قانون پوسیده و فاسدان زورگو !
حکومت افغانستان به مانند درخت از درون پوسیده و مملو از موریانه های است که هر روز با زورگویی و فساد فربه تر شده و کشور هر روز ناامن تر و مردم گرسنه تر 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۱    ۱۳۹۵/۹/۱۸ کد خبر: 125298 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،وقتی نگاهی به افغانستان امروز و دولت برحال می افکنیم به اولین موردی که می رسیم بی قانونی و پس از آن فساد است و اقتصاد شکوفا و امنیت تنها برای کشورهای می باشد که قانون در تمامی سطوح برقرار و شفافیت در اولویت است.

اینکه برای حمایت از حکومت افغانستان، میلیاردها دالر هر ساله سرازیر می شود نه تنها کمک برای رسیدین به خودکفایی نیست بلکه به فساد گسترده ای دست زده که مبنای تشکیل حکومت و اقتصاد شده است.

جدا کردن یک باره فساد از اکنون افغانستان به مانند برپایی انقلاب و آشوب برای حکومت و کشور است و زیرا زمانی که معضلی در تمامی سطوح یک کشور ریشه های عمیقی داشته باشد، هم اراده فولادین حکومتی می خواهد و هم زمانی طولانی.

جامعه افغانستان بیمار است، در آن نابرابری های اجتماعی بی داد می کند و افرادی بر سر قدرت هستند که امتیازهای چون تبار، وابستگی خانوادگی، جناحی بر کفایت در الویت انتصاب مقام است.

و تا زمانی که با مقام های دولتی و قدرتمندان قُلدر که در نهادهای مهم و فساد زا وابستگان و نمایندگان خود را قرار می دهند، مبارزه صورت نگیرد، ایجاد هزاران هزار اداره و موسسه مبارزه با فساد نتیجه عکس دارد.

افغانستان به عدالت اجتماعی و شکوفایی اقتصادی نمی رسد و حکومت داری خوب یک تمسخر برای دولت است، تدابیر شدید پولیسی بی نتیجه می باشد، تا آن زمان که مفسدان بزرگ به راحتی در قدرت حضور دارند و از مصونیت قانونی برخوردار هستند.

رییس اداره عالی مبارزه با فساد اداری در سمینار علمی و پژوهشی حکومت داری خوب، از مقام های دولتی انتقاد کرده که پست های مهم برای نزدیکان آنان است و اگر به دنبال مبارزه با فساد اداری هستند ابتدا خود این مقامات نمونه ای از پاکی برای مردم باشند.

افغانستان رتبه سوم فساد اداری و رتبه نخست قاچاق مواد مخدر در جهان را دارد و بدون شک اگر از دورن حکومت هماهنگی و امنیت برای دانه درشتان فساد و قاچاق صورت نگیرد هیچ گاه کشور به چنین جایگاهی نمی رسید.

از سوی دیگر ایجاد نهادهای مبارزه با فساد دیگر راهی است که بر فساد بیشتر دامن زده و وعده ها برای کاهش آن تنها سخن است نه عمل! آن هنگام که جنگ سالاران و جنایتکاران جنگی که خود را بالاتر از قانون می دانند به راحتی به مقام و وجهه اجتماعی می رسند کدام دادگاه توانایی به دادگاه کشیدن آنان را در قانون شکنی دارد؟

در این میان تنها افرادی به محاکمه سپرده می شوند از رده های پایین حکومتی که فساد آنان بسیار ناچیر در قبال دانه درشان فاسد است و وجهه تاریک این فساد گریبان امنیت افغانستان را گرفته، مقاماتی که حتی سرنوشت جنگ را با معامله ها و فساد به زیانی برای مردم و کشور بدل می کنند.

زمانی که مقامات دور از میدان جنگ به فکر پرکردن جیب های خود هستند، سربازان با شکم های گرسنه و با کمترین امکانات روزها در سرما و گرما در جنگ به سر می برند و چنان در محرومیت هستند که نه گوشی و نه چشمی برای دیدن و شنیدن شان جلب نمی شود و دوربین ها و رسانه ها همواره بر مقامات و وعده های آنان متمرکز است.

رییس اداره عالی مبارزه با فساد اداری که خود اعتراف می کند :توزیع کرسی های دولتی بر اساس مصلت های سیاسی، قومی، زبانی و سمتی می باشد و شایسته سالاری و در نظرگرفتن اصل مجازات و مکافات تا کنون تبدیل به یک اولویت در دولت نشده است پی می بریم که هرچه برای مبارزه از حکومت آغاز می شود وجهه تشریفاتی دارد زیرا این حکومت از پایه خراب است.


کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دیوانه ها
نگر به کتله دیوانگان دهر اینجاست
شرور و سارق و بد جنس و بد گهر اینجاست
که در کشاکش دهر غرق ثروت اند ، دزدان
چه فرعون و ستمکار و سیم و زر اینجاست
صدای ملت مظلوم بگوش کس نرسد
منافقین و فریبکار و صد هنر اینجاست
شدیم مهاجر دوران ، خلق خون جگر
فغان و ناله و فریاد بی اثر اینجاست
چنان کشورم ، بد نام دهر نبود هر گز
فساد و رشوه و قاچاق و شور شر اینجاست
اسیر مُشت خلافکار و مفتخوار و عدو
هر آن جرم و جنایت در بدر اینجاست
به چور و غارت اموال خلق ترحم نیست
جفاء و ظلم و ستم هر چه بی پدر اینجاست
وطن در آتش سوزان اجنبی سوزد
هر آن مست و دغلباز و بی خبر اینجاست
خطای دشمن غدار چگونه پوش کنم
هزار جان عزیزان در خطر اینجاست
به جاهلان و طراران ، پیام گرداب است
غلام و ناکس و چاکر و کور و کر اینجاست
۰۰۰ گرداب 2016-11-

>>>   طاعون كيش شخصيت و مافيا سالارى ؛ سياست راهبردى حامد كرزى و اشرف غنى براى تحكيم مديريت سنتى و تسلط تفكر فاشيستى در افغانستان مى باشد.
مخالفت حامد كرزى با احزاب قدرتمند سياسى و مهره پرورى از ميان اقوام يكى از سياست هاى ضد دموكراتيك و ضد اسلامى در كشور بود كه همچنان اجرا مى شود.

در راستاى همين سياست است كه با تمام قدرت از تبديل شدن رياست اجرائيه به يك نهاد قدرت جلوگيرى نمودند و با رويكرد مذاكره فردى سعى دارند اين نهاد نيم بند را بكلى از هم بپاشند.

توزيع ثروت ، قدرت و دولت در چند خانواده اى فاسد، مافيايى و قاچاقبر فرضيه اى نامباركى است كه توسط اطاق تفكر قبيله نگاشته و اجرا مى شود.
از طاعون كيش شخصيت بايد رهايى يافت .
بياييد نهاد محورى را نهادينه سازيم ، كيش شخصيت سنت فرعوني و شيطانى است و نهاد محورى سنت تمام پيامبران و فرزانگان تاريخ مى باشد.

" وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ" ، " وشاورهم في الأمر" و"أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ " ؛ يعنى اجتناب از شخصيت محورى و مراجعه به نهاد پرورى .

هيچ نهادى در هيچ فردى قابل جمع نيست ، پس در شرايط امروز كسى نمى تواند مدعى باشد كه او تبلور و نماد يك هويت سياسى يا تمدنى و فرهنگى ماست .
نهاد محورى در تمدن و تاريخ ما سابقه اى ديرينه دارد ،
از فرزند رستگار و فرزانه ى بلخ زرتشت تا رئيس قرائت مكتب اعتدال و خرد امام ابوحنيفه و مولانا ، همگى ما را به نهاد پرورى و تعاطى آرا و تضارب انديشه و خرد جمعى دعوت كرده اند.
بياييد از كيش شخصيت پرورى كاذب بگذريم و با نهاد محورى به خرد جمعى مراجعه نماييم .

>>>   سر منشه فساد و چپاول افراد مسلکی دزدان سقوی است که تخصص در فساد و چور دارند تا وقت فساد ادامه خواهد داشت تا بنیاد این دزدان ختم شود. ولی ختم نمودن این تعداد دزدان ماهر و مسلکی سقاو کار دشوار و زمان در بر خواهد ګرفت.

>>>   ورونو! دما په نظر: ما عادت کردیم که تنها پساد اداری ره پساد میگیم، در حالی که پساد سیاسی، پساد اجتماعی و پساد پرهنگی هم داریم که هر کدامش به تنهایی خود بدتر و ویرانگر تر از پساد اداری است. بیایین از مردم پامیده و قلم به دست خود بخواهیم این سه نوع پساد ذکر شده ره هم در رسانه ها مورد بحث و نقد بتن تا مردم آگاه شوند. وقتی پساد های پوق الذکر در سطح ملی و در رسانه ها مورد بحث قرار داده شدند، دیگه مردم گپ های عاملین چنین پساد ها را باور نمیکنند، و جامعه ما طرپ اصلاح حرکت میکنه.
بچه وطن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است