آیا قصر دارالامان جایگاه قهرمان ملی است؟
چرا امان الله خان در دیدگاه رییس جمهور قهرمان ملی است؟ مالکیت یک قصر یا یک مسجد تاریخی متعلق به یک فرد نیست بلکه متعلق به تمام مردم مسلمان این مملکت است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۹    ۱۳۹۵/۹/۱۸ کد خبر: 125302 منبع: پرینت

پنجمین نشست شورای عالی توسعه شهری و اختتام بازسازی فاز اول شهری و آغاز فاز دوم قصر دارالامان، برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، اشرف غنی رییس جمهور، امروز پنجشنبه 18 قوس 95، در این مراسم گفت: از وزیر محترم شهرسازی و از تمام همکاران شان و مسوولینی که قصر را در مدت بسیار کوتاه پاک کردند، به نمایندگی تمام مردم افغانستان و دولت تشکر می کنم. خواهران و برادران ما در این امر نقش مساوی و مثبت داشتند.

وی افزود: تخمین اولیه پاک کاری این قصر یک میلیون دالر بود. به همت این همکاران ما این قصر با سی هزار دالر پاکسازی شده و به فضل خداوند برای هیچکس تابحال مشکلی پیش نیامده است. این موفقیت را تبریک می گویم و از این همکاران تقدیر می نماییم.

رییس جمهور گفت: یک مملکت بدون فرهنگ خود نمی تواند زندگی کند. نسل امروز ما باید بتواند افتخارات گذشته را لمس کند و مشاهده نماید. مالکیت یک قصر یا یک مسجد تاریخی متعلق به یک فرد نیست بلکه متعلق به تمام مردم مسلمان این مملکت و همه مسلمان ها است.

اشرف غنی در این مراسم از امان الله خان، به نام قهرمان ملی نام برد و سوالات زیادی را در اذهان مردم ایجاد کرد که چرا امان الله خان در دیدگاه رییس جمهور قهرمان ملی است؟ در این خصوص اعتراض های برخی مقام ها از جمله احمد ولی مسعود برخاسته و این سخن را منافات با منافع ملی می دانند.

اشرف غنی، در این نشست شورای عالی توسعه شهری، بر بازسازی بناهای تاریخی و حفاظت آنها تأکید کرد و افزود: بازسازی و مراقبت از ساحات تاریخی باید دوامدار صورت بگیرد و حکومت تلاش دارد تا برای این کار سالانه بودجه خاصی در نظر بگیرد.

اشرف غنی معتقد است: بازسازی و مراقبت از ساحات و بناهای تاریخی، سرمایه گذاری بنیادی است که سبب رونق گردشگری در این کشور خواهد شد.

سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی افغانستان در این مراسم گفت: تمام کارهای بازسازی این قصر، مطابق به پلان عملی شده است.

نادری، درخصوص افرادی که در این امر کار کرده اند بیان داشت: صد انجنیر جوان به شمول ۲۵درصد خانم‌ها و سه درصد افراد دارای معلولیت در کار بازسازی این قصر، مشغول اند. بخش اول بازسازی قصر دارالامان، پاک‌کاری این بنای تاریخی بود. پاک‌کاری این قصر از وجود ۶۵۰ تن مواد غیرقابل استفاده و آهن‌پاره‌ها یک میلیون دالر هزینه بر می‌دارد. اما تیم بازسازی قصر دارالامان این کار را با ۳۰ هزار دالر به اتمام رسانده اند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   رهبر دوزد، دولت دوزد، پارلمان دوز شورا دوزد پس هر دوزد چپاولگر که باشد از هر قوم که باشد اگر دوزد دین فروش معامله گر باشد باز از طرف یارانش قهرمان ملی تایید میشود چرا که نی؟:: کدام پارلمان کدام لوی جرگه از الله سبحان تعالی ترس ندارید این دوزدان بنام کمونیست، مجاهد طالب دین از نام خدا و دین مبین اسلام استفاده کرده بنام قوم خون مظلومین بیچاره افغان را ریختاندن از امر صاحب معامله گر پل پران گرفته تا راکتیار، شیخ دروغ گو که فتوای جهاد بر برادر مسلمان خود صادر میکند و بنام جهاد مقدس صاحب قدرت شدن کدام رهبر قهرمان است جز خیانت ملی قاتلین ملت جنایت کاران دوز و راهزن او برادران از مرده پرستی دوری کنید. اگر دیروز با روس ها جهاد روا بود پس چرا امروز با کافرین یکجاشدید خون ملت مسلمان افغان را میریزانید، یا این که امروز صاحب پول شدید جهاد بخاطر پول بود لعنت الله تعالی بر منافقین کدام مقاومت اگر طالبان پاکستانی بود پس چه قهرمانی کرد امر پل پران ... رفت کولاب با رفیقای روسی خود پناه برد هههه آفتاب به دو انگشت پنهان نمیشود هر رهبر خاین دین از هر قوم که باشد به بنده گان مسلمان الله و الله مهربان معلومدار است.
اگر اینها به حرف من تو الله سبحان تعالی این قاتلین ملت را که قهرمان ملی یا شهید ملی میگوید ببخشد باز انشاءالله در اخرت خواهی دیدکه کی مسلمان حقیقی است و کدام رهبر مجاهد حقیقی ما صبر به خدا میکنیم چون این انشاءالله در اخرت حساب ذره ذره کار خیر و شر خود را خواهی داد اگر من باشم یا تو..
او برادر انسان پاک و مسلمان کسی است که هرگز ایمان خود را با کافران از خاطر قدرت معامله نکرده خون برادر مسلمان خود را نمیریزد.

>>>   به نظر تو فقط یک نفر در کشور میتواند قهرمان ملی باشد؟
خوب اگر روزی کسی دیگری پیدا شد که از احمد شاه مسعود ....کار تر .ادم کش تر وبیشتر از او به ....نمیشود اورا قهرمان ملی نامید.!!!!؟؟؟
این قدر بخیل نباشید اول اینکه شکر خدا در این کشور از این گونه قهرمانان ملی کم نبودند ونیستند. ودر بین همه اقوام این قهرمانان به وفور یافت میشوند .پس نام قهرمان ملی را محدود به یک نفر ویک جنایت کار نکنید بگذارید دیگران هم اشتراک کنند

>>>   نميدانم چرا انتصاب لقب "قهرمان ملي " براي غازي امان الله خان ، سبب ايجاد واكنش ها گرديده و اينهمه چالش بر انگيز شده است؟ مگر امان الله خان كه استفلال افغانستان از تحت سيطرهء انگليس را اعلام كرد و يكجا با ازادي خواهان ، عليه استعمار انگريز به مبارزه برخاست اين عملكردش را قهرماني نميدانيد؟ ترك كردن كابل و چشم پوشي از سلطنت ، بخاطر جلوگيري از كشتار افغان ها و جنگ هاي داخلي ، قهرماني نبود؟! به نظر من ، زنده ياد امير امان الله خان غازي ، قهرمان قهرمانان است و شايسته نيست بنا بر ملحوظات قومي و سياسي، با شخصيت كشي و ناسپاسي و نمك ناشناسي ، مقام و حيثيت اجتماعي ديگران را زير سوال ببريم.

>>>   اینها تا حال کدام قهرمان وخدمتگذار نداشتند بجز از جاسوس وجنایتکار و دزد و خاین حالا میخواهند که قهرمان سازی های کاذبانه کنند وسرک ها وکوجه ها را بنام های قلانکی و فلانکی نامگذاری کنند و خاینین وقاتلین مردم را امیر خطاب کنند امیری که هم مانند لنگی سراش روی ان نزد الله متعال و رسول معظم اش و مردم شریف این سرزمین بخصوص مردم کابلی که ۶۵۰۰۰ نفر را با انداختن راکت هایش انها را بشهادت رسانده و هزاره ها تن دیگر را معلول وزخمی کرده و صد هاخانه مسکونی را ویران کرده حالا انرا امیر خطاب میکند امیر از بابت امر فیر راکتباران شهر کابل را به پیروانش صادرکرده امیری که از زمان حکومت سردار داوود خان تا کنون جاسوس پاکستان است و دستور پاکستان را عملی میکند و اکنون از دفتر ای اس ای به جلال اباد نقل مکان کند که در حقیقت انتقال دفتر ای اس ای به جلال اباد است اینست امیر ساخته شان فردا این امیر قهرمان خوهد شد با تمام کثافت کاری و جنایتکاری اش و جاسوسی اش .

>>>   عبدالرحمن، ملاعمر، حکمتیار، ترابی، ضیاالحق پاکستانی، عبدالغفارا خان و اسماعیل یون و هر انتحاری همه از نظر ایشان قهرمان اند.

>>>   هیچ وقت روبا را شیر ساخته نمیتوانید ګر پوست شیر ذا نیز برایش بپوشانید. باز هم روبا است.
امان الله خان هم قهرمان بود و هم غازی چون بدون کشتن یک فرد استقلال یک مملکت را از استعمار انګلیس ګرفت و برای دنیا به رسمیت شناخت.
و به خاطر کشتن یک فرد حاضر نشد و قدرت را رها کرد و باید لقب غازی و قهرمان برایش داده شد.
کسی که به هزاران مسلمانان را به قتل رساند و یک بنام حکومت سرګردان کوچه های خیرخانه برای دوسه هفته داشت چطور ما میتوانیم برایش قهرمان خطاب کنیم. ایا کسانیکه او را قهرمان خطاب میکند برای وجدان خود خجالت نمیشود. واګر نمیشود پس اصلا وجدان ندارند.

>>>   مردم باید تظاهرات کنند و اجازه ندهند که قصر دارالامان تا زمانی که اشرف غنی از قهرمان گفتن امان الله خان صرف نظر نکند،ترمیم شود.
این یک لکه ننگ بزرگ به افغانستان است که در پهلوی یک قهرمان ملی ،یک قهرمان ملی ساخته گی دیگر پیدا شده است.
این که کدام آنها افغانستان را به پیشرفته ترین کشور جهان تبدیل کرده اند،که به همه کشور های دنیا خیرات میدهد،به همه گان معلوم است و حاجت به توضیح آن نیست.

>>>   درساختن قصر دارالامان همه مردم این وطن سهم دارندپشتون تاجک ازبک هزاره یکجابا هم وطن خودرا آباد میکنند
ر

>>>   سلام!
ولا من نميدانم كه چرا بعضى مردم از قهرمان گفتن امير امان الله خان خوش شان نميايد، شخصى كه نخواست خون مردم بريزد و افغانستان به طرف بدبختى برود و شخص كه استقلال و ازادى افغانستان را از دست انكليس خونخوار گرفت را ما نمى توانيم قهرمان بناميم ولى شخص كه عامل بدبختى افغانستان شد هزاران كابلى از قدرت طلبى ايشان شهيد شد و هزاران افغان ها عزيز ما اواره شد نواموس مردم به غارت رفت از هزاران هزار مردم بى خانه و بيجا شد، از چهل كشور درخواست كمك كرد و ايشان را به كشور دعوت كرد و كرزى خاين را سر مردم پادشاه ساخت و همين كرزى خاين لقب قرمانى را به همين عامل بدبختى عنايت فرمود، و امروز طرفداران همين دزدان لقب قهرمانى را ميراث اجداد خود دانسته و انگشت انتقاد را بالاى قهرمانان اصلى افغانستان ميگذارد، بخداوند قسم كه از مسعود كرده بايد لقب قهرمانى ملى به شهيد مزارى داده ميشود چون هميشه مردم را به برادرى و برابرى دعوت ميكرد و همين قهرمان ساختگى و قاتل مردم باحيث اسارت شهيد در دست طالبان خونخوار شد. لقب قهرمانى ميراث بدرى دزدان نيست وسلام
عمر كابلى

>>>   مگر یک شاه فراری را که بعداز یک گریز بزدلانه از کشور ، بهترین سالهای زندگی خودرا درکاباره های غرب سپری کرده سرانجام در آغوش یک روسپی و دریک عشرتکده جان سپرد را می توان قهرمان ملی لقب داد ؟؟ درست است که شاید درآینده، تاریخ قهرمانانی دیگری را به کشور وجامعه عرضه کند و در کنار مسعود یک لستی از قهرمانان دیگر عرض وجود کند واین لقب فقط از طریق یک مرجع باصلاحیت به قهرمانان اطلاق می شود نه به شکلی کینه توزانه ازطرف یک بردۀ خانه زاد اساعمار و صیهونیزم همچون اشرف غنی احمدزی متقلب !

>>>   شما اختیار گپ خود را دارید من امان الله خان مرحوم را بیشتر و پیشتر از همه قهرمان ملی و مدرناسیون میدانم . روحش شاد و جایش جنت الماوی .
م.ش.ف بدخشان

>>>   امان الله یک شاه اصلاح طلب بود، ولی در عین زمان یک شخص بی نهایت احساساتی، عجول، و دور از منطق سیاسی و اجتماعی هم بود۰ پس چنین یک شخصی چگونه میتواند قهرمان ملی باشد؟ تمام برنامه های امان الله مثل برنامه های خلقی ها اگرچه خوب هم بودند ولی به ناکامی انجامیدند چون منطق و طریق تطبیق آنها را نمیدانستند۰
این شاه فراری شاید قهرمان مولی شود اما قهرمان ملی نیست، نبود، و نخواهد شد۰
پشتون ها بخاطر ضدیت که با غیر پشتونها دارند و هم بخاطریکه فاقد یک شخیت رزنده پشتون در طول تاریخ هستند گاه داوود دینه، گاه نجیب جلاد، گاه نادر غدار، و گاهی هم امان الله فراری را قهرمان خود خطاب میکنند۰

>>>   امان الله خان به خاطری قهرمان ملی ست، که افغانستان را از زیر سلطۀ انگلیس آزاد ساخت. اما کسانیکه کابل را ویران کردند، به ناموس هموطنان خود تجاوز دستجمعی کردند و 65 هزار کابلی را شهید ساختند، بنام جنگسالار شهرت دارند.

>>>   اګر سخن از قهرمان بودن باشد دوستم قهرمانتر از مسعود است چون مسعود مدت سه سال نتوانست همرایی پکول کج خود که دوستم را از بالاحصار کابل بیرون کند. حالا ما نمیدانیم که مسعود قهرمان چی است.

>>>   سلام.
نباید دزد چپاولگر جنایت کار ،ویرانگر،را قهرمان نامید.
مگر قهرمان همان مسلکش میباشد. قهرمان کسی است که در راه آرامی مردم ویا کارهای نیک را انجام داده باشد.
از کاپیسا.

>>>   سلام
حبیب استالفی را همد ستانش قهرمان میگویند. عنقریب درجوار مقبره فهیم قهرمان دربادام باغ،برایش مقبره تعین میکنند.
پروانی.

>>>   زبیرپنجشیری هم قهرمان است اما ملی نیست

>>>   رهبر دوزد، دولت دوزد، پارلمان دوز شورا دوزد پس هر دوزد چپاولگر که باشد از هر قوم که باشد اگر دوزد دین فروش معامله گر باشد باز از طرف یارانش قهرمان ملی تایید میشود چرا که نی؟:: کدام پارلمان کدام لوی جرگه از الله سبحان تعالی ترس ندارید این دوزدان بنام کمونیست، مجاهد طالب دین از نام خدا و دین مبین اسلام استفاده کرده بنام قوم خون مظلومین بیچاره افغان را ریختاندن از امر صاحب معامله گر پل پران گرفته تا راکتیار، شیخ دروغ گو که فتوای جهاد بر برادر مسلمان خود صادر میکند و بنام جهاد مقدس صاحب قدرت شدن کدام رهبر قهرمان است جز خیانت ملی قاتلین ملت جنایت کاران دوز و راهزن او برادران از مرده پرستی دوری کنید. اگر دیروز با روس ها جهاد روا بود پس چرا امروز با کافرین یکجاشدید خون ملت مسلمان افغان را میریزانید، یا این که امروز صاحب پول شدید جهاد بخاطر پول بود لعنت الله تعالی بر منافقین کدام مقاومت اگر طالبان پاکستانی بود پس چه قهرمانی کرد امر پل پران ... رفت کولاب با رفیقای روسی خود پناه برد هههه آفتاب به دو انگشت پنهان نمیشود هر رهبر خاین دین از هر قوم که باشد به بنده گان مسلمان الله و الله مهربان معلومدار است.
اگر اینها به حرف من تو الله سبحان تعالی این قاتلین ملت را که قهرمان ملی یا شهید ملی میگوید ببخشد باز انشاءالله در اخرت خواهی دیدکه کی مسلمان حقیقی است و کدام رهبر مجاهد حقیقی ما صبر به خدا میکنیم چون این انشاءالله در اخرت حساب ذره ذره کار خیر و شر خود را خواهی داد اگر من باشم یا تو..
او برادر قهرمان ملی و انسان پاک و مسلمان کسی است که هرگز ایمان خود را با کافران از خاطر قدرت معامله نکرده خون برادر مسلمان خود را نمیریزد.در طول این سی سال همه اینها گاه در اغوش روس بودن گاه در اغوش غربی ها لعنت الله تعالی بر منافقین که هنوز هم از نام جهاد مقدس استفاده میکنند.
هر جانی ، خاین و دوزد را من و تو مجاهد و قهرمان خطاب کنیم چی سود جز اینکه ایمان خود را ضعیف بسازیم و بس...

>>>   امان الله خان نامش در صفحه زرين تاريخ ثبت است شما مردم دزد چپاولگر وطن فروش نوكر پاكستان عربستان به بوت امان الله خان نمي رسيد و بس .

>>>   عزیزان لطف نموده دزدان وخایننین ملی را قهرمان ملی نگویید قهرمان واقعی صرف امان الله خان است.

>>>   امان الله خان هیچ چیزی نبود.
امان الله خان پای یک انگلیس را هم خون نکرده است لاکن به وی غازی گفته میشود.
عجیب دنیایی است حال ما میپذیریم که او اصلاح طلب بود کدام اصلاحات چی کرد والله اگه هیچ گلی را اب داده باشد.
هر روز امالله خان قهرمان
غنی فاشیست است او دیوانه است او بی عقل است هر چیز از دهن اش امد میگه.
او لوده نماز خواندن را یاد ندارد گاهی یک چیز میگه و گاهی دگه چیز.
قهرمان کسی است که یک شاهکار را انجام داده باشد مانند قهرمان ملی که نه به روس تن داد و نه امریکا و نه به پاکستان.
پاکستانی ها و نوکردان شان کون خود را پاره کردند نتوانستند وی را شکست قطعی داده و نابود کنند.
پس قهرمان کی است شما خود قضاوت کنید.
دفاع از سرزمین وجیبه هر فرد این کشور است ولو که به خون میلیون ها نفر تمام شود. اینکه قهرمان ملی واقعی از این کشور دفاع کرد و هزاران نفر کشته شد ارزش تاریخی آن را دارد. دنیا و اخرت قضاوت خواهد کرد.

شاهین شمالی

>>>   هیچ قهرمان در ملک بیگانه نمیمیرد این چه گونه قهرمان بود که تمام عمر او در خارج تیر شد

>>>   درشمالی پاکستانی ها چی کارا کردند یارت رفته حالی شیر شدی شمالی کجا شیری کجا

>>>   احمدشاه مسعود رهبر فرزانه ما بصفت قهرمان ملی مردم ماست، کسی حق مسخ کردن این القاب را ندارد. بعد از این ما چیزی نمی نویسیم وبه کسی فحش و ناسزا هم نمی گویم. آرامش جنگل حکایت ازعمق فاجعه میکند، شما در درازای چند روز شاهد این می باشید که تا غنی سری جایش شانده شود. مسعود خط قرمز ماست، هویت ما ، ارزش های ما ، حضور ما در موجودیت مسعود بزرگ تعریف شده ، بدون مسعود دیگر چیزی بنام ... وجود ندارد.

>>>   شاه فراری و قهرمان ملی؟؟؟ هنوز معلوم نیست که از کابل تا قندهار در زیر کدام چادری فرار کرده بود۰

>>>   اگر افراد ..... مرده گاوی نمیکردند و وطن را برای بیگانه ها نمیفرختند شمالی و غیر شمالی از بین نمیرفت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است