به صحبتهای وزیر خارجه ایران جنبه منفی ندهید
حکومت ایران از طریق همکاری های منطقه ای خواهان خارج شدن نیروهای خارجی از افغانستان و حل مشکلات افغانستان از این طریق نیز می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۷    ۱۳۸۹/۴/۳۰ کد خبر: 12428 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اظهارات ضد غربی وزیر خارجه ایران در کنفرانس بین المللی کابل، نکته نظرهای متفاوت تحلیلگران سیاسی را در پی داشته است.

منوچهر متکی در کنفرانس بین المللی کابل 29 سرطان، با انتقاد از حضور نیروهای خارجی در افغانستان گفت نیروهای خارجی در افغانستان نه تنها درحل مشکلات کشور موثر واقع نشده بلکه بر مشکلات افزوده اند.

وی مهاجرتها و فقر اقتصادی در میان افغانها را، ناشی از حضور این نیروها خوانده و افزود عملیات نظامی خارجی نمی تواند برای ریشه کن کردن مشکل تروریزم در افغانستان کارساز باشد.

به گفته وی، یکی دیگر از راه حلهای مشکلات افغانستان پرهیز از برخورد گزینشی و ابزاری با تروریزم نیز می باشد.

اما براساس اطلاعات روز، تحلیلگران سیاسی افغان پیرامون اظهارات متکی نکته نظرات متفاوت دارند.

محمد داوود سلطان زوی، نماینده مردم غزنی در پارلمان با انتقاد ازعملکرد کشورهای همسایه طی سالهای گذشته می گوید اگر کشورهای همسایه ملحوظات سیاسی خود را کنار گذاشته و با افغانستان در مبارزه با تروریزم و دشمنان یکجا شوند، مشکلات افغانستان بزودی حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیاست کشورهای همسایه، سیاست یک بام و دو هوا است، به روز گفت اگر همسایگان به بازیهای استخباراتی و دخالتهایشان در امور افغانستان پایان ببخشند و تنها به فکر تامین منافع خویش و تقویت دست نشانده های خود نباشند، بزودی می توان بحران در افغانستان را کاهش داد.

به گفته سلطان زوی، نیروهای خارجی برای تامین امنیت و مبارزه با تروریزم آمده اند و برای حل بحران موجود در یک حکومت ضعیف و جامعه جنگ زده باید از امکانات نظامی وغیر نظامی نیز استفاده نمود.

موصوف مبارزه با تروریزم را طی سالهای گذشته ابزار و گزینشی عنوان کرده، خاطرنشان ساخت ما باید به ریشه های تروریزم بپردازیم و راه مناسبی را برای مبارزه با آن جستجو نمود.

اما وحید مژده، کارشناس مسایل سیاسی افزایش نیروهای خارجی را برای تامین امنیت و مبارزه با طالبان بیهوده دانسته است.

وی افزود صحبتهای وزیر امورخارجه ایران نباید به شکل منفی گرایانه محسوب گردد زیرا حکومت ایران از طریق همکاری های منطقه ای خواهان خارج شدن نیروهای خارجی از کشور و حل مشکلات افغانستان از این طریق نیز می باشد.

مژده تصریح کرد افزایش نیروهای خارجی نه تنها در تامین امنیت و مبارزه با تروریزم تاثیرگذار نمی باشد بلکه مصارف نظامی آن کشورها را افزایش می دهد و تلفات نظامیان و غیر نظامیان را نیز به همراه خواهد داشت.

این تحلیلگر در رابطه با نحوه مبارزه باتروریزم طی سال های گذشته گفت آمریکا در مبارزه با تروریزم کاملا دوگانه برخورد کرده است.

وی افزود هرجنگی برای تحقق اهداف سیاسی می باشد اما ایالات متحده امریکا و حکومت افغانستان درک نموده است که باید راههای دیگری را برای جایگزینی آن جستجو نمود.

این در حالی است که انتقادهای تند آقای متکی از نیروهای خارجی در افغانستان باعث شد از او خواسته شود تا بر موضوع مورد بحث در کنفرانس صحبت نماید.

از سوی دیگر اشرف غنی احمد زی، گرداننده کنفرانس کابل، ضمن اشاره به تمام شدن وقت آقای متکی، از وی خواست به سخنان خود پایان دهد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام
بسیار وقیحانه است که یک نفر مهمان مهمان های دیگر توهین و ایم در واقع توهین میزبان است .
جابر خان

>>>   آغای سلطان زوی از روی معاش دالری و امکانات خود و پاسپورت خارجی خود گپ میزنه و دیگه اینکه نباید با پشتیبانی خود ازحضور و افزایش نیروی های خارجی خرد سیاسی خود را زیر سوال ببرد که همگان میدانند که چی درامه جریان دارد و برسیم به سر همسایه ها باید گفت که بلی اما پدرکلان های همسایگان را نیز فراموش نکرد مثلا ایجاد گروه طالبان در کجا و به حمایت کی و برای چی بود که تا امروز مزه آنرا میچشیم ، پس فکر میکنم هیچ دلیلی منطقی و هیچ غیرت افغانی اجازه نخواهد داد که چنین جفنگ بگویم .
شهلا کریمی از کابل

>>>   واقعیت موضوع همان است که وزیر خارجه ایران بیان کرد
مگر درین هشت سال وضع امنیتی بهتر شده؟
مگر درین هشت سال کشت وقاچاق مواد مخدر کمتر شده؟
مگر درین مدت هشت سال فقر وفلاکت کمتر شده؟
مگر درین هشت سال زیربنا های اقتصادی کشور شکل گرفته ؟
مگر وحدت ملی به عنوان یک اصل دولت داری مایه گرفته ؟
مگر مهاجرت وبی خانگی کا هش یافته ؟
انصاف بدست شما ! بگویید غیر از پرینا وطولسی که مارا مصروف کرده دیگه چه چیزی مهم را ما افغانها بدست آوردیم ؟
بزرگ وکوچک در دام زور وزر وتزویر ابر قدرتها گیر ماندیم .
محمد کابلی

>>>   چرا متکی نمیدانید امریکا برای چی امده در افغانستان برو همسایه خوب نستی برای کی کرزی تواکل خود را به امریکای ها کرده مسلی شما نست کی تواکل خود باخدا کرده باشد شما جیتور میتواند روبری کرزی شان بدی امریکا را بگوید
احمد از نویارک

>>>   باابرازسپاس ازاین دوافغان وطن دوست (محمدکابلی و احمدازنیویارک) درست فرمودند
بااحترام
عبدالصمد(کوهدامنی)

>>>   جابر خان افرین گل گفتی.
شهلا از دبی

>>>   ما ازبیانات وزیر خارجه ایران حمایت میکنیم.
ارسلان توران از مزارشریف

>>>   در این شکی نیست که مردم افغانستان از موجودیت نیروهای بیگانه در کشور خود نا راحت اند و نمیخواهند میهن شان تحت اشغال باشد اما!
بیاد داشته باشید که حاکمیت جبارانه طالبان، این مداومان شاهکاری های مجاهدین، چه چیزی را جز فقر به کشور آوردند؟

>>>   شهلا از دبی! با تایید چرندیات جابر خان معلوم شد که بامنطق درست چندان سرو کار نداری .اگر دقیق فکرکنی نظر محمد کابلی کاملا درست است.متکی به این نکته هم باید اشاره میکرد که باصرف چهل ملیارد دالر در افغانستان هنوز هم سالانه هزاران آدم گرسنه افغانی به خاطر یک لقمه نان به ایران می آیند . این در حالی است دولت ایران به علت تحریمها شکم ملت خود را به سختی سیر می کند . جا داشت متکی در کابل به مقامات افغانی می گفت: به خاطر خدا جلو هجوم گرسنگان تانرا به کشور ما بگیرید . متکی هیچ توهینی نکرده او فقط چاپلوسی نکرده.لاف زدن بی جا درست نیست .
مهاجر افغانی.

>>>   تنها راه نجات وطن کمک ای همسایه ما ایران است

>>>   جابر خان درست فرموده ، مهمانها پیام آور صلح و دوستی هستند، این گله و گذاری های بیهوده هیچ دردی را دوا نکرده آب را گل آلود میسازد.
با به گک
از کابل

>>>   جابر خان! همسایه ها حق دارند که در مقابل خیانت های آمریکا بی ایستند و افشا گری کنند، هر آنچه در افغانستان رخ بده مربوط به ایران هم میشه، آیا شما همسایه خود را اجازه می دهید که دشمن شما را بیاورد در خانه اش و علیه شما توطئه کند؟

>>>   خانم/اقا به نام(مهاجر افغانی)
هر قدر که در نوشته های شما هم گشتم متاسفانه هیچ منطقی نیافتم به جز توهین.
شهلا از دبی

>>>   همسایه های ما در طول تاریخ ثابت کرده اند که به مشکلات ما می افزایند و نباید به اینها دل خوش کنیم.
ع.احد کابل

>>>   سلام به همه شما خوبان ، کاربران ومجریان شبکه اطلاع رسانی افغانستان سلام ! برادران ایران مملکت مسلمان ، وهمسایه مااست همگان شاهد واحداندایران درطول تاریخ وبه خصوص دوران جهاد مهرباومیزبان ماافغانهابوده نباید نمک شکنی کنیم واقیعیت است وباید پزیرفت اما موضوع ایکه بعضی ها نظرداده اندکه گویا ایران برای کشور مامشکل آفرین بوده شاید این برادران سخنان ملیشه دالرکه تلویزیون خصوصی هم دارد وهمه روزه به راهنمایی رژیم صهیونیزم فلم های مبتذل وضد اخلاقی را پخش مینماید را باور کرده اند ویا بیچاره حنیف هنگام با مشت پولی فلم های مملواز تقلب را به مردم پخش مینماید زهی افسوس ، ولی ما نباید نمک بخوریم ونمکدان را بشکنانیم ! ببینید به اندازه هم در دوستی افراط نکنیم همانند خانم نابخشودنی بی نظیربوتو که پدیده را درالقاب ونام طالب با کمک رژیم مخرب اسرائیل خونخوار بوجود آورد وبالاخره کار بجایی رسید بار دیگر سرنوشت ملت مظلوم ما رابه ذلت کشاند که امروز مهمانان ناخواسته دست آورد همان زن نابخشودنی است استغفرالله جای ان زن ........... باز دردوزخ باد دوست ندارم کسی را حقارت کنم دوستان خوبم اما بهمان اندازه برایم مشکل بوده وبالاخره از بریتانیا، امریکا، وعامیان آنها برای ما همسایه گان مهمتراند درامن ساختن مملکت نه از نوع رژیم خانم بوتو وهمراهان وهمکاران شان زنده و
جاوید باد اسلام نازنین

>>>   من هم نظر بابه گک را تایید می کنم.
مهاجر افغانی از ایران
به امید قطع مداخلات همسایه گان که ما هم بتوانیم کشور امنی داشته باشیم.

>>>   افغانستان کشور مستقلی هست و انچه که هم رخ داده برای رهایی از شر همسایه گان بوده که هنوز هم ادمه دارد و ما دشمن کسی را دعوت نکرده ایم واین هم جز قرار های معمول ملل متحد بوده.
ارین کابل

>>>   سلام به همه شما عزیزان ! مانگران چیزبدتر از دخالت همسایگان خود هستیم تهاجم فرهنگی غرب توسط چندین کانال تلویزیون های خصوصی در کابل وبه ویژه تلویزیون امروز بانشر فلم های مبتذل افغنستان را البته نسل نو ین بطرف یهودیت سوق می دهد اگرشمابرادران اینقدر متوجه اوضاع منطقه هستید اول باید مداخله فرا ترازمرز هارا متوجه باشید حتی به دین ودنیا ماتباه کن خواهد بود .بعد میریم بطرف همسایه ها حال آنکه منوچهر متکی راست گفته است با ازدیاد نیروهای خارجی مشکل افغانستان حل نمیشود باید پزیرفت ومداخله نیست شما آزرده خاطران که در داخل وخارج هستید کمی عمیق فکر کنید امروز این تهاجم فرهنگی مملکت را بکدام جهت میکشاند
توریالی رها هستم کابل

>>>   برادران خوبم سلام به همه شما خوبان وکاربران ومجریان انترنت !
اینکه وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران گفته افزایش نیروهای خارجی به ملت افغانستان ثمر بخش نیست واقیعیت است وباید پزیرفت ومیماند موضوع آنعده از ازرده خاطران که گویا اگر منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نباید چنین بگوید شاید همانند همان نوکران اسرائیلی باشند نمیخواهم نام کسی را ببرم اما این ایران ستیزی ها هم دقیقاً ازهمان هسته خبیثه صهیونیزم است که شما ازطریق تلویزیون خصوصی که مربوط شان است میبینید بجز پخش کلیپ های مبتذل وغیر اسلامی میگه آب های افغانستان برای ما ارزش طلادارد واه بحال این بیچاره ودراین هم شکی نیست دالر ملیشه بودن دالرنیز از ابتکاران این گروه هست اما انچه به آن اشاره میکنیم ایران مملکت اسلامی است سالهای جهاد مهماندار ومیزبان افغانها بوده وهست اینکه بیچاره حنیف هنگام بخاطرپول ناچیزکلیپ ها تقلبی میسازد جدا است امادر غیر ان ما به همسایه گان خویش ضرورت داریم نه با سیاست ها ی نابخشودنی خانم بوتو خدانیامرزش باروی صحنه آوردن مذدوران صهیونیزم (طالبان) سرنوشت افغانستان را به بد بختی رقم زد پدرود از همه شما عزیزان توریالی رها هستم

>>>   اقاي متكي بسيار خوب وقتي جامعه جهاني از افغانستان رفت و جنك هاي داخلي ما شروع شد شما انوقت دوباره من سيد موسي ولد رمضان را اجازه ميدهيد كه به ايران مجددا مهاجر شوم و در كوره هاي خشت كار كنم؟يا كه انوقت مرا دوباره طرد ميكنيد تا دستخوش هرج مرج بيشتر فرقه هاي قومي و مذهبي شوم ---
ملا سيد موسي تخاري


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است