در این وقت به نفع افغانستان نیست.
پرستو

>>>   همسایه های ما هیچ گاهی چشم دیدن همچون گرد هم ایی های جهانی را به نفع ملت ما ان هم در کابل ندارند.
م. رفعت دانشگاه کابل

>>>   بیشک داکتر غنی.و الله پشتونها مرد مردم هستند. از یکطرف در کنفرانس ها دشمنان خود را خاموش میسازند، از طرف دیگر ،چهار طالب ، جهان را بلرزه درآورده. اکنون تمامی دنیا برایتان زاری میکند که آشتی کنید، ،یکسال بعد همه ایشان بشمول ناتو زیر پایتان می افتند.
سیل بین-ولایت زیبای پنجشیر

>>>   سلام خدمت تمام دوستان
من هم با نظر تمامی دوستان و هموطنان موافقم ، نظریات آقای متکی براستی همان حرفهایی است که در دل هر افغان با غیرتی بغض شده است .
با احترام
علی از فیروزکوه

>>>   ودود جان سلام
در نا امیدی ها هم بسی امید است «»«» پایان شب سیاه ، سفید است
وسلام ملنگ

>>>   ای کاش کرزی1 فیصد غیرت جناب متکی را میداشت

>>>   درود بر متکی اینه وزیر خارجه واینه دیپلومات !
بجای کرزی ووزیر خارجه ما من کمی عرق کردم . مرد باشید واز مرگ نترسید .
کاش یکی مثل متکی می داشتیم . ما نمی توانیم چون تکیه به آمریکا کردیم ، ما نمی توانیم چون روزی رسان آمریکارا می دانیم . واقعا حرف حق آنهم روبروی سران استکبار چه مزه داره
خوشم آمد آفرین .
مریم تخاری

>>>   افغانان عزیز سلام متکی حق ندارد در افغانستان جیزی بگوید امریکای ها را میداند کی کرزی تواکل خود را با امریکا کرده ملسی شما نست کی توکل خود راباخدا کرده باشد
احمد از نویارک

>>>   اقای متکی سیاست کشورش را بیان کرده اینکه به مزاق که خوش خورده بحث دیگری هست.
عاقل

>>>   مریم جان تخاری چندین قرن است که همین غیرت های بی جا مارا کشته اجازه دهید که تا کرزی صاحب این سیاست 95%معمول دنیا را که با عقل و تسامح (از نگاه ما بی غیرتی) پیش می روند تجربه کند.
شهلا از دبی

>>>   بلاخره به متکی خیلی افتخار بخشیدید
اما نمی دانید که مثل متکی خود ما هم همچواشخاصی داریم
مثل داکتر بشردوست که همیشه داد ازحق میزند اما کسی نیست که آنرا همراهی کند نمیدانم که ما افغانها چرا بیگانه پروریم اشرف غنی یگانه تبعیض گر در افغانستان در مبان سالهای 1380 الا 1389 بشمار امده است همین شخص بشردوست را گفته بود شما بشردوست نیستید بشرکش استید بخاطر که شما داد از حق مردم غریب میزنید
عبدالله همدرد از سیدنی استرالیا . تشکر.

>>>   اقای همدرد خوب گفتید به عاشقان متکی.
لیلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است