نمایش قدرت افغانستان در پناه هندوستان
نشست قلب آسیا صحنه قدرت نمایی افغانستان و تریبونی برای نقد صریح سیاست تروریست پروری پاکستان با همراهی هند بود و تقلای پاکستان به شکستی برای این کشور بدل شد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۲    ۱۳۹۵/۹/۱۵ کد خبر: 125147 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نشست کشورهای قلب آسیا که این روزها در هند برگزار می شود بار دیگر به تحقیر پاکستان رسید اما با وجود انتقاد های آشکار و مدام افغانستان و هند می تواند تبدیل به فشاری جهانی برای کاهش حمایت پاکستان از تروریزم شود؟

دیگر تلاش مقامات پاکستان برای مبرا خواندن خود از حمایت تروریزم تبدیل به تمسخری برای این کشور شده است زیرا دیگر همه کشورها و سیاستمداران می دانند که لانه های تروریزم و مراکز تعلمیی منطقه ای این گروه از کجا نشات می گیرد.

اتفاق قابل تامل سخنان رییس جمهور بود که خطاب به نماینده پاکستان گفت: ۵۰۰ میلیون دالری که پاکستان سخاوت‌مندانه برای بازسازی افغانستان متعهد شده است می‌تواند برای جلوگیری از افراط‌گرایی استفاده شود!.

پاکستان که با نماینده در این نشست حضور داشت، نتوانست با مدیریت وجهه این کشور را حفظ کند و مدام مورد خطاب رییس جمهوران افغانستان و هند به عنوان متهم تروریزم خوانده شد.

اشرف غنی در این نشست با بیان اینکه در نبود صلح هیچ پولی نمی تواند به مردم افغانستان کمک کند، گفت: افراط گرایان از خاک پاکستان به افغانستان می آید و اگر طالبان در پاکستان پناه گاه نداشته باشند برای یک ماه هم توانایی مقاومت ندارند.

با وجود اینکه خود مقامات پاکستان اعتراف کرده بودند که رهبران طالبان در خاک این کشور حضور دارند و از امکانات بهداشتی استفاده می کنند و بارها اسنادی از سوی مسوولان امریکا دال بر حمایت و تمویل مستقیم این کشور از گروه های تروریست اریه شد چرا همچنان این کشور بدون کوچکترین فشار و واهمه به سیاست خود ادامه می دهد؟

سیاست پاکستان تروریست پروری و استفاده از حملات تروریستی است و از ابتدای تشکیل این کشور همینگونه بوده است که مثال های روشن آن، حملات این کشور از این طریق به افغانستان و هند است اما بدون حامی قدرتمند، این کشور نمی تواند با این سیاست به بقای خود ادامه دهد.

پاکستان برای امریکا بهترین متحد همگام با سیاست این کشور بوده است و هرچند در برخی برهه های گذرا اختلاف میان این دو کشور به وجود آمده اما پاکستان به خوبی با دریافت کمک، سیاست امریکا را در منطقه اجرا می کند که این نزدیکی بسیار را در گفتگوی اخیر رییس جمهور منتخب امریکا و نخست وزیر پاکستان مشهود بوده است.

افغانستان از اهمیت بالای در منطقه برخوردار است و برای پاکستان بیشتر تبدیل به حیات خلوتی شده که هر کاری که در توانش باشد برای به آشوب کشیدن آن و برقراری خلافت طالبان در آن می کند و از سوی دیگر با وجود زمینه های مساعد افراط گرایی بهترین گزینه برای پیاده کردن سیاست امریکا در این گوشه حساس جهان می باشد.

هرچند بارها مقامات افغانستان از حملات تروریستی پاکستان انتقاد کردند و در صدصد پیمان های با دیگر کشورها برآمده تا فشاری باشد برای پاکستان و همراه شدن غنی با نخست وزیر هند در سفر گذشته و اکنون علیه اسلام آباد اما همواره با کینه پاکستان به هر روشی از حملات تا بستن مرزها و اخراج مهاجران روبه رو بوده است.

مقامات افغانستان باید به خوبی تجربه کرده باشند که نقدهای صریح و متهم کردن های پاکستان در نشست و مراسم ها تاکنون پیامدهای مثبتی نداشته است و نه تنها از حملات کاسته نشده بلکه بر ناامنی ها افزوده شده است و این بار باید به دنبال سیاست ای مستقل و ثابت در قبال این کشور و ایجاد اتحادی با دیگر کشورها برای به انزوا کشیدن پاکستان باشند.

در دنیای امروز هراس افکنی و تروریزم دیگر سیاستی همیشگی برای امتیاز گیری از دیگر کشورها نیست و نمی تواند آینده پاکستان را تظمین کند.

اگر پاکستان لانه ترورویست و تهدید بزرگ برای افغانستان است پس باید با سیاست و روابط دیپماتیک دریابد که افغانستان دیگر کشور ضعیف و از هم پاشیده سه دهه قبل نیست که به راحتی با گروهی چون طالب به سوی نابودی برود.

و در این میان، رییس جمهور باید سخنان خود را جامع عمل بپوشاند زیرا تنها تهدید و سخنان صریح بیشتر تنش ها را می افزاید و تجربه نشان داده است که در این میان مردم و تجارت افغانستان آسیب می بیند و اکنون دیگر زمان آن رسیده است که پاکستان جوابگوی سیاست تاریک خود باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   گفته می شود که غنی در هند کلام گل را به اب داده است
بگوان را ؟؟ خطاب کرده است

>>>   حرفها و سیاست رئیس جمهور قابل تأیید و تمجید است. پاکستان از طریق تضرع به اهداف ناپاکش خاتمه نمیدهد بلکه یگانه راه حل این معضله اعتماد به خدای توانا و بزرگ و فشاگری این ..... است که هر لحظه باید در مقابل جهانیان سیاستهای غیرانسانی پاکستان افشا شود.
.... سیاستهای منافقانه پاکستان
زنده باد مردم،حکومت و رئیس جمهور افغانستان.
لاله کو از جوی شیر کابل

>>>   ما از افشا گری سیاست ترورست پروری پاکستان در خاک اش از جانب ریس جمهور غنی که در هر مجالس ومحافل مستند ومقنع بیان میگرددو پاکستان در مقابل چنین دلایل واسناد واضح جز کرنش دیگر چاره ی ندارد حمایت میکنیم واز همه سیاسیون خود و مردم خود میخواهیم تا اینکار غیر اسلامی وانسانی واخلاقی پاکستان را در نشست ها ومحافل ونوشته ها واشعار شان در هر زمان ومکان در نظر بگیرند وچهره سیاه و دو روی پاکستان را بیشتر به جهانیان برملا سازند گرچه که جهانیان همه شان میدانند واگاهی کامل دارند که پاکستان مرکز تروریزم و ترورست پروری و صدور ان نه تنها که افغانستان است بلکه به تمام جهان است ودر هر قضیه ترورستی که برسی شده پای پاکستان در ان دخیل بوده و ترورستانی که عمل ترورستی را انجام داده تربیه شده و صادرشده پاکستان ثابت گردیده اما پکستان یا خاموشی اختیار کرده و یا اینکه با چهره سیاه و کذب و دروغ انرا از خود رد کرده است .

>>>   این سخنان اشرف غنی قابل تأئید است و باید برای آن حمایت منطقه ای و بین المللی پیدا شود و پاکستان منزوی شود

>>>   نمایش عجز افغانستان در پناه هند!!! غنی از خود چیزی ندارد و ناچار خود را در موهای دراز و غلوی ...... هندوها بسته میکند!! نتیجه را بزودی می بینید!!!!!!

>>>   بلی درست

>>>   ضرب المثل خوبی را جایی خوانده بودم!(زمانیکه تقدیر یک لیموی ترش به دست مان میدهد آنرا به یک شربت شیرین مبدل سازیم).
باید دولتمردان وسیاستمداران افغانستان این هنر شربت سازی برای ملت ووطن را یاد بگیرند وسیاست واقعی و منطقی رابه نفع کشور رقم بزنندو نباید بازیگر سیاست مداران و دولتمردان کشورهای دیگرشوند.
B-T
جوزجان- سانسیز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است