چین برای جنگ تجاری با دولت ترامپ آماده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۴    ۱۳۹۵/۱۱/۲ کد خبر: 127573 منبع: پرینت

یک کمیته سیاستگذاری تجاری آمریکا در چین اعلام کرد که پکن خود را از هر نظر برای مبارزه تجاری با دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا آماده کرده و ابایی هم از این موضوع ندارد.

ترامپ هم از آن سو تاکید کرده است اگر نتواند اختلافات تجاری با دومین اقتصاد برتر را حل و فصل کند هیچ پایبندی به اصل «یک چین» نخواهد داشت.
«لستر راس» رییس کمیته سیاستگذاری اتاق بازرگانی آمریکا در چین گفت که چینی ها خود را از هم اکنون برای اقدامات تلافی جویانه علیه ترامپ آماده کرده اند.

وی افزود: اطلاعات ما نشان می دهد که اگر ترامپ بخواهد سخت گیری های تجاری علیه چین داشته باشد این کشور نیز تدابیر طراحی شده را به اجرا خواهد گذاشت و به جنگ تجاری با دولت جدید آمریکا خواهد رفت.
وی گفت که اینطور نیست چینی ها پس از اقدامات دولت جدید آمریکا به دنبال چاره اندیشی باشند بلکه آنها برنامه ریزی های خود را پیشتر انجام داده اند.
روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ روز شنبه نوشت: چین احتمال دارد به محض بروز نبرد تجاری میان دو کشور تعرفه های بالایی بر روی محصولات کشاورزی وارداتی از آمریکا اعمال کند.

گزارش می افزاید؛ با درگیری های تجاری میان دو کشور چین هم تلاش خواهد کرد تا حمایت گرایی تجاری را افزایش داده و اجازه ندهد شرکت های آمریکایی به آسانی به بازار این کشور دسترسی داشته باشند.

همزمان «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین که این هفته به سوییس سفر کرده بود در مجمع جهانی اقتصادی داووس از حمایت گرایی تجاری به عنوان یک پدیده نادرست یاد کرد که جهانی شدن اقتصاد را محدود می کند.

«لستر راس» همچنین گفت که چینی ها بلوف نمی زنند و اگر ترامپ بخواهد برنامه هایی علیه این کشور و تجارت با چین اجرا کند، ‌چین هم تلافی خواهد کرد.
با اینکه ترامپ گفته است وقتی قدرت را در آمریکا در اختیار بگیرد تعرفه تجاری بر روی کالاهای وارداتی از چین را تا ۴۵ درصد افزایش می دهد، رییس جمهور چین در جریان سخنرانی خود در داووس هشدار داد که حمایت گرایی تجاری و جنگ تجاری به سود کسی نیست و برنده نخواهد داشت.

موارد پیش آمده حتی باعث شده است تا «وانگ یان» معاون نخست وزیر چین با «جاکوب لو» وزیر خزانه داری آمریکا در باره مسایل فیمابین تجاری تلفنی گفتگو کرده و مواردی را به وی متذکر شود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است