ننگرهار در آستانه سرنوشت قندوز!
وضعیت در ننگرهار هم مرز با امنیتی ترین شهر کشور و قلب حکومت به خط قرمز سقوط رسیده و حال حکومت درسی از ویرانی قندوز گرفته تا این ولایت هم به سرنوشت کشتار و قحطی دچار نشود؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۰    ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ کد خبر: 127385 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، وضعیت امنیتی افغانستان قرمز است! چه شهری امنیتی چون کابل و چه ننگرهاری که مورد بی مهری حکومت است در مواجهه با حملات مخالفان مسلح فلج می شود، انتحاری های خونبار کابل در هفته گذشته طالبان و آتش زدن 60 خانه در ولایت ننگرهار توسط داعش اگر برای رهبران حکومت تعریف خطر نیست اما برای مردم می شود مرگ و خون.

حکومت در قبال تمامی تهدیدهای امنیتی تلاش می کند که اوضاع کشور را رو به بهبود و سرکوب مخالفان مسلح را از اولویت ها جلوه دهد اما با گذشت بیش از دو سال نیم و وخیم تر شدن امنیت و کشته های که هر روز مردم در انتحار و انفجار می دهند، سخنان دروغ بیش از هر زمانی نمک بر زخم مردم است.

تنها تحولی که در زندگی مردم در حکومت وحدت ملی رخ داد: جنگ های که دیگر هیچ ولایتی از تهدید آن در امان نیست، حمله به امنیتی ترین مکان های کشور، قدرت گیری روز افزون طالبان و نفوذ داعش به شمال و اختلافات میان رهبران و مقام های بلندپایه.

ننگرهار ولایتی است که طی ماه های گذشته بارها از حکومت برای مقابله با داعش درخواست کمک کرد که تا کنون نه عملیات گسترده ای صورت گرفته و نه نفوذ افراط گریان کاهش یافته است اما آتش زدن 60 خانه در ولسوالی کوت این ولایت توسط نیروهای داعش در حالی است که به تازگی قول اردوی 201 سیلاب از پاکسازی کامل ولسوالی پچیگراگام خبر داده بود.

تبلیغات گسترده داعش در این ولایت باعث جذب جوانانی عمدتا زیر 18 سال برای نبرد با نیروهای دولتی می شود که اولین قربانیان هر جنگی هستند اما اگر حکومت در مقابل خواست مردم دست به عملیات های برای پاکسازی در اولین تحرکات داعش صورت می داد اکنون چند صد نیرو تبدیل به ارتشی پرنفوذ از افراط گریان نمی شد.

ولایت ننگرهار از آن جهت استراتژیک و مهم است که در مرز با پایتخت و قلب حکومت قرار دارد و اگر ناامنی این ولایت را فرا بگیرد به طور حتم این کابل است که بیشترین زیان را متحمل شده و حکومت و کشور در آستانه سقوط قرار خواهد گرفت.

وزارت دفاع در واکنش از عملیات "شفق" می گوید که از یک ماه قبل در بخش های آسیب پذیر کشور راه اندازی شده و وعده سرنگونی داعش را در ولسوالی کوت ننگرهای می دهد، هرچند رییس جمهور نیز در سفری به این ولایت گفته بود که ظرف دو هفته، مخالفان مسلح نابود می شوند.

در تمامی ناامنی های که در مناطق مختلف جریان دارد نکته تاسف برانگیز از سوی حکومت بازگشت جنگ و مخالفان مسلح پس از پاکسازی است زیرا هیچ پوسه امنیتی و نیروهای کارآمدی برقرار نمی شود و مناطق بدون دفاع بار دیگر در ناامنی ها رها می شود.

وجود مقام های وابسته به طالبان و کشورهای خارج سد بزرگی در کنار رهبران جنگی بی کفایت در مقابل به سرانجام رسیدن نبردها علیه طالبان و داعش است زیرا افرادی که در گذشته جز طالبان بودند و یا جنگسالاران جنگ اکنون هم مقام در حکومت دارند و هم نفوذ.

هرچند طی سال گذشته داعشی که تنها چند نیرو بیشتر نداشته تبدیل به تهدید به بزرگی طالبان برای شرق و شمال افغانستان شده در تبلیغات جناحی و سمتی بیش از قدرت واقعی، بزرگ جلوه داده شده است اما نمی توان نسبت به چشم پوشی حکومت در مقابل جنایات و هراس این گروه بی تفاوت بود.

حکومت و وزارت دفاع به جای کتمان حقیقت امنیتی باید برای تغییر وضعیت گام بردارند همانگونه که یکی از نمایندگان پارلمان به تندی به نقد وزیران داخله و دفاع پرداخت: افرادی غیر حرفه ای و ناکارامد بر مسندهای مهم کشور تکیه زده اند، فردی که حتی تجربه یک روز نبرد ندارد به بالاترین مقام امنیتی می رسد.

رویداد انتحاری کابل و ننگرهای در آستانه سقوط بار دیگر زنگ خطر جنگی بزرگ را برای حکومت به صدا در آورد اگر رییس جمهور درکی از هراس مردم و به جای زدوبندهای سیاسی، دغدغه ثبات داشته باشد.

مردم بی دفاع که تنها برای زنده ماند سال هاست در تقلا هستند که خط مقدم هر جنگ و انتحاری هستند و در ناتوانی حکومت خانه و منبع درآمد خود را از دست می دهند و مجبور به حمل بار سنگین بی جایی شده و در سرما و گرمای سال بدون سرپناه و آذوقه به سر می برند.

ننگرهار اینبار به مانند قندوز در خطر کشتار و ویرانی می باشد و آیا حکومت درسی از سقوط قندوز گرفته است تا دیگر ولایتی را به مخالفان واگذار نکند؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بهترین راه تجزیه افغانستان است .
به طوریکه کشورهای دنیا تمام مردم افغانستان رابه سراسر دنیا پخش کنند وافغانستان را بین خود تقسیم کنند.
دیگر هیچ راهی نیست ما مردم لیاقت چنین کشوری را نداریم .حتی کسی که شعار وطن پرستی ووطن دوستی میدهد خوب به خود نگاه کند.خودش بیشتر داد از نژاد پرستی قوم پرستی وطرفداری از دزدان ویا طالبان ویا....میزند!!!!؟
یک فرد این کشوربنشیند فقط چند دقیقه به رفتار وافکار خود بیاندیشد واقعا چرا؟؟؟
کشور ما بهترین کشور از هر لحاظ که برای همه ما جا دارد .چرا تنگ نظری میکنیم؟؟؟؟؟!!!
هیچ کشوری به ما حمله نکرده خود بلای جان هم شده ایم .!!!!!!

>>>   حال به جناب درارتباط حرف جلال آبادش باید گفت که یک باد کردی وبس.
کوهی

>>>   اى مردم اين همه بدبختى ها نتيجه أعمال بد خود ماست . شراب خورى ، فحشا ، بجه بازى ، سازنده كرى ، رقاصه كرى ، دروغكويى ، رشوت خورى ، درجان هم ديكر زدن ، آدم كشى ، دزدى ، كيسه برى ، انسان هاى بيسواد ، قاتل وجانى برسر قدرت وطن فروشى . اينها به أوج اش رسيده ومنتظر حالت بد تر از اين باشيد .

>>>   وقتیکه حامی و طرفدار طالبان گلاب منگل والی ننگرهار باشد واضح است که ترورستان طالبان نفوذ بیشتر میکنند داعش که در سوریه وعراق است مجزا ازین بیرق بدستان سیاه همرنگ داعش در ولسوالی های دور دست ننگر هار است این پرچم سیاه رنگ هم مانند داعش قسمتی از از طالبان است که از طرف ای اس ای برای شان پرچم سیاه داعشی داده شده در غیر ان هردو پرچم سفید وپرچم سیاه ترورستان طالبان است که از یک ابخور اب میخورند و از یک توبره جو و از یک جای حمایت مالی ونظامی میگردند .

>>>   رحیمی فرمانده پولیس کابل می گوید که ۲۸۹۷نفر به ارتکاب جرایم مختلف از سطح شهر کابل بازداشت شده است
در بخش جمع آوری معتادین ۱۴۶۵نفر بازداشت شده است

>>>   دولت ها و دولت مداران در يك كشور همانكونه حكومت مي كنند كه به قدرت مي رسند. دولت و حاكميتي كه از راه تقلب، دزدي، زور و خشونت ايجاد مي شود، به همان شيوه حكومت مي كند.

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کتشار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن باهم همبستگی و همکاری میکنند۰

>>>   اگرمشکل است اگرطالب است اگرانتحاراست اگرداعش است اگربدبختی است ازقوم پشتون است.افغانستان درست شدنی نیست مگر اینکه این قوم عاقل شود. والسلام نامه تمام.
عاقلی

>>>   کلمه افغان هیچ ارتباطی با هویت اقوام دیگر کشور ما ندارد۰ افغان، اوغان، پتان، پختون، پشتون همه مترادف هم هستند۰
اینهم دید گاه محمود طرزی ( پدر فاشیزم ) درافغانستان:
"..."ما را ملت افغان، و خاک پاک وطن عزیز ما را افغانستان میگویند. چنانچه عادات، اطوار، اخلاق مخصوص داریم، زبان مخصوصی را نیز مالک می باشیم که آن زبان را "زبان افغانی" میگویند. این زبان را مانند حرز جان باید مخافظه کنیم، در ترقی و اصلاح آن جداً کوشش کنیم. تنها مردمان افغانی زبان نی، بلکه همۀ افراد اقوام مختلفه ملت افغانستان را واجب است که زبان افغانی وطنی ملتی خود را یاد بگیرد .درمکتبهای ما، اهمترین آموزشها، باید تحصیل زبان افغانی باشد. از آموختن زبان انگلیزی، ترکی حتی فارسی ، تحصیل زبان افغانی را اهم و اقدم باید شمرد... به فکر عاجزانۀ خود ما، یگانه وظیفۀ انجمن عالی معارف، باید اصلاح و ترقی و تعمیم زبان وطنی و ملتی افغانی باشد..."
(سراج‌الاخبار، شماره ۲، ۲۰سنبله ۱۲۹۴)
"...زبان افغانی اجداد زبان‌ها و ملت افغانی اجداد اقوام آریا می‌باشد...."
(سراج‌الاخبار، شماره ۹، ۳دلو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است