ترامپ بدون حسابدهی به افغانستان کمک نمی کند
تاکید ترامپ بر حسابدهی بیشتر از دولت و حکومت وحدت ملی خواهد بود و آمریکا، چک سفیدی را که افغانستان در گذشته از آن استفاده می کرد خرج افغانستان نخواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۳    ۱۳۹۵/۱۱/۳ کد خبر: 127648 منبع: پرینت

اوباما قصر سپید را ترک کرد و قدرت به ترامپ منتقل شد. با وجود اینکه ترامپ در کارزارهای انتخاباتی از صلح و جنگ افغانستان مطلب روشنی نگفته است، حکومت امید دارد با روی کار آمدن وی، وضعیت افغانستان بهتر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سید مهدی منادی، استاد دانشگاه در برنامه "حاشیه خبر" درخصوص تغییر رییس جمهور آمریکا و تغییر شرایط افغانستان گفت: مسلما ظهور یک اداره جدید در آمریکا، به عنوان تاثیرگذارترین بازیگر در اوضاع سیاسی افغانستان، بی تاثیر بر فضای افغانستان نیست.

منادی می گوید: جنگ افغانستان پس از جنگ ویتنام و دوران جنگ سرد، طولانی ترین جنگ برای آمریکا بود و این باعث شد کاندیدای آمریکا در کارزارهای انتخاباتی، درباره مطالبی صحبت کنند که خریدار داشته باشد. در فضای داخلی افغانستان، تاکید ترامپ بر حسابدهی بیشتر از دولت و حکومت وحدت ملی خواهد بود و آمریکا، چک سفیدی را که افغانستان در گذشته از آن استفاده می کرد خرج افغانستان نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه، در خصوص تغییرات منطقه ای که با آمدن ترامپ ایجاد می شود اظهار می کند: آمدن ترامپ، معادلات منطقه ای را تحت تاثیر قرار می دهد. چشم انداز ترامپ در خصوص روسیه، چین و ایران به عنوان متغیرهایی که در فضای افغانستان تاثیرگذار هستند، متفاوت خواهد بود و توییت های ترامپ درباره پاکستان هم نشان می دهد که نگرانی اش از جانب پاکستان، بیش از نگرانی اوباما است و احتمال اینکه سیاست های تازه ای را در قبال پاکستان روی کار بیاورد، وجود دارد.

وی افزود: ترامپ در سطح جهانی تلاش می کند، معضل افغانستان را به عنوان پدیده جهانی تفسیر کند و جنگ با تروریزم در افغانستان را مسوولیت جهانی نشان دهد و تلاش می کند، یک اجماع جهانی ایجاد کند.

منادی، درباره توان لابی گری حکومت بخاطر محو خشونت ها در سیاست جدید آمریکا اظهار می کند: حکومت براساس پنج حلقه سیاست خارجی، تلاش کرد افغانستان را به عنوان یک کشور قربانی تروریزم نشان دهد و در دو کنفرانس جهانی شیکاگو و بروکسل، جایگاه افغانستان را به عنوان یک کشوری که باید مورد توجه قرار گیرد، حفظ کرد.

این استاد دانشگاه اضافه می کند: موضوع اساسی این است که در حوزه سیاست خارجی اقدامات موثر صورت می گیرد و دستاوردها خوب است اما وقتی این حمایت ها به فضای داخلی می آید در فضای داخلی ، توان حاکمیتی برای مدیریت و استفاده بهینه از امکانات بدست آمده ، با چالش های اساسی همراه است.

وی، درخصوص مدیریت حاکمیت درونی می گوید: نظم حکومت وحدت ملی، در یک فرایند گذار است و این فرایند حکومت را از ماهیت مطلق به ماهیت نسبی تبدیل کرده است که در برخی موارد با چالش هایی همراه است که باعث شده در آن انسجام کامل بوجود نیاید. در فضای داخلی باید ساختاری بیاید که با توجه به نیازمندی ها دستاوردها را توزیع و تنظیم کند.

منادی، درباره نسبی شدن قدرت حکومت بیان می کند: درخصوص کارکرد و دستاوردهای این سیستم، سوال ها و تردیدهای بسیاری وجود دارد که کندی این ساختار درونی مانع دفع تهدیدهای درونی است و باعث شده است نتوانیم از فرصت ها به خوبی استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه می گوید: اگر حکومت همان اقتداری که در بروکسل سیاست خارجی خود را نشان داد، ادامه دهد اعتماد جامعه جهانی را به همراه دارد اما این توجه منوط به اوضاع داخلی افغانستان است و اگر اوضاع داخلی، مدیریت نشود، به باور من ترامپ امکانات و فرصت های گذشته را بدون حسابدهی به ما نخواهد داد.

وی می گوید: نمی توانیم از آمریکا انتظار داشته باشیم تمام مسایل و نیازمندی های ما را حل کنند. آمریکایی ها در کوریای جنوبی، ویتنام، ژاپن، کویت و سنگاپور هم نقش مهم داشتند اما بعد آن، حکومت های محلی و ملی توانستند رهبری کشورشان را برعهده بگیرند و به توسعه سریع دست پیدا کنند.

منادی، درخصوص استفاده بهینه از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان می گوید: در افغانستان، نیروی حامی وجود دارد اما مشکل این است که مسوولان فکر می کنند، تمام نیازمندی درون افغانستان بر دوش آمریکا است در حالیکه مسوولیت سامان اوضاع داخلی با خودشان است. بحث مخالفین مسلح، توسعه و انکشاف منابع نیاز به استراتژی کلان دارد و آمریکا در این بین تنها یک اهرم میانجی و حامی است.

این استاد دانشگاه، درخصوص مصالحه با طالبان معتقد است: همیشه طرح و گفتمان را طالبان را تقویت می کنیم و این گفتمان منجر به تقسیم قدرت و هرج و مرج می شود درحالیکه باید در کنار این مساله دکترین جنگ های چریکی را تقویت کنیم تا در نتیجه اش صلح بوجود بیاید.

وی، درخصوص استفاده نکردن حکومت از دکترین جنگ چریکی می گوید: احتمالا ملاحظاتی در این بین وجود دارد و بر این باورند که ممکن است جنگ 13 ساله شان نتیجه ندهد! و جنگ آمریکا هم در افغانستان براساس دکترین نظامی و جنگ محدود و جنگی که متناسب با شرایط افغانستان بوده باشد، نبوده است. در رابطه با طالبان، جنگ محدود به معنای صلح است و براساس نگرش های ریالیستی اگر می خواهیم میان ملت و گروه به صلح برسیم، یک صلح از بالا به پایین است و این مدل صلح برای نتیجه بخش بودن دکترین جنگ محدود را می طلبد.

منادی، درخصوص دیدگاه ترامپ درخصوص جنگ محدود افزود: ترامپ روی مسایل توسعه ای و دولت، ملت سازی خط کشیده است و گزینه امنیت را مطرح کرده است و تاکید بر مبارزه با جریان های هراس افگنانه و تامین امنیت دارد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ترامپ مانند جنرال دوستم است حرف دل و دهنش یکی است دیگر به دزدان حکومت وحشت ملی دالرمفت ومجانی گیرنخواهد آمد بروید همان ظرف شویی و سگ شویی خود رادر آمریکا شروع کنید وبگذارید مردم باهمان
نان بخور نمیر خود بسازند .
قسیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است