اخراج گروهی از پناهجویان افغانستانی از آلمان
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۶    ۱۳۹۵/۱۱/۳ کد خبر: 127662 منبع: پرینت

قرار است روز سه شنبه گروهی از پناهجویان افغانستانی از آلمان وارد کابل شوند. اما نهاد حامی پناهجویان (پرو ازول) گفته است که احتمالا آغاز این روند دوشنبه باشد.

به گزارش دويچه وله، در حال حاضر نزدیک به یک هزار پناهجوی افغانستانی در معرض اخراج از آلمان قرار دارند. دولت فدرال و ایالت های آلمان در نظر دارند که بگونه اجباری در پروازهای مختلف این گونه افراد را به کشورشان بازگشت دهند. اما شماری نهادهای حامی پناهجویان با این اقدام مخالفت جدی داشته و در تلاش اند که این روند عملی نشود.

یافته های وزارت امور داخله فدرال نشان می دهند، رقم پناهجویان افغانستان که در معرض اخراج به زادگاه شان در آلمان قرار دارند، به 11900 تن می رسد. این نهاد می گوید که از این میان، 11500 تن برگه "دولدونگ" یا "سند تأخیر اخراج" در دست دارند، یعنی اینگونه افراد تا مساعد شدن شرایط برای بازگشت دادن شان، اینجا تحمل می شوند. ده درصد این چنین افراد در ایالت بایرن آلمان زندگی می کنند که در گام نخست به دلیل مصاب بودن به بیماری جدی و یا نبود اوراق کافی در آلمان باقی می مانند.

حسیب افضلی یکی از این پناهجویان است که قرار بود در میان 34 پناهجوی افغانستانی اخراج شده در ماه گذشته، به افغانستان فرستاده شود. همینکه در چهاردهم دسمبر سال گذشته پولیس برای بازداشت و فرستادنش به میدان هوایی فرانکفورت رفته بود، حسیب پیش از آن محل را ترک کرده و به یک کلیسا در شهر هاسفورت پناه جسته بود.

با آنکه درخواست پناهندگی او از طرف اداره امور مهاجرت آلمان رد شده اما به دلیل تهدیدات امنیتی و وضعیت نابسامان زادگاهش در افغانستان، چندین بار می شود که برگه دولدونگ در آلمان به دست آورده بود.

آخرین بار در ماه دسمبر سال پار، حسیب برگه دولدونگ را از طرف اداره امور مهاجرت آلمان به دست آورد که میعاد آن برای یک ماه بود. پس از آن، افضلی 22 ساله مکلف است که خاک آلمان را ترک کرده و به افغانستان بر گردد. اما این که چه زمان اخراج اجباری او عملآ صورت خواهد گرفت، خودش هم دقیق نمی داند. حسیب مدتی می شود که خواب از چشمانش ربوده شده و بیمار است.

مدت شش سال می شود که حسیب در آلمان زندگی می کند و از سه سال به این طرف او شغل رانندگی جرثقیل را به عهده داشت.

این پناهجوی افغانستانی در جریان فراگیری بازی فوتبال و کار با همکاران خود توانسته بود زبان آلمانی را نیز یاد بگیرد. او گفت: «من کرایه پرداخت کرده ام.»

استیفن رایشل سخنگوی پناهندگی در کلیسای پروتستانت در مربوطات ایالت بایرن می گوید: «شخصآ من کاملآ موافق هستم، کسانی که واجد شرایط پناهندگی در آلمان نمی باشند، با بهبود یافتن وضعیت کشورشان به آنجا برگردانده شوند». اما رایشل در خصوص فرستادن افضلی دید مثبت نداشته بیان کرد: «ولی در حال حاضر پناهجویان نمی توانند به افغانستان بازگشت داده شوند.»

در بخش های مختلف افغانستان جنگ جریان داشته و نیروهای دولتی سرگرم پیکار در برابر گروه رادیکال طالبان هستند.

این تصمیم که اتباع کدام کشورها باید به مناطق شان فرستاده شوند، به وزارت امور داخله فدرال و وزارت خارجه آلمان بر می گردد. افغانستان از جمله کشورهای نسبتآ امن برای فرستادن پناهجویان پذیرفته ناشده، نزد این نهاد بر شمرده شده است. یکی از سخنگویان وزارت امور داخله فدرال گفته است که "هدف حملات گروه طالبان به گونه خاص متمرکز بر نیروهای خارجی بوده نه غیر نظامیان.»

به بیان این وزارت، ولایت های چون کابل، پنجشیر، بامیان و هرات از مناطق نسبتآ امنی اند که در آنجا امنیت نسبتا کافی برای زندگی غیرنظامیان وجود دارد.

توماس دیمیزیر وزیر داخلۀ آلمان در ماه نوامبر سال گذشته در بروکسل گفته بود که "ما می خواهیم این پیام را برای افغانستانی ها بدهیم که آنجا بمانید! ما شما را از اروپا بگونه مستقیم به افغانستان دوباره می فرستیم".

دیمیزیر همچنان بیان داشته بود که این اقدام به این منظور ضروری پنداشته می شود که به کمک آن بتوانیم روند سیستم بررسی پناهندگی را به گونه مستدام و کارا حفظ نماییم.

با این همه، حسیب افضلی می گوید که در منطقه آنان همه مسلح بوده و سلاح های سبک "کلاشنیکوف" به دست دارند. او به گونه مثال تصاویری از نزدیکان خود را نشان می دهد که سلاح بر شانه های خود حمل می کنند. او خطاب به آلمان گفت: «اگر من در میان آنان در افغانستان باشم چه خواهد شد؟ اینجا من مانند یک انسان عادی زندگی می کنم.»


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خوب می شود به خیر دوباره بر گردند

>>>   ایرانی ها اگر هرقدر بد باشند بهتر از پشتون های کثیف استن.
ایرانی ها هیچگاه در وجود بمب نبسته و زن و کودک ما را نمیکشند.
پشتونها با پاکستانی ها و عرب همدست شده بر مردم شمال نامردانه حمله کردند، ولی ایرانی ها این کار در حق مردم ما نمیکند.
پس ایرانی ها بهتر از پشتون های خاین و بیوجدان که تاجیک و ازبک و هزاره هموطن را توسط پاکستانی و عرب کشتند.

>>>   به خیر بیایند.

>>>   بعوض اخراج هموطنان افغانستانی باید وزارت داخله المان پاکستانی وهندی هاییکه از سی سال تا حال بنام افغانی قبول شده اند واز همه امتیازات استفاده میکنند. در حالیکه اگر یک المانی یا هالندی بلژیکی در بیروناز انها بپرسد کجایی استی . میگویند هندی یا پاکستانی . اما در دفاتر بنام افغانی شناخته میشوند.. در هامبورگ فرانکفورت ودیگر شهرهای المان هالند بلژیک انگلیس به هزاران پاکستانی وهندی بنام افغانی پناهنده شده اند .من ده ها تا از انها را دیده ام. تنها در روز های گرم تابستانی وقتی به پارک دامتور هامبورگ بروید . میبینید که ده ها پاکستانی وهندی ظاهرا افغانی با فامیل هایشان مصروف خوشگذرانی اند.اما افغانی اصلی را حکومت المان یا هالند وبلجیم از آنجا اخراج میکند. وزارت خارجه مسول است تا پناه جویانیکه سابق بنام افغانی امده اند شناسایی وبکشور های اروپایی هم انهارا معرفی نماید.
احمد از المان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است