غنی عاجز از فهم سقوط شمال!
در پی سقوط سرپل، شمال نیز سقوط می کند و اگر درک آن برای رییس جمهور قابل فهم نیست بهتر است حکومت را به اهلش واگذار کند، سیاست و ریاست قواره تن هر شخصی نیست حتی مغز متفکر! 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۳    ۱۳۹۵/۹/۱۶ کد خبر: 125211 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ماه ها است که ولایت سرپل در آستانه سقوط و تبدیل شدن به قندوز دوم است وحتی مناطقی که مقاومت در یورش طالبان در زمان حکومت آنان بوده، اکنون تبدیل به پایگاهی برای آنان شده است.

نمونه بارز بی توجهی حکومت به خطر سقوط و ویرانی، ولایت قندوز بود که طی یک سال دو بار سقوط کرد، ویران و هزاران هزار تن بی جا شد که مهم ترین دلیل آن نه قدرت طالبان بلکه ضعف مدیریت جنگ، معامله های پنهان مقامات بوده است که اعتراضات به شکسته شدن مقاومت رییس جمهور انجامید اما به مانند گذشته، مقصران را مسوولانی دانست که خود به آنان مقام داده بود.

طالبان که همواره در جنوب و غرب کشور حضور داشتند در سال جاری با تغییر جغرافیای جنگ به شمال و شرق کشور نیز نفوذ کردند و برخی از ولایت ها برای آنان تبدیل به پایگاه شد، در این میان داعش باری دیگر با اعلام وجود به ایجاد مراکز تعلیمی در شمال دست زد.

ولسوالی کوهستانات که در چهارده ماه بدینسو در تصرف طالبان است و اکنون به مراکز تعلیمی و تجهیز نیروهای تروریستی بدل شده و بنا به گفته های والی سرپل در گفتگو با اطلاعات روز، در ولسوالی های سوزمه قلعه، سنچارک، بخشی از گوسفندی و همچنین در شرق مرکز این ولایت که اراضی پیچیده ای دارد و به ولسوای شولگره بلخ منتهی می شود، جنگ در جریان است.

هرچند والی سرپل، وضعیت این ولایت را بدتر از هر ولایتی در شمال دانسته و بارها نگرانی های خود را به حکومت ابراز کرده اما تاکنون عملیاتی برای مقابله با مخالفان مسلح از سوی حکومت راه اندازی نشده است.

اینکه بیشتر مناطق کشور درگیر جنگ و حکومت توان راه اندازی عملیات های همزمان در تمام کشور را ندارد اما شمال از چنان حساستی برخوردار است که نباید با بی تفاوتی از سوی حکومت مواجه شود، هرچند حکومت هیچگاه خود را موظف به ریشه کن کردن مخالفان در ابتدای براندازی تهدید نکرده است.

از سوی دیگر خطر داعش در شمال از احتمالات به خود شکل واقعیت گرفته و هشدار جنرال دوستم از جابجایی هفت هزار نیروی داعش تا بهار سال آینده به شمال سخنی است در آستانه وقوع.

بطور قطع برنامه ریزی های میدان جنگ افغانستان که در خارج مرزها است و لانه آن در پاکستان، هدفمند اقدام به اعزام تروریستان به شمال افغانستان برای اهداف بلند مدت کرده، زیرا مناطق کوهستانی با جغرافیای سخت، برنامه ریزی های دقیقی را می طلبد که نفوذ و تصرف برخی مناطق توسط طالبان آن را اثبات کرد.

حال چگونه طالبان و داعش توانسته اند شمال را ناامن کنند و با سلاح های سنگین در شمال دست به ایجاد پایگاه و مراکز تعلیمی بزنند و حتی خانواده های آنان مستقر شوند؟ تا زمانی که از درون حکومت هماهنگی صورت نگیرد، هیچ گاه طالبان توان چنین نفوذ و داعش فرصت آسوده برای استقرار در شمال را ندارد زیرا باید از چنان امنیتی برخوردار باشند که دست به صرف هزینه مالی و جانی در این منطقه بزنند.

اگر چنین معامله های پنهانی صورت نگرفته بود به طور قطع حکومت بهتر از هر مسوول و والی از خطرات و تهدید سقوط باخبر بوده و قبل از هر استقرار و نفوذی با راه اندازی عملیات نیروهای طالب و داعش را نابود می کرد و امنیت را به شمال باز می گرداند اما به خوبی دیدیم که بی تفاوتی، جواب تمامی نگرانی ها بوده است.

تغییر جغرافیای جنگ و قدرت روز افزون گروه های تروریسیت موجب شده است که دیگر زمان های جنگ نیر دستخوش تغییر شود و فصل سرما مانعی برای حملات آنان نباشد در طی ماه ها جنگ و عملیات های سخت، تاکنون بخش های مهمی از ولایت سرپل در دست طالبان است و هر روز و هر ساعت در آستانه سقوط قرار دارد.

اگر ولایت سرپل سقوط کند یعنی: ولایت های فاریاب، بلخ، جوزجان نیز سقوط می کند و شمال می ماند برای طالبان و داعش و به راحتی چندین برابر از تعدادی که جنرال دوستم هشدار داد، نیروهای داعش به این منطقه اعزام می شود برای ایجاد سوریه و عراقی جدید.

امری که فهم آن چنان سخت، دشوار و خارج از توان درک رییس جمهور و مقامات دفاعی نیست اما سکوت و بی تفاوتی در این میان چه معنایی دارد؟


کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خطر داعش یک خطر بسیار جدی برای افغانستان و منطقه می باشد غرب با پرورش داعش می خواهد از افغانستان شروع کرده و آسیا را با سقوط مواجه سازد

>>>   ﻫﺪﻑ اﺻﻠﻲ ﺩاﻋﺶ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﺎﻱ ﺁﺳﻴﺎﻱ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻄ اﻣﺮﻳﻜﺎ ﺧﻮﻥ ﺁﺷﺎﻡ ﻧﻘﺸﻪ اﺵ ﺗﺮﺳﻴﻢ ﺷﺪﻩ و ﻣﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻧﺠﺪﻳﺪﻩ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻗﺮﺑﺎﻧﻲ ﺳﻴﺎﺳﺘﻬﺎﻱ ﺿﺪ ﺑﺸﺮﻱ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﺟﻨﺎﻳﺘﻜﺎﺭ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻳﻚ ﺟﻨﺮاﻝ اﻣﺮﻳﻜﺎﻳﻲ ﭼﻨﺪ ﻣﺎﻩ ﻗﺒﻞ ﺩﺭ اﻇﻬﺎﺭ ﻧﻆﺮﺵ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻧﻘﺸﻪ ﺟﻨﮓ ﺩﺭ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺑﺮاﻱ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺳﺎﻝ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻮﺳﻄ اﻣﺮﻳﻜﺎ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ.
ﻭﻃﻨﺪﻭﺳﺖ

>>>   داعش را استانکزی رئیس امنیت ضدملی و اتمر در شمال مستقر کردند و برای سقوط و تخریب شمال رهبری میکنند

>>>   غنی از همه یی موضوعات آگاهی کامل دارد ومشاورینش هر لحظه سقوط را برایش گذارش میدهند و خود جز این برنامه ها است تعین غنی روی همین منظور ها شده تا زمینه ساز سقوط تمام کشور باشد. افغانستان باید پارچه پارچه باشد تا به اهداف خود برسند. و بزرگان قبیله بزرگترین قمار زندگی اجتماعی خود رابرای پشتون سازی تمام کشور میزنند ولی پاکستان افغانستان را برای خود میخواهد نه برای پشتون ها و اولین قربانی پاکستان همین پشتون ها اند که توسط بزرگان شان فروخته شده اند که همین اکنون هم در بدترین شرایط هم در افغانستان و پاکستان زندگی میکنند.
خارکش

>>>   غني در مسائل شمال ملامت نيست، از بد ماش ازبك رهبر مليشه گليم جمع دوستم و معلم عطاء خوش پوش تاجك كمك بخواهيد، چون همين دو هم با روسيه دارند و هم با ايران و مشكل شمال طالبان غلامان ايران و روسيه هستند، تا حال همه ميدانيم كه داعش در شمال جابجا نشده است.
هزاره مسكين

>>>   اگر رئیس جمهور خودش با طالب و داعش دست ندارد چرا از رفتن جنرال دوستم به شمال اکراه دارد و یا عطا محمد را که در مقابل طالب با جدیت برخورد می کند می خواهد به مرکز بیاورد و تحت کنترل خود بیاورد

>>>   باید ګفت که ریس جمهور غنی به این توانمدی که دارد که تقریبأ یک میلیون دزد سقوی را کنترول میکند و همرایی طالب و داعش نیز میجنګد. نمیتواند استقامت کند و اګر باز به پکولیزم رها کند شاید در بیست چهار ساعت طلبان بیرق سفید خود را در چهار کنج افغانستان بالا خواهد کرد باز پکول را پیدا نخواهد کرد که اسپندی سپند کند. حکومتداری مانند دزدی و چپاول نیست که برای وند زدن پاها را لچ نماید و هر چیزی که پیش امد وخوش امد چور نماید.

>>>   ضعف و ناتوانی خود را در تامین امنیت مردم همیش بگردن امریکا وانگلیس وپاکستان می اندازیم پس وظیفه مشاور خاص امنیت و ریس امنیت و وزارت دفاع ملی و وزارت داخل و قوای کشفی دیگر مربوط انها و در کل وظیفه سر قوماندان اعلی در نابودی ترورستان و تامین امنیت مردم یکی از مکلفیت های انها است وقتیکه اینها غفلت کنند و توجه به امنیت مردم نداشته باشند خواهی نخواهی امنیت منطقه خراب میگردد و مسولیت هر نوع قتل وکشتار و یرانی که ترورستان طالبان و شبکه حقانی و داعشیان انجام میدهند مسولین امنیتی و سر قوماندان اعلی هر سه قوا مبرا از مسولیت بوده نمیتوانند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است