کمیشنران جدید، مجبورند از صفر شروع کنند
امکانات، تجهیزات و اسناد کمیسیون های انتخاباتی توسط کمیشنران سابق برده شده و کمیشنران جدید از زمانیکه معرفی شده اند به حدی مصروف اند که نمی توانند کاری برای پروسه های انتخاباتی انجام دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۴    ۱۳۹۵/۱۱/۱ کد خبر: 127541 منبع: پرینت

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، حکومت را به گرفتن استقلال مالی کمیسیون های انتخاباتی متهم می کند. یافته های تازه این بنیاد نشان می دهد که با گذشت دو ماه از آغاز کار کمیسیون های انتخاباتی کارهای این کمیسیون ها با کندی پیش می رود و آنها از رهگذر مالی وابسته به حکومت هستند و حتی نمی توانند بدون اجازه از رییس جمهور پول مصرف کنند. بنابر گفته های بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، مداخله های مقام های حکومتی و سیاست گذاران، برگزاری انتخابات شفاف و زودهنگام را به چالش کشیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، محمد نعیم ایوب زاده، رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در برنامه "محور" در خصوص کارکردهای اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی گفت: نقش محیط بسیار مهم است. وقتی در یک اداره افراد جدید معرفی می شوند، بسیار مهم است که در چه سطح از ظرفیت قرار می گیرند و چه منابعی در اختیارشان قرار می گیرد، سپس می توان درخصوص نحوه کار آنها قضاوت کرد.

ایوب زاده می گوید: یافته هایی که در اختیار مردم قرار گرفته است، برگرفته از یک ارزیابی و نظارت دقیق است. بعد از 14 سال در اداره ای که منابع مالی کاملا در اختیارشان قرار داشته است، باید دو اداره مهم را در افغانستان نهادینه می کردند، اما با تاسف وقتی به نیازمندی نهادهای انتخاباتی مراجعه کردیم، ارزیابی ها نشان داد که کمیشنران جدید از زمانی که معرفی شده اند به حدی مصروف اند که نمی توانند کاری برای پروسه های انتخاباتی انجام دهند.

رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان افزود: وقتی کمیشنران جدید به کمیسیون ها می روند، می بینند که بودجه ختم شده است و پولی وجود ندارد، موترها و کامپیوترها برده شده اند، کارمندان مسلکی استعفا داده اند، اکثر ریاست ها در حد سرپرستی هستند و دفاتر ولایتی وجود ندارد، گزارش ها فایل بندی نشده اند، مکانیزم هماهنگی و ارتباطات اصلا وجود ندارد، بحث فساد اداری و مسایل دیگر آن بررسی نمی شود، ارتباط میان کمیسیون های انتخاباتی و نهادهای دست اندرکار کاملا قطع بوده است و برای پلان هایی که دو سال بخاطرش معاش گرفته اند، کاری انجام نشده است.

وی، درباره اینکه کمیسیون های سابق مصروف چه کاری بوده اند، می گوید: سوال من هم همین است که باید خودشان پاسخ دهند که با امکانات کمیسیون ها چه کاری انجام داده اند و اینکه جناب رییس جمهور به چه دلیل امکانات مالی، تخنیکی و امنیتی آنها را بعد از پایان کارشان حفظ کرده است و موقف جدید برایشان تعیین کرده است و با تاسف امتیازات تخنیکی، مالی و امنیتی کمیسیون های جدید و کمیشنران را محدود ساخته است؟ و حتی جدیدا متوجه شدیم، تصمیم گرفته اند، پست های امنیتی کمیسیون سمع شکایات افغانستان را منتقل کنند و آنها را ببندند.

رییس تیفا می گوید: دفاتر و نهادهای کمیسیون های انتخاباتی از نقطه نظر لوازم مورد نیاز، اسناد حقوقی و روش های بررسی شکایات کمبودهای اساسی دارد و بسیار دشوار است که کمیشنران جدید بتوانند در مدت دو ماه کارایی داشته باشند.

ایوب زاده، درخصوص تاثیرگذاری مستقیم کار کمیشنران سابق در ایجاد خلل کاری برای کمیشنران جدید اظهار می کند: بعد از انتخابات 2014 که سیاسی شد و فضای اعتماد متشنج شد، نفوذ سیاسیون و حکومت وحدت ملی در بین نهادهای انتخاباتی بیشتر شد و فاصله میان نهادهای دست اندرکار باعث شد اینها نه خود پاسخگو باشند و نه پاسخی بدهند و این جو تاثیرات منفی بر ساختار کمیسیون ها گذاشت و آنها را هر روز نسبت به روز قبل ضعیف تر ساخت.

رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، در خصوص فضای کاری کمیسیون های سابق بیان می کند: یافته های اولیه نشان می دهد که تغییرات زیادی در شکل و ساختار نهاد ایجاد شده است. به عنوان نمونه، بسیاری از اسناد موجود نیست و طرز العمل مربوط به کار هیات اداری که باید وجود داشته باشد اصلا وجود ندارد. چون اینها در یک فضای بسته کار فعالیت می کردند، ارتباطات و پاسخ دهی اصلا وجود نداشته و امکان اینکه اسناد به جایی منتقل شده باشد و یا ناپدید شده باشند، وجود دارد.

وی می گوید: وقتی کمیشنران جدید به یک کمیسیون ها معرفی می شوند، مجبورند کارشان را از صفر شروع کنند و این به یک فرهنگ در نهاد های مختلف و همچنین در وزارتخانه ها تبدیل شده است. تاسف بسیار بزرگی است که با کمک خارجی ها، ساختار می سازیم و با تغییر افراد، ساختارها از هم می پاشد و با وجود منابع گزافی که به مصرف رسیده، باید از صفر شروع کنیم.

گفته هایی هست که امکانات و وسایل کمیسیون ها توسط افرادی که در گذشته در کمیسیون مصروف بوده اند برده شده است، رییس تیفا در اینباره می گوید: اطلاعات دقیقی وجود دارد، موترها و کامپیوترها دقیقا توسط کمیشنران قبلی انتقال داده شده اند. وقتی که امتیازات تخنیکی، امنیتی و مالی برایشان حفظ می شود و در موقف بالاتری قرار می گیرند، بیانگر این است که اسناد، اجناس و خیلی از امکانات دیگر هم برایشان حفظ می شود.

ایوب زاده می افزاید: مشکل تنها عوامل ساختاری و ظرفیتی نیست و عوامل دیگری هم هستند که باعث می شود آنها نتوانند به خوبی کارشان را پیش ببرند. امروز کمیشنران جدید، پول ندارند که معاش خوبی داشته باشند و برنامه های خود را تطبیق کنند و برای مصرف مقدار کمی پول، باید رییس جمهور حکم دهد تا پول تصویب شود و بعد به مرحله مصرف برسد.

رییس اجرایی بنیاد انتخابات، در تحلیل وضعیت موجود تصریح می کند: وضعیتی که بر نهادهای انتخاباتی حاکم است، باید برای کمیشنران جدید درس و عبرت باشد و سوای از اینکه از چه آدرسی به کمیسیون راه پیدا کرده اند، اگر می خواهند برای دمکراسی و حکومت داری خدمت کنند، برای نهادینه شدن ساختارهای انتخاباتی تلاش کنند.

وی، در مقایسه وضعیت و امتیازات کمیشنران پیشین و فعلی می گوید: مصارفی که کمیسیون های گذشته داشته اند با امتیازات و مصارف کمیشنران فعلی تفاوت های چشمگیری دارد و عدالتی در کار نیست. اگر کمیشنران جدید می خواهند کار کند باید لااقل یک امتیازات نسبی برایشان منظور شود. بحث این نیست که بهتر از دیگران نان بخورند، بلکه منظور این است که تا حدی برای کارهای روزمره همکاری های مالی فراهم شود تا امورات انتخاباتی پیش برود. روشن است که امتیازات گذشته، واقع بینانه نبوده است و از کنار مشکلات سیاسی آن روزها، کمک های زیادی نصیب این کمیسیون ها شده است. اگر به طرف یک کمیسیون مسلکی برویم باید امتیازات براساس نیازها به آنها داده شود.

رییس تیفا، درخصوص اینکه امروز در کجای برنامه های اصلاحات قرار داریم اظهار کرد: اصلاحات یک واژه بسیار کلان است و در این شرایط نمی توان از آن صحبت کرد. حداقل انتظار از کمیسیون ها این بوده است که وقتی از اصلاحات صحبت می شود، یک لیست از اصلاحات رو کنند و اگر توانایی این را ندارند،حاضر هستیم، لیست اصلاحاتی که باید بیاید را در اختیارشان قرار دهیم.

ایوب زاده، درباره اینکه از این لحظه کمیسیون چه کار مثبتی می تواند انجام دهد می گوید: متاسفانه حکومت بسیار دلسردانه برخورد می کند و توجهی به مسایل انتخاباتی ندارد. وقتی حکومت کمیشنران را تعیین کرد ( از اینکه با چه معیاری این افراد انتخاب شده اند می گذریم) باید حداقل تعهدش را در مسایل نشان می داد اما شاهد بودیم، هیچ نوع تعاملی بعد از تعیین اینها صورت نگرفته است. اگر حکومت مدعی است که انتخابات یگانه راه برای سلامت افغانستان و نظام است باید به آن توجه کند اما جامعه جهانی و حکومت هرکدام با کنسرت انتخابات یک بازی را انجام می دهند.

رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف، درخصوص برنامه های سال آینده افزود: انتخابات باید در سال آینده برگزار شود و جدول زمانی آن توسط کمیسیون ها مشخص شود. اگر انتخابات برگزار نشود و به سال 2019 موکول شود، از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی ضربه های زیادی می خوریم. کمیسیون ها باید لیست رای دهندگان، ارزیابی امنیتی و حوزه های انتخاباتی را در اولویت کاری خود قرار بدهند و کسانی که کاندید هستند از امروز فعالیت های غیر رسمی خود را شروع کنند.

وی افزود: تاکید می کنم اگر حکومت بی توجهی نکند و اراده به خرج بدهد و صادقانه وارد میدان شود، با همین کمیشنران می توان یک انتخابات قابل قبول دایر کرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   يك ملت ايا از اين بدبخت تر ميشود كه كسانى را رهبر گفته هفده سال دنبال كنند ، كه انها با وجود اگاهى از حقايق يعنى از جعل عالى ترين قانون كشور ، از جعل مهم ترين موارد كه با سرنوشت ما ارتباط مستقيم دارد، خاموشانه گذشتند و شاهد بدبختى مردم خود بودند.
در قانون اساسى سرود به دو زبان ذكر شده است.
حكومت غير متمركز ذكر شده و بسيارى از جعليات امروزى در ان نيست.
ما عامل اين بدبختى كرزى را نمى دانيم چون او به انچه باور داشت عمل كرد
ما متهم رده اول چند ميراث خور، معامله گر و مزدور بيغيرت را مى دانيم چنين جفاى را در حق مردم كردند!

>>>   دوستان آگاهی دارند که انتقاد من از رهبران و متولیان امور همواره جنبه اصلاحی داشته و دارد و هیچگونه اغراض شخصیی در کار نیست و نباید هم باشد. از سوی دیگر حداقل طی 15 سال اخیر از بس ناجوانمردی ها، وعده خلافی ها، فریب ها، ندانم کاری ها، بی کفایتی ها و دغلبازی ها دیدیم و شنیدیم، تمامی دیوارهای اعتماد فرو ریخت که می باید برای بازسازی آن، معمار دیوار چین در کار است.
امروز مطلبی را به ارتباط اظهارات یکی از بزرگان ما (یونس قانونی) که در پیوند به ناکارآیی و ناکامی نظام ریاستی ابراز داشته و خواستار تغییر آن شده بودند، نوشتم و با درنظرداشت سوابق کاری ایشان، صداقت شان را در گفتار و عمل زیر سوال بردم که واکنش بسیاری از دوستان نزدیک مرا برانگیخت و دوستان این بار تاکید داشتند که ما از نزدیک با ایشان در تماس هستیم و اینبار اراده قوی و محکمی برای تغییر نظام ریاستی بوجود آمده و آقای قانونی هم فوق العاده درین راه، جدی و مصمم هستند.
بنابرین بنده به نسبت اصرار دوستان آن پست را که از نهایت درد و درک نوشته بودم برمی دارم و اميدوارم خاطر دوستان را نرنجانده باشد و از دوستان خواهش دارم به چنين مسائل دور از گرايش وطنداري و محل گرايي بپردازيم.
ما از هر صدا و حرکت صادقانه که سبب تمرکززدایی از قدرت سیاسی به نفع تمام اقشار مردم باشد حمایت مي كنيم؛ اما در عین حال اوضاع را نیز به شدت تحت نظر داریم و صداقت رهبران را نیز به محاق آزمایش می بریم.
Haroon Mutaref

>>>   متأسفانه از جعل هويت و ستم ايكه بر زبان ، فرهنگ و تمدن ما رفته است، نه تنها نسل جوان مطلع نيستند بلكه حتى كاركشته ترين شخصيت هاى سياسى ما از ان اطلاع درستى ندارند.
مثلاً سال پار در جريان تقسيم شهرستان سبزوار هرات كه متأسفانه امروز به نام مهمل و مجهول شيندند ياد مى شود به پنج ولسوالى ، نه تنها امير اسماعيل خان از جنبش جوانان حمايت علنى نكرد بلكه حتى كاخ سپيدار جديت و قاطعيت لازم را نشان نداد .
د
دليل بسيار مهمتر اين است كه متأسفانه هم اكنون فاشيزم با تمام قدرت در تكميل تئورى و نظريه محمد گل خان مومند عمل مى نمايد .
تا زمانيكه جوانان ما به انچه اتفاق افتاده است مطلع نباشند، راه نجات و احياء به هويت تمدنى و فرهنگى و تاريخى خود را نمى توانند باز يابند و انتخاب نمايند.
نكته اى مهمتر اين است كه هم زبان فارسى و هم هويت خراسانى مربوط يك قوم نبوده و يك حركت قومى نمى باشد بلكه يك حركت مدنى و تمدنى است .

>>>   در جيب همان تقلب كار هايست كه انتخابات گوسفندى را در كشور ما بالاى مردم ما تحميل. كردند

>>>   قانون اساسى اصلى ما #كجاست؟

>>>   ازادى ، دموكراسى و حكومت برخاسته از راى و اراده مردم زمانى روي كارخواهد امد كه سياسيون تابع مردم باشند ، نه مردم تابع سياسيون و به نظر مى رسد قانونى دارد تابع مردم ميشود. سخنان اخير قانونى در حمايت از غير متمركز سازى قدرت نخستين نشانه هاى از اين روند را نؤيد مى دهد. اما مردم بايد بيدار و هوشيار باشند كه از هيچ كسى بى هدف بت نسازند . قانونى تا كسب اعتماد مردم فاصله زياد دارد . سخنان او در حمايت از اراده مردم به معنى قبول شكست اش در برابر راى وأراده مردم است. او مجبور است دنبال مردم بياييد، انقدر بياييد تا اعتماد مردم را جلب كند. اما اين به معنى ان نيست كه مردم سرنوشت خود را به دست قانونى و ياران مانند خودش بسپارند. قانونى اگر واقعاً ميخواهد در راه ارمان مردم قدم بگذارد هيچگاه تلاش نكند كه دوباره براى منافع شخصى خود مردم را بفريبد. او بايد باقى مانده عمر خود را صرف كار هاى تشكيلاتى ، انسجام جوانان، اوردن اصلاحات در جمعيت و مبارزه عليه سلطه برترى جويان كند. مردم امروز بخوبى اگاه اند كه چيگونه رهبران را بسازند و همچنان عزل كنند و اين روند در مورد همه صدق ميكند . در همين راستا بدون شك چنانچه اگر داكتر عبدالله ريس اجرايى نيز نتواند دست اورد خوبى تا اخر دوره اين حكومت براى مردم كمايى كند، مردم هميشه در صحنه ، فاتحه سياسى او را در مبارزات اينده خواهند خواند و اجازه نخواهند داد تا نقش دست اول را در اينده بازى كند و ما منحيث مردم و نسل جوان در صحنه حضور و شاهد اوضاع خواهيم ماند و اجازه نخواهيم داد كه سياسيون انقدر در رهبرى باقى بمانند كه هم خود بگندند و هم سرنوشت مردم را گند زنند!

>>>   ایوب زاده را نه شب خواب میبرد و نه روز. بخیالم که "جانکنی هایش" بیفایده بود و "عایدی" نصیبش نشد از همو خاطر دم کمیسیون دزدان را ایلادادنی نیست. به گفته رئیس سابق شکایات انتخاباتی برو مصروف "فروش پرچون مملکت" باش.

>>>   ایوب زاده را نه شب خواب میبرد و نه روز. بخیالم که "جانکنی هایش" بیفایده بود و "عایدی" نصیبش نشد از همو خاطر دم کمیسیون دزدان را ایلادادنی نیست. به گفته رئیس سابق شکایات انتخاباتی برو مصروف "فروش پرچون مملکت" باش.

>>>   هنوز افغانستان يك نظام ندارد كه روى هويت حقوقى وفلسفى آن صحبت نمايم.
صرف آفاى اشرف غنى احمدزى با استفاده از امكانات خارجى وتقلب ودر امور انتخابات رئيس جمهور شده است. كه چندان شهرت ونامى ندارد.
يك رئيس جمهورى كه از اسلام ، دين، اقوام وتاريخ يك كشور معلومات ندارد . وهميشه گفتار كردار او پر از خطا است
چه بايد گرد؟؟؟؟؟
به عوض اينكه خودش باعث رشد برادر وبرابرى ميان اقوام ساكن افغانستان شود. شخصاً موضوع پانپشتونيزم وافغان ملتى بازى را سازمان ميدهد. وبشكل سيستماتيك ميخواهد كه در تمام اركان دولت و اداره زبان فارسى درى را خذف وجاى نشين زبان پشتو را بسازد. كه خود نشانه از تبعيض وتعصب زبانى اشرف غنى وگروه كارى وى مى باشد.
پشتو زبان كه از روى زبان فارسى درى ساخته شده است كوشش ميشود كه جاى زبان فارسى درى را بگيرد
Habibi

>>>   با شعار و كل گويى مشكلات ما حل نمى شود.
اگر وحدت به قيمت نابودى عدالت و انهدام و تحريف حقيقت بدست مى ايد، ان وحدت را بايد به ديوار زد.

>>>   غنى ،خلاف منافع ملت ميخواهد تذكره كاغذى صادر كند.اين يعنى استثمار همه به نفع يك قوم!

>>>   کشور خدا داد افعانستان به راستی خدا داد است.
صد میلیون دالر گدایی شده از جامعه جهانی ( کیسه خلیفه) هزینه شناسنامه های برقی شد. اکنون آوازه افتاده است که حاجی غنی با یک راندمان ملانصرالدینی و به یک گردش چزخ نیلوفری دستور صدور تذکره های کتابچه یی قدیمی را صادر فرموده است.
این بدان معنا است که صد میلیون دالری که از راه دریوزگی و دست درازی و روی زردی به دست آمده بود، ناروا و بیهوده برباد هوا داده می شود.
در این حال روشن نیست چه کسانی مسوول برباد دادن این مبلغ گزاف اند.

>>>   اين گروه تا وقتيكه مطمئن نشوند كه قوم شان بالا تَر از ٨٠٪‏ نفوس كشور است، هيچ كار و أجرات را انجام نميدهند. فقط به دروع، فريب، تزوير، تقلب، تروريزم قدرت را در قيد خود شان گروگان ميگيرند.

>>>   هنوز انتقال جت های اکاخیل و پاکستانی ها تکمیل نشده، هر که این پروژه جنایت مکمل شود، شاید شناسنامه ها نیز الکترونیکی شود. مردم ، به شمول جوانان، محصلین دانشگاهی ها، جامعه مدنی همه در مقابل این پروژه جنایت هوشیار باشند.

>>>   جامعه مدنی محصلین روشن فگران هوش یار باشین دل نا خواسته این پروژه را قبول نکنید اگر عدالت نیست قانون نیست در هر چیز دست برد هست هرکس به نفع شخصی خود کا میکند ماهم به تزکرهای یک متری اکتفا میکنیم بهترش این حواهد بود

>>>   تا این مردم گوسفندیست هر چه امکان دارد.

>>>   تصور كنيد اكثريت مردم جهان مسلمان مى بودند و از اين جمع اكثريت مطلق هم ملا و مولوى ، طالب و آيت الله..... مى بود ، حال اين گيتى در چه حال و موقعيت مى بود. خدا نشان ندهد!!!

>>>   حیف وصد حیف که فاصله بین حرف وعمل ما وجود ندارد ومردم خوش باور افغانستان به سخنان میان تهی و وعده های دروغین زمامداران شان باور میکنند
من نمی دانم چه زمانی عدالت واقعی در این کشور حکم فرماخواهد شد د رحالیکه همه از القاب دوکتور- مغز متفکر و مقاومتگر- وطن برست و خدمتگار واقعی حرف میزننداما عمل شان طفلانه و کودکانه
افسوس افسوس جهان بکجا رسید و ملت خوادبرده افغان در کجاه ماند
قیام

>>>   حکومت پشتونیزم نمی خواهد که شناسنامه های الیکترونیکی توضیع شود بخاطراینکه خودشان میدانند ک دیگرتقلب نمی توانند درانتخابات آینده و نتیجه انتخابات بنفع دیگراقوام رقم خواهدخورد، ازاین صورت می خواهند بازم ازشناسنامه های ظاهرشاه گاو استفاده کند، این یادتان باشد ک این قوم بی سواد تاآخر افغانستان را همین طور به یک ویرانه نگه خواهد داشت،

>>>   شما زمانى از دولت حق خواسته ميتوانيد كه نظام و قانون اين حق را بدهد با خرف مفت نمى شود. مردم در چندين جبهه مصروف نبرد اند. شناسنامه ها ارتباط مستقيم با انتخابات و انتخابات ارتباط مستقيم با قدرت و شفاف شدن پروسه دارد !

>>>   طرح تذكره كتابچه يي، ننگين و نماد برگشت به گذشته است.
چهار سال تمام در راستاي طرح، ترتيب و توزيع شناسنامه جديد هزينه شده و كار صورت گرفته است، مليون ها دالر جهان مصرف شده و آماده توزيع مي باشد، اما دو باره مي خواهند ما را به پنجاه سال قبل ببرند و در خم همان كوچه نخست بيندازند.

هر چي تلاش مي كنيم. فرياد مي زنيم. خون مي دهيم و تاوان مي دهيم كه قدمي به جلو بگذاريم؛ اما دو باره پس مي زنند و عقب گرد مان ميدهند.
انگار ذهن هاي سنگي و سفت، متحجر، پسيف و متعلق و وفادار به جنگل عشيره، آماده پذيرش هيچ راه ورسم درست و انساني و آبرومند نيست.
آدم مي ماند و زمين مي خورد با اينهمه نمادهاي ذلت و رسوايي، و ذهنيت هايي كه چونان ديوار آهنين، فرا راه سربلندي و شدن و پيشرفت ما ايستاده اند.

نگذاريم چهار سال هزينه و تلاش هدر رود و يك طرح پسيف و ننگين دو باره تحقق يابد.

>>>   اینها هم بعد از دوره ماموریت خود درزمان بردن از صفر شروع میکنند تا گروپ ها وسوچها دساگیره های دروازه تعمیر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است