مجریان قانون، متهم و حامی متهم
مجریان قانون در کشور ما هم خود متهم هستند و هم از مردمی که متهم به خیانت و متهم به خشونت و متهم به نقض حقوق اتباع افغانستان هستند، حمایت می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۳۹۵/۹/۱۳ کد خبر: 125046 منبع: پرینت

لت و کوب والی پیشین جوزجان، از سوی جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، نگرانی ها و واکنش هایی را به همراه داشته است. معاون اول ریاست جمهوری پنج روز پیش احمد اسچی را در میدان بزکشی در ولایت جوزجان مورد ضرب و شتم قرار داده است و سپس او را در خانه اش زندانی ساخته است. اما دفتر معاونت اول ریاست جمهوری این موضوع را رد کرده و می گوید که والی پیشین جوزجان را نهادهای امنیتی به اتهام همکاری با مخالفان مسلح دولت و دامن زدن ناامنی ها در ولایت جوزجان باز داشت کرده اند. اما درکل برخوردها و مجازات های شخصی مقام های بلندپایه دولتی با شهروندان چه پیامدهایی را بر حاکمیت قانون و حکومت داری بر جا خواهد گذاشت؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، مولانا فرید، آگاه مسایل سیاسی گفت: ضرورت به موجودیت حکومت، در جامعه انسانی تامین عدالت است و برای جلوگیری از خودسری ها، محاکمه های شخصی و اعمال حرکت های خشونت آمیز در برابر شهروندان و همچنین تطبیق قانون لازم است.

وی افزود: متاسفانه حکومت در افغانستان هیچ زمانی به مسوولیت های خود در برابر افرادی که به دور از قانون عمل می کنند، یا از توان حکومتی، قدرت پولی و یا از توان نظامی خود در برابر افراد مصدوم استفاده می کنند هیچ وقت اقدام بجا و موثر نکرده است تا برای سایر اتباع کشور، عبرت باشد و قانون تطبیق شود و دیگر به حقوق شهروندی و انسانی افراد تجاوز بیجا صورت نگیرد.

فرید، با بیان اینکه تجاوز شخصی به دور از قانون از هر جانبی که صورت بگیرد، محکوم است، افزود: این کاری فراقانونی است و مسوولیت حکومت و دستگاه های عدلی و قضایی است که در برابر آن احساس مسوولیت کنند و به ندای مظلومین پاسخ گویند. در خصوص موضوع انجینر احمد، حالا چه این کار را جنرال دوستم و چه کسی دیگر انجام داده باشد، باید مطابق قانون با آن برخورد شود. همچنین اگر چنین عملی صورت نگرفته باشد و اتهامی علیه جنرال دوستم از جانب خانواده انجینر احمد زده شده باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد.

این آگاه سیاسی، با انتقاد از قدرت بیش از حد زورمندان در افغانستان بیان داشت: زورمندان در افغانستان این جرات و قدرت را دارند و بسیاری از وقت ها از اعمال خشونت در برابر نظامی های ما کار گرفته اند و در برابر افراد ملکی اینگونه کارها از آنها سر زده است اما حکومت از آنها جلوگیری نکرده است. به یاد داریم که چندی قبل رییس شورای ولایتی هرات چه کاری نبود که در برابر ارگان های حکومتی و دولتی کرد اما وقتی به کابل آمد در مهمانخانه ارگ مهمان بود. به یاد داریم که پسر رییس ستاد مشترک سابق افغانستان سرباز بیچاره را در راه، لت و کوب کرد چرا که از وی پرسان کرده بود چه کسی هستی و به کجا می روی. حکومت کجا بود که این فرد را محاکمه کند؟ آری! ضعف حکومت، برخورد ضعیف حکومت در برابر افراد زورمند راه را برای عده ای از مردم باز کرده است تا بتوانند در برابر اتباع افغانستان به طور غیر قانونی دست به خشونت بزنند.

این آگاه سیاسی، با بیان اینکه رهبران افغانستان ادعا دارند که هیچ شهروندی، فراقانون نیست، افزود: همچنان ادعا دارند که ما مرکز عدلی و قضایی ایجاد کردیم، با این مرکز عدلی و قضایی در برابر تمام کسانی که مخالف اصول عدلی و قضایی محاکم افغانستان حرکاتی را رانجام داده اند مبارزه می کنیم. اما اگر ما در عمل ببینیم تا امروز مرکز عدلی و قضایی هیچ هدایتی برای ولایت جوزجان و ارگان های مربوط به این شهر تا قضیه را واکاوی کنند نداده است، تا مردم اصل قضیه را بدانند. مرکز عدلی قضایی باید پس از بررسی، مشخص کنند که این قضیه اتهام بوده است یا خیر. اگر اتهام است باید ورثه انجینر محمد پاسخگوی این اتهام باشند و جواب دهند که چرا معاون اول رییس جمهور را به نقض حقوق بشر و نقض حقوق شخصی متهم کرده است. اما شاهد هستیم که این مرکز فقط نام دارد و عملی بجا و بموقع از آن سر نمی زند.

وی معتقد است: متاسفانه مشکل افغانستان در این است که به کسانی که زور دارند، باج داده می شود و به کسانی که در تیم آنها هستند، به چشم و دیده قدر نگاه می شود. در این روزها، به کسانی که افغانستان را به پرتگاه سقوط بردند و آبروی کل مردم افغانستان را بردند و در رای آنها خیانت و تقلب کردند، عزت داده شده و به عنوان مشاوران رییس جمهور گماشته شده اند، پس کیست که دیگر از مواخذه قانون بترسد؟ کیست که از مواخذه خیانت بترسد؟ کیست که از مواخذه جرم و جنایت بترسد؟

وی افزود: بخشی از عملکردهای رهبران افغانستان خود، تشویق کننده به جرم و جنایت است. مردم افغانستان هم بسیار ضعیف و نمی توانند در برابر چنین دستگاهی که خودش به قانون عمل نمی کند کاری انجام دهند. مردم گرفتار روز خود هستند، گرفتار سردی هوا هستند، گرفتار گرسنگی و بیکاری خود هستند و گرفتار دربدری های خود هستند.

فرید، در اخیر گفت:حکومت مسوولیت دارد که به ارتباط تمام قضایای فراقانونی اعلامیه دهد و مردم را در جریان بگذارد. متاسفانه در کشور ما مجریان قانون کسانی هستند که خود متهم به نقض قانون هستند. مجریان قانون در کشور ما خود از مردمی که متهم به خیانت و متهم به خشونت و متهم به نقض حقوق اتباع افغانستان هستند، حمایت می کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خطراصلی صورتک های ازجنس خود"ما" اند!
من دربرابر رفتارهای شوونیستی،فاشیستی غنی وآجودان هایش و اندیشه هایی ازآن سلسله سال ها است که در نبرد میباشم.بنابراین گله نمی کنم آن قدر غبی وبی اطلاع نبودم که او را واندیشه هایش را نشناخته باشم وحالا وامروز او را بشناسم،تعجب کنم وواحسرتا! سر بدهم. همه میدانند در انتخابات برای هیج یک از دوتیم رای ندادم چرا که هردو مدعی ازیک تبار را به درستی می شناختم وآگاهانه ازآنها تبرا وبیزاری جستم، وگفتم ونوشتم وکنفرانس دادم وهنوز که هنوز است برسرآن عقیده استوار هستم.
"سون اوزی"، استراتیژیست چین کهن گفته بود:اگر دشمن وخودت رابشناسی صدبار می جنگی وبه خطر نمی افتی. اشرف غنی، درمفهومی که آن دانای چینی مراد کرده است خطر نیست اورا می شناسیم. خطراصلی صورتک های ازجنس خود"ما" اند که بر کمین گاه نشسته اند تا جوانان ما ومردم ما را درمسیر منافع شوونیست ها سمت وسو بدهند.ازقدیم گفته اند قلعه های بزرگ ومحکم از درون فتح میشوند یعنی از طریق ستون پنجم وخودفروخته گان داخلی.
لطیف پدرام

>>>   آقای پد رام آیا به آنچه می گوی باور داری وبرای رسیدن به هدفت حاضر به قربانی می باشی حرف زدن فیلسوف گونه طرح دادن و نمایش دادن قدرت در شرایط فعلی کار آسانی است م.... نما ها چپی ها ...........وغیره هر روز جفتک می زنند وداد از مبارزه علیه بیداد حاکم بر زبان می رانند ومی را ندن ملیون ها جوان بیکار برای نمایش شما در اختیار تان است سوال من این جا است که توانای اداره یک کنفدراسیون آزاد تاجیک را دارید ؟ ویا مثل سلف نا صالح ومتقلبین جهادی وکمونستی از ما استفاده ابزاری می نماید و دالر و یورو جمع می کنید بیش از چهل سال است که ما
و برادران پدران و حالا فرزندان ما (شهدا معیوبین بیوه ها وایتام )منبع بزرگ عایداتی جنایت کاران دزدان وخاینین به اسلام وافغانستان بوده ایم کسانی که در نقاب دین وشریعت بنام امیر ورهبر بر ریشه های ما تیغ کین وبیداد را کشید وملت یک پارچه ومومن را به بی راهه کشانیدن وبنام حزب تنظیم درمقابل هم قرارشان دادند برادر را دشمن برادر ساختند واز آنها ربات های قاتل وجانی ساختندنمی خواهیم باربار آله دست .... شویم از نوشته هایت مقاصددت آشکار می شود که تو هم مثل افغان ملتی ها راوای ها گروه حکمتیار شورای نظاری ........وغیره ما باور نداریم که شما آزادی خواه ودلسوز به مردم خودباشید. با ایجاد تفرقه در بین مردم و ....پراکنی این سرطان خانه مان سوز را پخش می کنید تو باید مردم را باهم وصل کنید نه فصل من به تو می گویم در نظام
حاکم امروز همه اقوام مظلوم هستند ودر گذشته هم اقشار مردم مظلوم ومستضعف بودند فقط یک اقلیت در مجموعه همه افغانستان بر گرده های ملت تحمیل شده بودند امروز همان میراث جریان دارد لطفن سری به سرحدات پشتون نشین بزنید زنده گی آن هارا با د یگر اقوام مقایسه کنید تاجیک ..... وفروخته شده معامله گر با ..... پشتون هزاره ازبک ترکمن بلوچ کنار آمده آند وهمه امتیازات را بین خود تقسیم می نمایند وشما شاهد هستید قدرت وامتیازات به شکل میراثی در آمده و شایسته سالاری جایش را غلام بچه گی ها(پسران قدرت مندان وشرکا کرزی وغنی) پر نموده و با چی کسی نظام فدرالی می سازید با عطا نور با افتخار می گوید دارای من ملیون دالر است ویا ظاهر قدیر که می گوید چند صد ملیون دالر پول دارم حزب ساختن یعنی گول زدن مردم جمع کردن پول وکلاه بر داری از مردم وبنام مردم تاجر شدن مثل رهبران نام نهاد امروزی . ملت باید بیدار شود وفریب شیادان را نخورند توصیه ما به تواینست تعفن اختلافات را در بین مردم رنج کشیده پخش نکنید ومردم را به جان یک دیگر نه اندازید همه ملت مظلوم است به جز از شما حزب سازان وهمکاران شیاد وکاخ نشینان تان که این شما در دست چینل های استخبارات بیگانه گان است

>>>   سلام علیکم برادر گرامی اگرچه نامت را ننوشتی اما حقیقت را بیان کردی، یک مسلمان واقعی دلسوز مردم مسلمان خود میباشد نه بخود و ملیت خود فکر میکند فقط الله سبحان تعالی را حاضر دیده ترس از روز حساب دهی نزد الله مهربان داشته به هیچ وجه زیر بار حرف ها شیاطین دین فروش، مرده پرستان، قوم پرستان و این رهبران شیطان صفت که بخاطر منافع خود از ایمان و دین مبین اسلام عزیز استفاده کرده بنام دین، جهاد مقدس صاحب قدرت شدن و میلیونها دالر کسب کردن و از ما ملت مظلوم افغان بنام دین و قوم استفاده های گوناگون کرده به و خود شأن در روز معامله نه دین را می‌شناسند و نه قوم و ملیت خود را این ما بدبخت هستم که از این شیاطین منافقین پیروی کرده خون یکدیگر را مانند حیوانات وحشی میمکیم. لعنت الله تعالی بر منافقین.... این نه دین دارند، نه مذهب و نه ملیت تمام چیز شان پول است و بس اینها قارون، افلاطون این زمان هستند لعنت بر کسان که بنام اسلام عزیز و جهاد مقدس گاه در آغوش روس هستند گاه در آغوش غربی ها ما باید بیاموزیم دیگر فریب این دلالان سیاسی، تیکه دارن دین که خود از دجال ابلیس پیروی می کنند نخورده تا باشد که خود را و اولاد های اینده این وطن را از دجال رهبران پول پرست شیطان صفت وطن فروش معامله گر نجات داده و در روز اخرت مانند این شیاطین سر افکنده نباشیم نزد الله سبحان تعالی انشاءالله.
به امید روزی که همه ما یک ملت مسلمان باشیم

>>>   آن زمان که روس آمریکا و پاکستان خبیث ما مردم افغانستان را علیه هم دیگر تحریک می کرد وبه جان همدیگر افتاده بودیم. یک عده ازانسان های شریف فهمیده و دانشمند را بنام های مولوی. و ملا کمونیست و مجاهد در ابتدا سالهای57 و ,58 قتل عام کردیم در آن زمان درهر گوشه افغانستان استادو دانشمندان بودن که گلو هایشان را پاره میکردن که فریب اجنبی ها را نخورید این های که بدست ما اسلحه و مهمات میدهند عاشق چشم وابرو ما نیستن.این میخواهند هم خودی ما را وهم وطن ما را بدبخت کنند.آنزمان باید بفکر عاقبت می اندیشیدیم نه حالا.. کجا بود گوشی شنوا . یک تعداد بنام اسلام دست به هر جنایت زدن و تعداد دیگری بنام کمونیست جنایت کردند و یک تعداد فرصت طلب سودجو مرتکب جنایات زیادی شدن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است