ترامپ یک پدیده استثنایی برای روسیه نیست
هیچ قدرت رقیبی برای غرب نباید در خاورمیانه رشد کند و هر قدرتی که ظرفیت به چالش کشیدن آمریکا را داشته باشد، آمریکایی ها آن را سرنگون خواهند کرد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۶    ۱۳۹۵/۱۱/۲ کد خبر: 127600 منبع: پرینت

سیاست ثابت در خاورمیانه این است که هیچ قدرت رقیبی برای غرب نباید در آن رشد کند و هر قدرتی که ظرفیت به چالش کشیدن آمریکا را داشته باشد، آمریکایی ها آن را سرنگون خواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر داوود مرادیان، رییس انستیتوی مطالعات استراتژیک افغانستان در برنامه "محور" درخصوص مبهم بودن سیاست خارجی ترامپ گفت: آمریکا یک دمکراسی و یک دولت قوی است و رییس جمهوری که ریاست جمهوری یک دمکراسی یک دولت قدرتمند را داشته باشد، قدرت مانور دهی اش آنقدر زیاد نیست و مجبور است خطوط قرمز آمریکا را تعقیب کند. خطوط قرمز آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ یا هرکس دیگری حفظ خواهد شد.

مرادیان، درباره شعارهای متفاوت ترامپ می گوید: از ویژگی هر نظام دمکراتیک توانایی خلق پدیده های گوناگون است. همانطور که اوباما یک پدیده بود و اولین رییس جمهور سیاه پوست از یک پدر مسلمان در آمریکا بود و یا ریگان که از آدرس بازیگری وارد سیاست شد و به همین ترتیب ترامپ هم یک پدیده استثنایی نیست و در آمریکا و خیلی نظام های دمکراتیک خصلت آنها پدیده آفرینی می باشد.

وی، درخصوص سیاست خارجی آمریکا می گوید: آمریکا سیطره خود را بر جهان دارد اما در کنار این ابرقدرت شاهد رشد قدرت های منطقه ای مانند روسیه و چین هستیم و کمتر کسی هست که معتقد باشد آمریکا به عنوان ابرقدرت باقی می ماند.

رییس انستیتوی مطالعات استراتژیک افغانستان، درخصوص سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه با توجه به نزدیکی ترامپ به پوتین می گوید: آمریکا نسبت به هر منطقه جغرافیایی سیاست های ثابت و متغیر دارد و در خصوص خاورمیانه هم سیاست ثابت این است که هیچ قدرت رقیبی برای غرب نباید در خاورمیانه رشد کند و هر قدرتی که ظرفیت به چالش کشیدن آمریکا را داشته باشد، آمریکایی ها آن را سرنگون خواهند کرد. منابع انرژی در خاورمیانه باید در کنترل آمریکا باشد و هر جریان و کنشگر سیاسی که بخواهد منابع انرژی خاورمیانه را به چالش بگیرد برای آمریکا قابل تحمل نخواهد بود.

مرادیان در همین رابطه افزود: در سیاست های ثابت خارجی، احتمالا نوع بازیگر ها متغیر باشند. نشانه هایی هست که دو شریک مهم غرب یعنی عربستان و ترکیه کم کم جذابیت خود را برای واشنگتن از دست داده اند و در چند سال آینده این احتمال وجود دارد که ایران یک کاندیدا بجای این دو کشور باشد. نوع رابطه با ایران باید به دقت مورد تعقیب قرار بگیرد تا روشن شود که آیا غرب این کشور را به عنوان ژاندارم خود در منطقه انتخاب می کند یا خیر.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مبارزه براى بدست اوردن حق و تامين عدالت هيچگاه آسان نبوده و مردم افغانستان هم مطمن باشند تا دست به عمل نزنند حق شان با نوشتن در فيس بوك تامين نخواهد شد.
راه هاى عملى مانند نافرمانى هاى مدنى، تظاهرات ميليونى، ايجاد خود مختارى هاى منطقه يى و محلى را عملى سازيد تا دولت فاشيستى و قومى مجبور به تمكين شود.

>>>   افرین مرا دیان !پیشگوهی نکردی ولی خوب گفتی در سفتی با ید همه چیز را در مورد ترامپ با احتیاط کفت زیرا وی یک چهره نا شناخته است که حتی مردم امریکا بوی با یده شک می نگرند
ک.م از کا بل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است