مهاجرت هم ضرر و هم منفعت دارد
ما کوشش می کنیم که چالش ها را هم تبدیل به فرصت ها کنیم و بر اساس برآورد ما، از حدود شش ملیلون مهاجر بیشتر از هفت میلیارد دالر از آدرس مهاجرین و عودت کننده ها وارد اقتصاد کشور شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۷    ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ کد خبر: 127396 منبع: پرینت

در مجموع ورود پول هایی که مهاجرین برای بستگان خود در افغانستان می فرستند، وارد اقتصاد کشور شده و بر اساس برآوردهایی که از طریق بانک جهانی صورت می گیرد، سالانه بیشتر از سه میلیارد دالر وارد کشور می شود

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، امروز سه شنبه، 28 جدی 1395، سید حسن عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان با اشتراک در افتتاح مرکز اطلاعات مهاجرین در این وزارت پیرامون وضعیت مهاجرین هموطن، فرصت و چالش ها و فعالیت های این وزارت توضیح داد: هدایت رییس جمهور این بود که مهاجرت هم چالش است و هم فرصت. مشکلاتی را به وجود می آورد و مردمی که مهاجر می شوند خانه شان را از دست می دهند از کشورشان بیرون می شوند مصارف زیادی می کنند، با خطرات مواجه می شوند در مرزها در دریا ها غرق می شوند و جان خود و عزیزان شان را از دست می دهند. تحصیل کردگان زیادی از کشور ما خارج شده اند یا می شوند در حالیکه می توانستیم از توان آنها برای پیشرفت در کشور استفاده کنیم. بنابراین چالش های زیادی دارد و مضرات فراوانی می رسد.

وی، در خصوص فرصت هایی که مهاجرت ایجاد می کند بیان داشت: مهاجرت فرصت هایی هم دارد ما کوشش می کنیم که چالش ها را هم تبدیل به فرصت ها کنیم و از فرصت های مهاجرت هم استفاده کنیم. فرصت های مهاجرت این است که مهاجرین در کشورهایی که سکونت می گزینند درس می خوانند، تحصیل می کنند، چیزهای زیادی یاد می گیرند، آنهایی که کار می کنند پول می فرستند کمک می کنند.

وزیر مهاجرین، در ارتباط با منفعت اقتصادی که مهاجرت وارد کشور می کند بیان داشت: ما بر اساس یک تحقیقات که ابتدای امسال انجام دادیم، در کاری که در این عرصه صورت می گیرد در عرصه پدیده مهاجرت کار جدیدی است و ما هفته گذشته پریزنتیشن آن را به کمیته اقتصادی دادیم. ما سالانه مبلغ زیادی را از عرصه پدیده مهاجرت شامل اقتصاد کشور می کنیم و در این سالی که هستیم بر اساس برآوردی که از جانب ما شده، بیشتر از هفت میلیارد دالر از آدرس مهاجرین و عودت کننده ها وارد اقتصاد کشور شده است. البته نه وارد بودجه ملی، چرا که به این عرصه ربطی ندارد اما در مجموع وارد اقتصاد کشور شده و بر اساس برآوردهایی که از طریق بانک جهانی صورت می گیرد سالانه بیشتر از سه میلیارد دالر وارد کشور می شود.

عالمی بلخی افزود: یعنی حواله هایی را که مهاجرین از بیرون برای بستگان خودشان در داخل افغانستان می فرستند و این شامل مجموعه بیشتر از شش میلیون مهاجری می شود که ما در خارج از کشور داشتیم و البته با عودتی که امسال ما داشتیم مهاجرین ما از شش میلیون کمتر شده است. فعلا ما در بیرون کمتر از شش میلیون داریم. در مجموع از این آدرس بیشتر از سه میلیارد دالر سالانه به صورت متوسط حواله هایی است که مهاجرین در داخل کشور می فرستند و ما امسال بیشتر از چهارصد نفر مهاجرین عودت کننده مجرد داشتیم که کارگران اقتصادی هستند و از کشور ایران برگشتند و آنها در زمانیکه در آنجا هستند، چند سالی را در آنجا کار کرده اند و برگشته اند و به صورت متوسط یک مبلغی را به همراه خود می آورند ما محاسبه کردیم که کمک های بشری که در رابطه با مهاجرین و عودت کننده ها صورت می گیرد اعم از فاقدین مدرک و کسانی که دارای مدرک هستند در مجموع برآورد ما این شد و نتیجه ای را که ما گرفتیم در کل در کمیته اقتصادی شورای وزیران مطرح کردیم.

وی می گوید: بیشتر از هفت میلیارد دالر امسال از ناحیه پدیده مهاجرت وارد عرصه اقتصادی کشور شده که در این رابطه کمیته اقتصادی شورای وزیران کمیته خاصی را توظیف کرد که در آن کمیته وزارت اقتصاد وزارت تجارت، اتاق های تجارت، وزارت مالیه، ریاست احصاییه و بعضی ادارت دیگر ذیربط هم عضویت دارند که در ارتباط با تاثیرات اقتصادی عودت کنندگان و خدماتی را که دولت افغانستان ارایه می کند چه مصارف اقتصادی را به عهده دولت افغانستان می گذارد که در بودجه مورد نظر قرار بگیرد و هم حواله هایی که از بیرون می آید و پول هایی که می آید در رابطه با آنها فکر شود. مخصوصا چیزی که مورد توجه است که در برنامه انکشافی پایدار که تا 2030 دولت ها و کشورها موظف هستند بر سر آن کار کنند یکی از مسایلی که مورد توجه است که هم در کمیته اقتصاد ملی مطرح شد و هم در کمیته ای که در رابطه با برنامه انکشافی پایدار کار می کنند مطرح است ما هزینه حواله ها را پایین بیاوریم.

بلخی افزود: مهاجرین پول هایی را که از بیرون می فرستند در کشور ما بیشتر از پنج فی صد است و چیزی را که ما درنظر گرفتیم که در این رابطه برنامه ریزی کنیم که این مصرف در سه فیصد برسد. اگر مصرف حواله به سه فیصد برسد یقینا میزان حواله ها بالا می رود و در نتیجه به نفع افغانستان خواهد بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امیدوار هستیم که دولت کاری های سمودمندی را برای مهاجرین چه داخل و چه در خارج کشور اند انجام دهد.
تا جالا که مشکلات زیادی را مهاجرین در خارج کشور متحمل شده اند و دولت هم هیچ کدام توجه نداشته است متاسفانه تعهدات که از جانب کارمندان حکومت صورت میگیرد همه در حد یک حرف باقی می ماند. در طی یک نیم دهه به عوض زمینه سازی شرایط بهتر زندگی برای مردم بر عکس ، کار که از حقوق اولیه شهروندان است از ابشان گرفته شده . امروز مردم از مجبوریت راه مسافرت را در پیش می گیرند.

>>>   مسلما دولت هیچ توجهی به مهاجران نداشته و نداری این حرفها حرفه‌ای صد من ی غازی است که میزنند متاسفانه

>>>   اگرچند درصدي ازپولهاي راكه از آدرس مهاجرين براي خانواده هاي شان مي آيد به مقامات دولت اختصاص يابد نه سيخ مي سوزد ن....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است