احمد سعیدی به کشور بازگشت
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۲    ۱۳۹۵/۱۱/۲ کد خبر: 127576 منبع: پرینت

احمد سعیدی به وطن بازگشت.

احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی کشور، به دلیل افزایش تهدیدات علیه خودش چند روزی را از کشور خارج شده بود.

وی در صفحه شخصی خود نوشت: از روز گذشته که از سفر بر گشتم احساس خوشنودی دارم به این باورم که با وطن و در کنار مردم خود بودن بهترین افتخار است.

کد(24)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بودنش چی بود که‌ نبودنش باشه.یک آدم شوربا خور است.غلام رضا

>>>   پس پناهندگى شما قبول نشد. خير باشه...

>>>   حتما وقتی به خارج رفته دیده که در انجا کسی پیاز هم به دهنش ریزه نمیکند چه رسد به این که با پر حرفی و لفاظی هایش نان روغنی حاصل کند.
محسن از جاغوری

>>>   نان وامتیاز ناچیز لاگر وسوسیال در اروپا برایش خوش آیند نبود.

>>>   راست میگوید پناهندگی اش قبول نشد

>>>   بخیر آمدید. صفاآوردید سعیدی صاحب.مردم میدانند که به دلایل امنیتی کشور را برای چندروز محدود ترک کرده بودند. مردم افغانستان پشت فرشته های خداوند"ج" هم گپ میزنند. مه که صرف سعیدی صاحب را از طریق رسانه ها میشناسم و بس. وکدام احتیاجت وضرورت هم برایش ندارم. اما چرا افغان های ماآنقدر غیبت وبدگوئی میکنند. یک تحلیلگر سیاسی وآگاه سیاسی کشور تان است. در همین 40سال کشور را از غیبت ونمامی علیه یکدیگر تباه کردیم.وتباه وبرباد کرده میرویم.
م.

>>>   Abdul Hai Khurasani
ظهور محمد گل خان مومند و اجراء مانيفست فاشيزم افغانى بر تمام ابعاد جامعه از قبرستانهاى بلخ تا نماد هاى تمدن پايتخت خراسان، هرات .
بخش پنجم
اين بازخوانى تاريخ نه براى انتقام است ، نه براى تنفر است ، نه پيام تعصب دارد و نه آهنگ جدايى ؛ بلكه براى فهم درست تاريخ و جلوگيرى از روند رو به تكامل فاشيزم افغانى است.
ما با پشتونها به عنوان شهروندان اصيل تمدن كهن باستانى و خراسان هيچ مشكلى نداريم ، مشكل ما با فاشيزم افغانى است و نه افغانها (پشتونها) ، همچنان زبان افغانى نزديكترين خويشاوند زبان تمدنى و منطقه يى فارسى مى باشد و از رشد و بالندگى اين زبان استقبال مى كنيم ، اما نمى توانيم زبانى را كه از تولد صنعت دستور زبان و صرف و نحو اش به اعتراف مومند بيش از هشتاد سال نمى گذرد، صدر نشين محفلى بدانيم كه در ذيل ان زبانى به گستردگى و قدمت زبان مادرى مولانا و امام ابوحنيفه و صاحب شاهنامه فردوسى قرار دارد .
آنچه را كه محمود طرزى در ذهن داشت، نوشته و نانوشته هاى او را براى ايجاد و اعمار ناسيوناليزم افغانى، محمد گل خان مومند هم در تئورى و هم در عمل اجراء نمود.
او نه تنها توانست با حمايت همه جانبه پادشاه ، نظامنامه هاى انتقال افاغنه از ماوراء كوه سليمان و جنوبى را در قطغن اجراء و عملى نمايد، بلكه در نوار مرزى هرات ، در تمام بلخ و جوزجانان و فارياب اجراء نمود و حتى بنا به روايت حضرت صبغت الله مجددى سنگ هاى قبور و اثار تمدن را شبانه منهدم ساختند، تا تمام نماد ها و اثار تمدن به يكبارگى نابود شود.
زبان ايكه در عصر امان الله خان بنا به روايت مؤلف كتاب افغانى (صالح محمد قندهارى ) هنوز مطمئن نبودند رسم الخط هندى ، عربى ، فارسى يا لاتن را انتخاب نمايند، در عصر محمد گل خان مومند، به عنوان زبان ملى بر مقام زبان تمدنى ، منطقه اى و اسلامى فارسى نشست !؟
محمد گل خان مومند در همان زمانى كه با بيل و كلنك تمام نماد هاى تمدنى و هويتى زادگاه فرزندان فرزانه ء بلخ ؛ زرتشت و مولانا را تخريب مى كرد در همان جا دستور زبان پشتو را نوشت و بنا به اعتراف خودش زبان در حال مرگ و بدون دستور زبان و نگارش را احياء و مسلط ساخت .
مقدمه اى بلند بيست و دو صفحه يى او مملو از تنفر و سرشار از خصومت و دشمنى با زبان و فرهنگ فارسى مى باشد.
مومند مقدمه كتاب پنجصد صفحه يى خود را با اين شعر اغاز مى كند و در ادامه زبان بشتو را زبان ملى افغانها و زبانهاى ديگر را زبان أقليت ها و بيگانه مى داند!؟
نورى ژبى زده كول كه ده ى كمال
خپله ژبه ئيرول بى كمالى ده
اين كتاب در سال ١٣١٧ هجرى شمسى 1938 به نشر مى رسد.
مومند در مقدمه ادامه مى دهد ، كه هرقدر كه زبان يك ملت تحت تأثير زبان ملت ديگر قرار بگيرد به همان اندازه زمينه اى نفوذ سياسى ، اقتصادى ، اجتماعى ، اخلاقى و عادات ملى فراهم مى شود.
مومند مى نويسد ، كه نفوذ و تسلط زبان يك ملت بر ملت ديگر پيامد هاى ناگوار سياسى و اجتماعى و فرهنگى دارد و على الخصوص كه أقليت هاى ساكن هم داراى ان زبان بيگانه باشند،
اينجا اشاره او به زبان فارسى است و كشور ايران و شايد هم بخارا و سمرقند و تاجيكستان .

مومند در مقدمه نوشته است :
كه زبان پشتو حفاظت نشده است ، دستور زبان و صرف و نحو ندارد ، آثارى از گذشته باقى نمانده است ، اگر هم چيزى بوده در جنگها از بين رفته است و بجز چند تكه نثر و نظم پراگنده كه انهم كاملاً پشتو نيست موجود مى باشد و بس .
إقرار مى كند كه لغتنامه و صرف و نحو موجود نمى باشد!
حتماً دوستان متوجه هستند كه تا زمان تأليف اين كتاب توسط آقاى مومند هنوز پته خزانه تولد نشده و شادروان عبدالحى حبيبى ان را تأليف نكرده است، زيرا اگر اين اثر موجود مى بود مومند حتما به آن اشاره مى نمود و افتخار مى كرد.

مومند ظهور فاشيزم افغانى را ظهور سعادتمند نهضت پشتو عنوان مى كند و ادامه مى دهد: اتحاد ، عزت ملى ، سعادت پشتونها ، اينده پشتون ، امتياز ملى ما اتحاد ملى ما مربوط و منوط به پشتو مى باشد.
او از پادشاه تشكر مى كند كه به زبان پشتو توجه خاصى مبذول داشته است و اظهار اميدوارى مى كند كه زبان پشتو تا چند سال ديگر به عنوان زبان ملى كشور تثبيت گردد.

ادامه دارد

>>>   واقعا ما افغان ها دايم قضاوت ياد دارم بس و براي إصلاح خود أصلا متوجه نيستم لطفا دست بردار د از تهمت كردن پناهندگي اش قبول نشد در دهن اش كسي پياز ريزه نكرد اين چي حرف مفت است كه مي زنند سعيدي پسر اش ديپلومات هست رفته بود پيش ان و درباره برگشت بر كشور لطفا تا كي خود را قاضي مي داند براي ديگران، نكنن قاضي لطفا متوجه خود باشند.

>>>   همیشه باید منفی فکر کنیم واز الفاظ منفی استفاده کنیم کی گفته بود که به اروپارفته؟؟
کی گفته بود پناهندگی درخواست کرده؟؟
صرف چند روزی در فلیپین بوده برگشته !

>>>   بيچاره كجا رفته بود، نيپال حالتش بدتر از افغانستان است، مردم نيپال از گرسنگي مرگ را قبول ميكنند به افغانستان بخاطر كار ميآيند،

>>>   حتما عجلش امده است در افغا نستا ن

>>>   بسیار کار نیک شد سپاس از برگشت شما آقای سعیدی شما هستید که در دهن فاشیزم و قبیله گم شده یهود میکوبید.

>>>   چله ګریز رفته بود فکر کنم سادات از امریکا و سعید از افغانستان هردو به کدام جایی نامعلوم به دوره هنی مون رفته بودند نکاح نو شان مبارک باشه

>>>   احمد سعيدي در بدل مبارزات مطبوعاتي آش كه عليه دولت مردان كشور سرميداد نتيجه داد كه توانست پسرش را بحيث سفير به خارج از افغانستان اعزام نمايد. من شخصا از مبارزاتش به نفع خود و فاميلش تقدير وستايش ميكنم.
زيرا خواست أكثريت منتقدين نظام همين يك شكار است. (برومند)

>>>   انسان متکبر لافوک گویندباسابقه کمونیستی
پشه دگوش فیل مدنی اقامت داشت بعدا پروازکرد ازگوش فیل وبا فیل وداع نمود ولی فیل درجواب گفته بو.دکه نه از امدنت اطلاعی دارم ونه ازرفتنت خبرشدم
یکی ازهومطنانت ازفامیل شاعرمشهور ومعروف گوزوک

>>>   احمد سعیدی مرد باوقار تاریخ بازگشت شما را در مملکت خوش آمدید میگویم خوب شد که بر گشتید با حاضر شدنشما در صحنه و پرده های تلویزیون امید در زندگی به وجود می آید به این معنی که در افغانستان هم کسانی هستند که واقعیت ها را در افغانستان انعکاس بدهد بدون هراس و چشم پوشی بیطرفانه.

>>>   خوش شدم سعیدی صاحب میدانستم که در حارج از وطن طاقت کرده نمیتوانید پناه بخدا یامرگ یا پیروزی

>>>   اروپا را مثل افغانستان فکر کرده بود پناهندګی اش قبول نشد مهمانی خود را در خانه بچه سفیر خود ګذشتاند و واپ دویده دویده به افغانستان امد که باز ... ګویی کند .
ع ع از کابل

>>>   افسوس و صد افسوس به این دو رویه ها هر طرف که چرب بود میدوند این ها اگاهی سیاسی نیستند این ها چال بازان و مدار های زمان هستند که میخواهند اب را خت کرده ماهی بکیرند وقتیکه خارج قبول شان نکرد باز میایند و روی خاک افغانستان سجده کرده گریه میکنند که وطنم افسوس اگر دلت شان به مردم و این کشور بسوزد هرگز خیانت نمیکنند ولی اینطور نیست همه به فکر چور و جپاول اند بنام این و ان میخواهند جیب های خود را پر کنند این....را به رسانه حاضر نموده از او بپرسید که از دیگران چه بهتری دارد و به چه جاسوسی به خارج رفته بود . رررر

>>>   زنده باد احمد سعیدی این شاکرد مدرسه صادقان(ع) یعنی حزب خلق این الګو خدمت فداکاری پایمردی صداقت وراستی! این راګویند وطندوستی ووطندوست!
خلقی

>>>   آنقدر مهم نیست که در کجا باشد.

>>>   به خیالم که در خارج جادو وطلسمش کارگر نه افتاد دوباره به کشور مراجعت کرد

>>>   سعیدی صاحب را خدا موظف ساخته تا روهای وندبازان وغلامان بیگانه را سیاه کنند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است