حکومت باید با اصل منافع افغانستان، وارد عمل شود
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۴    ۱۳۹۵/۱۰/۳۰ کد خبر: 127518 منبع: پرینت

اگر افغانستان مانند آنچه در اجلاس مسکو اتفاق افتاد، همچنان به عنوان یک بازیگر بی نقش مطرح باشد عملا جنگ های نیابتی درافغانستان تشدید خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر لطیف نظری، آگاه روابط بین الملل درخصوص دلایل همسو شدن کشورهای مسلمان مانند عربستان، قطر و ترکیه با پروژه های غربی گفت: هر کدام از این کشورها با هدف خاصی پروژه های غربی را دنبال می کنند. عربستان به دنبال افزایش سلفی گری در منطقه است و از این طریق انتقام تحولات سوریه را از روسیه و ایران می گیرد؛ قطر کنترل بازار پاکستان، هند و چین را از طریق صدور گاز مد نظر قرار داده است و ترکیه بخاطر نفوذ در آسیای میانه، در پازل عربستان بازی می کند تا از این طریق بحران انرژی خود را از طریق آسیای میانه حل کند.

داکتر نظری، درخصوص سهم پاکستان در پروژه داعش و همکاری با کشورهای غربی بیان می کند: پاکستان بیشتر نقش پیمانکار و مجری طرح را برعهده داشته است تا بتواند این برنامه را از طریق افغانستان به آسیای میانه گسیل کند.

وی می افزاید: پاکستان با دارا بودن گروه های افراطی و تروریستی مانند: لشکر طیبه، لشکر جنگوی و سپاه صحابه از نظر اجتماعی و فرهنگی کاملا همسو و هم نظر برای تقویت داعش است و افغانستان از این نظر متوجه خطرات بسیار جدی است.

این آگاه روابط بین الملل، درخصوص امکان ایجاد پایگاه دایمی داعش در افغانستان افزود: اگر منازعه و رقابت میان روسیه، چین و ایران با آمریکا و ناتو جدی شود، احتمال تقویت شدن داعش در افغانستان همچنان وجود دارد و صحنه نبرد بعدی افغانستان خواهد بود. اگر مدیریت قوی در کشور نباشد داعش و طالب هرکدام توسط یک محور خاص تقویت می شوند و این می تواند زمینه و بستر جنگ های نیابتی بسیار گسترده را در افغانستان فراهم بسازد.
وی می افزاید: حکومت باید این روندها را به طور مشخص و دقیق زیر نظر بگیرد و فقط با در نظرداشت منافع افغانستان و مردم وارد عمل شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   إبراز ذوق زدگي سخنگوي اشرف غني احمدزي در تفاوت ١٢ دقيقه تماس بيشترِ دونالد ترامپ، ملت را شرمنده ساخت. آقاي چخانسوري، يكي از بلوك سخنگويان غني امروز به رسانه ها گفت، "دونالد ترامپ با تمام روساي جمهور كشورها ٥ الي ٧ دقيقه تماس تليفوني گرفته؛ اما با غني، ٢٠ دقيقه به تماس شده." نمي دانم اين اظهار نظر كودكانه چه رستگاريي به كشور به ارمغان مياورد؟! اصلن ١٢ دقيقه تماس أضافه ي ترامپ، چه افتخاري بر مردم افغانستان كمايي مي كند كه آن را به رُخ رسانه ها مي كشند؟ سخنگويان ارگ واقعن با فقدان برنامه و سوژه مواجه اند. واقعن ما در سطح جهان چقدر مردم تحقير شده و كوچك ايم.

>>>   اشرفغنی احمدزی؛
دانش آموخته دانشگاه صهیونی البنیاد لبنانی و با اندیشه تبهکارانه پختونوالی- طالبانی؛ ایدون آزمون های پخته و شصت ساله «صهیونیستی» را برای تثبیت و تحمیل «کیستی»ی خود از راه کشتار بیرحمانه تباری و نابود سازیی «کیستی» - شناسه دیگران، به پیش می برد.
آیا چنین نیست؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است