چگونه رهبران سیاسی را برگزینیم؟
رهبرانی که نتوانند در وضعیت شکننده، دولت را از بحران نجات دهند، خود کنار می‌ روند اما چون چنین فرهنگی در جامعه ما معمول نیست، پیشنهاد می‌ کنم شهروندان آگاه ما از این شاخص‌ های اندازه‌ گیری استفاده برند و شخصیت‌ های سیاسی خود را برگزینند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۶    ۱۳۹۵/۱۱/۲ کد خبر: 127559 منبع: پرینت

صندوق حمایت کشورهای فقیر مربوط بانک جهانی The World Bank’s Fund for Poorest پژوهشی را روی «دولت‌ های شکننده در جهان» طرح کرده است. در این پژوهش، شاخص‌ های شکنندگی دولت‌ ها شناسایی شده است که بسیار در خور توجه می‌ باشد. شیوه پژوهش بانک جهانی، سروی‌ های مقایسه‌ ای، تحلیل‌ محور بر بنیاد شرایط دولت‌ ها و نقد محور بر نقش و جایگاه جامعه بین‌ المللی در مهارسازی چالش‌ های این دولت‌ ها شکل گرفته است. گروه پژوهشگران بانک جهانی، پنج شاخص عمده اندازه‌ گیری بحران را به بررسی گرفته است که عبارت هستند از: 1. حکومتداری 2. عدالت 3. وضعیت اقتصادی 4. امنیت 5. حقوق بشر و سطح خشونت در برابر شهروندان.

به باور این پژوهش در جهان ما 65 میلیون انسان در شرایط دولت‌ های شکننده، بیجا شده اند. سالانه جامعه جهانی نزدیک به 15 میلیارد دالر برای حمایت از دولت‌ ها شکننده و در حال بحران به مصرف می‌ رساند. از نظر این پژوهش ضعف در پنج شاخص بالایی، پیامدهای ناگوار به شهروندان این کشورها به‌ بار آورده است. این پژوهش نشان می‌ دهد. پنج پیامدی‌ که بحران را گسترش داده و دولت‌ ها را از حالت عادی به وضعیت شکنندگی می‌ کشاند اینها هستند:

1. بحران اقتصادی و گسترش فقر
2. بحران اجتماعی و محدود شدن تساهل اجتماعی
3. منازعات داخلی و ازدیاد پناهجویان
4. گسترش امراض گوناگون و فقر خدمات بهداشت
5. فقر خدمات برای آموزش و پرورش

جنگ‌ ها به ویژه جنگ علیه ترور، جنگ عراق و سوریه، مناقشات در آفریقا و آسیا از عوامل مهم گستردگی وضعیت شکننده‌ در جهان نام برده شده است. پژوهش تلاش کرده است که شکنندگی را به دو دسته تقسیم‌ بندی کند: 1. شرایط شکننده 2. دولت‌ های شکننده.

به باور این نهاد اگر جامعه جهانی قادر به مهارسازی بحران‌ های منطقه‌ ای نشود در سال 2030 حدود 60 درصد مردمان جهان در شرایط شکنندگی به‌ سر خواهند برد. من تلاش کردم تا بربنیاد شاخص‌ های اندازه‌ گیری این پژوهش وضعیت افغانستان را به‌ بررسی بگیرم. نتیجه خیلی تاسف‌ بار است. افغانستان تمام شاخص‌ های دولت‌ های شکننده را در خود جذب کرده است.

دولت‌ هایی‌ که نتوانسته اند برای برون‌ رفت از شاخص‌ های‌ عامل بحران، برنامه‌ های مفید ریزند، دولت‌ های ناکام نامیده می‌ شوند. در واقع دولت‌ های ناکام در سه عنصر عمده که سبب مهارسازی بحران می‌ شود ناکام می‌ مانند: 1. فراهم‌ سازی شغل برای بهبود وضعیت اقتصادی 2. امنیت سیاسی و روانی برای حفاظت شهروندان 3. تامین عدالت اجتماعی.

افغانستان در حالی‌ که حمایت‌ های گسترده جامعه جهانی را جذب می‌ کند اما در مهارسازی عوامل بحران ناکام مانده است. شهروند آگاه کسی‌ است که در انتخاب رهبری و مدیریت دولت در سطح حکومت و پارلمان بر بنیاد این شاخص‌ ها تصمیم گیرد. رسم معمول چنین است رهبرانی که نتوانند در وضعیت شکننده، دولت را از بحران نجات دهند، خود کنار می‌ روند و راه را برای دگرگونی فراهم می‌ سازند. اما چون چنین فرهنگی در جامعه ما معمول نیست، پیشنهاد می‌ کنم شهروندان آگاه ما از این شاخص‌ های اندازه‌ گیری استفاده برند و شخصیت‌ های سیاسی خود را برگزینند.

به باور من اگر ما به مثابه شهروند آگاه در انتخاب رهبران سیاسی و قانون‌ گذاران، با مسوولیت برخورد نکنیم، در واقع خود به سازندگان دولت‌ های ناکام و شرایط شکننده در کشور خویش مبدل می‌ شویم. برخی از منتقدین بانک جهانی به این باور هستند که این نهاد، خود مسبب برخی از این بحران‌ ها است. نوشته من بر این موضوع نپرداخته است که در فرصت ممکن به آن خواهد پرداخت اما منظور من این است که پژوهشگران این پژوهش برخورد حرفه‌ ای و تکنیکی به مبحث دولت‌ های ناکام و شرایط شکنندگی کرده اند که از بیش‌ترین جوانب سیاسی مساله به حاشیه رفته اند اما شاخص‌ های اندازه‌ گیری نقش رهبران و مدیران سیاسی دولت‌ ها در این پژوهش به‌ شدت قابل توجه است.

شما هر سیاست‌مدار و قانون‌ گذار را بر بنیاد همین شاخص‌ ها اندازه‌ گیری کنید و جایگاهش را تعیین کنید در غیر آن، آنها نمی‌ روند و بر گرده‌ های ما زانو می‌ زنند.
این پژوهش در همایشی در شهر کوپن‌ هاگن توسط اطاق فکری Nordic Group پیش‌ کش شد و به زودی به نشر می‌ رسد.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در مورد شناسنامه ها نخست داكتر عبدالله و احمد ضيا مسعود بعد همه رهبران مسؤول اند.سران فاشيزم وظيفه خود را اجرا ميكنند و نمى شود انها را متهم ساخت چون انها خط و مش شان در دو صد سال اخير روشن بوده و هيچگاه ان را انكار نكرده اند. اما كى ها لاستيك پنجر ﻣوتر فاشيزم قومى را باد كرده اند؟ كى ها براى دوام اين سلطه ستون شده اند؟ چرا تا حال تحريم سرتاسرى از طرف اقوام صورت نگرفته است؟ چرا انها براى تغير سرنوشت مردم به يك اجماع نرسيده اند؟
مردم نبايد منتظر معجزه بمانند بايد خود عمل كنند. همانگونه كه خاكسپارى شاه حبيب الله انجام دادند ، از منافع حياتى خود با توان و قدرت خود دفاع كنند
Zahir Ariaie

>>>   یاد مان باشد ک قوم بی سوادپشتون نمی خواهد حکومت بدست دیگراقوام بیفتد از این کارشان برای تقلب کاری انتخابات استفاده میکنند

>>>   چند دانه سیاست پیشه پیر ای قانون ره گروگان گرفته جوانا به پا خیزید

>>>   شك ام به يقين مبدل شد كه اكثريت خيالى در فكر پيشرفت و ترقى و آرامى مردم كشور نيستن چون به زنده گى صحراى و باديه نشينى عادت نموده اند. هر فكر جديد و عالى در پيش اينها محكوم به فناست. در كشور هندوستان بيش از صد هزار راس حيوان صاحب شناسنامه برقى گرديد اين در حاليكه در كشور ما اكثريت نشنلست و راسيست مخالف توزيع شناسنامه هاى برقى در كشور هستند. كارد به استخوان رسيده از اين حالت ذلت بار توقع بيشتر براى ما نميرود با ايستاد و دامنه مبارزه را پهن نمود در مقابل ظالمان و تماميت خواهان، ديگر كشورها در فكر آبادى ميهن خويش اند، در اين ماتمكده فرزندان ناخلفش در پى تخريب و انزواكشيدن كشور از مسير صلح، عدالت و پيشرفت اند.

>>>   اگر شناسنامه های برقی توزیع شود
پس تقلب چه قسم صورت بیگرید
و ای غنی فاشیست کرزی و دیگرایش چه قسم ریس جمهور شوند؟

>>>   خدا خیر ای حکومت پیش کند که یک دفعه نگوید بیاید مثل زمان های قبل از اسلام زندگی کنیم

>>>   بهتر خواهد بود که به یک اتحاد اتفاق یکپارچه شده به ترقی و پیشرفت کشور ما فکر کنیم نه بخاطر قوم و قومیت پرستی کشور باید به دموکراستی عقیده داشت بگذاریم هرکسی که استعدادی دارد باید به این ملت رنجدیده مصدر خدمت شود از هرقومیکه باشد فقط هدف اش خدمت به این مرد آواره بیچاره باشد و خلاصه خود را از خواب غفلت بیدار بسازیم
فضلی

>>>   Zahir Ariaie
گفته ميشود بحث تذكره يى كتابچه يى ربطى به شناسنامه هاى هوشمند ندارد و تنها تذكره ورقى فعلى را به روز ميسازد . اما نگرانى ان است كه شناسنامه هاى هوشمند براى مدت طولانى از دستور خارج شود و انتخابات باز با همان روال قديمى برگزار گردد.
رهبران مخالف مانند اقاى #پدرام كه كه در هيچ زدوبند و معامله با ارگ نقش نداشته و ندارند براى ايجاد تحرك در ميان مردمى أغاز روند و موج جديد مبارزه براى أعاده حق مردم ميبايد رهبرى نافرمانى مدنى را به عهده گرفته و مردم را به مبارزات هدفمند و دراز مدت تر قانع سازند.
مردم بايد با اموختن از مبارزات ملت هاى ازاده جهان و قبول اين حقيقت كه فاشيزم به هيچ قانون، گفتمان ، منطق و راه حل جز اهداف خودش فكر نمى كند، راه هاى جديد و مؤثر تر را مورد توجه قرار داده و مبارزه را هرچه زود تر أغاز نمايند.
تكيه زياد به رهبران و منتظر انها ماندن تا حال دو نتيجه براى مردم داشته و ان اينكه مردم را نخست بى مسوليت بار اورده و دوم زمينه را براى معامله و رسيدن با مال و نان براى اين معامله گران بيشتر مساعد ساخته است. مردم بايد قبول كنند كه جز خود شان هيچ رهبر نماى خود خوانده نمى تواند و نمى خواهد براى اهداف مردم ايستادگى كند. بايد از افكار و تخيلات بيرون امد و قبول كرد كه انهايكه شما منتظر ايد كه كارى كنند كوچك تر از ان اند كه تصور كرده ايد!

>>>   شما زمانى از دولت حق خواسته ميتوانيد كه نظام و قانون اين حق را بدهد با خرف مفت نمى شود. مردم در چندين جبهه مصروف نبرد اند. شناسنامه ها ارتباط مستقيم با انتخابات و انتخابات ارتباط مستقيم با قدرت و شفاف شدن پروسه دارد !

>>>   كه در دهه گذشته حكومت كابل براي ثبت كردن كتاب مذكور به اسم اثر فرهنگي و تاريخي در يونسكو مراجعه نمودند كه از أنطرف رد گرديد دليلش هم اين كه هيچ نشانه از هزار سال بودن اين كتاب وجود ندارد.

>>>   فقط در آزادی و روشنایی می توان دوست و دشمن ، خادم و خائین ، راه و چاه را شناخت. ولی سایت مزدوران نمیگذارند نظر و دیدگاه های روشنگرانه و آگاهیبخش درج و پخش و مردم آگاه گردد ولذا خودبخودآب به آسیاب بقای دیکتاتورهای ویرانگر و منافع بیگانگان ریخته و می ریزد.زنده باد |آزادی.

>>>   نتيجه مذاكرات استاد عطا با غني، و كنار آمدن رياست اجرائيه با دستگاه تقلب و فاشيزم: لغو شناسنامه هاي هوشمند،
اين حالت براي هيچ يك از شهروندان كشور قابل پذيرش نبوده و نخواهد بود
مردم در قرن بيست و يك كوچكترين انتظار شان شفافيت است، ما نميخواهيم تا يك پاكستاني يا چچني بيايد در كشور ما بيشتر از بيست شناسنامه كاغذي بنامهاي گوناگون بگيرد بدون اينكه شناسايي شود
ما نميخواهيم تا يك شهروند بامياني يك راي داشته باشد ولي يك شهروند پكتيايي نوزده راي!!!!!!

>>>   Aziz Arianfar
روند تبدیل شدن افعانستان به وحشتستان با راندمان تندی ادامه دارد.
به گونه یی که دوستان می دانند ، این کمترین از چندین سال بدین سو شب و روز در این باره هشدار می دادم، اما کجا بود گوش شنوا و چشم بینا.
همین اکنون هم دیر نیست.
اما آوخ!
ارگ و کاخ سپیدار در خواب سنگین زمستانی فرورفته اند.
کاروان رفت و تو در خواب و بیابند در پیش

>>>   احمد بهزاد به صورت تلويحى از مردم خواسته كه در صورت دستگيرى و زندانى شدن به نافرمانى مدنى ادامه دهند.

>>>   انسان در اصل وافغان بطور خاص بدو اصل باېید ارج داشته باشد:
زبان و قلم
برادر انسان و افغان وقتی که این دو اصل زیر پای شوند دیګر رابطه انسان
با انسان بریده، فقط موجودات بی روح هستیم
یک مثال تما می پښتون بی سواد و فاشیست به کدام اصول. افغانی مطابقت
دارد

>>>   لغو شناسنامه هاي هوشمند به اين معني است كه يك شهروند قانون مند تنها يك راي ميدهد و يك انسان واقعي تنها يك انسان بشمار مي آيد، ولي در برابرش يك انسان ديگر ميتواند صد هاراي بدهد، و به هر اندازه كه خواسته باشد ميتواند تقلب و زشتكاري نمايد
خلاصه: يكي تنها خودش ميتواند راي بدهد ولي ديگري هم پاكستاني را ميتواند شامل روند راي گيري نمايد و هم گوسپندانش را يكجا با خودش
اين حالت هرگز قابل پذيرش نيست
ما از مذاكرات استاد عطا هرگز اين انتظار را نداريم كه مذاكرات اش با طرف ارگ سبب شود تا پنجاه سال ديگر ما نا خواسته زير بار تقلب و جنايت برويم!!!!
و نبايد دبل عبدالله بي كفايت، اجازه و زمينه خَر سواري را به ارگ و دستگاه فاشيزم بيشتر از اين فراهم بسازد

>>>   Mutaref heeft 2 nieuwe foto's toegevoegd.
فاشيزم قومي در وزارت اطلاعات و فرهنگ بي داد مي كند. از سرپرست گرفته تا معيينان و روساي همه قومي!
گزارش ها حاكيست كه زردشت شمس، معيين مالي واداري اين وزارت به دستور باري جهاني، دست به تصفيه قومي درين وزارت زده است. اين وزارت به جاي رسيده گي به مسائل فرهنگي، بر عكس در گنداب قومگرايي و عصبيت هاي قومي فرو رفته است و به همين دليل يكي از ناكام ترين وزارت ها قلمداد گرديده و كوچك ترين اثري ازين وزارت در زندگي مردم محسوس نيست.

>>>   تحقق برنامه سقاوی دوم - پشتو سازی و پشتون (افغان) سازی

>>>   در كجاي اين كشور رد پاي ناقلين كم پيداست ؟
كه در وزارت خرهنگ ( وزير پيشين ) نباشد .

>>>   هوشمند فرارودي‎ heeft 3 nieuwe foto's toegevoegd.
پس از فرار داكتر عبدالله از صحنه رقابت و تسليم شدن به حامد كرزي بعد از انتخابات رياست جمهوري ٢٨ أسد ١٣٨٨،
مقاله بلندي زير نام "امروز نگري آينده انتخابات رياست جمهوري در افغانستان" در روزنامه ماندگار نوشتم.

از شرح محتواي آن مقاله مي گذرم.
اما اكنون با توجه به احوال درهم و برهم و ضعف نهفته در منابع انساني و ساختار كميسيون انتخابات، پوست كنده مي گويم كه امروز نگري آينده انتخابات رياست جمهوري در افغانستان، تصويرِ پر از چالش و ناتواني و سياهي بيرون مي دهد.
منابع انساني و مديران كميسيون فعلي انتخابات بسيار ضعيف تَر، منعطف تَر و ناتوان تر از دوره قبلي هستند.
اما بي ترديد مقصر اصلي در اين زمينه نيز، داكتر عبدالله ست؛ كسي كه به تكرار وعده داد كه به إصلاحات اندك و سطحي در كميسيون هاي انتخاباتي قناعت نمي كند.
موضوع إصلاحات بنيادي در كميسيون هاي انتخاباتي و توزيع شناسنامه هاي برقي را براي اطمينان از چگونگي برگزاري انتخابات بعدي، شخصا به عهده گرفته و دنبال مي كند...
اينك، بدون هيچگونه توجه و تلاش اساسي و نتيجه ملموس، همه اين دغدغه ها و وعده ها را فراموش كرده است.
كميسيون ضعيف و ناكاره روي كار آمده است.
إصلاحات و تغييرات در كميسيون هاي انتخاباتي، سطحي و اندك است.
شناسنامه هاي برقي توزيع نشده است.
و ...
روشن مي توان ديد كه داكتر عبدالله با همه چيز بازي كرده و هر مهم را به شوخي گرفته و گفته است.
در هيچ زمينه يي، مسوولانه و جدي برخورد نكرده است.

>>>   در صورت #لغو شناسنامه هاى #هوشمند #نافرمانى مدنى بهترين شيوه #مبارزه است!

>>>   تظاهرات گسترده سازماندهی شود تا چه وقت خاموشی

>>>   كليم الله همسخن:
بریده ای از مقالۀ روهراباکر نماینده مجلس سنای آمریکا را که تازه برگردان کرده ام با شما شریک می کنم، متن کامل مقاله را فردا بخوانید:
"پس از آنکه کرزی در سال 2014 صحنۀ قدرت سیاسی را ترک کرد، ایالات متحدۀ آمریکا تلاش ورزید تا نقش خود را در فاسد ترین حکومت اصلاح کند که حکومت مشارکتی-اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله رییس اجرایی را با یک روش گندیده و نا متعارف تقسیم قدرت برمردم افغانستان تحمیل کردند و این آرایش نیز شکست خورده است.
اکنون زمانی آن فرا رسیده است که مردم افغانستان سرنوشت سیاسی شان را خود تعیین کنند. آنها(مردم افغانستان) باید آزادی و اختیار داشته باشند که:
-سیستم سیاسی فدرال را انتخاب کنند
- رهبران را بدون محک تباری انتخاب کنند
- مرز پاکستان و افغانستان(خط دیورند) را به رسمیت بشناسند
- شبه نظامیان محلی و پاسبانان شهری ایجاد کنند"

>>>   در رهبران مردم هزاره کریم خلیلی و در قوم ازبیک جنرال دوستم ودر قوم تاجیک داکتر عبدالله و ضیای مسعود اینها کسانی هستند که فریب فاشیزم را خورده و در مقابل ان زانو زده وتنها بفکر چوکی و قدرت شخصی خود شده وبا این روش فاشیزم تگ قبیله خواه را توان و قدرت بیشتر بخشیده اند تا انچه دلخواه شان است بدست بگیرند بنابران لازم است که این رهبران خیانتکار بمردم را دیگر مرد حمایت خود قرار ندهیم بجای انها اشخاص مخلص و شجاع که در برابر اضعافه خواهی فاشیزم قبیلوی جدا مردانه وار بایستند و جلو خود خواهی ها وقدرت طلبی ها وزور گویی های زورگویان قبیله قوم پرست را بگیرند دیگر نباید که در مسایل کلان دولتی و ملی تنها تصمیم خود خواهان قبیله شرط باشد نه ازین اقوام که هم از نگاه نفوس وهم از دید دانش و وطن دوستی و اخلاص و عدالت طلبی واحترام به انسان بدون در نظر داشت قوم و زبان و قبیله همه شهروندان کشور را دارای حقوق و وجایب مساوی میدانند پس سستی و معامله گری همین رهبران ما بوده که خود خواهان قومگرا همهچیز را در چنگال خود گرفته و حق دیگر شهروندان را غصب کرده و با جعل وتقلب قدرت حاکمه دولت را در دست گرفته اند .

>>>   در بین تاجکان خو برای برګزیدن یک اصل بسیار مهم ومختص به خود است که هرکه زیاد دزدید ! هرکه بنام تاجک زیاد قرتک بزند! واوغان ستیز باشد و پشتونستیز باشد و خودراشهزاده بداند! امادر بین پشتونها هرکه برای ارتجاع زیاد بجفد وزیاد از اسلام لاف بزند رهبر میشود!

>>>   آقای ملک ستیز صاحب ! تحلیل شما خیلی به جا بوده ولی در افغانستان گوش شنوا و چشم بینا برای انتخاب سیاسیون میهن خواه کم بوده و شهروان هم دانش شان پاین بوده در ایام انتخاب وکیل شان صرف بدمبال بک چاشت پلاو هوتل ها می روند نه به دمبال برنامه های کاری شخصیت های چیز فهم . ما که ملت نمی شویم عاملش همین بیسوادی مان و رفتن مان بدمبال عناصر بیسواد و مفسید میباشد که در این قرن 21 برای مان شرم آور است که نمی توانیم رهبر با برنامه های اقتصادی و امنیتی را برگزنیم .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است