همه برای دمکراسی و انتخابات فاتحه بخوانند
اینها می خواهند فقط در شکل کاری شبیه به همه پرسی انجام بدهند و افکار عمومی را به نحوی بیازمایند و همان غلط های گذشته را تکرار کنند. اگر بخواهند به این رسوایی انتخابات بکنند، ما انتخابات را تحریم می کنیم 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۳    ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ کد خبر: 127435 منبع: پرینت

بحث اصلاح نظام انتخاباتی از مباحث مهم و از سر خط های کاری حکومت وحدت ملی پنداشته می شد اما اختلافات سیاسی و کش و قوس ها در سطح رهبری حکومت وحدت ملی مانع انجام درست این مهم شد. عدم وجود اراده سیاسی برای انتخابات و اصلاحات انتخاباتی، شک و گمان ها را برای تکرار اشتباهات کمیسیون قبلی در انتخابات دامن زده است و مردم را به کارآمدی آن بی باور ساخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون انتخابات در برنامه "تحول" درخصوص اراده حکومت در برگزاری انتخابات گفت: بعد از جنجال های انتخاباتی گذشته و تاسیس حکومت وحدت ملی و به امضا رسیدن موافقتنامه سیاسی امیدواری می رفت که مشکل انتخابات پایان یافته باشد اما متاسفانه حکومت موجود نه تنها اراده ای برای اصلاحات انتخاباتی نداشته است بلکه برای برگزاری انتخابات هم اراده و آمادگی ای ندارد.

معنوی، درخصوص اینکه آیا نبود اراده برای انتخابات و اصلاحات انتخاباتی از جانب هر دو تیم در ارگ ریاست جمهوری است می گوید: تصمیم گیرنده اصلی مسایل ارگ، رییس جمهور است اما مدعی آوردن اصلاحات انتخاباتی رییس اجرایی بوده است که به باورش در دو دوره ی انتخابات حقش تلف شده است و انتظار می رفت حداقل از جانب ایشان اصلاحات انتخاباتی در اولویت کاری باشد. اما امروز نه تنها مردم نسبت به عملکرد ریاست جمهوری بی باور شده اند که نسبت به ریاست اجرایی هم باورشان را از دست داده اند.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات می گوید: از آغاز مردم می فهمیدند که ریاست جمهوری علاقمند به آوردن اصلاحات نیست اما ریاست اجرایی کار مهم و اساسی اش این بود که اصلاحات را در نظام انتخاباتی بیاورد. متاسفانه اولین گامی که برای اصلاح گذاشته شد بسیار با تاخیر بود و کمیته ای هم که ساخته شد معیارهای کاری خود را در یک بسته به رییس جمهور دادند که هیچکدام شان جنبه علمی پیدا نکرد.

وی، درخصوص گزینش کمیسیون انتخابات می گوید: در گزینش کمیسیون انتخابات مردم انتظارداشتند که تغییرات بهتری را شاهد باشند اما گویا اشخاص از فیلترهای گوناگونی عبور داده شدند و من می فهمم که این گزینش چطور و با حمایت چه کسانی صورت گرفته است.

گفته می شود که حلقاتی در ارگ در گزینش اعضای کمیسیون انتخابات دخالت داشته اند، معنوی در اینباره می گوید: به قطع و یقین که همینطور است و نه تنها اینها به اصلاحات انتخاباتی باور ندارد که می خواهند انتخابات را کنترل کنند و به همین دلیل مهره های مشخص خود را در این کمیسیون گماشته اند و شاید اخلاقی نباشد که پیوند خانوادگی کمیسیون موجود و یا رییس کمیسیون را با ارگ بیان کنم که نه تنها از تیم و جناج ارگ است که رابطه خویشاوندی نزدیکی با آنان دارد.

معنوی ادامه می دهد: منتظر بودیم ببینیم کارکرد اینها چگونه است چرا که به هر حال از مردم همین سرزمین هستند. تا امروز اینها دو کار انجام داده اند که این کارها تماما وابسته و دیکته شده از جانب ارگ بوده است و من فکر می کنم اگر به همین شکل به کارشان ادامه دهند به طور قطع به هموطنانم می گویم که کمیسیونی از این وابسته تر تا به حال در تاریخ وجود نداشته است!

رییس پیشین کمیسیون انتخابات، درخصوص سیاسی بودن گزینش هفت چهره در کمیسیون انتخابات و پنج چهره در بخش سمع شکایات اظهار می کند: قطع بر یقین انتخاب اینها سیاسی بوده است و بنام گزینش چهره هایی که از قبل مشخص شده اند وارد این مراحل شده اند. ماده چهار قانون، حاکمیت ملی را متعلق به مردم می داند اما اینها با جعل در انتخابات 93 خود را به قدرت رساندند و مسوولین مدیریت انتخابات به عنوان مشاورین ارشد رییس جمهور از وی باج سیاسی می گیرند.

وی می افزاید: یک افغان از هر تیم و جناح وقتی در یک نهاد ملی گماشته می شود، باید کارهایش را بی طرفانه انجام دهد. اینها دو کار را باید انجام می دادند، یکی گزینش رییس دارالانشاء که در یک اعلان آن را اعلام کردند اما نفرات بنا بر دیکته ای که از جانب ارگ به رییس کمیسیون شده بود، از یک گروه مشخص و همان کسانی که در انتخابات گذشته در تقلب و رسوایی ها دست داشتند انتخاب شدند و لیست برای رییس جمهور فرستاده شد درحالیکه باید از آدرس های مختلف و از طرف های مختلف افراد معرفی می شدند.

معنوی ادامه داد: کار دوم اینها که من را کاملا به کمیسیون بی باور ساخت این بود که شنیدم اینها رایزنی کرده اند که آیا کارت های سابق را حفظ کنیم یا کارت جدید توزیع شود؟ که این مسخره کردن و توهین به شعور مردم است. این اصلا جای سوال کردن ندارد که می گویند آیا بار دیگر اشتباه گذشته را انجام دهیم یا خیر؟ واضح است که کارت های گذشته باید نه تنها پاره که باید آتش زده شود. این گندی که به بار آمد بخاطر آمار نادرست و غلط، کارت های رای دهی گذشته بوده است که برای انتخابات رویشان حساب کرده بودند!

رییس پیشین کمیسیون انتخابات درخصوص کارت های سابق افزود: در انتخابات گذشته 21 میلیون کارت توزیع شد و باید برای جمع آوری 21 میلیون رای آمادگی گرفته می شد درحالیکه ما در هیچ انتخاباتی با تمام تقلب ها و جعل ها بیشتر از شش میلیون رای دهنده نداشتیم و در پاک ترین انتخاباتی که سعی شد درست انجام شود آمار آرا به چهار میلیون و چند اعشار رسید. در انتخابات ریاست جمهوری گذشته که تمام زورشان را در تقلب زدند تا نتیجه تغییر کند، تعداد آرا را به هشت میلیون رساندند که خود یک رسوایی تاریخی بود و افغانستان، دمکراسی، تاریخ و خودشان را بی آبرو کردند. کسانی که از دمکراسی و شفافیت حرف می زدند به حدی جعل کردند که رسوایی اش عالم را فرا گرفت.

وی، درباره عوام فریبی کمیسیون انتخابات گفت: اینها می خواهند فقط در شکلیات کاری شبیه به همه پرسی انجام بدهند و افکار عمومی را به نحوی بیازمایند تا ببیند اوضاع چطور است و بعد همان غلط های گذشته را تکرار کنند. اگر انتخابات با همین وضعیتی که امروز پیش میرود، پیش برود و بخواهند به این رسوایی انتخابات بکنند، ما موقف و موضع می گیریم و انتخابات را تحریم می کنیم و می بینیم که مردم چقدر حرف ما را گوش می کنند. این یک رسوایی برای جامعه بین المللی است که نظارت و رسیدگی نمی کند و در این اوضاع رسوایی کمیسیون انتخابات سکوت کرده است.

معنوی، درخصوص اینکه کارت های جدید با کدام مکانیزم صورت بگیرد می گوید: شرط اول اراده سیاسی است و مادامی که اراد سیاسی نباشد هیچ گامی برداشته نمی شود . حکومت باید متعهد باشد که انتخابات را پاک برگزار کند اما اینها می دانند که در یک انتخابات پاک امتیازاتی که امروز دارند را از دست می دهند و باورشان این است که اینجا افغانستان است و باید با هر روش خود را به قدرت رساند و وقتی به قدرت رسیدند به دنبال آن عزت و ثروت و تمکین مردم است. متاسفانه وضعیت در حکومت تا حد انفجار پیش رفته است و این برای مردم قابل قبول نیست و مردم انتظار دارند که نتیجه رای خود را ببیند اگر باورش این باشد که در برابر رای اش بی تفاوتی صورت می گیرد، من فکر می کنم که دیگر زمان سکوت مردم گذشته است.

گفته می شود، رییس جمهور در راس نظام، کمیسیونی را مطابق با سلیقه ی خود ساخته است و حق حاکمیت ملی که متعلق به مردم است را سلب می کند و دمکراسی را در نطفه خفه می کند.رییس پیشین کمیسیون انتخابات، دراینباره می گوید: واضح است که این اتفاق می افتد. بیش از دو سال از عمر این حکومت می گذرد اما هنوز در خم یک کوچه مانده ایم و کاری آغاز نشده است و تنها کاری هم که صورت گرفته در همان آغازش بسیار سوال برانگیز است!

وی، درخصوص سکوت رییس اجرایی می گوید: ظاهرا اینها مصلحت ها و جنگ را بهانه سکوت خود می دانند اما هیچکدام از اینها بهانه ی خوبی نیست و در برابر مردم باید جوابگو باشد. مظلومیت خودش گناه است و کسی که به ظلم تن می دهد گناه کبیره مرتکب شده است و اگر هم مظلوم واقع شده باشد حداقل اش این است که باید صدای خود را بلند کند. داکتر عبدلله یا هر کس دیگری که می بیند ظلمی در حال اتفاق افتادن است، سکوتش گناه است. سکوت اینها باعث می شود بدتر از ظلمی که در انتخابات 2014 روان بود، بار دیگر اتفاق بیافتد.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات می گوید: کمیسیون انتخابات از یک گروه تشکیل شده است و کمیسیون دارالانشاء هم عین همین گروه و جریان و وابستگی ها را دارد و چهره های تکراری و بدنامی که در لیست به رییس جمهور فرستاده شده است، آخرین میخی است که به تابوت دمکراسی و انتخابات افغانستان کوبیده شد. همه فاتحه انتخابات و دمکراسی را بخوانند. انتخابات گروهی، جناحی و یک طرفه است تا هر کس را که خواستند گزینش کنند و به عنوان وکیل و رییس جمهور بیاورند. وضعیت ما بدتر از کشورهای دیکتاتوری است که خودشان انتخابات می کنند و با 99 درصد خودشان برنده انتخابات می شوند.

معنوی، درباره تعهد رییس جمهور به برگزاری انتخابات شفاف می گوید: ضرب المثلی هست که میگوید تا فلان جا چقدر راه است، می گویند تو راه برو می رسی، بعد که نرسیدند، جواب می دهند ما باید راه رفتن تو را می دیدیم بعد می گفتیم که می رسی یا نمی رسی. من هم که راه رفتن حکومت را در این دو سال می بینم، برایم روشن است که اصلا تعهدی در برگزاری انتخابات وجود ندارد و به دنبال همین اراده و حرکتی هم دیده نمی شود! اگر بدون اصلاحات هم به سمت انتخابات برویم، یک انتحار سیاسی است و یک رسوایی دیگری تکرار می شود و اگر با اصلاحات هم برویم، زمان انتخابات را از دست داده ایم.

وی افزود: باور این بود که حکومت بعد از تشکیل، نسبت به اصلاحات اقدام کند و بعد از آن چشم امیدها به کمیسیون دوخته شد اما این کمیسیون هم تازه نظرخواهی می کند که کارت های سابق را نگه داریم یا خیر! که یک نوع تمسخر و به ریش خند گرفتن انتخابات است.رییس پیشین انتخابات، درخصوص انتخابات آینده می گوید: باید اسناد معتبر معرف هویت توزیع شود. ظرفیت آن با امکانات ایجاد می شود و امری محال نیست اما مهم این است که اراده ای برای آن وجود ندارد. مثلا اینکه در انتخابات 2009 صد میلیون دالر برای انجام این امور اعتبار داشتیم اما کابینه آنروز گفتند که تذکره مربوط به وزارت داخله است و شما کار خودتان را بکنید. بسیاری از صحبت ها ناگفته مشخص است که چه قصد و منظوری دارند! امروز هم هرگاه که کمیسیون در این رابطه تصمیمی بگیرند، جامعه بین المللی آماده است که هزینه های آن را انجام دهد.

معنوی افزود: روشن است که اگر سند معرف هویت نداشته باشیم، انتخابات با اعتبار نداریم و نمی توانیم جلوی مراکز رای دهی خیالی و رای دهندگان خیالی را بگیریم. وقتی در یک رای گیری مشخص می شود که بالای 70 درصد از مردم از حکومت ناراض هستند، اگر انتخابات به رسوایی برود این آمار به 99 درصد می رسد که یعنی حکومت با مردمش صادق نبوده است و هرچقدر که از جامعه بین المللی پول بیارود نمی تواند در میان مردم اعتباری بخرد!

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   از معنوی صاحب پرسیده شود شما در زمان ریاست انتخابات چه کار کردید که حال حرف می زنید....

>>>   این فاتحه را مردم وقتی خوانده بود که شما مصروف دزدی و غارت خود بودید
واین تشویش که حالا دارید در ان زمان همرایی تان نبود چون دزدی تان معمولا روان بود ولی حالا که افسوس ان حرام خوری را میکنید تشویش دمکراسی همرایتان پیدا شده است بخاطر مردم تشویش نکنید پیش کدام داکتر عقلی وعصبی بروید که تداوی تان را کند.

>>>   تازمانیکه شروپساد باشد هیچ گونه دست آوردی برای مردم وحکومت میسر نخواهد شد

>>>   دوستان عزیز
بیاید همین اقایی معنوی را دوباره ریس کمیسیون مستقل انتخابات به مقامات دولت بیشنهاد نمایم همرای نجیب که در دفتر حود او را بخاطر توهین کارمندان نگاه داشته بود
قیام

>>>   انتخابات در تمام دنیا دروغ است، ختی در بزرگترین دیموکراسی جهان.
کمیسیون مشترکی که در راس آن رییس جمهور فعلی و کابینه و روسای ارگان های مختلف و اعضای کمیسیون انتخابات قرار دارند، تصمیم میگیرند که کدام شخص نظر به مصلحت های سیاسی و نظانی و اقتصادی و اجتماعی جامعه در راس قدرت قرار گیرد.
بعضأ بخاطری که به جهانیان نشان دهند که مردم واقعأ توسط رای آزاد خود شخصی را منحیث ریسس جمهور انتخاب میکنند، شخصی را انتخاب میکنند که هیچ کس باورش نشود. مثلأ انتخاب آقای ترامپ به حیث رییس جمهور امریکا.
زمانی که الگور معاون بیل کلینتن، درجریان مبارزات انتخاباتی اش، از انتقادات لیبرمن در مقابل بیل کلینتن دفاع کرد، بیل کلینتن در عوض الگور، جورج بوش را منحیث رییس جمهور انتخاب کرد.
زمانی که هیلری کلینتن در جریان مبارزات انتخاباتی که بارک او باما برایش کمپاین انتخاباتی میکرد، در روی ستیژ آمد و از غرور زیاد انگشت خود را به طرف بارک اوباما اشاره کرد، بارک اوباما این را برای خود یک تحقیر شمرد و با وجود آن که تا آخر قسمی نشان داد که او و خانم اش طرفدار انتخاب شدن هیلری کلینتن منحیث رییس جمهور آینده امریکا هستند، اما در خفا از انتخاب دونالد ترامپ دفاع کردند.
زمانی که دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر به پایان رسید، جورج بوش بخاطر این که سیاه پوستان فکر نکنند که او نژاد پرست است و یا مسلمانان فکر نکنند که او برضد دین اسلام وکشور هایاسلامی است، زیرا او به افغانستان و عراق حمله نموده است، بنأ صدام حسین را در عراق کشتند، اما در عوض اش بارک حسین اوباما را در امریکا رییس جمهور ساختند.
همنطور در بسیار کشور های دیگر نظر به مصلحت شخصی را خودشان منحیث رییس جمهور و یا مقام دیگری انتخاب میکنند و گناه آن را به دوش انتخاب مردم می اندازند.

>>>   بفکر من، نتنها بفکر من بلکه بفکر همه؛ نشستن بر کرسی در برابر دوربین خبرنگاران، آنهم خبرنگارانیکه به طبع دل باشند چه سخنانی برای گفتن به ذهن آدم میآیند! آقای معنوی با این حرفهای شان چنین مینمایانند که گویی در زندگی هیچ مسئولیتی نداشته و تازه به فکر افتیده است تا در اصلاح ساختار نظام نقشی بازی نماید!
آقای معنوی! آزرده نشوید، اینهمه گند انتخابانی میراث همان انتخاباتی است که شما مدیریت آنرا به عهده داشتید؛ شما خفه نشوید؛ انتخابات اخیر را نیز شما به بیراهه بردید، قلدری شما (البته نه شخص شما اما تیمی که شما هم به آن وابسته استید) کی گذاشت که یک حکومت قانونی در این کشور روی کار آید؟ شما میفرمائید که مردم باید رأی شان را در انتخابات ببینند! بلی اکثر مردم یا بهتر بگویم تمام مردم رأی خود را در انتخابات دیدند، حتی شما! اما از اینکه رأی شما شکست خورد آنرا نا دیده میپندارید؛ تو را و خدایت! اگر بالفرض اینبار شما را رئیس کمیسیون انتخابات تعیین کنند چه خواهید کرد؟ همان خواهید کرد که قبلاً کردید! در سخن گفتن خیلی لطیف و ملایم استید اما عمل تان همان عمل سایرین است که در گروپ تا حضور دارند، مردم افغانستان میدانند که منافع شان در گرو چند تن انسان قلدر است که در بازار سیاست کشور بعنوان جهاد (آنهم چه جهادی) فخر فروشی میکنند و مردم را با قلدری شان بسطوح آورده اند! اگر جای شما باشم؛ اصلاً بعنوان سیاست حرفی را بر زبان نمیآورم اما این شما استید که علی الرغم دانستن همه نابسامانیهای ناشی از بیداد گری تیم تان دیده درایانه صحبت نموده خود را حق بجانب جاه میزنید وای بحال شما
میهن زرغون

>>>   معنوی زمانی که خودت ریس کومیسیون بودی فاتحه عدالت و دموکراسی خوانده شده بود بار دوم ضرور نیست.

>>>   به نظرم برای وضعیت پسران فاتحه بخوانند
من در افغانستان زندگی نمی کنم . در ایران زندگی می کنم و ایرانی هستم، امروز در یکی از سایت های خبری گزارش در مورد بچه بازی در افغانستان دیدم که به نظرم شما به عنوان رسانه قبل از اینکه بخواهید به هر مساله بپردازید باید کاری کنید که این وضعیت به یک جرم تبدیل شود و با خاطیان برخورد شود

>>>   مارمولک ارگ نشین هرگز نمیخواهد که انتخابات ازاد وشفاف برگذار گردد چون طرفداران اش رای درست را اورده نمیتوانند واز روزیکه توزیع تذکره های الکترونیکی را بدون هیچ دلیلی قانونی وعقلی ومنطقی ظالمانه وجابرانه در گروگان خود گرفته وتا امروز که حدود دوسال از ان سپری میگردد هیچ خبری از توزیع تذکره های برقی که تمام اماده گی های لازم از جانب مسولین مربوط هم گرفته شده ولی ریس جمهور گوش خود راازین بابت کر و چشم خود را کور کرده فهمیده شده میتواند که هدف ارگ از راه اندازی تقلب در انتخابات را در نظر گرفته اند و بدون تقلب در ارای مردم چاره دیگری را بخود نمی بینند واضح است که مردم در انتخابات غیر شفاف و نتیجه انتخابات تقلبی شرکت نمیکنند انرا نمی پسندند جز همراه هان وهمکاران ارگ نشینان که عادت به تقلبکاری وجعل وتذویر را را دارند . را دارند

>>>   قبیله که با کمبود فراست سیاسی - اخلاقی - اجتماعی همیشه مواجع بوده اند همیشه مانند اسلاف وطن فروش شان در سدد خیانت - رزالت و تقلب باشند بدانند که این بارخیال شان به ابدیت خواهد پیوست

>>>   نفرين به اين دشمنان بي هويت زبان و هويت ما

>>>   جوانان خون كرم ما اشتباه مي كنند.
هر دو جنرال امريكايي و امارات عربي درست مي كويد. اما بايد در مورد عوامل ان و راه هاي رفع ان بحث كنيم. بخش هاي اصلي و بزرك اين عوامل را بايد در داخل جامعه و دولت خود و ميان حاكمان و سياست مداران خود جستجو كنيم. بخش ديكر و اندك ان به خارجي ها از جمله به امريكايي ها و عرب ها بر مي كردد اما مسول و كنهكار اصلي خودمان هستيم. نبايد خود را فريب دهيم.

>>>   آدم خان!؟
میگن کسی از جنوبی به نام آدم خان ( نام معمول در آن سمت ) در زندان دهمزنگ آشنای نویسنده شناخته‌شده، آقای غلام محمد غبار، شد.
این آشنای تصادفی و جبری همیش مثل غنی احمدزی کارهای دیوانگی میکرد و چرندیات میگفت.
روزی حوصله اقای غبار به سر آمده مودبانه به او خطاب میکنه:
خدا پدر و مادر تو را غریق رحمت کنه که چه مردمان با تدبیری بودند و نام تو را آدم گذاشتند ورنه از چی فهمیده میشد که تو "آدم" استی..
حالا ما درد دل اقای غبار را خوب درک میکنیم

>>>   فکر میکنم دموکراسی را برای اولین بار اقای معنوی در زمان کرزی لگدمال نموده فاتحه اش را دران زمان خوانده بود اگر برای سالگرد انچه در حق دموکراسی متوفی میگیرند خوب است وگرنه این واژه مرغوب ومقبول در اکثر کشور های جهان نیامده چه خاصه افغانستان وافغانها فقط اسم مبارک ان را شنیده اند دودوره انتخاب اقای کرزی کجایش به دموکراسی میماند ویا این دوره ای سیاه وننگین که عین وغین روی ان معامله نمودند ودموکراسی را شرمسار ساختند وارباب های خارجی شان هم با عوام فریبی وتقلب گسترده که خود سامان داده بودند بالای همه جنایات انجام شده پرده کشیدندبه دموکراسی مسخره نمودند
نه تنها این موضوع بلکه همه دعایا وارمانهای خیالی ونیرنگ مابانه شان امروزه کمرنگ شده وبکلی رنگ باخته است چه شد ان مبارزه با تروریزم!!! ویا ازبین بردن موادمخدر!!! ویاازبین بردن فساد!!! و...انها فکر مینمایند که هیچ کس حیله ها وحقهبازی های انها را نمیداند وملت ها در برابر اقدام های خجولانه ای شان امنا وسلمنا تسلیم هستند بلکه انها کور خوانده اند خارجی ها با این رویکرد های دروغین فقط خودرا میتوانند فریب دهند وچون سر خود را در ریگزار فرو برده اند چنین میپندارند که کسی انها را نمی بیند قبل از جمهوری داود خان یک قطی گوگرد وباصطلاح ایرانی کبریت پنجاه پیسه افغانی بود بعد به دو افغانی رسید انزمان بنده در فاریاب بودم بچه های فاریاب غزل ساخته بودند که{ بیر قطی گوگرد ایکی روپیه جمهوریت مبارک }یعنی یکقطی گوگرد دو افغانی شده جمهوریت مبارک حالا نیز فساد وتروریزم ومواد مخدر هزار چند شده دموکراسی مبارک!!!
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   به نظرم راه بیرون رفت جز مبارزه و مقاومت در برابر خارجی تا بیرون راندن انها راه دیگری وجود ندارد همی مجاهدین که به اصطلاح حهاد کردند روسها را شکست دادند حالا بسیج شوند امریکایی ها را شکست بدهند بلا زده شان .

>>>   ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﺳﺮﺩﻣﺪاﺭاﻥ ﺣﻜﻮﻣﺖ اﻭﻏﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻫﻤﻴﺷﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭا ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻛﺎﺭﻱ ﻛﺮﺩﻩ و ﻛﻮﺷﺶ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺩﻳﮕﺮ اﻗﻮاﻡ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﻲ ﻫﻮﻳﺖ ﺑﺴﺎﺯﻧﺪ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﺷﺎﻥ ﺑﻪ اﺷﻜﺎﻝ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺼﺎﺩﺭﻩ و ﻳﺎ ﺑﺎ ﻣﻜﺮ و ﺣﻴﻠﻪ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮاﻥ ﻭﻟﻮ اﻳﻨﻜﻪ اﺯ ﻫﻨﺪ ﻣﻴﺎﻳﻨﺪ و ﻳﺎ اﺯ ﭘﺎﻛﺴﺘﺎﻥ ﺑﻪ اﻧﻬﺎ ﺩاﺩﻩ ﻣﻴﺸﻮﺩ و ﺣﺘﻲ ﺑﻲ ﺷﺮﻣﺎﻧﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻭاﻗﻌﻲ ﺩﻳﮕﺮ اﻗﻮاﻡ ﺭا ﺩﺳﺘﻜﺎﺭﻱ ﻛﺮﺩﻩ و ﺟﻌﻞ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.
ﺩﺭ 280 ﺳﺎﻝ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻗﻮﻣﮕﺮا. اﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﻛﺪاﻡ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺩاﺷﺘﻪ. ﺟﺰ ......ﺑﺮاﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﺒﺎﺭ ﺁﻭﺭﺩﻩ

>>>   پذیرفتن حقیقت کاری بسیار مشکیل است کسی حقیقت را می پذیرد که او میخواهد
خود را و جامعه خود را بسازد
رهبران ما در فکری ساختن هیچ یک نیستن
برایشان بی تاثر است همه گپ

>>>   شاید در انتخابات بعدی اصلا مردم اشتراک نکنند. چون با رای شان بازی میشود.

>>>   این بارنباید درمقابل یک عمل انجام شده قرارگیریم ، یکبار گذشت دوبارگذشت سه بار گذشت آخر چقدر تحمل گروه قدرت طلب را کرد واگر بازهم دسیسه ای در راه باشد باید با هرقیمتی جلو آنرا گرفت درغیر آن مظاهره و فریاد کشیدن به جاده ها ریختن جایی را نخواهد گرفت .

>>>   من فکر کنم این بار انتخابات ناجور کشور را به تجزیه میکشانند بخاطریکه این مردم تحمل دوباره تقلب را که از طرف یک قوم طراحی و اجرا می‌شود ندارند

>>>   مردم سالاري و دموكراسي به ضرر قبيله بوده و هيچگاه نميخواهند كه آنرا در اين جامعه ترويج دهند.

>>>   تا چی وقت نظاره گرید ؟؟؟
مگر اعضای کمیسیون و عامیان شان فرعون زمان اند و جناح های مخالف و مردم قوم بنی اسرائیل ؟؟؟ یا که هیچ جناح مخالفی وجود ندارد ؟؟

>>>   خداوند این رهبران پارسی زبان را تبا کند که ملت از دستی اینها بدبخت شدن

>>>   آهسته آهسته جعل، دروغ و تقلب شما..... انتحاريان را فاش ميسازيم....
با دريشى پوشيدن كسى روشنفكر نمى شود، شما ....ن همان غول و جاهل كه بوديد و تا امروز غوليت تان ادامه دارد، آدم نشديد...
در كنار كسيكه نشستى رهبر انتحارزيان است كه كودكان اوغان را انتحارى و هراس افگن براى اهداف شوم قبيلوى اش تربيه و آموزش ميدهد

>>>   كميشنران پيشين كميسيون مستقل انتخابات، تمام قالين ها و فرنيچرهاي اين كميسيون را به خانه هاي خود بردند. به اصطلاح عام دزدي كردند.
نعيم ايوب زاده

>>>   طرف کار میکند و بردش در انتخابات آینده از همین حالا تضمین شده است.
یک طرف دیگه هی مردم ره گوسفند میسازد.
ما ماه ها قبل هشدار داده بودیم.

>>>   تیفا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان:
کمیشنران پیشین کمیسیون انتخابات که مشاوران کنونی ریاست جمهوری می باشند، هنگام خدا حافظی با کمیسیون حتا فرش و فرنیچر های دفاتر را نیز با خود برده اند.
کمیشینران تازه زیر فشارهای سیاسی قرار دارند و تصامیم آزاد و مستقل گرفته نمی توانند.
فهيم فطرت

>>>   هههههههههههههههههههههههه.
شرم هم چیزی خوبی است.
حیا نیست عزت ازین سرزمین رخت بسته کلمه شرم را اصلا کسی نمیشناسد غیرت پشت کلاه خود رفته از دین و ایمان اثری نیست.
اقای ملا مادی !!!!!!!!
تو به کدام روی به خود حق میدهی که نام از دموکراسی انتخابات وکمسیون گپ بزنی وان هم از روی پر رویی از انتخابات گذشته مگر شرمت می اید که بگویی از انتخابات های گذشته مگر انتخابات که شما در کمسیون ان بودید یادتان رفته چه مرداری نبود که در ان نشد؟مگر بوی ان مرداری هنوز هم به مشام مردم نمیرسد؟کجای ان انتخابات به اصول دموکراسی استوار بود؟چه رسوایی نبد که ان را نکردی؟
در کجای ان انتخابات به حق مردم احترام گذاشته بودید. اگر واقعا وظیفه شما شفاف بود چرا مردانه وار یک کضمون در ارتباط ان به نشر نمیسپاریدتا مردم از خدمت صادقانه شما باخبر شوداز روزی که از وظیفه ننگین سبک دوش شده اید همواره به انتقاد به یک موضوع یا موضوع دیگر میپردازید ازین گوشه و یا ان گوشه حکومت انتقاد می کنید.مگر نام شما نیکتر است از لستی که به رییس جمهور فرستاده شده؟او..... همین موتری که زیر پایت است مال کمسیون انتخابات نیست؟چرا در چشم مردم خاک میزنید؟

>>>   ازکار کردهای خود هم چیزی بیان کنیداکنون ازکمیسیون انتقاد میکنید.

>>>   من حدود چند نفر را میشناسم که بوسیله رشوت دهی به همین .... (معنوی) که اصلآ مادی پرست است وکیل شده اند وحالا انتقاد میکند.
پدرام از لوگر

>>>   میگویند رییس دبیر خانه ی این کمیسیون شخصی قرار است مقرر شود که خیلی بدتر از امرخیل است

>>>   اگر مانند گذشته بازهم در این قسمت سهل انگاری شود بازهم دیوانه ها دوباره برگرده های مردم سوار خواهند شد.

>>>   توزيع شناسنامه هاي برقي، در اولويت خواست هاي ما قرار دارد.
به زودي...

>>>   آنهای که سر از لاک غفلت و جُبن تاریخی پس از گذشت سال ها بیرون می‌کشند و با مسائل ارزشی و اهداف راهبردی و سرنوشت ساز مردم، موسمی، مقطع یی و بنابر جو سیاسی و موقعیت سیاسی خودشان موقف گیری می کنند، مطمئن باشید که نزد این قماش افراد، خواسته های راهبردی مردم وسیله ای است برای تحت فشار قراردادن حاکم سیاسی جهت بدست آوردن امتیاز بیشتر و بس.
مگر همین ها نبودند که در جرگه قانون اساسی از نظام ریاستی متمرکز از جان و دل حمایت کردند؟ مگر در آنوقت بر معایب این نظام اشراف نداشتند؟ آیا همین ها نبودند که بر جعلیات قانون اساسی و صدها مظالم و ستم های سیستماتیک دیگر چاکرمنشانه چشم فروبستند؟ من دیگر به اکت و اداهای ملی گرایانه و کاذب این سنخ افرادِ دوگیر و موسمی اعتمادی ندارم و دیگر نباید به آنان اجازه داد که ازین بیش با دروغ های شان مردم را فریب بدهند. ازين بعد مردم تصميم گير اند و سرنوشت كشىور را تعيين خواهند كرد، نه مهره هاي آزموده شده.
هارون معترف

>>>   فاتحه دموکراسی وقت خوانده شد که ملا معنوی به صفت ریس یک نهاد دموکراتیک تعین ګردید چون معنوی خود را عالم دین میداند و در دین دموکراسی هیچ جای ندارد در زمان ریاست معنوی کرسی های ولسی جرګه در سرای شهزاده معامله میشد.
ع آ از کابل

>>>   به نظرم راه بیرون رفت جز مبارزه و مقاومت در برابر خارجی تا بیرون راندن انها راه دیگری وجود ندارد همی مجاهدین که به اصطلاح حهاد کردند روسها را شکست دادند حالا بسیج شوند امریکایی ها را شکست بدهند بلا زده شان .

>>>   همین خارجی ها است که هرکس درحد وحدودش میگردد درغیرآن هزاران رقص مرده وزنده رابازخواهیم دید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است