روش‌های مخفی FBI برای استخدام جاسوس
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۱    ۱۳۹۵/۹/۲۱ کد خبر: 125408 منبع: پرینت

نهاد حفاظت گمرک (CBP) به‌عنوان یک نهاد نظارتی، اطلاعات لازم را برای FBI جمع‌آوری کرده و اقدامات اولیه ای را در صورت نیاز، هم‌چون پایش، شناسایی، بازجویی و... انجام می‌دهد؛ تا بدین وسیله تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

نهاد حفاظت گمرک (CBP) به‌عنوان یک نهاد نظارتی، اطلاعات لازم را برای (FBI)جمع­‌آوری کرده و اقدامات اولیه­‌ای را در صورت نیاز، هم‌چون پایش، شناسایی، بازجویی و... انجام می­دهد؛ تا بدین­ وسیله تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

به‌عبارت دیگر، این نهاد به‌صورت نیابتی برخی اقدامات را از طرف FBI انجام می­­‌دهد تا روند نظارتش به سهولت انجام پذیرد. برای مثال، در صورت نیاز این سازمان به یک مخبر با مشخصات خاص، این نهاد با کمک اطلاعاتی که از طریق نهادهای حاکمیتی مانند CBP به دست می‌آورد به‌راحتی می­‌تواند شخص موردنظر را پیدا کند.

پر واضح است که این ساختار، برای شناسایی و دست‌گیری افراد مشکوک به موارد جنایی یا تروریستی استفاده شود،اما لزوماً این­‌گونه نیست که تنها افراد مشکوک مورد بررسی و رصد قرارگیرند؛ بلکه این نهاد، بسته به اولویت‌ های سازمانی خودش به بررسی دین، فرهنگ و آداب و رسوم افرادی که از کشورهای مختلف وارد آمریکا می‌شوند نیز می­‌پردازد.

هدف این نهاد، صرفاً شناسایی افراد مجرم نیست؛ بلکه افرادی که مناسب مأموریت‌هایشان است را نیز به­ منظور جذب و استفاده از آن‌ها، رصد می­‌کنند.

به‌عنوان مثال، اسناد دولتی منتشرشده به ­وسیله­ یک منبع آگاه که از نحوه برخورد FBIبا انجمن‌های اسلامی ابراز نگرانی کرده، نشان می­‌دهد که مأموریت این سازمان، شامل شناسایی و مراقبت غیررسمی از فهرست­ افراد مورد توجه FBI بوده است. نکته قابل توجه، آن است که این افراد به‌خاطر خطرناک بودن یا انجام عملی اشتباه مورد مراقبت قرارنگرفته‌اند، بلکه به­ این علت که احتمال مفید بودن آن‌ها می­‌رفته، تحت مراقبت بوده‌اند.

وکلای حقوق بشر و مهاجرت بر این باورند که بازجویی و سؤال و جواب از موکلان مسلمانشان، به‌صورت یک پدیده شایع در مرزها هنگام ورودشان به آمریکا از سفرهای بین‌المللی درآمده و حتی ممکن است تا چند روز پس از ورودشان، از طریق FBI با آن‌ها تماس گرفته شود. تنها در مدت دو ماه در فرودگاه بوستون، حدود شش هزار نفر از مسافران از طریق پایگاهداده FBI، موردبررسی قرارگرفته‌اند. هم‌چنین، CPB 47 فقره بازرسی داشته که اکثر این بازرسی‌ها، بدون هرگونه رفتار مجرمانه یا غیرمتعارف از سوی افراد بوده است.

ساختار رصد نظام‌مند مسافران به‌منظور مقاصد اطلاعاتی FBI، گزارش­ های فراوانی از مسافران مسلمان را شامل می‌شود؛ اما هم مهاجران و هم شهروندان آمریکایی، سؤال و جواب تهاجمی را تجربه می‌­کنند و در فرودگاه و یا مرز، مورد بازرسی قرار می­‌گیرند. FBI هم­‌چنین از مجموعه ­ای از سازوکارها برای متقاعدکردن افراد به همکاری استفاده می‌کند؛ مانند تهدید مسافران به اخراج، تأخیر صدور ویزای آن‌ها و یا متهم کردن افراد به قرارگرفتن در لیست پرواز ممنوع. درصورتی­‌که از گفت‌وگو با FBI سر باز بزنند.

این ساختار رصد،‌ یک مثال از چگونگی کمک گرفتن FBI از نهادهای دیگری است که مبارزه با تروریسم، اولویت اول آن‌ها به حساب می‌آید. این استفاده ها با رشد فزاینده­ای در جریان است. آمار رسمی افتتاح پرونده در شش ماه نشان می‌دهد که این آمار، به بیش از پانزده هزار مورد رسیده است. علاوه براین، دیگر افراد از راه‌‌های غیررسمی مورد بررسی و شناسایی قرار می­‌گیرند. این اسناد نشان می‌­دهد که گستردگی مأموریت‌های ضدتروریسم و جمع‌آوری اطلاعات، به‌صورتی است که نهادی هم‌چون CBP نه فقط به‌صورت بخشی از یک نهاد اطلاعاتی، بلکه به‌صورت شانه‌به‌شانه در کنار FBI عمل می‌کند.

نه‌تنها FBI بلکه CBP نیز پاسخی به سؤالات مربوط به اسناد منتشرشده نداده است. سخن‌گوی FBI بیان کرد که این سازمان، از منابع اطلاعاتی و روش­های بازجویی به‌صورت نامحدود، اما کاملاً قانون‌مند در راستای حمایت از تحقیقات خود استفاده میکند؛ که شامل استفاده از منابع انسانی محرمانه بوده و تمام این همکاریها، داوطلبانه صورت میپذیرفته است.در یک بیانیه، CBP فرآیند شناسایی مسافران را برای تهدیدات بالقوه بیان کرد؛برخی از بازرسی­هایثانویه، اطلاعاتی را برایشانفراهم می­آورد که برای شرکای بین سازمانی آن‌ها بی­ارزش است. CBPاین اطلاعات را با شرکای مجری قانون خود در بستر سیاست­های وزارت امنیت داخلی- که مرتبط با حقوق شهروندی و آزادی­های شهروندی است - به اشتراک می­ گذارد.

در سال 2012 در اسناد ارائه‌شده به‌وسیله CBP فاقد طبقه­‌بندی هم بوده، اشاره شدهاست که فرودگاه، یکی از مکان­های مهم برای منابع ارزیابی یا شناسایی است. هم‌چنین مسافرین نیز در این مکان انتظار برخورد با نیروهای امنیتی و مجریان قانون را دارند و با آن‌ها تعامل می ­کنند. با توجه به گستردگی و تنوع مسافران، نهادهای اطلاعاتی می‌توانند در صورت نیاز، اثر انگشت مسافران را بررسی کنند.

بدین منظور FBI از اطلاعاتی که توسط CBPجمع­ آوری‌شده، استفاده می­کند. CBPمسافران و کشتی­‌های واردشده را به‌منظور بررسی­‌های بیشتر بر اساس قوانین تهدید محور، مورد بازرسی قرار می‌­دهد. فرآیند رصد، ممکن است بر اساس کشور اصلی مسافر و هم‌چنین الگوی مسافرتی، سن، نام و اصلیت فرد باشد. علاوه بر این، الگوی رصد می‌تواند سناریو محور، لیست محور و وابسته محور[1] باشد. لیست مراقب ترور هم از عوامل مهم در فرآیند رصد به شمار می­‌آید.

در ابتدای ورود مسافران به فرودگاه، CBP لیستی از مسافران واردشده را برای FBI ارسال می­‌کند. FBI ظرف مدت 72ساعت این لیست را در پایگاه داده‌ خود وارد می‌­کند و هرگونه اطلاعاتی که برایشان مورد توجه باشد را به‌دقت زیرنظر می‌گیرد. هنگامی‌که مسافران وارد می­‌شوند، CBP آن‌ها را به گوش‌ه­ای هدایت کرده و از آن‌ها سؤالاتی را برای FBI می­‌پرسد؛ تا وضعیت‌ها، دسترسی‌ها و تمایلاتشان را تعیین کند. به‌عبارت دیگر، CBP بررسی می‌کند که آن‌ها چه اطلاعاتی ممکن است داشته باشند و آیا آمادگی همکاری را دارند یا خیر.

اطلاعات استخراج‌شده از مصاحبه‌ها معمولاً شامل محل تولد، شغل، وابستگی‌های قومیتی،محل‌های موردعلاقه افراد برای زندگی، کار و...، ارتباط برون­‌مرزی افراد با خانواده، دوستان و... است.در سال­‌های اخیر، قانون‌گذاران این قانون را وضع کرده­‌اند که نهادهای جاسوسی حکومتی، برای جست‌وجوی وسایل الکترونیکی افراد، نیازمند به یک شکّ معقول باشند؛ اما تا سال 2012 قانونی بودن این بازرسی‌­ها، هنوز مشخص نشده بود. تمام این اطلاعات جمع­ آوری‌شده، به FBIدر جهت تکمیل تاریخچه زندگی و عادتهای افراد مستعد جاسوس‌ شدن کمک می‌کند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، اعضای محلی گروه مبارزه با تروریسم، با افراد مستعد در خانه دیدار می­‌کنند تا آن‌ها را برای به‌کارگیری ارزیابی کنند. تعامل اولیه افراد با CBP این امکان را برای سازمان مبارزه با تروریسم فراهم می­‌آورد تا با این بهانه با افراد دیدار داشته باشند.

زمانی که مستعدین جاسوسی از شهروندان آمریکا نباشند، ممکن است در برابر فشارهای FBI آسیب‌پذیر باشند؛ بنابراین درفرآیند جذب، بر روی افرادی حساب می‌شود که می‌پندارند FBI در تصمیمات مهاجرت، نقش معمولی خود را دارد، نه بیش‌تر. درحالی‌که در واقعیت، مأموران FBI از دادن قول مزایای مهاجرت و یا تهدید به اخراج به مستعدین جاسوسی، به‌شدت منع شده‌اند.در صورتی‌که مستعدین جاسوسی، افراد قابل به ­کارگیری تلقی شوند، مجموع‌ه­ای از مصاحبه­‌ها باوی ترتیب داده می­‌شود. این در ‌حالی است که فرد فکر می­ کند این مصاحبه‌­ها، بخشی از فرآیند مهاجرت است.

CBP تنها نهاد مالکیت و نگه‌داری اطلاعات مهاجرت برای استفاده از آن توسط FBI نیست. علاوه بر آن، این نهاد محتوای فاش‌شده از تعامل FBI با وزارت امورخارجه، مهاجرت، گمرک و نهاد ICE را شامل می‌شود.در جلسه ارائه FBI در مورد نحوه بهره‌­برداری ازاطلاعات ویزای آمریکا توسط وزارت امورخارجه، به نهادها توصیه می‌­شود تا مدارک ویزا و مصاحبه‌ها بررسی شود تا مهارت­‌های فرد،عضویت او در سازمان­‌ها و وابستگی او و اطلاعات ویزای اعضای خانواده‌اش به دست بیاید. در یک جلسه ارائه دیگر، FBI نقش نهادهای دیگر در سازمان مبارزه با تروریسم را بیان کرده و از مراکز بازداشت ICE به‌عنوان مکانی برای توسعه منابع با توجه به جمعیت 32 هزارنفری بیگانگان بازداشت‌شده و بیش از شانزده میلیون بیگانه در فرآیند حذف یادکرده است.

افرادی که جزو شهروندان آمریکایی به‌حساب نمی­ ‌آیند، به علت وضعیت مهاجرتشان بیش‌تر در معرض آسیب‌­پذیری قراردارند. ممکن است با استفاده از سیاست چماق و هویج، آن‌ها مورد فشار قراربگیرند. هرچند این نگرانی درباره شهروندان آمریکایی نیز صادق است. چرا که با هر بار صحبت با FBI ممکن است آن‌ها خود را به خطر بیاندازند.

جمع­‌آوری اطلاعات یا توصیف کردن؟!
برخی از مردم به‌عنوان بخشی از روند نظارت امنیتی یا در گیت خروج، متوقف می‌شوند؛ یا عدهای به گوشه‌ای هدایت شده و ساعت‌­ها نگه‌داشته می‌شوند و مورد سؤال قرار می‌گیرند. چمدان­‌ها و وسایل الکترونیکی آن‌ها بازرسی می‌شود. بارها موکلان ابراز سردرگمی کرده‌‌اند، از این‌که علت جدا کردن آن‌ها چه بوده است. درحالی‌­که عده‌ای دیگر اصلاً نمیدانسته‌اندکه علت بازجویی آن‌ها چه و بوده یا می­‌ترسیده­‌اندکه بپرسند. اکثر این افراد، فرض می‌­کردند که چارهای جز پاسخ به تمام سؤالات فرد بازجو ندارند .در طول سالیان، مکرراً گزارش شده که مسلمانان آمریکایی و مسافران کشورهای اسلامی مورد سؤال قرارگرفته‌اند؛ که چند نوبت نماز می­‌خوانند. هم‌چنیندرباره مسجد و ارتباط قومیتی­‌شان مورد سؤال قرارگرفته­‌اند. پرسش‌نامه­ ای که در ICE استفاده می­‌شود، شامل سؤالاتی از قبیل این‌که در چه عبادتگاهی بیش‌تر شرکت می­‌کنید و آیا دوست یا آشنایی داشتید که به خاطر دفاع از عقایدش کشته شده باشد یا خیر، بوده است.

در اکثر موارد، موکلان وکلا که مورد مصاحبه قرارگرفته‌اند، از صحبت خودداری کرده­‌اند؛چرا که از مجازات‌­های حکومت می‌ترسیده‌اند و یا وضعیت مهاجرتشان هنوز به سامان نرسیده بوده است. نهادهای فدرال مجری قانون، یک قدرت فراحاکمیتی برای جست‌وجو و پرسش از مردم در مرزها دارند. درواقع، نهادهای مرزی در برخی موارد از محدودیت­‌های نژادی عمومی در عملیات اجرایی معاف هستند. در اسناد منتشرشده، دین به‌عنوان یکی از موارد مورد رصد، ذکرنشده است؛ درصورتی‌­که کشورهایی که اکثراً مورد بررسی قرارگرفته‌اند، جزو کشورهای اسلامی بوده‌اند که احتمال ارتباط آن‌ها با تروریسم می­‌رفته است؛ هم‌چون پاکستان، یمن و سومالی. در اسناد زیادی، قبیله و وابستگی قبیله‌ای نیز ذکر شده است.

Cora Currier, REVEALED: THE FBI’S SECRET METHODS FOR RECRUITING INFORMANTS AT THE BORDER, October 5 2016, https://theintercept.com

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درافغانستان مشخصه های فردی که باید درکمپنی خصوصی امنیتی پنجشیر وردک جذب شود اینگونه است: باید دزد باشد، خلاف کار ودروغگو باشد، در ساختن دسیسه از هیچ بی ایمانی دریغ نکند، دراخطاف مهارت دشته باشد درعین زمان درچند اداره حکومتی شامل کار باشد واز چند جای معاش اخذ کند
ر

>>>   روس ها افغان را جاسوس استخدام کرده نتوانست ولی امریکا صد ها افغان را جاسوس وطن فروش بی وجدان مانند غنی ساخت .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است