سیاست خارجی ترامپ بازتاب دهنده منافع آمریکا است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۰    ۱۳۹۵/۱۱/۳ کد خبر: 127637 منبع: پرینت

دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا رسما عهده دار رهبری این کشور می شود. این درحالی است که جهان را موجی از نگرانی و انتظار فرا گرفته است و همه می خواهند بدانند رهبر بزرگترین قدرت دنیا، سیاست جهان را به کدام سو هدایت می کند.

کشوری که از بیست و پنج سال به اینسو تنها قدرت هژمون دنیا بوده است و سیاست خارجی آن تعیین کننده اصلی سیاست بین الملل و اما اظهارات عالی ترین مقام اجرایی-سیاسی جدید این کشور حکایت از تغییر 180 درجه ای سیاست خارجی آن دارد، آیا چنین خواهد شد؟

از دید من همانگونه که موضع ترامپ بعد از پیروزی نسبت به دوران مبارزات انتخاباتی تفاوت کرده است، این تغییر ادامه می یابد و ورودش در درون دیوانسالاری و بروکراسی پیچیده اما دقیق ایالات متحده او را متحول و رفتارش را مبتنی به واقعیت های عینی منافع آمریکا خواهد کرد.

تأثیر ویژگی های فردی، وابستگی های سیاسی و باورهای ایدیولوژیک رهبران امریکا را در جهت گیری سیاست خارجی این کشور نمی توان به طور قطع نادیده گرفت اما تأثیر این متغیر صرف می تواند تحت عنوان بازتاب نحوه عملکرد رهبران امریکا در درون چهارچوب سیاست خارجی از قبل طرح شده این کشور قابل مطالعه باشد. امریکا بزرگترین نهادهای تحقیقاتی و تولید دانش سیاسی را دارا است، درحدی که دانشی به گستردگی روابط بین الملل را تعدادی بازتاب مطالعه سیاست خارجی امریکا دانسته و مدعی اند.

تیوری هایی که در ساحت موضوع این رشته طرح می شود، بازتاب دهنده منافع امریکا است و همسو با آن به ایجاد مشروعیت ذهنی در افکار عمومی جهان می پردازد.
این تیوری ها توسط مؤسساتی تبدیل به استراتیژی می شود و نهادهای چون ریاست جمهوری، وزارت خارجه، سیا و... مسوولیت اجرایی کردن استراتیژی های طرح شده را به عهده دارند و وجود یک فرد هرچند در عالی ترین جایگاه اجرایی در سیستمی به این دقت و گستردگی قادر به ایجاد تغییر قابل ملاحظه ای نخواهد بود.

از سوی هم اگر اظهار نظر های او را در پیوند به ناتو، چین، ایران و اتحادیه اروپا، در قالب یاد شده به تحلیل بگیریم احتمال دگرگونی زیادی قابل پیش بینی نیست. تنها در مورد روسیه آن هم بدلیل افزایش قدرت ملی آن کشور و احتمال مداخلات آن در امور حوزه نفوذ سنتی اش، نه وجود ترامپ به عنوان رییس جمهور امریکا شاید شاهد دگرگونی های باشیم ولی در سایر موارد او راه سلفش را ادامه خواهد.

رحمت الله رفعت


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   می گویند یکی از جنرالان ناکام امنیت ناملی دکاندار کویته رابنام ملا منصور جعلی به حضور کرزی رسانده بود که چند روز مهمان ارگ وپنج ملیون دالر راهم باخود برده بود ،
واین اصلا رسوا ساختن مپنی خصئوصی پنجشیر وردک توسط آی اس آی است
ر

>>>   اگر امریکا می بخو اهد که کشورش رشد نماید باید همه عسا کر خو د را از کشور های خا رجی بکشد
و کمک ها را قطع نما ید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است