زرداد حق دارد که به کشورش تشریف بیاورد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۳    ۱۳۹۵/۹/۲۵ کد خبر: 125643 منبع: پرینت

جناب زرداد دقیقا زمانی وارد افغانستان شد که بسیاری از مردم عزیز و قهرمان پرور به شمول کشورهای جهان سرازیر شدند داخل تنبان احمد ایشجی که ببینند اوضاع در چه حال است.

کمیسیون حقیقت یاب هم فعلا با یک بودجه مشخص تعیین خواهند شد که سفری چند روزه به کهکشان راه شیری داشته باشند. باید بگویم زرداد کار بدی نکرده که همه نگران آمدنش هستند؛ اگر تعدادی را کشت، حتما خواست خداوند بوده و اگر بسیاری هم توسط زرداد مردند آن هم خواست خداوند بوده است؛ یعنی نقش زرداد در کشتار مردم مثل روز روشن بوده اما چون قرار است به کشور تشریف بیاورد درست نیست او را جنایتکار بگوییم چون او جنایت نکرده بلکه آدم کشته؛ آدم کشتن هم که در افغانستان گناه نیست، یک سبک خاصی است که در آن می شود رهبر شد و بعد از مدتی تبدیل به یک نورچشمی جامعه جهانی تا زمان انقضا...

من به این اعتقادم وقتی این همه آدمکش می آیند وزیر و والی و سفیر می شوند خُب چه عیبی دارد که زرداد هم بعنوان مرچ و مصاله به موجودات دیگر آدمکش اضافه شود مخصوصا اینکه قرار است اوضاع تغییر کند.

حالا تعدادی در میدان هوایی آمدند تا بگویند مجاهد قهرمان و استوار مثل کوه از لندن آمده تا بار دیگر به افغانستان خدمت کند؛ پیش پایش هم یک خارجی را امروز قربانی کردند تا کمی وضعیت جالب توجه شود؛ ریاست امنیت ملی هم لطف کردند و زرداد را با خود بردند که قصه های لندن را برایشان تعریف کنند که در آنجا ایشان را تادیب کردند یا تربیت کردند و بعد یک پیاله چای با هم بخورند و کمی فکاهی بگویند و بخندند.

به هر صورت ایشان چند روز بعد از ریاست امنیت ملی هم رها می شود و به دامان پر مهر هواداران گرامی اش می افتد و در حقیقت نمودار دوستان عزیزمان در حرفه شریف و مقدس آدمکشی تکمیل می شود و همه با هم آینده روشن افغانستان را تنظیم می کنند.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آقای ثاقب !
بدرنگانیم که حساب برابر آمد ههههههههه

>>>   کسانیکه می ترسند لطفن جواب ندهند،
زرداد یکی از قوماندانان خطرناک، جانی و معروف حزب اسلامی امروز از لندن به کابل آمده است، ولی معلوم نیست پس از ورود به میدان هوایی بین المللی کابل او را به کجا انتقال داده اند.
اما سوال من این نیست که وی چگونه و توسط کی ها و به کجا انتقال یافته است، بل من میخواهم بپرسم، جماعتی که با قیافه های این چنینی و مجهز با سلاح های چون کلاشینکوف ها و غیره... به پذیرایی زرداد تشریف آورده بودند، مربوط به کدام گروه میشدند، آنان چگونه موفق شدند تا از چند ایست بازرسی عبور کنند و خودشان را به نزدیکی های ترمینال میدان هوایی بین المللی کابل برسانند ؟
مرتضی ”جلالی”

>>>   قوماندان زرداد را در این چهار پرسش بشناسید:

یکم: قوماندان زرداد کی بود؟
سرور فریادی مشهور به قوماندان زرداد یکی از قوماندان های حزب اسلامی بود. وی کنترول قسمتی از مسیر شاهراه کابل-جلال آباد را در سالهای بین 1992-1996 در دست داشت. پایگاه اصلی وی در منطقهء سروبی واقع بود. گفته می شود بعد از اینکه وی و نیروهای تحت امرش سه کارمندان خارجی یک موسسه خیریه را اختطاف کرد، از این محل رانده شد. زرداد در سال 1998 با پاسپورت جعلی و نام مستعار به انگلستان پناهنده شد. در سال 2001 در لندن توسط جان سیمپ سَن، خبرنگار بی بی سی شناسایی شد. در جولای 2003 وی توسط پولیس انگلیس گرفتار گردید. اولین محکمه وی در 7 اپریل 2004 و محکمه استیناف وی در 8 اکتوبر همان سال دایر گردید. این دو محکمه نتوانست به نتیجه برسد از این رو محاکمه وی در مرحله دوم رفت. اولین محکمه در مرحله دوم در تاریخ 8 جون 2005 و محکمه استیناف در 18 جولای همان سال برگزار شد. براساس حکم نهایی محکمه استناف زرداد به 20 سال حبس و دیپورت به افغانستان بعد از سپری نمودن مدت حبس، محکوم شد.

براساس تاریخ گرفتاری و حکم 20 سال حبس، زرداد باید تا سال 2023 در زندان باقی می ماند. اما چرا هفت سال زودتر رها شده است؟ پرسش دیگریست.

دوم: جرم زرداد چی بود؟
قاضی محکمه، جَستیس تریسی، در حکم نهایی محکمه زرداد را به جرم گروگانگیری افراد ملکی و شکنجهء آنها بین سالهای 1992 و 1996 محکم کرد. تشخیص هیئت داور محکمه این بود که وی از اصلاحیت عام و تام در پوسته های تحت امر خویش برخوردار بوده است. پوسته های که در گروگان گیری و شکنجه افراد ملکی دست داشته اند.
شاهدین و اسناد موجود می گویند که قوماندان زرداد در پوسته های امنیتی تحت امر خویش، مسافرین و افراد ملکی را از موترها پیاده، بعد از بررسی تعداد از آنها را به منظور اخاذی گروگان می گرفتند. در صورت انکار گروگان ها از پرداخت پول یا اجناس آنها را شکنجه می کرده است. یکی از افراد قوماندان زرداد که مشهور به سگ زرداد بود، در اولین مرحله شکنجه از قسمت های بدن گروگان ها دندان می گرفته است که گاهی سبب جدا شدن آن بخش از بدن آنها می شده است.

سوم: محکمه انگلیسی با کدام صلاحیت زرداد را محاکمه کرد؟
جرایمی که قوماندان زرداد به آن محکوم شد، از دستهء جرایم جنگی محسوب می شود. براساس اصل "صلاحیت جهانی" هرگاه یکی از جرایم بین المللی چون: جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و جرم نسل کشی، هر کجایی که ارتکاب یابد، مرتکبین آنها باید محاکمه شود. اگر کشور که صلاحیت سرزمینی بر آن جرم را دارد، نتواند یا نخواهد مرتکبین را محاکمه کند، هرکشور دیگری که آن مرتکبین را در قلمرو حقوقی خویش بیابد، حق محاکمه آن مرتکبین را دارد. محاکم انگلیس نیز از همین اصل در محاکمه قوماندان زرداد استفاده کرده است.

چهارم: محکمه از کدام اسناد و شواهد علیه وی استفاده کرد؟
سارنوالان انگلیسی برای یافتن قربانیان جرایم نسبت داده شده به زرداد، چندین بار به افغانستان سفر کردند. آنها موفق شدند تعدادی از قربانیان و شاهدین عینی را شناسایی کنند. شاهدین و قربانیان از طریق تماس ویدیویی که میان محکمه و سفارت انگلیس در کابل براقرار شده بود، علیه وی شهادت دادند.
یکی از این قربانیان گفته بود: "من برای مدت چهار ماه در زندان شخصی زرداد نگهداری و مورد لت و کوب شدید قرار گرفته بودم. در اثر آن وقت با اعضای خانواده ام ملاقات کردم، آنها در مرحله اول نتوانستند مرا بشناسند."

احسان قانع.

>>>   آيا كسي هست كه اين مطلب را به انگليسي برگردان كند تا چهره ي زشت و دروغين حقوق بشرِ غرب را براي شهروندانِ بريتانيا بازگو نماييم ؟

وقتی دولت بریتانیا «بزرگ‌ترین جنایت‌کارحقوق بشری» را آزادی می‌کند از دولت افغانستان چه باید انتظار داشت؟

به‌یاد دارم در اوایل سال ۲۰۰۵ ژرونالیست سرشناس امور بین‌المللی بی بی سی، جان سیمپسن (John Simpson) مستندی ساخت از زرداد فریادی و اسمش را گذاشت «بزرگ‌ترین جنایت‌کار حقوق بشردر افغانستان». این فلم که در سرویس جهانی بی بی سی (BBC World) به‌زبان انگلیسی به‌نشر رفت، به‌سایر ‌رسانه‌های معروف دنیا رخنه کرد و زیادی از رسانه‌های جهانی آن‌را به‌نشر رسانیدند. این مستند به‌گونهء کمرهء مخفی تهیه شده بود که خانه و زنده‌گی زرداد را در بریتانیا به‌نمایش می‌گذاشت. جان سیمپسن که افغانستان‌شناس خوبی است تلاش کرد نشان دهد که بزرگ‌ترین جنایت‌کار افغانستان در جاده‌های لندن آزاد گشت و گذار می‌کند، درحالی‌که قربانیان جنایات وی در افغانستان به‌یاد رفته‌گان این جنایت اشک می‌ریزند. این فلم بحث‌های جدی را در دهلیز‌های سیاسی جهان خلق کرد. این فلم دامی شد برای زرداد و این جنایت‌کار به جنگ قانون درآمد. سپس نهاد های مهم و معتبر جهاني همانند:
حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل (Amnesty International)
دیده‌بان حقوق بشر (Human Rights Watch)
جامعهء مردمان زیر تهدید (Society for Threatened Peoples)
فدراسیون بین‌المللی حمایت از حقوق بشر (International Federation for Human Rights)
و نهاد بین‌المللی حمایت از قربانیان شکنجه و خشونت (International Rehabilitation Council for Torture Victims)
در گزارشات سالانه و اعلامیه‌های رسمی خود از دست‌گیری این جنایت‌کار توسط دولت بریتانیا استقبال کرده و تقاضای حکم عدالت بر جنایت کردند.
دادگاه بریتانیا زرداد را به تخطی آشکار از ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین حقوق انسانی یعنی سلب حق حیات انسان‌های بی‌گناه و بنا بر اسناد و شواهد موجه به بیست سال محکوم به زندان کرد.

مهم‌ترین اصل در رعایت حقوق بشر عدالت است. وقتی عدالت قربانی معاملات سیاسی می‌شود، هیچ جای‌گاهی برای حقوق بشر باقی نمی‌ماند و حقوق بشر بازیچه‌یی می‌شود برای سیاست. میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشری از دولت‌های می‌طلبند تا کرامت انسانی و عدالت را به منابع حقوقی خود به‌ویژه حقوق شهروندی مبدل گردانند. کنوانسیون منع شکنجه، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، کنوانسیون‌های چهارگانهء ژینوا در مورد حقوق بشر‌خواهانه و کنوانسیون بین‌المللی حمایت از مردمان زیر تهدید که دولت بریتانیا به آن‌ها الحاق کرده است، حکم می‌کند که رعایت و احترام به کرامت انسانی و تامین عدالت قربانیان جنایات حقوق بشری باید هدف اصلی فیصله‌های دادگاه‌های عضو این کنوانسیون‌ها را شکل دهد.

حالا دولت بریتانیا یک جنایت‌کار جنگی و جنایت‌کار حقوق بشری را در نتیجهء یک معاملهء سیاسی در دولت دوم آزاد می‌سازد. این روی‌کرد دولت بریتانیا بر خلاف تمام ارزش‌های اعلامیهء جهانی حقوق بشر، قوانین بین‌الملل، قوانین بین‌المللی حقوق بشری و قوانین بشرخواهانهء بین‌المللی تفسیر می‌شود.

این روش دولت بریتانیا صدمهء شدیدی به ارزش‌های حقوق بشر در افغانستان می‌زند. این کار دولت بریتانیا در حالتی صورت گرفته که هیچ تفسیر حقوقی از این عمل‌کرد خود بر حکم حاکمیت قانون از دید حقوق بین‌الدول و قانون ملی بریتانیا برای مردم افغانستان به‌ویژه قربانیان جنایاتی‌که از طرف زرداد صورت گرفته ارایه نکرده است.

این روش محاکم بریتانیا می‌تواند تخطی آشکار دولت بریتانیا از منشور سازمان ملل متحد نیز تفسیر گردد. منشور سازمان ملل متحد حقوق بشر و تامین عدالت را در مفاد خود به‌مثابهء منابع اصلی به‌رسمیت پذیرفته است. بریتانیا که عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است نباید به ارزش‌ها و
منابع سازمان ملل و حقوق بین‌الملل آسیب رساند.

>>>   زرداد را بخاطری رها کرد که اګر ایشچی را چیزی شده باشد که در ....دوستم باید چین نماند. زرداد را برای چین برانی رها نموده است.

>>>   راه کابل جلال آباد باردیگرناامن میشود.
ع


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است