غنی از پابوسی تا تهدید اسلام آباد!
از نرمش سیاسی غنی تا تهدید تقابل با پاکستان همواره برای کشور جنگ به همراه داشت و نفوذ طالبان نشان داد که هیچگاه زبان دیپلماتیک چاره فشار بر این کشور نیست و تنها اتحاد می طلبد و اقتدار سیاسی 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۲    ۱۳۹۵/۱۱/۳ کد خبر: 127645 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، گفتگوی تلفنی رییس جمهور با فرمانده کل نیروهای نظامی پاکستان بیانگر تغییر دیدگاه حکومت وحدت ملی از سیاست نرم نسبت به انتقاد شدید نسبت به پاکستان حتی در ظاهر می باشد کشورهای که در تیرگی روابط به سر می برند.

بر اساس خبرنامه ارگ، اشرف غنی با صراحت به جنرال قمر باجوا اظهار کرد که طراحان حمله های تروریسیتی اخیر در قلمرو پاکستان حضور دارند و افغانستان آماده دفاع است و فرمانده ارتش پاکستان وعده داده که ارتش این کشور آماده همکاری در مدیریت مرزها و تبادل اطلاعات استخباراتی با کابل می باشد.

جنرال باجوا پس از رسیدن به قدرتمندترین مقام در پاکستان با شرایطی چون روابط تیره با همسایگان مواجه است، گروه های تروریستی طالبان و حقانی که رهبران آنان در پیشاور و کویته پناهگاه دارند و مخالفانی مسلح با حمایت اسلام آباد که علیه هند دست به حمله می زنند.

عملکرد بس دوستانه رییس جمهور در سال 2014 و وعده همکاری همه جانبه به پاکستان که واکنش های بسیاری را در داخل کشور به همراه داشت، هزنیه گزافی برای غنی داشت زیرا پاکستان در تمامی وعده های خود کارشکنی کرد و سیاست خصمانه تری نسبت به افغانستان در پیش گرفت و به همین منظور این احتمال وجود دارد که رییس جمهور دیگر به مانند یک مستعره در تلاش برای امتیازدادن ها و دریافت پاسخ های انتحار و کشتار نیست.

استفاده از "زبان دیپلماتیک" با پاکستان همواره با شکست مواجه بوده است زیرا هر چه سیاستمدران کشور با سیاست نرم و دوستانه در پی برقرار صلح و کاهش حمایت اسلام آباد از تروریستان هستند، این کشور با جنگ و تهدید هراس به دنبال امتیاز گیری از افغانستان و جهان بوده و مغرضانه بحران کشمیر را دلیل جنگ مدام افغانستان عنوان می کند.

مدیریت مرزهای که جنرال باجوا به عنوان نوعی شرط برای تبادل اطلاعات استخباراتی بیان کرده است بحرانی دیگر میان دو کشور می باشد زیرا پاکستان هیچ گاه خواهان تعهد به تفاهم نامه دیورند نیست و افغانستان نیز در قبال تعیین مرز رسمی میان دو کشور عقب نشینی نمی کند و تبدیل به کلاف سردهمی شده که بارها اسلام آباد از آن برای اخراج اجباری مهاجران گرفته تا اعزام تروریستان به افغانستان استفاده کرده و همچنان با سیاست دوگانه در پی مظلوم نمایی می باشد.

اگر افغانستان نیز بر سر خط دیورند با پاکستان به توفق برسد هیچ گاه این کشور نسبت به سیاست خصمانه و ترورویست پروری خود تغییری صورت نمی دهد زیرا هدف اسلام آباد بر نابودی حکومت کابل و بازگردان حاکمیت افراط گرایی است.

هرچند نمی توان به تداوم سیاست واحد خارجی که اکنون از سوی رییس جمهور تعیین شده، امیدورار بود! زیرا وجود مقام های وابسته و تحت نفوذ پاکستان و طالب دوستان درون حکومتی هر اقدام برای اقتدار کشور و مقابله با دخالت های خارجی را با شکست مواجه و انحصار طلبی مقامات بلندپایه بهترین فرصت را برای نفوذ دشمنان فراهم می کند.

افغانستان زمانی می تواند در مقابل پاکستان از قدرت برای مقابله برخوردار باشد که هم حکومت از اتحاد و سیاست واحد برخوردار و هم بر اساس واقعیت های موجود نه گرایش قومیتی و انحصارطلبی به توافقی در خصوص دیورند برسند زیرا اکثریت صاحب نظران و مقام ها می دانند که پشتون ها این منطقه چنان در پاکستان ادغام شده اند که در صورت واگذاری به افغانستان، همان تهدید تاریخ گذشته باقی ماندند و هستند.

حل معضل دیورند نه تنها برای افغانستان سودمند است بلکه تنها بهانهِ پاکستان را برای راه اندازی هر جنگ و انتحاری می گیرد و در سطح بین المللی می تواند انزوای اسلام آباد را رقم زند.

سیاست خارجی مقتدر و واحد ضروری ترین گزینه برای اکنون حکومت وحدت ملی است و از سوی دیگر رهبران دولت باید نسبت به رابطه با هند از هوشمندی و ظرافت های دیپلماتیک سود برند تا در بحران میان پاکستان و هند تنها قربانی نباشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما از تجزیه می ترسیم و تجزیه طلبی را ننگین می دانیم ، اما اگر ژرف ببینیم ؛ جامعه ی ما جامعه ی تجزیه شده است . در هیچ موردی اجماع نداریم ، تفاوت را نمی پذیریم ، از تغیر و دگرگونی خوش ما نمی آید ، با هم نمی توانیم گپ بزنیم و به نقد همدگر و گذشته و حال بپردازیم . از تاریخ خویش تعریف های متضاد و کاملن نا همگون داریم . تاریخ و باور های سیاسی ما را بیشتردروغ و ننگ و غیرت رقم میزنند تا زندگی وامروزما
افغانستان چهل سال و اندی است که در بی امنیتی و جنگ به سر می برد . آنجا " ما " باهم می جنگیم ، کشور های منطقه می جنگند و زورمندان جهانی می جنگند . وطن ما بالاترین ریکارد دار جنگ های نیابتی و جنگها برای دیگران است . دیگران منافع دارند ، برنامه دارند و سود و زیان خویش را می شناسند اما ما از منافع خویش تعریف یگانه یا ملی نداریم ، ما تقسیم شده ایم در خط های منافع دیگران ، برنامه ی یگانه و همه پذیر برای جغرافیای خویش نداریم . احزاب و نیروهای سیاسی یا افزار دیگران اند یا مصروف درگیری های خودی و تصفیه حساب های گذشته ی خونبار و پر درد . ما مستقل بودن را تجربه نکرده ایم و از ازادی می ترسیم .ما همیشه به حامی اندیشیده ایم تا به خود و توانایی خود .

>>>   تا افغان است انسانیت مرده و سالهاست جهل و جعل و گدایی افغان را جهان به تجربه نشسته. .. شما ها هر قدر میتوانید شعار دهید ولی در عمل رهبر تان گلبدین امیرتان ملا عمر و .... متفکرتان غنی است ... فرق این است که تاج شاهان شما را انگلیس میداد و امروز نان تان و جنگ تانرا غرب .... شعار غیرت هم از بی ...... در سایه چنار خواب شدن را از این مردم ببین.....

>>>   در تاریخ بشر چیزی بنام " تمدن افغانی" نداریم که ثبت شده باشد ولی فرهنگ افعانی داریم .

>>>   به گفته خود برادر افغان که نوشته این افغان ها بودند که غرهنگ شهر نشیتی. ... را آوردند ....همینجا بحث را با غرهنگ افغانی خاتمه میدهیم هرچه جهل جعل و شعار یاد دارید بنویسید...

>>>   درقلوب کشور از سالها قبل تجزیه شده است . از زمانیکه وحدت ملی در وغین را بزور اعلان کردند .

>>>   پيام صديق افغان از زندان :
صديق افغان از سوى دولت آزاد شده ولى خود وى ميگويد تا رئيس جمهور نيايد جاى نخواهم رفت.
او ميگويد من 10دقيقه سرک را بند كردم يک روز زندانى شدم انهايى كه همه روزه سرک ها را بند ميندازند آزاد با موترهاى زرهي ميگردند.

>>>   اگر آن دختر کوچی بدست آرد دل ما را
به روی چرک او بخشم تمام آب دریا را

>>>   کشور به آرامش نخواهد رسید !
دیوارهایی ضخیم کشیده شده و فاصلهء ایجاد شده باعملکرد هایی نامردمی حکومت و عدم پاسخگویی به مطالبات قانونی وحق مردم ، تروریست پروری و قوم گرایی و تعصب و تبعیض و اتکا به تیوری توطئه علیه مردم ، بحران اعتماد ملی را به وجود آورده است .
تا زمانیکه حکومت به مطالبات قانونی وحق مردم پاسخ گو نشود ، از تروریست پروری و قوم گرایی و تعصب وتبعیض و اتکا به تیوری توطئه علیه مردم دست برندارد ، امنیت و آرامش به این کشور باز نه خواهد گشت .
این حکومتی است که از مردم و مطالبات قانونی وحق مردم می ترسد که با آن روبرو شود و مردم نیز می ترسند که این حکومت به مطالبات شان به صورت قانونمند پاسخ نمی گوید بنا آرامشی درکار نیست .
هر زمانیکه حکومت از روبرو شدن با مطالبات قانونی وحق مردم وپاسخگویی از مردم نترسید و مردم نیز نه ترسند که مطالبات قانونی وحق شان از جانب حکومت بی پاسخ نمی ماند در آن زمان است که هم اعتماد ملی به وجود خواهد آمد وهم کشور به آرامش خواهد رسید .
محمداسلم سلیم

>>>   بجای این حرف های مفت وبی تاثیر اداره استخبارات یا همان کمپنی خصوصی پنجشیر وردک رابه اداره دولتی تبدیل کند تااگر آی اس آی نمیشود اقلا از خود دفاع کرده بتواند حالا هفتاد فیصد پرذسونل آن از یک ولایت است بقدری ناکام و منفعل است که پاکستانی ها یک دکاندار را برایشان ملا اختر منصور معرفی میکنند وپنج ملیون دالر را هم دکاندار با خود میبرد
امرالله صالح وقتی از کمپنی تبدیل میشود شش ملیون دالر پول اپراتیفی را با خود میبر د این شرکت باید از انحصار رها ویک ارگان کشفی حکومتی تاسیس گردد تا اقلا دوفیصد درمقابل جنایات آی اس آی جواب داده بتواند
ر

>>>   فاشيزم قومي در وزارت اطلاعات و فرهنگ بي داد مي كند. از سرپرست گرفته تا معيينان و روسا، همه قومي!
گزارش ها حاكيست كه زردشت شمس، معيين مالي واداري اين وزارت به دستور باري جهاني، دست به تصفيه قومي درين وزارت زده است. اين وزارت به جاي رسيده گي به مسائل فرهنگي، بر عكس در گنداب قومگرايي و عصبيت هاي قومي فرو رفته است و به همين دليل يكي از ناكام ترين وزارت ها قلمداد گرديده و كوچك ترين اثري ازين وزارت در زندگي مردم محسوس نيست.

>>>   رهايي زندانيان طالب با كارت حزب اسلامي
اين گذارش مشاهده نمايي.

>>>   خبرتکان دهنده.
برای محبوسان طالبان در زندان کندهار کارت‌های عضویت حزب اسلامی توزیع شده است تا در چارچوب توافقنامه‌ی صلح دولت افغانستان و حزب اسلامی از زندان رها شوند،...

>>>   ریاست امنیت ناملی هفتاد فیصد پرسونل از یک ولایت است آیا ملی گفته میشود؟؟؟؟

>>>   آن های که برای بیرون آوردن جنایت کاران و قاتلان لعنتی خداوند به آنها این عمل این ها ازصدتا کافر بدتر است وآن های که از جانب این خون اشام ها ظلم شدن ویا عزیزان شان را از دست دادن . آ ه وناله و اشک این ها دامنگیر این بی دین ها و فاسدان جاهل خواهد شد

>>>   به طالب وگلبیدین ودیگر مردم ضرورت نیست همین شـرو پساد باشد بس اشت ونیز کسی مزاحم شان هم نشود تا هرچه دزدی اختلاس غارت میکنند بکنند دراینصورت همه چیز خوب است اگر چوکی را از وگرفتند یا مانع دزدی اش شدند درانصورت همه چیز خراب است نه دموکراسی است نه حکومت اسلامی است ونه به جهاد کسی حق داده همه چیز سیاه اشت
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است