از دوام ناتو تا بی کفایت های جنگ
تا زمانیکه افغانستان سرشار از منفعت برای غرب و امریکا باشد هیچگاه به حضور خود پایان نمی دهند و تا آن هنگام که قومیت حرف اول قدرت است، رهبران بی کفایت بر میدان های جنگ برقرار هستند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۶    ۱۳۹۵/۹/۱۶ کد خبر: 125244 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ناتو بار دیگر در پی اعلام حمایت و افزایش توانایی برای تامین امنیت و مرور اصلاحات در حمایت مداوم جامعه جهانی افغانستان است، نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان ناتو روز دوشنبه (15 قوس) در مقر این سازمان در بروکسل آغاز و قرار است روز چهارشنبه وزیر خارجه افغانستان در این نشست حضور یابد.

سر منشی این سازمان با بیان اینکه حضور ناتو در افغانستان به معنای تعهد درازمدت ناتو برای مبارزه با تروریزم است، گفت که حدود سیزده هزار سرباز کشورهای عضو این سازمان در افغانستان برای آموزش و حمایت از نظامیان کشور باقی خواهند ماند.

با وجود گذشت یک و نیم دهه از حضور نیروهای خارجی در افغانستان با هدف نابودی تروریزم اما همچنان کشور درگیر با گروه های مسلح چون طالب و داعش می باشد و امسال یکی از سخت ترین سال های ناامنی برای مردم و حکومت بوده است.

از سوی دیگر، فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان به تازگی از فساد مالی و بی کفایتی در رهبری نیروهای امنیتی کشور انتقاد کرده و ابراز امیدواری می کند که سران حکومت وحدت ملی در زمستان امسال اصلاحات لازم در رهبری نیروهای امنیتی اعمال کنند.

جنگ در سال های گذشته و بخصوص در سال جاری نه از کمبود نیرو و تجهیزات بود و نه قدرت طالبان! بلکه تنها از ضعف رهبران حکومتی و میدان جنگ نشات گرفته است و تا زمانی که اولویت های قومی و جناحی بر کفایت افراد ارجحیت داشته باشد همچنان دولت بازنده نبردها و مردم قربانیان جنگ است.

هرچند انگشت اتهام ضعف ها متوجه رهبران حکومت وحدت ملی است اما بخش عظیمی از فساد و افزایش تجارت مواد مخدر مربوط به سیاست غرب در قبال افغانستان می باشد و حملات کورکورانه نظامیان خارجی و کشتار مردم بی گناه روی دیگری از چنین حضوری است.

نمی توان از ضرورت حضور نظامیان خارجی در حمایت از نیروهای امنیتی چشم پوشی کرد اما وجود دولت ضعیف و مقامات معامله گر، افغانستان را تبدیل به کشوری کرده که کشورهای غربی هیچ گاه خود را ملزم به پاسخگویی در خصوص عمکرد خود و به خصوص ماموریت های حمله به غیرنظامیان نمی دانند در حالی که از پیشرفته ترین تجهیزات و نیروها برخوردار هستند.

میدان های نبرد برای سربازان افغانستان تبدیل به قتل گاهی شده که روزها گرسنه به دفاع می پردازند و بارها با میدان های خالی از رهبر مواجه شده و تاوان را با جان خود دادند.

قوای مسلح افغانستان درگیر با فساد و استخدام های قومیتی و جناحی است و نتیجه را می توان در جنگ دید: سربازانی که نه تجهیزات کافی دارند و نه آموزش معیاری دیده اند، ضعف خدمات رسانی که حتی سربازان در خط مقدم غذای کافی دریافت نمی کنند و بدترین آن، وجود مقاماتی معامله گر و رهبران دفاعی بی کفایت و ناآشنا با جنگ.

به طور قطع، ناتو در افغانستان می ماند و امریکا سکان هدایت افغانستان را همچنان در دست خواهد داشت اما آنچه مقامات افغانستان می توانند انجام دهند، استفاده از ظرفیت های نظامیان خارجی برای آموزش نیروهای امنیتی کشور و همکاری های این نیروها برای دفع تهدیدهای تروریستان می باشد نه کشتار غیرنظامیان.

نشست وزیران خارجی ناتو که علاوه بر بررسی وضعیت افغانستان به معضل پناهجویان نیز می پردازد به مانند دیگر نشست ها نه سخن تازه ای خواهد داشت و نه می تواند برای افغانستان راه گشا باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شخصیکه تصویر ریس جمهوری ها ۲۵۰ سال اخیر را به دست گرفته است همین ریس جمهورها بودند که افغانستان را نابود کردند یک روز دست به دامان انگلیس ِ یکروز به دامان امریکا و یک روز دست به دامان روسها حتی هنوز هم جریان دارد تا در قدرت باقی بمانند . از زمانیکه انگلیس نام افغانستان را توسط دست نشانده های خود بالای این خاک گذاشتند افغانستان به یک کشور بدبخت تبدیل شده و هنوز هم جریان دارد. باید قدرت در افغانستان به دست مردم بیقتد تا سرنوش خودرا رقم بزنند در غیر آن ۴ نفر وطن فروش که یکیش را امریکا دیگرش را انگلیس بیاورد این خاک هرگز روی صلح را نخواهد دید بخصوص بعداز این چون تمام اقوام کشور به بلوغیت سیاسی رسیده اند .

>>>   بـه اولی:عربستان برای همیشه بپای امریکا و انگلیس نبوده؟ پاکستانی ها بدون اجازه انگلیس ها وامریکائی ها نان می خورند؟؟ همه کشور های جهان برای زندگی مجبور اند با قدرت های بزرگ سازش کنند چون نیاز دارند! افغانستانی که نمیتواند یک قلم پنسل بسازد میتواند بدون کمک جهان زندگی کند؟ بجای همکاری خواستن از روسیه یا امریکا به نظر تو از پاکستان کمک بخواهد؟؟
به نظر تو زمانیکه نام افغانستان شد ماخراب شدیم/ پیش ازان چگاره بودیم وکدام هنر داشتیم ؟؟
ر

>>>   تا زمانیکه افغانستان سرشار از منفعت برای غرب و امریکا باشد هیچگاه به حضور خود پایان نمی دهند
شیخالگّپ

>>>   اگر دولت یک خط مشی مدون نداشته باشد که همرای کشور و یا سازمان ای چگونه رابطه داشته باشد تلاش های دولت درطی مدت که از عمر آن باقی مانده سودی نخواهد داشت . اگر امروز فساد در ارکان های امنیتی وجود دارد دال بر عدم موجودیت سیاست روشن در میارزه علیه گروه های تروریستی است .
احمدی از فرانسه

>>>   صاحب نظران به اين باور اند كه سلطه طلبى و زياده خواهى پشتونيست ها اقوام ديگر را در دفاع از حقوق و هويت شان راديكال تَر ساخته و اين روند را هرچند در كوتاه مدت باعث نقض حقوق اين اقوام توسط تبعيض گرايان شود در دراز مدت به نفع اقوام مى دانند. بسيارى از مشكلات و حق تلفى ها در گذشته ريشه در عدم علاقه ، مداخله و توجه جدى توده هاى اقوام ديگر در سياست كشور دارد. اما تند روى و اشتهايى حذف كامل ديگران توسط پشتونيست ها ، اكنون توجه انهاى را كه تا ديروز شعار همه ما مسلمان و افغان هستيم مى دادند را دارد به اين امر جلب ميكند كه در واقع اين شعار دروغين با هدف حذف و زمينه سازى براى غصب كامل قدرت سر داده ميشود. اين شعار اكنون به انزوا و حاشيه رانده شده و يك اقليت كوچك از اشخاص مربوط اقوام ديگر شامل قدرت طلبان، امتياز خواهان ، چاپلوسان، متملقان هنوز اين شعار را گاه گاه سر مى دهند كه البته انها هم مشروط به امتيازات داشته و يا به اميد رسيدن به امتياز است.

>>>   اینها را خوب در حافظه تان بگیرید. همه شان .... عاشق دالر هستن. حتی برای قوم خود که پشتون میباشد خدمتی را انجام ندادند. چه رسد بر تو تاجیک ، هزاره ، ترکمن ، اوزبیک.

>>>   اين است روزگار تاجيكان دراوغانستان.واقعا شرم آوراست!!
از 93 نفریکه در "شورای مُلي" تقرر یافته اند 78 افغان(پشتون) و 15 نفر ديگرش ازبک هستند! كجا است حق تاجيكان و هزاره ها؟؟
ما هميشه گفته ايم كه عبدالله قندهاري نماينده ما شده نميتواند و اين هم نتيجه نمايندگي اش! واقعا شرم آور و
دردناك است!!
Saif Ullah Khurasani

>>>   همه يي شان به منفعت خؤد فكر مي كنند تا كه افغانستان برباد نكنند از اىن دروغگويي دست نمى كشند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است