وعده ترامپ به عدم وابستگی آمریکا به اوپک
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۷    ۱۳۹۵/۱۱/۳ کد خبر: 127620 منبع: پرینت

دونالد ترامپ رییس‌جمهور جدید آمریکا دیروز قول داد که آمریکا را از وابستگی به واردات نفت اوپک برهاند، البته این بحث جدیدی نیست که رییس جمهور جدید آمریکا مطرح می کند، مسئله استقلال نفت و انرژی آمریکا سالها است از سوی رؤسای قبلی نیز مطرح شده است.

مایکل لینچ رییس تحقیقات اقتصادی و انرژی استراتژیک در ماساچوست می‌گوید «از زمان ریچارد نیکسون هر رییس‌جمهوری قول داده تا برای استقلال انرژی آمریکا کاری بکند، اما اکثر آنها چیزی دست‌گیرشان نشده است».

بعد از بحران نفتی 1973 رؤسای جمهور آمریکا همگی برنامه استقلال نفت و انرژی را در برنامه کار خود دارند. بحران نفت در سال 1973 هنگامی شروع شد که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ممنوعیت و تحریم نفت را اعلام کردند.

با پایان یافتن تحریم‌ها در مارس 1974 قیمت نفت از بشکه ای 3 دالر به حدود 12 دالر افزایش پیدا کرد. بحران نفت یا به عبارتی شوک نفتی، تأثیرات و عواقب کوتاه‌مدت و بلندمدت بسیاری را روی سیاست‌های جهانی و نیز اقتصاد جهانی گذاشت که بعدها تحت عنوان اولین شوک نفتی خوانده شد که در ادامه بحران نفت 1979 به دومین شوک نفتی تغییر نام یافت.

گزارش بلومبرگ حاکی است که اگرچه رؤسای جمهوری آمریکا چنین برنامه‌ای را همواره دنبال کرده‌اند، اما در پایان دولت بوش رییس جمهور اسبق آمریکا، میزان واردات نفت خام آمریکا از اوپک 10 درصد افزایش یافت، این درحالی است که بوش هم بارها به بحث استقلال نفتی آمریکا تأکید کرده بود.

براساس این گزارش، میزان واردات نفت خام آمریکا از کشورهای اوپک از سال 2014 تاکنون روند افزایشی داشته است و در سال 2016 میزان واردات نفت خام آمریکا از کشورهای اوپک به حدود 3.2 میلیون بشکه در روز رسیده است.

در این میان، کشورهای عربستان معمولاً یک میلیون و 77 هزار، ونزوئلا 733 هزار، عراق 401 هزار، کویت 208 هزار و بقیه کشورهای عوض اوپک حدود 690 هزار بشکه در روز نفت آمریکا را تأمین می‌کنند.

بوش رییس‌جمهور اسبق این کشور گفته بود می‌خواهد کشور را به سمتی پیش ببرد تا واردات نفت از خاورمیانه تا سال 2025 به میزان 75 درصد کاهش یابد، این بیانیه از سوی بوش، واکنشی را از سوی رهبران کشورهای اوپک دربرداشت.

ادموند داکورو وزیر انرژی نیجریه و دبیرکل اوپک آن زمان اعلام کرد؛ همه ما با هم سوی تأمین امنیت جهانی انرژی پیش می‌رویم.

گزارش بلومبرگ حاکی از این است که بعد از سال 1973 تمام رؤسای جمهور آمریکا به استقلال انرژی این کشور تأکید کرده‌اند، اما نتیجه چندانی نگرفته‌اند.

مایکل لینچ رییس تحقیقات اقتصادی و انرژی استراتژیک در ماساچوست می‌گوید «از زمان ریچارد نیکسون هر رئیس‌جمهوری قول داده تا برای استقلال انرژی آمریکا کاری بکند، اما اکثر آنها چیزی دست‌گیرشان نشده است».

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است