نیروهای مالیاتی پاک در مقابله با فاسدان!
وجود نیروی انسانی به گفته وزیر مالیه "پاک از فساد" در نهادهای دولتی و حکومت به مانند بارش باران بر فضای آلوده جاری است اگر به مانند سالیان گذشته این افراد به سادگی به جرگه آلوده شدگان فساد نروند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۵    ۱۳۹۵/۹/۱۸ کد خبر: 125305 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،قوانین مالیاتی در کشوری که درگیر جنگ دوام دار و ناامنی می باشد و فساد در آن بیداد می کند تبدیل به فشار بر قشری و فرار دانه درشتان شده است.

از سوی دیگر فساد در گمرک که همواره با انتقادهای زیادی همراه بوده است از منابع اصلی درآمد دولت می باشد در هرچند اقدامات بی شمار برای مقابله با فساد تا کنون نتیجه افزایش روز افزون داشته و در مقابل میلیاردها دالر را به هدر داده است و گرفتن رشوه تبدیل به حق و قانون برای مقامات و کارکنان شده است تا چه میزان می تواند اقداماتی ون تاسیس آکادمی گمرک ها و مالیات برای کاهش فساد ماثر باشد؟

اکلیل حکیمی بعد از رسیدن به وزارت مالیه که یکی از وزارتخانه های کلیدی و نزدیک به رییس جمهور است تا کنون برخلاف اکثریت وزارت ها با انتقاد و رسوایی مواجه نبوده است و می توان گفت که در عمل نسبت به وضعیت افغانستان خوب عمل کرده است.

وزارت مالیه در مقابله با فساد ریشه ای در گمرک که یکی از منابع تغذیه بودجه نیز می باشد در آینده ای نزدیک شاهد آموزش کارمندانی و تجهیز فناوری های پیشرفته خواهد بود در جهت کاهش فساد.

اما با وجود ریشه های عمیق فساد و مقاماتی درگیر با آن نیازمند زمانی طولانی، اراده رهبران وحدت ملی و همبستگی ملی برای به حداقل رساند فساد و رسیدن به انکشاف و شکوفایی اقتصادی در افغانستان است.

هرچند صلح در افغانستان با اتمام جنگ به سرانجام می رسد، فساد نیز نیازمند به محاکمه رسیدن مقامات بلندپایه فاسد و خانه تکانی در حکومت است و همچنان که آموزش کارمندان گمرک و ماموران مالیات گامی مثبت در این جهت می باشد اما تا زمانی که مسوولان براساس رابطه ها و معامله ها تعیین می شود، فساد گسترده تنها با کارمندان پایین رتبه قابل جلوگیری نیست.

چنین اقداماتی به مانند عملکرد دادگاه عالی است: به جای به محاکمه رسیدن مقامات بلند پاییه فاسد تنها متهمان کوچک زندانی می شوند.

از سوی دیگر مالیات یکی از چالش های بزرگ بر سر راه کسب و کار مردم است زیرا قوانین سخت گیرانه وزارت مالیه در بی قانونی کشور تنها فشار بر افرادی است که در رکود اقتصادی به سر می برند و تبدیل به راهی شده برای فرار موسسات و مقاماتی که دستی در دولت و رابطه ها دارند.

اگر کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان با وجود لشکر کشی های خارجی و کمک های میلیارد دالری نه تنها به کاهش آن نرسید بلکه زمینه برای رشد آن را چنان فراهم کرد که افغانستان هم رتبه نخست صادرات را دارد و هم دیگر از زمین ها به جای یک برداشت، سه بار در سال برداشت کوکنار می شود.

با این وجود فساد که رابطه نزدیک به چنین تجارت پرسودی برای قاچاقبران و حامیان خارجی و داخلی آن دارد نیز با همین سیاست روبه افزایش است.

وجود نیروی انسانی به گفته وزیر مالیه "پاک از فساد" در نهادهای دولتی و حکومت به مانند بارش باران بر فضای آلوده جاری است اگر به مانند سالیان گذشته این افراد به سادگی به جرگه آلوده شدگان فساد نروند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   او مردم بر خیزید این ناموس فروشان ارگ از افغانستان مطلق دیوانه خانه جور کردن.

>>>   فسااد -فساد- فساد- فساد- فساد نه گوشماند برای مردم و نه هم این فساد پیشگان کم شدند بلکه روز تا روز بیشتر و بیشرم تر شدند چون پشتوانه قوی دارندو حمایت میشوند اگر بزرگان که در رآس قرار دارند دست بردارند از رشوت خوری وضایع کردن حق مردم پاینی ها جرئت انچنانی ندارندکه در روز روشن خون مردم را چون ...... نوش جان کنند

>>>   وزیر صاحب مالیه وارداتی از امریکا!
نیروی انسانی "پاک از فساد" وقت به جرگه آلوده شده گان پیوسته اند چون قبل از مقرر شدن به صدها هزار دالر پرداخته اند و آنرا باید لااقلتا ده چند جبران کنند، آخر تجارت حلال همین را میگویند یعنی "بته و بگیر!!!"


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است