منابر افراط گرایی و سکوتی که پارلمان شکست!
برخی نگران از مضامینی افراط گرایی هستند که در قالب اسلام بیان می شود اما این پارلمان بود که سکوت را شکست و از نگرانی هایی گفت که سوء استفاده گران از دین در پی خلافت تاریکی و جهالت هستند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۵    ۱۳۹۵/۹/۱۶ کد خبر: 125190 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، افراط گرایی و گرایش به آن همواره تهدید به بزرگی جنگ برای افغانستان بوده است که در این میان سو استفاده گران از دینی که مضامینی چون افراط گرایی را در قالب اسلام تدریس می کنند همان داعش و طالبی است که به دنبال خلافت تاریکی و بازگشت به جهالت هستند.

اولین صدای اعتراض به مضمون تدریس افراط گرایی که از مجلس نمایندگان برخواست موجب شد تا وزیران و نمایندگان چهار وزارتخانه (حج و اوقاف، معارف، تحصیلات عالی و اطلاعات و فرهنگ) در مجلس حاضر شوند و نسبت به این نگرانی ها پاسخگو باشد.

برخی از نمایندگان با انتقاد از وزارت حج و اوقاف عنوان کردند که از مساجد و منابر "صدای داعش بلند و یا در اختیار داعش است" و شماری از دانشگاه ها مراکز جلب و جذب نیرو برای این گروه می باشد.

منصور، نماینده کابل که اولین مطرح کننده این بحث بوده با بیان اینکه در مضمون فرهنگ اسلامی که اکنون در دانشگاه ها تدریس می شود، نظام سیاسی اسلام به "خلافت" و "امارت" منحصر شده و در بخشی دیگر زن، افراد ناشنوا، نابینا، فاسق و غیر مکلف جایز نیست قاضی شوند که نشان دهنده جایگاه زن از نظر نویسندگان آن است.

این نماینده کابل در ادامه افزود که در این گونه مضمون ها آمده که در اسلام هیچ کس حق نامزد شدن در انتخابات را ندارد و دموکراسی نیز در آن نظامی جاهلی و ضد اسلامی است.

عثمانی، وزیر حج و اوقاف با قبول وجود برخی مشکلات در این خصوص و بیان اینکه به مانند رسانه ها که آزادی بیان دارند برای علما نیز وجود دارد و گفت: " اگر علما ابراز نارضایتی کند با مشکل مواجه می شویم".

بنا به گفته وزیر حج و اوقاف، در افغانستان 160 هزار مسجد وجود دارد که نزدیک به 6 هزار آن امکانات اندکی از دولت دریافت می کنند و 50 هزار مسجد دیگر ثبت شده است.

هرچند مقامات همواره در قبال مسایل و عالمان دینی بسیار محتاطانه عمل کرده اند اما با وجود تجربه تلخ افغانستان از افراط گرایی و سو استفاده از تعالیم دینی نه تنها نگرانی ها از تدریس و سخنان منبری افراط گرایی از حقیقت بدور نیست بلکه با وجود مناطق دور افتاده و زندگی اکثریت مردم در روستاها باید دولت و مقامات مسوول توجه بیشتری به مظامین تدریس شده در دانشگاه و مساجد داشته باشند.

زمانی که یک وزیر از نارضایتی علما و ایجاد مشکل ابراز نگرانی می کند نشان دهنده نفوذ بالای عالمان دینی در میان مردم است و به همین میزان باید نسبت به مفاهیم دینی که بیان و تدریس می شود افراد صاحب نظر حساس باشند تا افغانستان باری دیگر در افراط گرایی ها و ترویج آن به سوی نابودی نرود.
وزارت تحصیلات عالی با تاکید بر تجدید نظر و بازنگری "فرهنگ اسلامی" عنوان کرد که کمیسیون نظارتی و فنی برای بازنگری شیوه تدریس و محتوای این مظامین ایجاد شده و از شماری از استادانِ پشت پرده گفت که "چیزهای دیگری" تدریس می کنند.

با وجود فقر مردم و بی کاری گسترده در میان جوانان، بستر مناسبی برای ترویج افراط گرایی فراهم شده و داعشی که به دنبال نفوذ و سربازگیری در افغانستان است از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

همچنان که وزیر حج از عالمانی می گوید که در برخی از خطبه ها حرف های خنده دار و بدور از آگاهی از مظامین اسلامی می زنند می توان پی برد که چه تعداد از مردم هر روزه به سخنانی گوش می دهند که آنان را به سوی تاریکی و افراطیت سوق می دهند، همواره بسیار سو استفاده کنندگان از دین در تاریخ بوده اند که مردم را قربانی افکار شوم خود کرده اند.

طالبان و داعش نمونه های از افراطیت ی هستند که اکنون دیگر تنها برای افغانستان، سوریه و عراق تهدید نیست بلکه کل جهان را با خطر مواجه کرده و همین نیروها با سو استفاده از مردم که دین در تمامی سطح زندگی آنان وجود دارد در پی تجدید قوا و قدرت و رسیدن به خلافتی است که حق خود می دانند.

افغانستان که خود قربانی افراط گرایی است و تجربه به تلخی طالب را پشت سر گذاشته و همچنان در تهدید آن به سر می برد دیگر به گذشته باز نمی گردد و در این راه باید مردم در کنار مقامات به سوی رسیدن به دموکراسی و روشنی گام بردارند و هوشیارانه مسائلی را پذیرا باشند که از اسلام ناب نشات می گیرد نه نفرت و کینه سودجویان را.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اسلام کامل ترین و بی نقص ترین دین است غرب این را می داند و با پرورش داعش قصد خدشه دار کردن اسلام را دارد دانشجویان و جوانان کشور هوشیار باشید دشمن در کمین است آگاه باشد و با اتحاد خود را رهایی بخشید با اتحاد می توان تمام تعصب ها را شکست اسلام دین آزادگی است

>>>   طالبان داعش همه دست پرورده آمریکاست همه افراطی هستند که از نام اسلام سو استفاده میکند جوانان باید به جهانیان نشان دهد اسلام دور از افراط است

>>>   از دست قوم انتحار امنیت جهان خراب است

>>>   بعضا در مساجد کشور ملاهایی بر روی منبر پا میگذارند که تمام عقده و افراطی هستند مضامینی را از روی جهل به مردم القا می کند که هیچ در اسلام و اسلامیت نیست

>>>   امریکا خودش ایجاد کننده داعش و القاعده در کره زمین است و تمام شبکه های تروریستی از طرف امریکا حمایت میشوند تاکه مسلمانان آرام نباشند . امروز جنگ علیه مسلمان است نه علیه تروریست چونکه دشمنان اسلام میخواهند دین اسلام را به گونه وحشت ناک و تروریستی به جهان نشان بدهند کسیکه مسلمان واقیعی باشد از دین و قرآن خبر باشد هرگز فریب آی اس آی و تعلیم وتربیه شانرا نمیخورد . تمام بدبختی ها از اعمال بد افراطی ها میباشد قسمیکه دیده میشود

>>>   ملت بیدار شوید از خواب غفلت که در چشم بهم زدنی کشور با افراط گرایی از بین خواهد رفت افراط تعصب است برخیزید و این وطن خراب شده را آباد کنید خدا آن ملتی را سروری داد که سرنوشت آن ملت را خود مردم در دست گیرند

>>>   عزيزان هموطن، بيان حق تلخ است، مگر اساتذه مضامين اسلامي و إمامان محترم حقيقت اسلام را بيان داشته و ميدارند، هر كس اگر قادر به خواندن قرآن و تفسير آن باشد، و حتي اگر منابع ازاد را مطالعه فرمائيد همين حقيقت اسلام است، در اسلام ديموكراسي جاي ندارد و بغير از حكم خدا كه شامل قرآن و سنت است ديگر هيچ قانوني اعتبار ندارد، در اسلام يهود و نصارا دوست مسلمان نميشوند، در اسلام قضاوت و امامت و زعامت زن جواز ندارد، در اسلام زن بايد حجاب اسلامي را كه حد ادني آن پوشياندن تمام بدن زن به استثناي روي و دست، مراعات نمايد، در اسلام در صورت قدرت و عدالت مرد ميتواند چهار خانم داشته باشد، و ...... غيره، اصل دين همينطور است و علماء هم حقيقت را بيان ميكنند، در غير آن اسلام تحريف شده كه بنفع سياسيون زمان باشد، و حرام را حلال و يا حلال را حرام ساختن با عث همين جنجالهاي چهل ساله ميشود.

>>>   گذشته از ملا های افراطی جیره خور استخبارات بیگانه بعضی از استادان پوهنتون که سقافت اسلامی را تدریس میکنند با استفاده از ازادی بیان خاینین و دشمنان اسلام را شهید میخوانند مثل ملا ضاهر داعی استاد دانشگاه کابل که خود سقافت اسلامی را به جوانان پوهنتون تدریس میکند در محفل ومحضر جوانان بصدای کثیف اش بن لادن ترورست بنیان گذار طالبان وحامی بزرگ طالبان در زمان حیات اش ملا ظاهر داعی انرا بزبان گندیده اش شهید بیان کرد وگفت که چون امریکا اورا کشته بن لادن شهید است که چنین سخنان از زبان یک استاد سقافت دانشگاه دولتی خیانت بزرگ در حق اسلام و کشور و جذب کردن جوانان بسوی افراطیت است که ثبت نوار صوتی و سی دیساخته خودش و در یتوبهم است پس خاموشی وزارت تحصیلات عالی و ریاست دانشگاه کابل و وزارت حج و اوقاف و ریاست امنیت ملی در برابر چنین سخنان خاینانه وافراطگری ظاهر داعی در چه است و حرفهای وکلا و مردم از تدریس افراطگرایی بنام سقافت اسلامی درست و بجا است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است