عطامحمد نور از ولایت بلخ کنار می رود
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۵    ۱۳۹۵/۹/۱۰ کد خبر: 124910 منبع: پرینت

سفر اشرف غنی به ولایت بلخ از چندین ماه است که طراحی شده اما زمینه عملی شدن آن فراهم نیامده بود تا اینکه قبیله ارگ موفق شد میان تعدادی از تاحیکان اختلاف انداخته آنان از پهلوی عبدالله دور کرده و عملا کارخ سپیدار را تنها به عبدالله واگذارد.

از آنجایی که عبدالله در سابقه سیاسی خود چندین بار فریب قبیله را خورده در مقاطع مختلف پیش پای خود را دیده و همه ارزش ها را به معامله گرفته است، اینبار نیز به امید رسیدن به صدراعظمی در کشور یکبار دیگر فریب قبیله را خورد و تمامی وفاداران بخود و قوم خود را از خود دور ساخت.

در این میان اشرف غنی فرصت را مساعد دیده و بجای کنار آمدن با عبدالله به عطا محمد نور نزدیک شد.
عطا محمد نور که تا کنون توانسته در مقابل تندبادهای قبیله ای مقاومت کند، اینبار تحت تاثیر نیرنگ قبیله رفته و به امید رسیدن به موقعیت بهتر، از عبدالله دور و به اشرف غنی نزدیک شد.

شنیده می شود که به زودی سند تازه ای میان اشرف غنی و عطا محمد نور، برای مشارکت در قدرت امضا می شود.
نزدیکان آقای نور می گویند؛ بر بیناد این سند حکومت در تصمیم گیری های ملی و بین المللی، عطا محمد نور و حامیان اش را شریک می سازد و در مقابل عطا محمد نور از ولایت بلخ کنار می رود.

عطا محمد نور در رقابت با جنرال دوستم، از اشرف غنی تقاضای واگذاری وزارتخانه های دفاع و داخله را داشته که هنوز روی آن موافقت نشده است.

در هر حال، قبیله موفق شده است تا آخرین بازمانده مجاهدین را نیز از ولایت و قدرت به زیر بکشد و به طمع دست یافتن به مناصب بالاتر او را نیز سرکوب کند.

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   قراراست که آقای نور را بحیث رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی بگمارد.
ع

>>>   سر نوشت عطا محمد نورطرف حبیب الله کلکانی رفت اما بایک تفاوت که حبیب الله شهید شد ولی عطا محمد اسیر ورنگ زرد وبدنام تاریخ. وظیفه عبدالله درین پروزه ختم است.م.ا.کابل

>>>   سرنوشت کاخ سپیداراز نخست مبهم بود- آریایی

>>>   این تاجک را هم چرب کردندمانند اگر تاجک ها... ما تاجک ها به غیر از شعر گفتن و .... پرستی دگر هیچ چیز را بلد نیستیم. جزای ما ازین بد تر. عطا نور را هم در توطعه یی از بین خواهند برد.

>>>   اشرف غنی فکر میکرد که با صلح با گلبدین و آوردن او به افغانستان، شورای نظار و جمعیت و جنبش شمال را بترساند.
اما از آنجایی که جمهوری خواهان در امریکا قدرت را به دست گرفتند، پلان صلح با طالبان و گلبدین منحل شد، حالا اشرف غنی در پی ایجاد اختلافات بین جمعیت است، تا خودشان سبب نابودی خودشان شود. بنأ با روابط خوب با عطا محمد نور و وعده و وعید ها به او، میخواهد او را در مقابل داکتر عبدالله بشوراند.
چنانچه کرزی نیز در مقابل دوستم که به پوست تشریفاتی وزارت دفاع قناعت نداشت و صلاحیت ولایت بلخ نیز از اوگرفته شده بود، چنین سیاستی در پیش گرفت و نزدیک بود او را بندی کند، اما به وساطت کشور ترکیه، ازین عمل خود داری کرد و دوستم نیز از تقاضای قدرت خواهی خویش صرف نظر کرد.

>>>   اگر عطا محمد نور فریب غنی کوچی را بخورد و بلخ را رها کند. دیگر سرنوشت عطا محمد نور از سرنوشت دوستم و عبدالله بدتر خواهد شد.

>>>   این جنگ سالاران به برادر خود هم وفادار نیستند فقط یک لحظه برایش مساعد شد ازهمه چیز میگذرد هیچ عهد وپیمان وصداقت دربین اینها وجود ندارد یعنی فرصت طلب
ر

>>>   اقای عطامحمد نور والی ولایت بلخ چنانی که دشمنانش توطعانه چیز های نادرست و دور از شان اقای نور مینویسند اینکار دشمنان وخاینین است که میخواهند درز ونفاق را بین داکتر عبدالله عبدالله و جناب عطامحمد نور والی مقتدر بلخ ایجاد کنند و خودشان از ان بهره ببرند ضرورت به دلایل دیگر نیست همین کفایت میکند کهدر مجلس یادو بود از سالروز استاد ربانی شهید در حضور حامدکرزی بیان کرد و گفت کرزی صاحب در زمان ریاست جمهوری اش مرا خواست وبرایم گفت که جوان هستی بیا که باهم یک گروپ بسازیم و باهم کار کنیم من برایش گفتم که من از خود رهبر دارم بدون مشوره ان هیچ کاری را نمی کنم وقتیکه کرزی صاحب دید من حاضر به حرف های ان نشدم در اخر برایم گفت که نر خو هستی پس اگر اقای نور قدرت طلب میبود هر مقامی را که از کرزی میخواست برایش میداد اما اقای نور مرد سنگر مرد وفادار به حرف وتعهد اش و مرد مقاومت و مرد ایستادگی در برابر دشمنان خاک ومردم وخدمتگذار مردم اش و کشور اش است اما خار چشم دشمنان جاسوسان بیگانه است دز هر زمان وهر موقع توطعه و شایعات شانرا پخش ونشر میکند به ارزوی اینکه اگر بتوانند شخصیت انرا زیر سوال برند اما بر عکس دوستان جدید دیگری در جمع دوستان اقای نور افزوده میگردد با خدا دادگان ستیزه مکن که خدا داده را خدا داده .

>>>   همه اين تبصره ها ميان خالي است، حقيقت افشا شدني است، عبدالله نه در دوران وزارت خارجه و نه در دوران رياست اجرائيه كاري براي ملت، تاجك، جمعيت و شورواي نظار انجام داده است و نه در فكر كس بغير از شخص خودش بوده و ميباشد، هيچ كس در حق او ملامت نيست، چون خودش استعداد كار و رهبري ندارد، از جبر تاريخ و ظلم زمان يك باره بالا پريد، و حالا وقش سقوطش رسيده، براي عبدالله رياست شفاخانه نور هم بسيار مسؤليت بزرگ است، برادر عطاء نور هم تجربه جهادي و هم تجربه كار مردم داري را و هم استعداد رهبري را بيشتر از همه تاجكها و جمعيت اسلامي تاجكان دارد، مزار را خارجي آباد نكرده اند، اگر مديريت درست عطاء نميبودمثل ديگر شهر هاي افغانستان ميماند. حالا غني بايد بداند كه از او و اسماعيل خان بايد در امور باز سازي افغانستان استفاده نمايد، لجاجت هاي اطرافيان افغان ملتي و چپي هاي ارگ را مد نظر نگيرد، اين دورشخصيت مخلصتر از همه بوده اند، هرات و مزار را همسيال كشور هاي همسايه ساخته بودند، در حاليكه كثافات مركز كابل زيادتر از قديم شده ميرود.

>>>   لطفاً از خیال پردازی ها بپرهیزید. این صدا های دروغین را مردم منافق پخش میکند. استاد عطا عنوان حزب جمعیت بر عملی شدن توافق نامه وارد گفتگو می باشد و بس،او سیاستمدار زیرکی است به تیر دو شکار کرد. هم اشرف غنی را برای عذر خواهی به شهر مزار کشاند و هم رفیبش را آقای دوستم در گریه و اشک ریختن رساند.

>>>   چند گپ پوست شده!
خواست و انتظار ما از عطا محمد نور، كنش هايي بود كه فعلا انجام مي دهد؛ اما چرا به اين پيمانه انزجار و نفرت عليه وي راه افتاده است؟
كي و كدام آدرس ها، موجي از تخريب و نفرت پراكني را در برابر عطا محمد نور مديريت مي كنند؟
در آخرين ديداري كه با استاد عطا محمد نور داشتم، يكي از خواسته هاي جدي ام از وي اين بود كه از مركزگرايي مفرط پرهيز كند؛ مركزي كه چند پارچه، بي برنامه، تنبل و بيچاره و وامانده است.
در اين ديدار، پيام جمعي از نخبه هاي ديگر را نيز مبني بر همين محتوا برايش رساندم.
از وي خواستيم كه اگر برنامه دارد، ظرفيت و فهم سياسي دارد، تيم دارد و مي خواهد در آينده كشور نقش و سهم برجسته داشته باشد، چرا خود به حيث محور سياسي و چانه زني و معامله قرار نمي گيرد.
ديگر هر گونه توقعي از داكتر عبدالله جفا و خيانت بزرگ است. او ديگر بر نمي گردد، تغيير نمي كند و شجاعت سياسي بخرچ نمي دهد. داكتر عبدالله هر چي فرصت و امكان و حمايت خواست، برايش از حوزه بزرگ ما فراهم شد و در اختيارش قرار گرفت. او از اين پس شدني نيست. او همه فرصت هايش را هدر داده است. قلعه صعود سياسي اش نيز همين رياست اجراييه مي باشد.
چرا عطا محمد نور به دنبال اين مرده سياسي بگردد و ده ها فرصت و زمينه ديگر را در پاي و اراده سست وي قرباني كند.
اگر عطا محمد نور، داكتر عبدالله را دور زده است، خداوند پدر و مادر و بستگانش ره بيامرزد. از وي حمايت جدي مي كنيم. اي كاش اين كار را دو سال و سه سال قبل مي كرد.
عطا محمد نور واضح گفت چرا از داكتر عبدالله دلخور است و از وي انتقاد دارد...
داكتر عبد الله به إندازه يك نخود، شأن و خواست و عزت و حقوق مردم ما را تمثيل نكرده است.
اما خواسته اساسي ما از عطا محمد نور اين است كه، بازي ضعيف نكند. بي برنامه راه نرود. شم و درايت و هوشياري سياسي كسب كند. ارزان نخرد و فرصت و امكانات سياسي و بشري ما را ارزان مفروشد.
مردم ما را از بن تا اكنون به حراج گذاشته اند و ارزان فروخته اند، از بن تا اكنون معامله هاي كثيف شخصي و خانوادگي كرده اند. به همين دليل، همه فرصت ها و توانمندي هاي ما را نابود كرده اند..
به عطا محمد نور فرصت دهيد و از وي، به إندازه جايگاه اداري و سياسي اش، توقع داشته باشيد.
وي تا اكنون يك فيصد خيانت و معامله ي، خيانت كاران و معامله گران بن، اداره انتقالي، اداره موقت و قانون اساسي و پانزده سال اخير را نكرده است!

>>>   استاد عطا و آزمون بزرگ!
واقعیت تلخ همین است که به دنبال تسلمیی ها و بیکارگی های داکتر عبدالله، خواست نسل جوان و پیروان اصیل جبهه مقاومت از استاد عطا همین بود که خودش در میدان عمل ایستاده شود، ابتکار را به دست گیرد و نسل جوان را رهبری نماید...
هر یک از ما در چندین فراخوان بطور مستقیم و غیرمستقیم از استاد عطا خواستیم که در پشت صحنه بودن بس است، یا در میدان ایستاده شو و یا برای همیشه کنار برو...
اکنون که ابتکار را به دست گرفته و در میدان مبارزه و کارزار ایستاده است، باید برایش فرصت داده شود و عملکرد هایش زیر ذره بین گذاشته شود که چه می کند...
زیرا:
زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست،
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود،
صحنه پیوسته به جاست...
ای خوش آن نغمه که مردم بسپارند به یاد!
حال در عمل دیده خواهد شد که استاد عطا یا به رهبر واقعی مردم تبدیل می شود و یا در میدان سیاست، قدرت و ثروت غرق می شود...
باید منتظر «زمان» و «عملکرد» های ایشان بود...
اما،
از «قهرمان سازی» ها و «شیطان سازی» های بی مورد و بی اساس باید پرهیز کرد!
به یاد داشته باشید:
«همه» را می توان برای «مدت کوتاهی» فریب داد و «بعضی» ها را برای «همیشه»؛ اما «همه» را نمی توان برای «همیشه» فریب داد!

>>>   شما گفتيد "عبدالله معرفت بين المللي دارد و عطا معرفت داخلي"
به نظرم شما زياد نگران نباشيد، چون هنگاميكه اگر استاد عطا هم در جايگاه عبدالله تكيه بزند هم مشروعيت بين المللي كسب ميكند و هم مشروعيت ملي
نقد و حمايت مشروط ما روي يك برنامه اصلاحي و بهبود استوار است
من از دوستانم خواهش ميكنم تا با شگونِ تغير مثبت و بهبود در وضعيت كه دبل عبدالله ايجاد كرده است، يا مؤقتا از انتقاد در برابر عطا باز ايستاده يا دست به انتقاد هاي سازنده ويا بجاي آن، از ايشان حمايت مشروط نمايند، تا ديده شود كه عطا تا چه اندازه ميتواند تغير مثبت ايجاد نمايد
ديگر نبايد يگانه گزينه آينده مردم ما، تنها عبدالله باشد!!!
چون اين عبدالله بود كه همه صلاحيت هاي إجرائي خويش را به كأخ رياست جمهوري سپرد و خودش ماند و همان كالاهاي مُدِلگونه اش در كأخ سپيدار و از سوي ديگر موجي از بي برنامگي هايش نيز ايشان را دارد همراهي ميكند ...

>>>   سلامت باشید دوستان همفکر
وحدت ملی به عنوان حربه نامقدس توسط برتری جویان قبیله پیوسته علیه خواست مشروع تامین عدالت اجتماعی تساوی حقوق
ملیت های غیر پشتون استفاده شده.
عده خود فروش از تبار خودمان هم هنوز ساده لوحانه به صدای همین دهل دلخراش میرقصند

>>>   سلام خدمت تمام دوستان عزیز تقذیم میکنم تا جای که من معلومات دارم و وظیفه های مهم رت دز شمال افغانستان اجرا کرده هم و پسر کاکایم در حکومت پوست مهم دارد از این رو آغای عطا محمد نور را من خوبتر و بیشتر میشناسم .

آغای نور فقط در فکر تعیین کردن مزاری های خود شان در پوست های مهم دولتی اصلا در باره حکومت و دیگر مسایل مهم توجه نمیکند . شمایان خود بخ چشم میبینید که وزیر معارف از نزدیکان عطا یک دیپلومات را تعین کرد در هندوستان یک دیپلومات دیگر را هم در جرمنی تعیین کرد من میدانم که یک ادم لوده در لندن زندگی میکرد و زیاد یک انسان قوم پرست و متعصب میباشد در جرمنی به صفت مستشار وزیر مختار تعیین کرده است . همین قسم در سطع حکومت که متوجه شوید از این قبیل کار ها را زیاد کرده است . پس بر ما است تا متوجه کار کرد های این شخص باشیم تا در اینده مشکلات را متوجه وطن ما نسازد .
وسلام
سید هارون لندن

>>>   شخصیت و لیاقت و درایت و شجاعت اقای عطامحمد نور یک چیزی واضح و روشن است هیچ کسی نمیتواند انرا انکار کند وکسانی که بنام دوست و یا دشمن چیز های نادست در برابر اقای نور مینویسند این کار شخص خودشان و وجدان تاریک ونا سالم شان است واز شخصیت اقای عطامحمد نور والی فداکار بلخ بقدر یک مو هم چیزی کاسته نمیتوانند چنانی که بزرگان گفته به ....دریا مردار نمیگردد .

>>>   انتظارِ قهرماني از آدم هاي بي عرضه، بي هدف و ترسو حماقت بيش نيست.
من ديگر بر رهبران پوشالي، بي جرّأت و منفعل خرده نمي گيرم و از آن ها مي گذرم. بعضي ها حتا در بلندترين منصب توافقي هم كه برسند، وقتي از آنها كاري بر نيايد و عاجز بمانند، به جاي نقد و كوبيدن شان، قابل ترحم و شفقت اند. از آدم ها به اندازه ظرفيت شان توقع كنيم.

>>>   اين تيم عبدالله و مودلك هايش سبب بزرگترين خيانت در تاريخ معاصر براي تاجيكان شده،
براي عبدالله:
اول كه زورش را نداشتي كانديد نميكردي، دوم اينكه چهار دانه بي همت را دورت جمع نميكردي، سوم هر معامله ي كردي ولي خيانت و جنايت و معامله گري را تكرار نميكردي.
بلاخره همه به ستوه امده اند، اگر كدام جبهه ي براي مجازات اينها باز شد، نفر سوم براي بسزا رساندن اينها من خواهم بود.

>>>   دوستان عزیز نمی دانم شماازاین یاوه گویی وتفرقه افگنی چی مفادی میگیرید وچطور درموردابرمرد شمال چنین قضاوت منفی مینمایید.
واین شبکۀ به جزازشیطنت دیگرکدام کاری ندارد.
بگونۀ مثال: درقسمتی گفته است که درارگ سخن گفتن به دری ممنوع میشود.آیا این نوع ازشیطنت نیست؟
البته خودبنده ازقوم تاجک هستم ولی این نوع گفتارراشیطنت بیش نمیدانم.
بدرود

>>>   تاجیکها باید بنیروی جوانان اتکا کنند و سازمان و رهبری آینده را بجوانان بدهند و جوانان باید خود را برای مبارزه و سیاست آماده کنند. دوره عبدالله و عطا تمام شده است

>>>   عبدالله همه چيز را.... نمود ولي حداقل اگر در اين مقطع چيزي بدست بيايد بازهم غنيمت است
فايق

>>>   هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، و غیره باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتواند برضد تمامیت خواهی پشتون ایستادگی کنند۰
این نکته حیاتی را نمیشود با جنگ و گلایه ویا رویه منفی بالمثل به یکدیگر آموخت۰ درینجا ازخودگزری، تحمل، و ایثار کار است۰

>>>   تمام نگرانی‌هایم در مورد استاد عطامحمد نور رفع شده است، از آن‌جایی که در استواری و مردانگی‌اش شکی ندارم، برای من قول داده است که عزت و شرف مردم ما را به‌هیچ مترسکی واگذار نمی‌کند. عصبانیت‌ها و ضدیت‌های استاد در برابر عبدالله اندکی مرا واداشته بود که در مورد فعالیت‌های سیاسی اخیرش نگران باشم، استاد قول داده است که در هیچ زمینه‌یی کوتاه نمی‌آید. وقتی نقش استاد را در پاگرفتن "اصلاحات و هم‌گرایی" مطالعه کنیم و بعد دونیم‌سال به‌انزوا کشیدنش را توسط رهبری اصلاحات و هم‌گرایی شاهد باشیم، بعد می‌دانیم که مایه نگرانی دیگران هستند نه استاد. من از همین امروز یکی از حامیان برنامه‌های استاد عطامحمد نور در جهت استقرار و احیای دوباره اقتدار مردم ما خواهم بود. هرکسی که در مورد استاد شایعه‌پراگنی می‌کند، به‌ریش خودش می‌خندد. به‌پیش به‌سوی تحول و تغییر بنیادی در حوزه استراتژی فکری و رهبری مردم خود ما
نجیب بارور

>>>   سلام دوباره ما مردم سادات از دست این عطا ....تشویش داریم بخاطری که میخواهد ما مردم را از مزار بیرون کند ما از پدر و پدر کلان های حود در بغلان زندگی داشتیم تمام دار ندار ما را گرفتن من سال های متمادی میشود که در لندن زندگی میکنم.
تمام افرادی که در بغلان هم نارامی را شروع کرده اند مربوط همین ادم میباشد
سید هارون از لندن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است