عقده و حاشیه از آن رییس جمهور نیست!
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۲    ۱۳۹۵/۹/۱۳ کد خبر: 125060 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عملکرد یک مقام آنهم رییس جمهور همواره مهم ترین موضوع است زیرا سیاست یک کشور را تحت شعاع قرار می دهد اما با وجود فردی چون اشرف غنی، حاشیه ها همواره پررنگ تر از اصل هستند.

طی هفته گذشته، اظهارات رییس جمهور نه تنها واکنش های در سطح جامعه داشته است بلکه از سوی برخی نهادهای مدنی و رسانه ای مورد انتقاد شدید قرار گرفته زیرا بر اساس عرف، فردی که سمبل یک کشور است باید از سواد سیاسی و ادبیات درست برخوردار باشد.

اینکه در مراسم خاک سپاری جنرال غوری در هرات به نظامیان می گوید: تلویزیون ها باد پخش می کند و شما بمب! در کدام قسمت روابط دیپلماتیک و یا سیاست جای دارد؟

بحث انتقاد شدید رسانه ها و حامیان آن هرچند که در این خصوص انتظار عذرخواهی خواستن به جا و بر حق است اما سرکوب دموکراسی و تحقیر رسانه ها در دنیای که دیگر زور حرفی برای گفتن ندارد نشان می دهد که غنی خود را به مانند پادشاهی می داند که حتی مبرا از پاسخگویی با مردم نمی داند.

دموکراسی که غنی از آن دم می زند همان استبداد و خودکامگی است که در قدرت به آن باورمند می باشد، افغانستان دهه ها مورد یورش خارجی ها و درگیری های حزبی و جناحی درونی و افراط گرایی ها بوده است با چنین تاوان گرانی به ثباتی هرچند کم رسیده که نباید فردی چون غنی با پشت پا زدن به تمامی دستاوردها، کشور را به دوران تاریک و جهالت سوق دهد.

اگر ترامپ تبدیل به رییس جمهوری جنجالی شده است و ادبیات منحصر به فرد خود را به وجود آورده اما کشوری چون امریکا با هر رییس جمهوری که بر سر قدرت بیاید از سیاستی مستحکم برخوردار می باشد اما سخنانی غنی که عملا بر اختلاف ها دامن زده و تحقیر امیز است برای افغانستان به مانند سم می باشد.

اشتباهات لفظی و گاها از سوی قرض رییس جمهور همواره با واکنش های تندی روبه رو بوده است به مانند خواندن امام حسین به عنوان "نواسه خدا" و به تازگی امان الله خان را "قهرمان ملی" بیان کردن.

با وجود وضعیت حساس در افغانستان یک رییس جمهور باید بداند که چه کلامی را نباید هیچ گاه به زبان آورد و لغزش زبانی بدترین معرف برای اشتباهات آن است، اما اشرف غنی همچنان که بر لحن صدا و کلمات خود اصرار می ورزد بهتر است حداقل قبل از هر سخنرانی، متن آن را با استفاده از یک مشاور تنظیم کند.

بی سوادی و بی اطلاعی ربطی به داشتن تحصیلات دانشگاهی ندارد بلکه به خوبی مقامات افغانستان نشان داده اند که ضعیف ترین سخنرانان هستند که حتی ادبیات درستی در موقع ایراد سخنرانی و گفتگو ها ندارند.

افغانستان نیاز به حاشیه پردازی چون اشرف غنی ندارد که در پی دامن زدن به واکنش ها و ایجاد دلخوری ها باشد بلکه نیازمند یک سیاستمدار و رهبر است! همچنان که از سواد سخنرانی برخوردار می باشد در عمل برای ثبات و صلح گام بردارد نه مضحکه ای شود برای عموم.

برای برقراری و حفظ ثبات باید رسانه ها در یک کشور به عنوان نمادی از دموکراسی وجود داشته باشد و احزاب و سیاستمداران در کنار نهادهای اجتماعی انجام وظیفه کنند، نمی توان در دنیای امروز با سخنان تحقیر آمیز، دموکراسی را له کرد و مخالفان را به انزوا برد و سپس با جیغ و فریاد از خود شخصیت یک رییس جمهور ساخت.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا در شان یک رییس جمهور نیست.
اشرف غنی باید بداند که همه ملت اعم از همه اقشار و اقوام از مردم کشور او هستند و او رییس جمهور همه شان است نه از یک قوم.
لیلا شکوهی مهاجر در تهران

>>>   اشرف غنی, خلیلزاد و جلالی مهره های سوخته اند در آمریکا. اشرف غنی و خلیلزاد تا توانستند به دهل سیاست های افراطی اسرییلی گرایی جورج بوش رقصیدند و در آمریکا هم با شکست در عراق, مفتضح شدند. قبل از حمله ی ١١ سپتمبر ٢٠٠١, هم اشرف غنی یک طرفدار افراطی طالبان در آمریکا بود. نوار های حمایت این مردکه ای دمدمی مزاج و بیمار در هنگام حمله ی آمریکا بر طلبان و دفاع افراطی این فرد از طلبان و محکومیت عملیات آمریکا, همین حالا موجود است.
این آقایون خلیلزاد و جلالی و غنی میخواستند که وانمود کنند که پشتیبانی آمریکا را دارند و بدینتریب باعث ایجاد ارعاب بعضی و تطمیع دیگرانی از قبیل دوستم و خلیلی گشته با شیادی و لغمانی بازی بلکه میدان را ببرند. حالا باد همه نشسته و فرق شان به سنگلاخ های واقیعت های عینی جامعه ی افغانستان خورده. فکر کنم این یک آغاز خوبی برای این مملکت باشد و برای نخستین بار پس از قرن ها, زمینه ی ملت سازی و شایسته سالاری مهیا شود.
شمس فروغ

>>>   همچنین آنان اشرف غنی احمدزی را به دست داشتن در بحران‎های منطقه بهسود ولایت میدان وردک به عنوان عنصر مشکوک ذکر کردند
به اعتقاد آنان، تاکنون اشرف غنی احمدزی با فعالیت‎های خود تردیدها مبنی بر حمایت وی از قوم کوچی را بر ضد قوم «هزاره» این کشور را افزایش داده است

>>>   حیران جان!
یک متل فارسی داریم ، که می گویند تا شمال نباشد ، برگ نه می جنبد. خودت فکر کن ، این همه مردم ، چه گونه امکان دارد، همهء بنابر تعصب این حرف هارا بزنند؟

>>>   به هر حال اگر غنی گذینه اول بود یا نبود یک حقیقت کاملاً واضح گردید که دو روپیه را آدم نبود۰ امیدوار هستم که یکعده محدود هموطنان ازبک و هزاره ما که به اشاره بعضی رهبران خوشباور ایشان فریب این مغز .... جهان را خورده بودند بزودی خودشانرا از چنگال این گروپ مضنون و همدستانشان چون یون و طاقت و امثال رها سازند۰
کابورا

>>>   اشرف غنی احمدزی با تمام علم و دانشی که ممکن در تیوری داشته باشد در عمل یک ... از آب برآمد که میخواست بزور سوته شخصی چون دوستم ریس جمهور کشور شود۰ شرم آور است۰
آسمائی

>>>   یک کشور تو سیعه یافته را انسانهای توسیعه یافته مثل جناب داکتر صاحب اشرف غنی احمد زی میسازد , نه دیگر کاندیدان گرسنه , که آنها گرسنه اندیشه , علم , عقل ...... هستند در کل رشد عقلی و فکری شان به توفنگ وریختاندن خون مردم شده است, به امیدروزیکه اتاق فرمان افغانستا را جناب داکتر صاحب اشرف غنی احمدزی رهبری کند .
نیکزاد از ولایت هرات

>>>   اگـــــــــــــــر فاشيست را دقيقتر بدانيم يعني هر كسي دنبال برتر بودن قوم خود ميرود وديگران را بديده حقارت ببيند فاشيست است چه پشتون باشد چي هندو باشد يا تاجك وهزاره ! مثلا تعدادي بي مورد وبدون دليل معقول يك هموطن خودرا صرف براي اينكه پشتون است فاشيست خطاب ميكنند در حاليكه هيچگونه سند موثق در مورد عمل تبعيضي او ندارند وخاليگاهي در او ديده نميتوانند طوطي وار فاشيست ميگويند آيا راه حل مشكل همين است كه تا حال با كلاشينكوف مي جنگيديم حالا با تهمت وناروا گفتن اگر يك هموطن ما استعداد كار را دارد ميتواند خدمتي انجام دهد چي عيبي دارد كه پشتون است يا هندو يا تاجك بايد خدمتش را تائيد وتشويق كنيم تا از مفادش همه مستفيد شويم

>>>   اگر عوض اشرف غنی ع بود حالا وضعیت صد مرتبه بد تر از دوران فساد کرزی بود حالا هم غ را ع به حکومت داری نمیگذارد یک مفسد را غ تبدیل میکند فردایش ع واسطه شده دوباره ابقا میشود

>>>   آمین یارب العالمین

>>>   اشرف غنی با وجودی که یک عمر در خارج زندگی کرده است، اما از کلتور حرف زدن بویی نبرده است. در هنگام بیانیه یگان وقت صدای جر خود را بلند میکند، مثل ... بالای آدم بد میخورد.
آیا کدام وقت او دیده است که رهبران خارجی در هنگام بیانیه،دفعتاً صدای خود را بلند کنند و چیغ بزنند؟

>>>   از اقای غنی سوا ل میشود که : چرا اول خود جناب قانون اساسی کشور را پا مال مینما یید ؟ شما که ریس جمهور هستید انچه را که توشیح کرده اید و مطابق به قانون اسا سی کشود باید هر فرد ملت دا رای تذکره برقی باشد وشما در توذیع ان از فا شستان تما میت خواه قوم و قبیله تان پیروی مینما یید جناب رئیس جمهور ! شما از تجارب تاریخ گذشته همان درس بی عدالتی وقبیله پرستی را گرفته اید و به همان راه روانید
که گذشتگان تان روان بود .
آ ضف ضفدر پور

>>>   از دست همین ها کم است طالبان تمام کشور را تصرف کنند جنگ شدید در کندز و فاریاب که حتی سقوط این ولایات نزدیک شده است و جنگ در چهارده ولایت دیگر بیداد میکند من یک خبر تازه هم دارم پروان امن ترین ولایت گذشته نیز شامل درگیری ها شد امروز نبرد سختی در دره توریچ ، پلنگخانه و بابر بالا ولسوالی شیخعلی بشدت جریان داشت طالبان ادعای کشتن نه سرباز بشمول یک دگروال را داشتند اما نیروهای دولتی چیزی نگفته اند همه میدانند که در شرایط کنونی ولسوالی شیخعلی که مرز طولانی با بامیان و بهسود دارد برای امنیت ولایات مرکزی چقدر تاثیر گذار بوده میتواند و در مجموع غوربند که در همسایه گی کابل و نزدیکی پنجشیر قرار دارد اگر نا امن شد دیگر جای امن باقی نخواهد ماند.
سید احمد کوشانی

>>>   غنی مشکوک در نزد جامعه افغانی استاد نور شخصیت وطن دوست وخدمتگذار وطن وهم وطن ها بوده در زندگی او تقوی وپا گیزگیبه زندگی او مناسبت تام دارد او برای خود وزندگی شخصی خود چیزی نمیخواهد ونمیکند درد ملت ومردمش اورا می ازارد وگرنه کیست که اسودگی نمیخواهد

>>>   من سوال دارم آیا ما هزاران شهید ، یتیم و آواره را بخاطر این تقدیم کردیم که یک غربی با نشان تقلبی که هیچ منبع موثق آنرا تائید نکرده باشد بیاید خود را متفکر دوم جهان بخواند تا رئیس جمهور ما شود و یک دزد تبهکار به نام زاخیلوال دارای ملت را بر آن خرج کند تا این متفکر جعلی را به کرسی بنشاند من از یک جنرال بلند پایه امریکایی شنیدم که چند رسانه صهیونیستی امریکای صرف بخاطر افزایش فعالیت های صهیونیزم در افغانستان با تبانی با اشرف غنی او را متفکر خواندند تا مجوز حضور گسترده شان را در خاک افغانستان تائید کند دوم کسانیکه داکتر عبدالله را جنگسالار میگویند آیا کشتارهای وسیع جنرال دوستم ، جبار قهرمان ، ظاهر قدیر ، وقاد ، جمعه خان همدرد یادشان رفته است ، وقاد کابل را شهر روس ها خوانده به راکت میزد و میگفت داد روسانو میراث دی اما داکتر عبدالله تنها در پست سیاسی کار میکرد و کوشش جلب منفعت برای افغانستان بود او در جبهات با مهربانی زخمیان جنگ را بدون تبعیض مدوا میکرد و هیچ کسی را با اسلحه خود نکشته جهاد او جهاد اکبر است چون در میدان های نبرد همیش سبب نجات زنده گی مردم میشد وجدانا قضاوت کنید اشرف غنی با افتخار میگوید من زندانیان طالبان را رها کردم همان زندانیان که در سراسر افغانستان حمام خون به راه انداخته اند و معلومات موثق استخباراتی در این زمینه وجود دارد .
عبدالرحمن تخاری

>>>   اشرف غنی طرف دار طالبان نیزم و داعش ایزم در منطقه است

>>>   طالب را کرزی اورد داعش را هم اشرف غنی او مردوم بیاید که راه خود را ازی قوم جدا کنیم...فقط دنبال جنگ وآدم کشی دیگه هیچ چیز بلد نیستن وحاضر نیستن که ریاست جمهوری را هم به اقوام غیر پشتون بسپارند دیگه اقوام غیر پشتون هر قدر که لیاقت و شایسته گی ریاست جمهوری را داشته باشد ... با وجود بی لیاقتیهای خود وارص اصلی چوکی ریاست جمهوری افغانستان خود را میدانند ولو که همان چوپان ...که از پشت کوه که هیچ چیزی از تمدند جهان نمیداند بیاید ریس جمهور افغانستان شود قومی پشتون بسیار خوب راضی است تا اینکه از دیگر اقوام ولو که دانش سیاسی داشته باشد یا اینکه از دانش وفهم وعلم روز برخوردار باشند نمیخواهند این این گب را بیاد داشته باشید مردوم دروست است که جمیعت پشتونها نیسبت به دیگر اقوام ساکین در افغانستان بیشتر است اما تاریخ صابت کرده که لیاقت ریاست را به طور متداوم ندارند پشتون ندارد اگر پا فیشاری کنند باید دیگر اقوام راه خود را از این قوم جدا کنند ای...کاشکی در خود هم جنگ و درگیری نداشته باشد ،قوم کرزی ،احمدزی رانمیخواهد،قوم احمدزی ،قوم مامد زی ،را نمیخواهد، قوم استانکزی را نمیخوهد قوم جاجی منگل را نمیخواهد قوم منگل جاجی را نمیخواهد و هزاران در گیری قومی دیگرکه بین پشتونها رایج است اما و اما زجر وبد بختی همه جنگ ودر گیری بین قومی ازی مردم را یعنی به گوفته خودشان ...را باید همه مردم ساکین در افغانستان باید بکشند پس تا دیر نشده باید اقوام غیر پشتون باید یگ فکری به حال خود و آینده اولادهای خود بکنند به امید آینده روشن .
شجاعی غمگین

>>>   سخنرانی هایی بی مفهوم وبی نظم وفرمان هایی اقای اشرف غنی مرا به یاد نورمحمد تره کی انداخت ... توان کاری ندارد فقط حرف میزند وحالا که در تلویزیون صحبت میکند من تلویزیون را خاموش میکنم ...
اینجنر احمد

>>>   این رقم ریس جمهور که برا ی هر کس بغل خو د را خم و چم کند از او هچ چیزی سا خته نمی شود

>>>   سر نوشت وعاقبت. اشرف غني به داكتر نجيب ميرسد اشرف غني نه همراه خود ونه همراه ملت صادق است أصل ونصب پاكستانى هاي لوكري دارد گرگ عاقبت گرگ شود ولو با آدمي بزرگ شود

>>>   به شمول امریکا تعدار کثیری دیگری در داخل نظام نیز اطراف اشرف غنی را گرفته اند و آنها هر گز نمیخواهند که روابط کابل و اسلام آباد بهبود یابد. و اینان جز جاسوسان پاکستانی که همیش خود ملت را فروخته اند کسی دیگری نمیباشند. حتی اگر از شما پرسیده شود شما میتوانید به آسانی از آنها نام ببرید یکی بنام وزیر، یکی بنام مشاور ، یکی بنام وکیل و دیگری بنام.....
بی چاره ملت

>>>   اشرف غنی تا کی به این تک رویهایش ادامه می دهد آیا مردم ما خواب رفته و مدهوش شده اند که هیچ حرکتی از خود نشان نمی دهند. او به جای اینکه کشور را به سوی امنیت و صلح و صفا ببرد مرموزانه همان امنیتی که هست را از بین می برد و معاملات پنهانی با پاکستان، عربستان و آمریکا بر سر مردم ما انجام می دهد. اشرف غنی دوست مردم ما نیست بلکه دشمن کشور و ملت است.... او چراغهای سبز زیادی را بر روی طالبان و داعشیان رشون کرده اشت و به آنان جرأت مضاعف برای تجاوز و نا امنی کشور داده است. مجلسیان کجا خوابیده اند مردم و دانشگاهیان کجا آرامیده اند و در قدیم برای کوچکتری مسئلهای مظاهرات راه می انداختند حالا این فرهنگیان کشور را چه شده دهن به اعتراض نمی گشایند و با سکوت خود خیانتهای دولت را تأیید می کنند. کجاست آن روشنفکران که هیچ حرکتی از خود نشان نمی دهند؟ مردم ما نیازمند هدایت فرهنگیان و عالمان و روشنفکران کشور هستند تا مسیر خود را مشخص کنند و به حقوق خود برسند. امروز چند تا دزد داخلی و خارجی بر ملت ما سوار شده و هیچ کسی دم نمی زند و همگی سواری می دهند. اگر ملت هر چه بخواهد همان می شود. زابلی

>>>   غنی... مردی یک تاز قدرت په خپل سر و قانون شکنی یک تازی خود رابا تعین وزیر دفاع بنمایش گذاشت ثبوت هم کرد. حال قصه وکلای سمبولیک ولسی جرگه و مجلس ثنا به گفته عوام عبدالله گگ و دیگرانش کاملا مفت است . ارگان هایی فوق بدانند هر آنچه اگر غنی ... بخواهد کند کسی سدی راهی وی شده نمیتواند دیگر اورگان ها متاسفانه با کش و فش آن ارزش و صلاحیت پشم؟؟؟ بیش ندارندمردم منتظر است آیا کدام شخص با وجدان با غیرت پیدا خواهد شد در مقابل قانون شکنی و غلامی تن ندهد. اقلا بخاطر آرامی وجدان خوداز پست خود استعفا دهد.
حاجی عاقل شاه

>>>   اشرف غنی خود حامی طالبا ن ونوکرهای آنهاست زمانیکه دراثنای گپ زدن دست هایش را قایم بگیری ویا بسته کنی قطعا گپ زده نمی تواند.
ح :حکمتجو

>>>   ما هم ازسفر رييس جمهور به خارج انتقاد مي كنيم اول بايد حكومت خودرابسازد مشكلات كه درافغانستان هست درحل ان كار كند اوبايد بداند كه چوكي رياست جمهوري براي چكرزدن نيست ماديگر از كارهاي اشرف خان نا اميد شديم
تمنا ازباميان

>>>   عطش سفرهاي خارجي غني خان مردم را هلاك مي كند زيرا هزينه هاي ان از جيب مردم فقير تامين مي شود. اگر هزينه سفر چين به صد خانوار گرسنه داده ميشد خرج يك سال شان كفايت مي كرد از بس كه غرق چكر شده تشكيل كابينه يادش رفته

>>>   حالا او برادر بس کنید، بمانید که صلح بیاید، چرا شعار می دهید یکبار حالات افغانستان را برسی کنید! چی حال است. روزانه شهید روزانه زخمی، روزانه بی امنیتی! حالا بمانید که صلح بیاید. چرا چوب لای سنگ آسیاب می مانید.
بد بخت

>>>   هر چیز که میکند به نفع افغان ها میکند زنده باد اشرف غنی احمدزی

>>>   درست است که جناب اشرف غنی با تروریست ها ارتباطی ندارد بلی حقیقت است ولی دردرون ارگ حلقات معین فاشیستی هستند که هم باطالب همکاری دارند ودرجهت تقویه آنها تلاش دارند ومیخواهند که یک تعداد ولایات بدست طالب سقوط کندتا درآینده امتیازات بیشتری درکابینه صاحب شوند وآنرا به نفع قوم وتبار خود دانسته دییگر اقوام وتباران را تضعیف میکنند.بگونه مثال سقوط قندز, معاهده دندغوری وسپردن آن به طالبان وتقویه طالبان ومنجر به جنگ شدید وقطع برق وتلفات جانی قوای امنیتی ما گردید.
دراکثر جبهات سلاح ومهمات به کندی امالمیشود دربعضی جاها دیده شده که مانع عملیاتهای نیروهای امنیتی میشوند.
اگربخاطر داشته باشید قبل ازسقوط قندز یک بار وزیر داخله پیشین وجنرال مراد به قندز رفتندکه چهاردره قندز را طالبان تصرف کرده بودند تاعملیات نمایند عاجل بمرکز خواسته شدند عملیات متوفق گردید وبعدن قندز سقوط کرد.جنرتال صاحب دوستم میخواست که به قندز جهت راه اندازی عملیات برود مانع شان شدند.خطرناکترین جنگجویان از زندان ها رها وبه جبهه کنل گسیل گردیدند. وده ها مثال دیگر.
تقرری ها هم جنبه قومگرایی دارد.تعصبات منفی درارگ بصورت افراتی موجود است.
بااحترام عبید.

>>>   داکترغنی رییس دانشگاه کابل بود ، هیج نوع مسوولیتی درقبال دانشگاه طبی کابل نداشت چون دانشگاه طب مدت ها است که مستقل است و ازخود رییس مستقل دارد. از این که دردانشگاه طب کابل استادان بی سویه وجود دارند نمیتوان انکارکرد. ولی داستان اشرف غنی ساخته گی است بنابردلیلی که فوقاً تذکر رفت.
درمورد فاشیست بودن اشرف غنی هم شک و شبه یی ندارم چون ازجمله طالبان نکتایی پوش است وتمام تلاش این های درسال های گذشته بنا به بربادی افغانستان بوده است. کسی که حملات راکتی مجاهدین را بالای شهرکابل دراواخر دهه هشتاد واوایل دهه نود میلادی توجیه میکرد جز اشرف غنی واحدی کسی دیگری نبود. بروید آرشیف مصاحبه های غنی وامثال او را درصدای امریکا وبی بی سی بگردید ، حتماً این حقایق را پیدا میکنید. زمانی که روس از وطن خارج شد من پسربچه یی بیش نبودم اما تلخی های جنگ را تا اندازه چشیده بودم ، فکرمیکردم بعد ازخروج روس دیگر دلیلی ندارد که خون ریخته شود ، توقع داشتم که تحصیل یافته های غرب و متوطن در اروپا و امریکا منحیث یک مصلح و دلسوز به برقراری صلح کمک خواهند کرد اما افسوس وصد افسوس که اشرف غنی ها آتش بیارمعرکه شدند و مجاهد نماهای مزدور را ( با مجاهدین واقعی نباید خلط شوند) تشویق کردند تا شهرهای بزرگ را با خمپاره و راکت سکر 60 درهم بکوبند. رژیم کمونیست هم که کوتاه نیامد و جواب ایشان را با راکت های اسکاد میداد و در نتیجه موج جدیدی از وجشت شروع گردید. به این ترتیب اشرف غنی ها درقتل مردم بیگناه مقصر اند زیرا تاریخ مانند ما انسان ها نسیان کار نیست و همه حوادث را درحافظه خود دارد.

>>>   واي به حال مردم بدبخت افغانستان !
نمي دانم اين ملت...چي وقت به عقل خواهند آمد؟
پاكستان - ظاهرآ شعار ميدهد كه بجز از پشتون كسي ديگر را قبول نداشته، در حاليكه پشتون را به خاك و خون كشانده است.
روسيه - خيلي به دنبال مساله پشتونستان است.
انگليس - هميش ارقام اقوام باهم برادر كشور را تحت بحث قرار ميدهد. اي ملت بيچاره!
آيا قبلآ در كشورتان تروريزم، انتحاري، مواد مخدر و موضوع اقوام مطرح بود؟
از صد سال بدين سو در تذكره ها قوم ذگر ميگرديد و ده سال آخر ذكر نمي گرديد، آيا با كدام مشكل كسي روبرو گرديد، آيا كدام فرق نزد مردم وجود داشت؟
آيا ميدانيد كه امروز پاكستان تمام قوماندانان طالب را زنداني و تحت نام شان كشور ما تباه و برباد ميكند؟
خيلي جاي شرم و تاسف است كه ملت غيور ما چنين كم ظرف گرديده است.
سهيلا فراهي

>>>   نــــــــــي نـيـســـــت مــغـــز متفـكـر جـهــان اسـت

>>>   اگر اشرف غنی احمد زی کوچی است از مارشال فهیم بی سواد ... بسیار بهتر است و خداوند او راکامیاب داشته باشد.
علی رضا کابل

>>>   در فاشیست بودن اشرف غنی واسمعیل یون هیچ شک نکنید .البته مردم ما اینرا خوب میدانند.

>>>   کلاسی که احمد زی به صورت مخفیانه در آن شرکت نموده و استاد او را ندیده و نشناخته؛ حتما یک کلاس هزار نفری بوده.
هراتی

>>>   وقتی آقای غنی اعتراض می کند که چرا زندانی های زندان پل چرخی چرا همه گویندگان یک زبان (یعنی پشتون) هستند، آیا این فاشیست بودن اش را نشان نمی دهد؟ !جرم موضوع فردی است و هر کس جرم کند باید به زندان انداخته شود، این چه ربطی به گوینده این زبان و آن زبان دارد! دل اقای اشرف غنی است که به تعداد طالبان که زندانی هستند باید به همان تعداد هم از مردم ملیت های دیگر به زندان انداخته شوند تا تعادل بوجود آید، این شخص اینقدر فکر نمی کند و یا تعصب جلو عقل و چشم اش را گرفته است که اینها جرم کرده اند و بخاطر زبان شان زندانی نشده اند.و دیگر اینکه این آقای اشرف غنی در زمان که رئیس دانشگاه کابل شده بود، در محفلی گفته بود باید جلو رشد مردم هزاره را بگیریم، این تعصب و فاشیست نیست پس چیست؟!!مردم هزاره ما، مردم صلح دوست و آرام هستند، به فکر تحصیل و کسب و کار هستند ولی چنین اشخاصی از خدا بیخبر می خواهند جلو رشد قانونی و مشروع شان را بگیرند.
شهروند مریخ...

>>>   مصاحبه اشرف غنی کوچی در صدای آزادی ثبت است دوستان میتوانندبشنوند ایشان میگوید که من فلان قوم را منحیث جارو کش در راه روهای دانشگاه ها قبول نداشتم ولی الان این ها امده خواهان استادی در دانشگاه است برای من کی قابل قبول است باید چنین صداهارا برایش فکری اساسی کرداین ادعا حق شما نیست ویا مصاحبه شنبه شب شان را باتلویزیون یک بشنوید ایشان میگوید این بی عدالتی کی قابل قبول است که از یک قوم خاص وزبان خاص در بکرامی زندانی شوند و خانه های یک قوم خاص چرا بمب باردمان شود یا تلاشی شود و هر چه دراین کشور صورت میگیرند باید از همه ی اقوام باید باشنداین دیدگاه راخودتان فکر کنید و قضاوت نمایدکه ایشان دارای چه فکر واندیشه است .من فکر میکنم که یک بیسواد که برای ملت ما خیانت نمیکنند بهتر ازان باسواد است که خاین است ونظر دوستان را هم میبینم
نثاری

>>>   اشرف غنی مفکر اول جهان است در جنګهای کابل... دخیل نبود، از فساد پاک است فاشیستها کسان است که کابل را ویران کرد...تجارت کرد با روسها معاهدات داشت، امریکا را به افغانستان وارد کرد...
عباس خان از پوهنتون کابل

>>>   احمدزی انسان صلح دوست ، صادق، حوصله مند برده بار دانشمند بزرگ جهانی، است. دوعا می کنیم که خداوند در سرزمین ما چنین انسان ها را به ملیون ها برساند تا که فساد و فساد پیشه ها نابود وبرجایش علمیت رونق پیداکند.
سالم هزاره

>>>   براداری محترم اشرف غنی احمدزی یک سرمایه بزرګ افغانستان است درطول تاریخ افغانستان مثل اشرف غنی احمدزی شخصیت ملی وبین المللی رانداشتیم کوچی باشد یا ده شین باشد مهم نیست ادم بامفکوره وبادانش است حلا دراین شرایط که افغانستان فراردارد ماشما باید ازاین قسم افراد واشخاص حمایت وتوصیف کنیم کسانیکه به ضد احمدزی نوشتها میکند اینها برایم مثل غنی یک فرد نشان بدهد به هرصورت کسانیکه حالا درقدرت است از همه کرده به مراتب به هرلحاظ خوب است وان محصل که درمورداحمدزی چیزی رانوشته کرده است دروغ است مطلق
(شینواری )


>>>   اشرف غنی در زمان جنایت طالبان، از طریق رادیو بی بی سی و صدای آمریکا و رادیو آزادی عملا از جنایات طالب های حمایت می کرد، خوب یادم است که طالبان در سمت شمال خانه های مردم را خراب می کردند ، در بامیان مردم هزاره را قتل عام کردند، همین احدی، اشرف غنی احمدزی و چند طالب نکتائی دار غربی از طریق رسانه های غربی به نفع طالبان تبلیغ می کردند و در داخل آمریکا به نفع طالب ها لابی گری می کردند.آقای زرغون، خود را زیاد زحمت نده، مردم فریب حرف های جانبدارانه تو را نمی خورند، ناگفته نماند که مردم وقتی فاشیست می گویند ، منظور شان قومپرست و متعصب است.
شهروند مریخ...

>>>   نشریه واشنگتن بوست واقعیت را بیان داشته بایست مسولین دولتی جناب ریس جمهور د رعملکرد شان تجدید نظر نمایند تا ملت رنجدیده بیشتر از این اسیب نخ بیند
قیام

>>>   اگر قدرت را اشرف غنی انحصار نکند بالای کدام افراد اعتماد کنند
اگر گوشت را به پشک اعتماد وبوی سپرده شود آینده گوشت معلوم دار است که چه می شود
با احترام یوسف شاه

>>>   اشرف غنی یکی از فساد پیشه گان درافغانستان است که ممکن بیش ازصد نفر مشاورین را استخدام نموده خیالی معاش میگیرند
سرباز خیالی.
معلمین خیالی .
کلینیک هایخیالی.
مکتب های خیالی .
شهدا ومعلولین خیالی .
بالاخره مشاورین خیالی که حاضر وظیفه نمی باشند
واه واه واه ازاین رسوای مولاداد

>>>   داکترصاحب اشرف غنی احمد زی یک شخصیت علمی وقابل احترام بوده ودرراستای ارامی وتعالی کشور جهت رشد وانکشاف متوازن عدالت اجتماعی دردوران سمت خویش درمقامات بلند دولتی کوشیده است تا پلان های منظم کاری را متناسب با اوضاع واحوال اقتصادی، اجتماعی وسیاسی طرح نماید ودرمعرض اجرا قراردهند ودلیل عمده اینکه چراآقای اشرف غنی نتوانستند مستقلانه پلانهای خویش را صد فیصد عملی نمایند بعضی فشارها وملاحظات سیاسی دولت افغانستان و اهداف استراتیژی انکشاف ملی بوده که بدون درنظرداشت شرایط کنونی افغانستان اعیارگردیده است وهیچ نوع هماهنگی با اهداف وپلانهای عمومی دولت افغانستان ندارد. بنأ داکتر صاحب اشرف غنی را نباید متهم به عدم دستاورد مثبت وخوب دردوران سمت او درکرسی وزارت مالیه نمود همچنان باید متذکر شد که داکترصاحب اشرف غنی مصلحت بینی وقومگرائی نداشته وکوشش مینایند تا ازطریق رقابت سالم برای مردم افغانستان بدون هرنوع تبعیض لسانی ، مذهبی وقومی خدمات خوبتر وبهتری را ارائه نمایند. پیشنهاد میگردد تا دولت افغانستان ازنظریات مثبت داکترصاحب به خصوص درعرصه بهبود فعالیت های اقتصادی استفاده نمایند.
الیاس (مهمند) کابل

>>>   اقای اشرف غنی احمد زی خیلی ادم خوب است فهمیده و کاردان است . افسوس صد افسوس که نژاد را برهمه جیز ترچیع میدهد .

>>>   برادران و خوهران عزیز سلام!
داكتر اشرف غنی كسی است كه جهان بین المللی دو سال قبل میخواستند وی را سكرتر جنرل ملل متحد انتخاب كنند و متاسفانه بعضی بازی های سیاسی مانع این كار گردید، دیگر این یك اشتباه بزرگ ملت افغان خواهد بود كه به لیاقت كاری و دانش علمی وی توجه نكرده و شخصی مانند كرزی صاحب را بار دیگر به ریاست جمهوری انتخاب كنند و ملتی را كه واقعأ به یك رهبر چیز فهم ، صادق، دلسوز و دلیر درین مقطع زمانی ضرورت دارد، دوباره به دستی شخصی بسپارند كه دولت او سمبول ناكامی و فساد اداری است.
داكتر اشرف غنی بر خلاف ادعای بعضی برادران و خواهران عاری از غریضه های قوم پرستی و قدرت طلبی بوده و صداقت و دلسوزی اش برای وطن در دوره وزارت مالیه اش هویدا بود و هیچكسی نیست كه ثابت بكند وی در آن دوره استفاده های شخصی نموده است. برادران و خواهران بیایید كه برای نجات وطن این بار یك شخص را انتخاب بنماهیم كه واقعا كاردان بوده و به مقابل جنگسالاران داخلی و زور گویان خارجی استاده گردیده و ملت افغان را دوباره به پاه خود ایستاد نماید و این شخص همین جناب داكتر اشرف غنی است.
وسلام
هیواد جلاوطن

>>>   رسانه ها وتلوزیون های مانند طلوع و یک و بیات و نگاه و بعضی دیگر شان توهین به ریس جمهور میکنند مثلا نامه نگار تلوزیون طلوع از یکی نمایندگان شورای ملی که شما را جع به ریس جمهور... چی میکوید در بعضی ممالک این نامه نگار را اعدام میکنند و در ممالک مترقی نامه نگار را به محکمه میکشند که ثابت کنید گفتار تانرا این تلوزیون ها زهر پاش هستند و هم ستون پنجم هستند که برای باداران خارجی خود کار میکنند و وطن فروشی میکنند و غیره و غیره
بصیر نظری

>>>   آیا ترامپ هم در باتلاق کفتار های پشتونیزم گیر خواهد افتاد؟
ارگ با خرسندی و افتخار اعلام نمود که شب گذشته اشرف غنی و دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا صحبت تلفونی نمودند.
این اولین تماس تلفونی غنی با ترامپ بوده و مایه دلگرمی غنی شده است. غنی از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا مایوس شده بود. زیرا او پولهای هنگفتی را از بودیجه و مالیات مردم فقیر افغانستان بالای پیروزی خانم کلینتون سرمایگذاری نموده بود. اما نزدیکی خلیلزاد روبای افغان با ترامپ مایه امیدواری غنی بوده است.
ترامپ هم در هنگام کار زار های انتخاباتی و هم سالها قبل رهبران افغانستان را فاسد و نالایق توصیف نموده بود وعده داده بود که در سیاست افغانستان مثل بوش و اوباما تحمیق نخواهد شد و خون و پول مردم امریکا را دیگر در افغانستان هدر نخواهد داد. به گفته ترامپ:" آنها ما را نمی خواهند و ما آنها را نمی خواهیم. راه خویش را از هم جدا میکنیم."
اما به نظر می رسد ترامپ حرفهای گذشته خویش را هم در مورد افغانستان و پاکستان فراموش کرده است.
زمانیکه رییس جمهور بارک اوباما در ۲۰۰۸ به کاخ سفید رسید اولین کاری که کرد اعلام نمود از حامد کرزی رهبر .... افغانستان حمایت‌نمی کند. اوباما و خانم کلینتون وزیر خارجه او کرزی را سلطان فساد نامیدند که تمام برادران و اقارب او در قندهار مصروف قاچاق مواد مخدر هستند.
اما کرزی میراثخوار مکتب پشتونیزم و با مظلوم نمایی دپلوماتیک تسلیم کاخ سفید نشد.
او برای جلب حمایت اوباما از تمام وسایل از جمله لابی ها و مافیای سیاسی خویش در واشنگتن استفاده اعظمی نمود.
کرزی شکوه کرد که " بوش در آخر هر هفته با من از طریق ویدو کنفرانس گفتگو می کرد، اما رییس جمهور اوباما تا حال حاضر نشده حتا یک بار هم تلفونی صحبت کند. " کرزی هم چنان گفت:" اوباما هنوز من را نفر وفادار به بوش می شمارد. هرکی در کاخ سفید بقدرت برسد من به او بعیت میکنم."
لابی های کرزی بشدت وارد میدان شدند و دولت اباما را تشویق به حمایت از کرزی کردند و سر انجام کاخ سفید را متقاعد ساختند که کرزی بدیل ندارد.
واقعیت اینست که ما شاهد بودیم دولت او با ما در ۸ سال حکومت خویش از جانب پشتونیزم ارگ و لابی های آن چنان مغز شویی شدند که مجبور شدند او را از طریق تقلب در انتخابات ۲۰۰۹ باری دیگر بقدرت برسانند و با پول و خون سرزبازان شان تا بقدرت رساندن دلقکی جدید شان اشرف غنی در ۲۰۱۴ در ارگ سر پا نگهدارند.
اما آیا دونالد ترامپ هم راه اباما را در پیش خواهد گرفت؟
غنی در مظلوم‌نمایی و گمراه ساختن قدرت های بزرگ کمتر از شاه شجاع درانی ، عبدالرحمن خان، نادرحان و کرزی نیست.
در آینده ما شاهد خواهیم بود که دونالد ترامپ متکبر و هوشیار نمای کاخ سفید چنان در تار عنکبوتی متفکر دوم جهان گیر خواهد افتاد که حتا تمام درایی های شخصی خود را بفروشد، نخواهد توانست شکم مافیای قومی افغانستان را سیر کند.
شاید ده ها رییس جمهور آینده امریکا هم نتوانند خود را از چنگال کفتار های پشتونیزم نجات بدهند. چنانچه حامد کرزی به صراحت در برنامه سیاه و سفید تلویزیون طلوع گفت:"
امریکای پولدار را در افغانستان زمین گیر کرده ایم تا لچش نکنیم رهایش نمی کنیم".
ضرب المثل معروفی در میان مردم فارسی زبان نسل در نسل انتقال می یابد:
"اوغان را که سلام دادی سه تنگه تاوان دادی"
آیا ترامپ به سه تنگه از چنگال کفتار های پشتونیزم خلاص خواهد شد؟

>>>   وقتی زبان سوال کننده را در یک کنفراس مطبوعاتی رسمی تعیین میکند بقیه را خود فکر کنید۰ پای ترقیده صاحب موزه شده۰

>>>   روزی گذشت پادشهی از گذرگهی
فریاد شوق بر سر هر کوی و بام خاست
پرسید زان میانه یکی کودکی یتیم
کاین تابناک چیست که بر تاج پادشاست
آن یک جواب داد چه دانیم ما که چیست
پیداست آنقدر که متاعی گرانبهاست
نزدیک رفت پیرزنی گوژپشت و گفت
این اشک دیده ی من و خون دل شماست
ما را به رخت و چوب شبانی فریفته است
این گرگ سالهاست که با گله آشناست
آن پارسا که ده خَرَد و مُلک، رهزن است
آن پادشا که مال رعیّت خورد، گداست
بر قطره ی سرشک یتیمان نظاره کن
تا بنگری که روشنی گوهر از کجاست
پروین، به کجروان سخن از راستی چه سود
کو آن چنان کسی که نرنجد ز حرف راست

>>>   این رئیس جمهوریک شخص احساساتی است ازوگله نکنید.
ع

>>>   من تمام این مشکلات را ازنفس های شوم خودمان می بینم چرا که اگرماخوب میبودیم اقلآ یک یهودی که این ملت را درسطح جهان بدنام ساخت وآبروی مارابرد ریس جمهور30000000 سی ملیون مسلمان نمی بود در ترکمنستان هنگام تکبیرگفتن به سجده میرود ودرهرات هنگام دعاکردن دست بگوش میکند وقتیکه متوجه دوطرف میشود بسیار به قسم اینکه هیچ کس متوجه نیست فورآ دست ها مطابق دیگران میسازد ای پرودگار عالم چهره این یهودی را به تمام مردم مسلمان هویدا بسازتاچه وقت زعیم ماملت بیچاره این انسانهای یهودی خواهندبود.اگرمتفکراست به اندازه ضرورت باید راجع به دین اسلام معلومات داشته باشد.
حق شناس

>>>   سلام!
هموطنان عزيز من با يكتعداد دوستان موافق هستم كه در وطن عزيز ما چرا ادبيات سياسى ما اينقدر ضيعف است، ولى من در يك مورد با شناخت كه در طول عمرم از .....ين طالب و يا طرفداران دوكتور نجيب دارم هيچ گروپ و يا هيچ حزب مانند رژيم دوكتور نجيب از ادبيات سياسى خوب و نظم در نظام سياسى و نظامى وجود نداشته و در اينده هم نخوايد داشت، ولى ما مردم در همان زمان هم از رژيم انقدر متنفر بوديم كه هيچ اندازه نداشت، ما ها كه خود را مسلمان ميگفتيم و هميشه در ارزوى امدن مجاهد بوديم و با امدن مجاهد انقدر عزت و غيرت افغانستان را زير سوال برديم كه ديگه هيچ عزت بما باقى نماند، ولى هنوز هم هست يكتعداد كه از اينها به صفت مسلمان و قهرمان دفاع ميكند، تا ديروز كرزى را هم همگى ميگفت كه ادبيات سياسى ندارد و خودش يك رستوانت داشت و كرزى را به سياست چى، امروز هم غنى هم ادبيات سياسى ندارد و ابروى همگى را ميبرد، به من جاى سوال اين است كه فكر نميكند كه مشكل اساسى در وجود صرف ريس جمهور نيست بلكه مسايل ديگه وجود دارد كه از اين مسايل مهمتر است،بنظر من تا زمانكه ...ين و طالبان در حكومت افغانستان وجود دارد اين وطن روى خوشبختى را نخواهد ديد، امروز غنى از هر مسايل ديگر كرده گرفتار زدو بند ها با ....ين ...خوار است كه هر روز در فكر قدرت و تقسيم قدرت در نظام هستند و هر روز با استفاده از نام قوم و جهاد چوكى و قدرت ميخواهد، فقد دعا كنيد كه خداوند اين ......و طالبان كثيف را از اطراف غنى دور كند با دورى اينها وطن گل و گلذار است.
عمر كابلى

>>>   اشرف غنی احمدزی همان فاشیستی است که شکایت داشت چرا زندانیان بگرام همه پشتو زبان هستند و همان فاشیست بدبختی است که زبان سوال کننده را تعیین میکند که باید به زبان ... باشد۰

>>>   باسلام به تمامي دوستان گرامي
ازكليه اي دوستان خواهشمندم درنوشتن و درست نوشتن دقت كنند؛ واقعا عيب است كه جملات ساده را غلط بنويسيم.
متشكرم.
ارادتمند: زهرايي

>>>   بـــه زهرایی !
اگـر سواد میداشت تعصب نمیداشت !
ر

>>>   اشرف غنی احمدزی همان است که شکایت داشت چرا زندانیان بگرام همه پشتو زبان هستند و همان ... است که زبان سوال کننده را تعیین میکند که باید به زبان ..باشد۰

>>>   کوچی و متفکر جهان۰۰۰ ههههههه۰۰۰ نام متفکر را بد نکنید۰ یک مجله بی معنی انگلیسی یک همه پرسی آزاد و بی مفهوم اجرا کرد و یک چند تا اوغان بیکار هر کدام صدها مرتبه رای دادند۰ کدام متفکر؟ به اعمالش ببینید۰ گویند آن عیسی اگرش به مکه بری چو بیاید بازهم همان باشد۰
بزرگترین دزد خود همین متپکر کوچی است۰ قرار داد تیل اردوی کشور را که به اجمل غنی پسر کاکایش شریکی گرفته یک مثال آن دزدی هایش است۰ یک طالب شناخته شده و آشکار را سفیر در مسکو ساخته چون کاکایش است۰ دزدان و فاشیست های چون اسمعیل یون، اکرم خپلاک، زاخیلوال، اتمر لنگ همه کاره سیاست های او هستند۰

>>>   باید گفت که: همه دانشمندان رهبر نیشتند و همه رهبران هم دانشمند نیستند،دانش چیز دیگر است و رهبری چیز دیگر. گرچه برای رهبری ضرور است که دانش رهبریت بدانند. غنی مرد تئوری و نظر است اما مرد عمل نیست شخصی است که دارای یک ذهن قبیلوی جمع خود خواهی که مریضی جسمی هم شامل حالش است حالا شما بی طرفانه قضاوت کنید هر گاه خود خواهی ،ذهن قبیلوی و مریضی جسمی در وجود یک رئیس جمهور باشد شخص نورمال بوده می تواند ؟ هرگز نی! او مریض است واز مریض چه توقع کرده می تونید؟ نظر به بعضی روایت ها عبدالرحمن مریضی بواسیر داشته وازین ناحیه دچار زحمت بوده است از همین لحاظ با مخالفین خویش مستبدانه رفتار می کرده است نتیجه حکومتش بهجز استبداد چیز دیگر نبود.
ف- شاکر

>>>   به لحاظ خدا یا سم ریش بگذار یا چت وپتیش کو، آدم از دیدنش دل بد میشه!

>>>   یک کسی در سرخاب لوگر زندگی میکد غنی نام داشت جاسوس نادر خان بود ....

>>>   کوچی و متفکر جهان۰۰۰ ههههههه۰۰۰ نام متفکر را بد نکنید۰ یک مجله بی معنی انگلیسی یک همه پرسی آزاد و بی مفهوم اجرا کرد و یک چند تا اوغان بیکار هر کدام صدها مرتبه رای دادند۰ کدام متفکر؟ به اعمالش ببینید۰ گویند آن عیسی اگرش به مکه بری چو بیاید بازهم همان باشد۰
بزرگترین دزد خود همین متپکر کوچی است۰ قرار داد تیل اردوی کشور را که به اجمل غنی پسر کاکایش شریکی گرفته یک مثال آن دزدی هایش است۰ یک طالب شناخته شده و آشکار را سفیر در مسکو ساخته چون کاکایش است۰ دزدان و فاشیست های چون اسمعیل یون، اکرم خپلاک، زاخیلوال، اتمر لنگ همه کاره سیاست های او هستند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است