طنز: انقلاب صدیق افغان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۶    ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ کد خبر: 127445 منبع: پرینت

نیروهای امنیتی کشور رفتند پیش صدیق افغان که چرا سرک وزارت خارجه را بسته کردی، ما یک ساعت است که راه دیگران را بستیم تا راه وزرا و سفرا و روسا باز شود آنوقت تو می آیی راه ما را بسته میکنی؟...
صدیق افغان در حالیکه روی موانع امنیتی نشسته بود گفت: من قیام کردم و من ملا اشرف عمر عبدالله کرزی ربانی یار آسان و من پیش بینی می کنم که همین حالا آغاز یک انقلاب است...
زیرکی که پیاده از آن سو می گذشت سخنی را روی هوا پراند و گفت: روزانه از این سرک هر نرخری که با چند جیل کروزینگ و بادیگارد تیر می شود انقلاب می کنند و هر روز سر مردم شار یک انقلاب است...


سرک قیام صدیق افغان



مهدی ثاقب

این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عاجل علی آباد !

>>>   صدیق افغان شبیه آن احمقی است که میگویند برای "مشهور شدن"!!! در مسجد .. کرده بود!!!! فکر میشود که باز مفلس شده است!!!!
تا احمق در جهان است مفلس در نمیماند!!

>>>   زبان افغانى (پشتو) چگونه وارد معارف كشور و كتابت شد؟
فارسى ستيزى - بخش سوم
زبان افغانى (پشتو) براى نخستين بار از چه زمانى وارد نصاب تعليمى ابتدائيه شد و اولين مؤلف كتاب زبان افغانى كه بود و چه گفت؟
زمانيكه در عصر امارت امير حبيب الله خان دستور آموزش زبان افغانى ( پشتو) در سال ١٣٣٣ هجرى قمرى صادر گرديد، تمام كشور بشمول وزارت معارف ، پادشاه و حتى مؤلف نام كتاب را افغانى گذاشتند!
يعنى در عصر امير حبيب الله و امان الله خان نام زبان پشتو به نام زبان افغانى ياد مى شد.
به تصاوير نخستين كتاب افغانى دقت نماييد.
براى اولين بار تأليف آموزش زبان افغانى ( پشتو) بنا به فرمان امير حبيب الله خان توسط صالح محمد قندهارى تهيه و ترتيب گرديده است.
در آن زمان نام رسمى و تعليمى زبان پشتو را "افغانى"مى گفته اند كه اتفاقاً نام شايسته و مناسب بوده است ، اين همان نامى است كه متأسفانه امروز به تمام شهروندان افغانستان إطلاق مى گردد.
صالح محمد قندهارى در مقدمه نه صفحه يى بلند خود كه به فارسى نوشته است ؛ هدف از تأليف و تدوين زبان افغانى را در نصاب تعليمى آموزش زبان مادرى براى افغان ها مى داند و جغرافياى افغانها را به چهار شهر بنام هاى قندهارى ، خوستى ، پشاورى و جلال آبادى محدود نموده بيان مى كند؛ كه اين افغانها داراى لهجه هاى متفاوت هستند و لهجه قندهارى را بهتر مى شمارد.
مؤلف كتاب كه به نظر مى رسد فرد مسلط و مطلع از تمام امور معارف و كشور است به وضوح اعتراف مى نمايد كه تا امروز در زبان افغانى هيچ كتابى براى آموزش موجود نبوده و زبان افغانى بيچاره در حال مرگ و نابودى كامل قرار دارد.
جالب اينجاست كه اين معلم كاركشته اى نظام معارف و مؤلف ارجمند از پته خزانه هيچ يادى نمى كند زيرا تا ان روز روانشاد عبدالحى حبيبى هنوز پته خزانه را ننوشته است و اين كتاب متولد نشده است .
از دوستان ارجمند و بخصوص جوانان عزيز مى خواهم به تصاوير دقت نمايند و مقدمه اى نخستين مؤلف زبان افغانى را كه به فارسى شيرين نگاشته شده است را مطالعه نمايند.
اين مقدمه به اندازه تمام شاهنامه با شما سخن مى گويد .
.........
Hai Khurasani

>>>   این موضوع زبان فارسی به دیوانگی صدیق افغان چر ربطی دارد؟ فکر میکنید او بخاطر زبان فارسی انقلاب کرده؟؟
ر

>>>   زبان مهم نیست حاکمیت سیاسی مهم است یعنی: اوغان مالک خراسان وشهزاده اسیا است! زنده باد!
اما ای ساجکها(تاجکها) قصیده تان را پخته کنید! در تاریخ دیګر چی دارید!!

>>>   اگر کدام وقتی پاشا گردشی آمد بازهم نوبت تاجکها میرسد تا هرچه بتوانند غصب تجاوز غارت بیعدالتی وظلم کنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است